Grasparkiet of valkparkiet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

debsoleino

Grasparkiet of valkparkiet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 21:19

Ik ga na mij vakantie een parkietje nemen. <3 Alleen ik zit nog te twijfelen tussen een grasparkiet of een valkparkiet. Ik neem er 1. Wat zijn de voor en nadelen van beide?

CarinaR

Re: Grasparkiet of valkparkiet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:19

Een vogel hoort niet.alleen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:20

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:22

CarinaR schreef:
Een vogel hoort niet.alleen.

Dat is een beetje hard zeggen, maar inderdaad, liever niet alleen. Een vogel kan alleen, mits je hem genoeg aandacht geeft, anders dan kwijnt ie weg in zn hokkie... Ik heb 2 grasparkietjes, heel gezellig. Hadden er eerst 1, toen die tam was er eentje bij gekocht aangezien we het wel een beetje zielig vonden en alleen worden ze wel sneller tam... Die andere is een beetje tam, je kan hem pakken als ie ergens heenvliegt maar daar blijft het bij. Laatste tijd niet veel tijd gehad dus beetje verwaarloosd en nu zijn ze allebei minder tam helaas...

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:25

Als je er 1 neemt worden ze over het algemeen meer tam en schreeuwen ze minder. Er zijn uitzonderingen en als je het goed doet kunnen ze wel net zo tam worden dan 1.
Ik heb zelf mijn grasje alleen zitten omdat het echt een kreng is tot nu toe met koppelen.

Grasparkieten zijn over het algemeen minder dominant en liever dan valkparkieten, maar valkjes zijn groter.

debsoleino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 21:25

Idd een vogel kan wel alleen alleen moet je hem veel aandacht geven. Als je er twee tegelijk koopt dan is het lastig om ze tam te maken. Ik wil eerste eentje tam hebben en als hij daar behoefte aan heeft een tweede erbij nemen!

Bedankt MarlindeRooz, ik heb haar een berichtje gestuurd!

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:44

Onzin, dat is al lang achterhaald. Misschien is het handig dat je je eerst ergens in verdiept voordat je wat aanschaft. Heb je enig idee hoe oud die dieren kunnen worden? Beide parkieten trouwens?
Lees je in, geloof me. Als je je goed laat informeren, zul je nergens kunnen vinden dat parkietachtige en papagaaiachtige alleen kunnen worden gehouden, als je ze maar genoeg aandacht geeft. Nergens. Hooguit op fora's die niet vogel gericht zijn :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:04

Zou geen van beide nemen als ze alleen komen te zitten. Zijn groepsdieren en die horen niet alleen. Dat ze niet tam worden alleen is grote onzin. Twee samen durven veel meer als 1 alleen. Ben kweker van beide soorten en hier worden ze niet verkocht aan mensen die er maar 1 willen.

Afbeelding
één van de reden waarom men er twee moet nemen. :)
Laatst bijgewerkt door Wilawander op 20-08-14 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 22:06

xBerber schreef:
Als je er 1 neemt worden ze over het algemeen meer tam en schreeuwen ze minder. Er zijn uitzonderingen en als je het goed doet kunnen ze wel net zo tam worden dan 1.
Ik heb zelf mijn grasje alleen zitten omdat het echt een kreng is tot nu toe met koppelen.

Grasparkieten zijn over het algemeen minder dominant en liever dan valkparkieten, maar valkjes zijn groter.

parkieten alleen schreeuwen veel meer om het gemis van een maatje. En twee worden net zo tam of zelfs tammer als 1 alleen. Koppelen is normaal geen probleem maar moet je wel goed managen. Hier koppel ik dagelijks vogels en nooit geen problemen. En valken zijn vele malen liever en gemoedelijker dan grasjes ;)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 02:59

MarlindeRooz schreef:
Volgens mij is het sowieso sneu om maar 1 parkiet te nemen... Misschien kan je deze bokker een bericht sturen?

memberlist.php?mode=viewprofile&u=9688

Bij deze bokker ga je echt geen valkje mee krijgen Alsie alleen komt te zitten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 05:07

PBtje ontvangen van de TS!
Wat leuk dat je een vogel neemt! Neem aub het advies ter harte om twee vogeltjes te nemen. Daar worden niet alleen de vogels heel blij van, maar ook jijzelf. Een vogel alleen kwijnt namelijk weg en maakt veel meer lawaai dan twee vogels. Ze blijven namelijk roepen om een maatje. Het is een fabeltje dat een vogel in z'n uppie tammer wordt, net zoals dat het een fabeltje is dat een vogel genoeg heeft aan een mens als maatje. Wij kunnen soortgenoten nooit vervangen en er staan op marktplaats grote aantallen vogels te koop die weg moeten omdat ze vroeg of laat om soortgenoten begonnen te schreeuwen en gedragsproblemen kregen. Lekker twee nemen dus! Dat scheelt jou en de vogel enorm veel stress en gekrijs. Bovendien is het ontzettend leuk om te zien hoe ze onderling met elkaar omgaan.

