Alleen ik zit nog te twijfelen tussen een grasparkiet of een valkparkiet. Ik neem er 1. Wat zijn de voor en nadelen van beide? Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Alleen ik zit nog te twijfelen tussen een grasparkiet of een valkparkiet. Ik neem er 1. Wat zijn de voor en nadelen van beide? CarinaR schreef:Een vogel hoort niet.alleen.

xBerber schreef:Als je er 1 neemt worden ze over het algemeen meer tam en schreeuwen ze minder. Er zijn uitzonderingen en als je het goed doet kunnen ze wel net zo tam worden dan 1.
Ik heb zelf mijn grasje alleen zitten omdat het echt een kreng is tot nu toe met koppelen.
Grasparkieten zijn over het algemeen minder dominant en liever dan valkparkieten, maar valkjes zijn groter.
MarlindeRooz schreef:Volgens mij is het sowieso sneu om maar 1 parkiet te nemen... Misschien kan je deze bokker een bericht sturen?
memberlist.php?mode=viewprofile&u=9688

Je hebt echt een socialere en sterkere vogel wanneer je voor vogels kiest die door de ouders worden opgevoed en grootgebracht.
Cayenne schreef:PBtje ontvangen van de TS!
Wat leuk dat je een vogel neemt! Neem aub het advies ter harte om twee vogeltjes te nemen. Daar worden niet alleen de vogels heel blij van, maar ook jijzelf. Een vogel alleen kwijnt namelijk weg en maakt veel meer lawaai dan twee vogels. Ze blijven namelijk roepen om een maatje. Het is een fabeltje dat een vogel in z'n uppie tammer wordt, net zoals dat het een fabeltje is dat een vogel genoeg heeft aan een mens als maatje. Wij kunnen soortgenoten nooit vervangen en er staan op marktplaats grote aantallen vogels te koop die weg moeten omdat ze vroeg of laat om soortgenoten begonnen te schreeuwen en gedragsproblemen kregen. Lekker twee nemen dus! Dat scheelt jou en de vogel enorm veel stress en gekrijs. Bovendien is het ontzettend leuk om te zien hoe ze onderling met elkaar omgaan.
Grasparkieten en valkparkieten zijn allebei ontzettend leuke vogelsoorten. Ik heb beiden gehad. Zelf heb ik momenteel valkparkieten. Die zijn qua karakter wat gemoedelijker en niet zo territoriaal. Ik zou niet beiden doen, want grasparkieten verdedigen nog weleens hun territorium en walsen hierbij over valkjes heen, waardoor er ruzie kan ontstaan en dat heeft al menig valkparkiet een oog of pootje gekost.
Maar grasparkieten zijn ook verschrikkelijk leuk hoor. Zij kunnen -net als valkjes- ook goed leren imiteren en erg tam worden.
Houd er wel rekening mee dat ze 15 tot 20 jaar kunnen worden en soms ook wel ouder! Ook gaan ze in de pubertijd en dan heb je echt een periode dat ze soms het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen
Denk er ook om dat je geen jonge vogel koopt die met de hand is grootgebracht! (handopfok). Dit is tegenwoordig bij wet verboden en daarom gebruiken sommige kwekers het excuus dat de jongen niet meer door de ouders werden gevoed. Dat is in de meeste gevallen gewoon een slappe smoes (ja, er zijn uitzonderingen, maar die filter je er snel tussenuit). Het wordt vaak gedaan omdat de vogels dan tammer zouden worden. Ook dat is een fabeltje! Je werkt er gedragsproblemen mee in de hand, want ze laten op latere leeftijd vaak geen normaal sociaal vogelgedrag zien. Ook is de gezondheid vaak minder goed omdat ze minder weerstand hebben en gaan de vogels sneller krijsen omdat ze mensen met eten associeren. Niet doen dus! Vooral bij valkparkieten word dit helaas nog steeds gedaanJe hebt echt een socialere en sterkere vogel wanneer je voor vogels kiest die door de ouders worden opgevoed en grootgebracht.
CarinaR: dat klopt. Ik geef mijn vogels alleen mee aan mensen die twee vogels willen houden. De twee kleintjes die ik nu heb, vertrekken ook naar mensen die al vogels hebben of van plan zijn er een maatje bij te nemen
en zoals al eerder genoemd horen ze niet alleen, het is zo leuk om te zien hoe ze lekker met elkaar zitten te kroelen
Ga je lekker verdiepen in alles wat er bij komt kijken zodat je straks kunt genieten van je beestjes ! 
Dat doet mijn grasje niet, maar het zou ook evengoed omgekeerd kunnen zijn, dat mijn kakariki een luie zak was.(=
), kwam ook altijd aan tafel even eten meepikken, terwijl de andere meer een 'volgelingtje' was en niet goed wist wat hij moest doen.

Kost je wellicht net iets meer tijd dan een vogel alleen, maar zeker niet onmogelijk. (hoewel ik daar zelf niet zoveel waarde aan zou hechten, ik vind het zelf leuker om zoveel mogelijk natuurlijk gedrag te zien en de interactie met elkaar)