Kat krijgt dunne vacht en valt af

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Celine_Famke

Kat krijgt dunne vacht en valt af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 13:59

Hoi!

Wij hebben 2 Heilige Birmanen. Berlioz en Bayonne.

Bayonne heeft sinds kort dat zijn vacht (vooral bij zijn staart) heel dun wordt.. Hij likt zichzelf ook heel erg veel. En hij lijkt wat afgevallen te zijn, maar dat weet ik niet zeker. Hij heeft zeker nog geen ondergewicht hoor! Haha.
Hij eet nog genoeg, al valt dat niet heel goed te checken omdat ze beide uit hetzelfde bakje eten. Wel drinkt hij best veel en zeurt ook steeds om (nieuw, schoon) water.
Hij wordt nog steeds gek als je snoepjes geeft en komt aan lopen als we voeren. Ook is hij nog actief en erg aanhankelijk. Hij stinkt wel erg uit zijn bek!

Nog een ding die misschien handig is om te weten: hij heeft een hartruisje, klein beetje.

Aangezien onze vorige kat (ook heilige birmaan) bijna een jaar terug is ingeslapen omdat haar nieren slecht functioneerde, zijn we een beetje bang dat Bayonne het ook aan zijn nieren krijgt. Vooral ivm het vele drinken en het stinken uit zijn bek. Maar waarom de dunne vacht en het vele likken dan?

We gaan komende week maandag, dinsdag of woensdag naar de dierenarts met hem, gewoon voor de zekerheid. Het zit me toch niet helemaal lekker.

Maar misschien hebben jullie ideeën wat het kan zijn of ervaringen/tips?

Alvast bedankt

Kimbers

Re: Kat krijgt dunne vacht en valt af

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:03

Zou er dan voor kiezen om maandag te gaan. Stel het is wel nierfalen dan kan 1 dag erg veel verschil maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:04

Zijn het niet gewoon vlooien en/of wormen? MIjn kat vertoont dezelfde kenmerken als ze daar last van heeft. Doe haar een vlooienbandje om en ontworm haar, het kan nooit kwaad. Bij mijn kat zie je na 2 dagen al verschil! Helpt het niets, kijk dan verder :)
Laatst bijgewerkt door Sheran op 23-08-14 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:11

als hij veel drinkt krijgt hij te weinig vocht bij zijn voeding binnen.

wat voor voeding krijgt hij ?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:16

jiperdepip schreef:
als hij veel drinkt krijgt hij te weinig vocht bij zijn voeding binnen.

wat voor voeding krijgt hij ?

Nou.. er kunnen ook veel andere redenen zijn voor veel drinken hoor

Hoe oud is hij?

Ik zou inderdaad naar de dierenarts gaan voor een algemene check up en (zeker voor je eigen gemoedsrust) bloedonderzoek (suikerziekte, schildklier, nieren, lever), en naar tandsteen laten kijken, daar kunnen ze van uit hun bek stinken en slechter van gaan eten
Daarnaast zou ik hem even goed ontvlooien/ontwormen, dat zou het meer likken/kaal worden nl wel verklaren, eventueel het magerder worden ook (wormen)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:18

Misschien spelen er twee dingen, de vlooien (één beet is genoeg als ze er gevoelig voor zijn) en een nier of suiker probleem. In ieder geval dat laatste na laten kijken door bloedonderzoek.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:19

afvallen, meer drinken, dunne vacht,...
Nieren en schildklier laten nakijken, ik weet niet hoe oud hij is, maar het kan bij beide passen. Verder zie je veel likken en dunne vacht vaak bij vlooien en derg, dus ook even goed daartegen behandelen. En liever maandag idd dan over een week.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:36

Bayonne is geloof ik 7 jaar.

We gaan waarschijnlijk maandag langs de dierenarts ja, maar moeten even kijken of we dat redden.

Ze zijn voordat wij op vakantie gingen nog behandeld tegen vlooien met zulke vlooiendruppels voor in de nek. Dus vlooien lijkt mij onwaarschijnlijk.. Maar ze komen wel buiten dus je weet het nooit. Berlioz heeft trouwens nergens last van en zit goed in zijn vacht.

Aan het begin van de zomervakantie (7 weken terug denk ik) zijn we nog bij de dierenarts geweest bij beide katten, gewoon om te checken en zo. Toen hadden ze beide niks. De dierenarts had nog gevoeld aan de nieren maar merkte niks op (al zei ze dat je dat ook pas echt merkt als het al even speelt, dus hoeft niks te zeggen), maar ze raadde ons aan om pas een bloedonderzoek etc. te doen als we iets begonnen te merken. Dus dat gaan we dan maar even doen. Het schijnt namelijk vaker voor te komen bij Heilige Birmanen.