Grasparkieten en valkparkieten zijn allebei ontzettend leuke vogelsoorten. Ik heb beiden gehad. Zelf heb ik momenteel valkparkieten. Die zijn qua karakter wat gemoedelijker en niet zo territoriaal. Ik zou niet beiden doen, want grasparkieten verdedigen nog weleens hun territorium en walsen hierbij over valkjes heen, waardoor er ruzie kan ontstaan en dat heeft al menig valkparkiet een oog of pootje gekost.
Maar grasparkieten zijn ook verschrikkelijk leuk hoor. Zij kunnen -net als valkjes- ook goed leren imiteren en erg tam worden.

Houd er wel rekening mee dat ze 15 tot 20 jaar kunnen worden en soms ook wel ouder! Ook gaan ze in de pubertijd en dan heb je echt een periode dat ze soms het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen :=

Denk er ook om dat je geen jonge vogel koopt die met de hand is grootgebracht! (handopfok). Dit is tegenwoordig bij wet verboden en daarom gebruiken sommige kwekers het excuus dat de jongen niet meer door de ouders werden gevoed. Dat is in de meeste gevallen gewoon een slappe smoes (ja, er zijn uitzonderingen, maar die filter je er snel tussenuit). Het wordt vaak gedaan omdat de vogels dan tammer zouden worden. Ook dat is een fabeltje! Je werkt er gedragsproblemen mee in de hand, want ze laten op latere leeftijd vaak geen normaal sociaal vogelgedrag zien. Ook is de gezondheid vaak minder goed omdat ze minder weerstand hebben en gaan de vogels sneller krijsen omdat ze mensen met eten associeren. Niet doen dus! Vooral bij valkparkieten word dit helaas nog steeds gedaan :( Je hebt echt een socialere en sterkere vogel wanneer je voor vogels kiest die door de ouders worden opgevoed en grootgebracht.

CarinaR: dat klopt. Ik geef mijn vogels alleen mee aan mensen die twee vogels willen houden. De twee kleintjes die ik nu heb, vertrekken ook naar mensen die al vogels hebben of van plan zijn er een maatje bij te nemen :j

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:58

Cayenne schreef:
PBtje ontvangen van de TS!
Wat leuk dat je een vogel neemt! Neem aub het advies ter harte om twee vogeltjes te nemen. Daar worden niet alleen de vogels heel blij van, maar ook jijzelf. Een vogel alleen kwijnt namelijk weg en maakt veel meer lawaai dan twee vogels. Ze blijven namelijk roepen om een maatje. Het is een fabeltje dat een vogel in z'n uppie tammer wordt, net zoals dat het een fabeltje is dat een vogel genoeg heeft aan een mens als maatje. Wij kunnen soortgenoten nooit vervangen en er staan op marktplaats grote aantallen vogels te koop die weg moeten omdat ze vroeg of laat om soortgenoten begonnen te schreeuwen en gedragsproblemen kregen. Lekker twee nemen dus! Dat scheelt jou en de vogel enorm veel stress en gekrijs. Bovendien is het ontzettend leuk om te zien hoe ze onderling met elkaar omgaan.

Grasparkieten en valkparkieten zijn allebei ontzettend leuke vogelsoorten. Ik heb beiden gehad. Zelf heb ik momenteel valkparkieten. Die zijn qua karakter wat gemoedelijker en niet zo territoriaal. Ik zou niet beiden doen, want grasparkieten verdedigen nog weleens hun territorium en walsen hierbij over valkjes heen, waardoor er ruzie kan ontstaan en dat heeft al menig valkparkiet een oog of pootje gekost.
Maar grasparkieten zijn ook verschrikkelijk leuk hoor. Zij kunnen -net als valkjes- ook goed leren imiteren en erg tam worden.

Houd er wel rekening mee dat ze 15 tot 20 jaar kunnen worden en soms ook wel ouder! Ook gaan ze in de pubertijd en dan heb je echt een periode dat ze soms het bloed onder je nagels vandaan kunnen halen :=

Denk er ook om dat je geen jonge vogel koopt die met de hand is grootgebracht! (handopfok). Dit is tegenwoordig bij wet verboden en daarom gebruiken sommige kwekers het excuus dat de jongen niet meer door de ouders werden gevoed. Dat is in de meeste gevallen gewoon een slappe smoes (ja, er zijn uitzonderingen, maar die filter je er snel tussenuit). Het wordt vaak gedaan omdat de vogels dan tammer zouden worden. Ook dat is een fabeltje! Je werkt er gedragsproblemen mee in de hand, want ze laten op latere leeftijd vaak geen normaal sociaal vogelgedrag zien. Ook is de gezondheid vaak minder goed omdat ze minder weerstand hebben en gaan de vogels sneller krijsen omdat ze mensen met eten associeren. Niet doen dus! Vooral bij valkparkieten word dit helaas nog steeds gedaan :( Je hebt echt een socialere en sterkere vogel wanneer je voor vogels kiest die door de ouders worden opgevoed en grootgebracht.

CarinaR: dat klopt. Ik geef mijn vogels alleen mee aan mensen die twee vogels willen houden. De twee kleintjes die ik nu heb, vertrekken ook naar mensen die al vogels hebben of van plan zijn er een maatje bij te nemen :j

Mag dat met de hand grootbrengen niet meer? Een kennis van mij heeft 2 jongen (van die rood met blauw? kan niet op de naam komen), de ouders zijn weggevlogen en doordat de buurt wou ´helpen´ en er dus achteraan is gaan vangen zijn ze niet terug gekomen... Mag het dan ook niet of is dit een uitzondering?
Zijn trouwens ook hele leuke vogels!

Oh, en om gewoon nog iets nuttigs in deze reactie te zetten, van valkparkietjes weet ik niet veel, maar mijn grasparkietje is geweldig (heb er wel 2 hoor maar 1 tam en de ander half). Mijn grasje zit het liefst op mijn schouder, je kan haar op je hand zetten maakt allemaal niet uit, ze klimt gewoon naar boven. Laatst was ik ook vanalles aan het doen en was helemaal vergeten dat ie nog op mijn schouder zat! Ze zit dan zo stil! Ben naar de wc geweest, in huis wat rond gelopen, boven, beneden, wat huiswerk gemaakt... En uiteindelijk ´nieste´ ze een keer, schrok er gewoon van...
Mijne is trouwens niet zo makkelijk tam geworden, die van mijn zusje gewoon de volgende dag al, heel apart, is later ook doodgegaan, misschien dat ie ziek was?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:16

Je mag wel handopfok toepassen maar geen vogels verkopen die nog niet zelfstandig zijn. Dat is verboden.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:21

Ja, het stond er wat ongelukkig, maar wat Wilawander zegt klopt.
Overigens vind ik het -mits echt noodzakelijk- echt een slechte zaak.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:35

Ik heb twee grasjes ik vind ze heel gezellig :j en zoals al eerder genoemd horen ze niet alleen, het is zo leuk om te zien hoe ze lekker met elkaar zitten te kroelen :) Ga je lekker verdiepen in alles wat er bij komt kijken zodat je straks kunt genieten van je beestjes !

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:57

Cayenne schreef:
Ja, het stond er wat ongelukkig, maar wat Wilawander zegt klopt.
Overigens vind ik het -mits echt noodzakelijk- echt een slechte zaak.

Ja vind ik ook hoor. Pas het hier ook alleen maar toe in uiterste noodgevallen en meestal zorg ik altijd dat ik wat over kan leggen als er wat is.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:08

Ik had een parkiet waar ik ook heel veel mee deed die was echt niet alleen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:25

Maar wij mensen kunnen nooit een grasparkiet vervangen. Net als dat we een paard niet kunnen vervangen. Die horen ook niet alleen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:17

Een dier heeft evenveel aan jou als jij aan het dier hebt. Dus hou het dan wel eerlijk als je vindt dat jij alles bent wat je parkiet nodig heeft zolang je maar genoeg aandacht geeft. Parkiet geen contact meer met soortgenoten, jij ook opgesloten als een kluizenaar zonder menselijk contact. Maar hé, je hebt je parkiet toch als gezelschap en aandacht, je mist toch niets?

Geef een dier aub wat het nodig heeft en niet wat jij nodig hebt omdat het voor jouw gemakkelijker klinkt. Twee vogeltjes zijn echt niet minder snel tam dan eentje, dat is gewoon een fabel. Ze zijn wel honderd keer zo gelukkig, en dat is een feit.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:22

Helaas word er vaak aan de mens zelf gedacht omdat wij mensen graag willen dat een parkiet op ons gericht is ipv een soortgenoot. Of de parkiet het leuk vind...die heeft weinig keuze.