Ze krijgen elke avond een vol bakje harde brokjes en een zakje nat voer (Felix). Daarnaast krijgen ze vaak ergens op een dag nog een paar snoepjes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:40

Ze hoeft geen vlooien te hebben, als ze buiten komen worden ze toch gebeten. Druppels voorkomen het bijten van vlooien niet maar zorgen er voor dat de vlooien doodgaan na het bijten. Heb er twee die helemaal kaal zijn op de rug en buik, straks krijgen ze gewoon alle haar weer terug, vervelend maar heb alle middelen al geprobeerd en niets werkt afdoende. Nooit naar buiten laten geloof ik niet in en er heerst nu een ware vlooien plaag buiten.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:41

bigone schreef:
Ze hoeft geen vlooien te hebben, als ze buiten komen worden ze toch gebeten. Druppels voorkomen het bijten van vlooien niet maar zorgen er voor dat de vlooien doodgaan na het bijten. Heb er twee die helemaal kaal zijn op de rug en buik, straks krijgen ze gewoon alle haar weer terug, vervelend maar heb alle middelen al geprobeerd en niets werkt afdoende. Nooit naar buiten laten geloof ik niet in en er heerst nu een ware vlooien plaag buiten.

Oh dus daar zou het aan kunnen liggen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:44

Alleen het kaal likken, niet het vele drinken, toevallig ook van voer verandert?? Kijk eens in haar mond hoe het tandvlees er uit ziet, zal de da ook doen maar je kunt nu zelf al kijken. Rood, tegen bloederig aan kan ook een aandoening zijn. Ik geef mijn katten sinds een aantal maanden Perfect fit Sensitive, daar doen ze het allemaal, ook de kat met een stressblaas en de kater met zware blaasgruis prima op.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 14:47

Nee, we zijn niet van voer veranderd de laatste tijd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 14:56

Felix is rotzooi, maar ik weet niet welk merk brokjes je voert? Daar zit ook veel kwaliteitsverschil in.

Ik zou gaan voor een natvoer met weinig koolhydraten, laag zoutgehalte en een hoog vleesgehalte of de brokken weken.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:06

Met name dit jaar zijn vlooien echt een ramp hoorde ik van de dierenarts.
Mijn eigen kat is jarenlang vlovrij geweest maar had deze zomer (officieel is het nog steeds zomer maar onofficieel... -:(- ) had ze er toch last van. Op zich heb ik er maar 2 kunnen vinden na dagenlang kammen meerdere malen per dag, maar ze had wel een kale plek in haar nek van het krabben, sjeeste af en toe volledig in paniek door de kamer enz.... Ze kan echt niet tegen de vlooienbeten blijkbaar.
Op zich ook wel fijn... voor mij, dan weet ik in ieder geval wanneer ik weer grof geschut in moet zetten in toekomstige situaties om een vlooienplaag te voorkomen

Ik ben overgeschakeld van Frontline naar Comfortis omdat er toch veel klachten zijn over resistentie voor het werkzame bestanddeel in frontline (fipronil), of dit bij mijn kat het geval was weet ik niet maar voor de zekerheid overgeschakeld naar een ander middel dus.

Qua wormen, de meeste ontvlooimiddelen zeggen ook ontwormend te werken... dit is inderdaad zo echter niet tegen alle wormsoorten, eventueel (op advies van de dierenarts) kun je een keer extra ontwormen. Zelf gebruik ik Milbamax, mijn kat pikt helaas wormen vrij vlug op omdat ze jaagt en haar prooien opeet en zichzelf daardoor veel sneller besmet dan de gemiddelde kat, en tja ontwormen werkt nu eenmaal niet preventief (zoals de meeste ontvlooimiddelen), vlooien heeft ze waarschijnlijk ook daardoor opgepikt, heb wel eens een (dode) prooi opgeruimd waarbij ik een aantal vlooien erop zag zitten.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 15:08

Onze katten zijn een beetje pietluttig met voer, mijn moeder had per ongeluk een keer Whiskas mee genomen, maar daar zetten ze geen bek aan, dat lag er na 2 dagen nog in..

Mocht hij nierfalen hebben, krijgen we van de DA speciale niervoeding (hadden we bij onze overleden kat ook).

Edit: die 7 weken terug zijn ze ook ontwormd met een pilletje bij de DA

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:10

Wat wij dan vaak doen is gewoon wachten tot de poes het wel gaat eten :P. Onze kat ging wel eens naar een oppas, waar ze blikvoer kreeg Bij thuiskomst raakte ze dan ruim een week geen brokjes meer aan :P

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:11

Alleen mag een kat echt niet 24 uur zonder eten. Dat is zeer ongezond (in tegenstelling tot bij honden en mensen, die daar prima tegen kunnen).

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-14 15:14

Ze hebben daarnaast ook nog onbeperkt harde brokjes hè. Maar alsnog heb ik inderdaad niet graag dat mijn katten het natte voer niet eten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:15

Nu ja, ze heeft de keus zelf, zou ik zeggen. Ze leeft nog steeds :P
Maar dit dwaalt natuurlijk een beetje af van TS' onderwerp :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 15:17

Natuurlijk, bij jou is het geen probleem. Maar er zijn een hoop mensen die denken dat een kat dat gewoon kan hebben, onder het mom van, ze eten maar wat de pot schaft. Juist daardoor ontstaan vaak nier- en leverproblemen.

Wat voor brokjes voer je nu?