Zo hebben wij eens een oudere man opgevangen. Hij was alleen en praatte zo leuk en was zo tam. toen hij in de volière kwam kende je hem niet meer terug. Het praten was snel voorbij maar oh wat was hij happy en hij praten weer in de parkietentaal en was weer parkiet.Je zag hem genieten en wakker worden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 22:24

Zo'n vogeltje alleen is echt zielig en getuigt niet van liefde voor het dier maar voor egoisme van de eigenaar

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-14 06:04

Ik heb een valkparkiet gehad die noodgedwongen alleen zat. In eerste instantie door medische redenen. Daarom was hij ook met de hand groot gebracht, maar ik heb wel gemerkt dat dit hem op sociaal gebied echt ontzettend heeft beperkt en tekort gedaan, en het had voor mij ook flinke nadelen.
Ten eerste herkende hij geen normaal vogelgedrag meer. Ik heb diverse keren een andere vogel bij hem gezet, maar hij raakte -of- helemaal in paniek, -of- het werd een vechtpartij omdat hij het vriendjesgedrag van de andere vogel niet herkende en dacht dat hij werd aangevallen. Echt heel lastig, want ik wilde juist helemaal niet dat hij alleen zat.
En zodra hij mij uit het oog verloor zette hij het op een schreeuwen en was helemaal van de kaart. Ik probeerde hem zo min mogelijk alleen te laten, maar je moet ook naar afspraken, boodschappen doen etc, wat dus het gevolg gaf dat hij af en toe alleen zat. Wat voelde ik me dan schuldig, pfff.
En wanneer ik nu mijn twaalf sociale valkjes onderling zie communiceren en kroelen, dan besef ik nog maar eens hoeveel mijn anti-sociale valk heeft gemist.

Moraal van het verhaal: geef een vogel aub een maatje. Dat is voor jezelf, maar vooral voor de vogel, stukken gezonder.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-14 11:34

Als je er een week later een tweede bijneemt gaat het prima. :)

Ik zou persoonlijk voor een valkparkiet gaan, maar dat heeft puur met de grote te maken voor mij, ik vind die kleine dingetjes niet zo leuk om te aaien en kusjes te geven (xD), heb er nu namelijk eentje zitten.:p
Hou er wel rekening mee dat elke vogel een ander karakter heeft, ik had gehoopt dat mijn grasparkiet speels was en graag bij me zou zitten, maar helaas is het een klein monster en blijft 'ie gewoon liever in zijn kooi. Ik ben een week geleden dan nog maar een kakariki gaan halen, echt een heel leuk beest! Was van de eerste dag al tam (nee, niet tam gekocht), gaat graag op ontdekking, neemt graag nieuw eten aan om er eens van te proeven, gaat in bad, loopt achter gierst aan als je het wegtrekt..:D Dat doet mijn grasje niet, maar het zou ook evengoed omgekeerd kunnen zijn, dat mijn kakariki een luie zak was.(=

Ik heb ook twee valkjes gehad, eentje was een echt aandachtsmonster, kwam altijd om kusjes bedelen (kopje naar beneden en oogjes dicht :+: ), kwam ook altijd aan tafel even eten meepikken, terwijl de andere meer een 'volgelingtje' was en niet goed wist wat hij moest doen. :')

Dus dat grasjes liever zijn dan valken of andere vogels is niet geheel waar, iedere vogel heeft zijn eigen persoonlijkheid en in mijn geval waren mijn valkjes veel liever dan mijn grasparkiet.

Waarom kies je eigenlijk alleen tussen deze twee? Aangezien er een heleboel andere leuke vogels zijn? Gewoon een vraagje uit nieuwsgierigheid.:))

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 20:39

Zoals inmiddels al wel duidelijk is: parkieten horen niet alleen te zitten.

Koop er lekker 2, je zult zien dat het hartstikke leuk is om te kijken hoe de vogels zich samen vermaken :)
Ook 2 vogels samen kun je tam maken. :j Kost je wellicht net iets meer tijd dan een vogel alleen, maar zeker niet onmogelijk. (hoewel ik daar zelf niet zoveel waarde aan zou hechten, ik vind het zelf leuker om zoveel mogelijk natuurlijk gedrag te zien en de interactie met elkaar)

Is dit niet wat voor je?
http://www.bokt.nl/markt/ad/283919/grat ... kparkieten