Mijn Basenji crew

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bucha

Mijn Basenji crew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 19:46

Graag stel ik mijn trio Basenji's aan jullie voor <3
Jaren geleden zochten mijn man en ik een, voor ons, passend hondenras.
Na veel zoeken en bezoeken van fokkers kwamen we op de Basenji uit, een oeroud jachthondje wat zijn roots in Afrika vind en waar er nog vele in het wild leven. Ze zijn niet "gemaakt" door de mens maar leven rond stammen en krijgen bellen om de nek om ze tijdens de jacht te kunnen volgen. Basenji's blaffen namelijk niet, de bellen fungeren als leidraad als er wild geschoten is en waar de honden dus op af rennen.
Het is een pittig ras, geen beginnershondje,
Buana kwam na een jaar wachten (begin 2006) ons gezin versterken, reutje, rood wit..
Twee jaar later volgde pupsel 2, halfbroertje van Buana, onze Chafuko, brindle van kleur.
De Hierop volgende jaren rolden we heel vlug het ras in, bezochten shows met de heren en kwamen er dekaanvragen voor de heren. Dat was nieuw voor ons maar na veel uitzoeken, overleg en wat begeleiding rolden we het fokgebeuren ook in. Na gezondheidstesten, dekkingen, wachten etc. volgden pupbezoekjes aan de pupjes van onze eigen reuen! :) heel bijzonder!
Daarna begon het te kriebelen, zelf een teefje en als ze geschikt is meehelpen om het ras te verbeteren/in stand houden/herstellen..
We wilden terug naar de basis, Afrika.. Een 100% import was toekomstdroom en wij vonden onszelf daar niet helemaal klaar voor maar een 50% Afrikaan om de lijn op te zetten.. Hmz :) we vonden de fokker in Zweden, het teefje geïmporteerd uit de jungle als pup en een westerse reu.. Hieruit kwam onze Enya, de clown, ons te gekke wijffie...
Inmiddels is Enya ook alweer bijna drie en zijn we ontzettend gek op ons roedeltje!
We sporten met ze, coursen en baanrennen, dit vinden ze geweldig. Ook zo nu en dan wat shows.
Op dit moment bijna emigreren dus de sporten staan op een laag pitje nu.
Genoeg gekletst, hieronder mijn grote passie naast de pony's!

Afbeelding
V.l.n.r. Enya, Buana, Chafuko, in een brave bui :)

Afbeelding
De beste plekken kiezen ze zelf :)

Afbeelding
Met onze opvang dame E.T. (We vangen regelmatig honden op voor particulieren/stichtingen/asiels)

Afbeelding
Mijn mannen :-)

Afbeelding
Buana met onze bengaal James

Afbeelding
Enya met James

Afbeelding
Typisch Enya

Afbeelding
Enya, met haar speelkong

Afbeelding
Enya

Afbeelding
Chafuko

Afbeelding
Buana

Tijd voor actie!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop dat jullie ervan genoten hebben, ik vond het leuk ze te delen met jullie!

LadyMadonna

Re: Mijn Basenji crew

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:48

Aah, leuk! Ik had er op puppycursus 1 in m'n groep zitten, had daarvoor nog nooit van het ras gehoord ;)

Klopt het nou dat ze niet kúnnen blaffen? Of doen ze het gewoon niet?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:48

Superleuk om dit onbekende ras te zien. Wat zijn ze knap met die rimpels, wat een koppies! Kan me goed voorstellen dat je ervoor gevallen bent.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:51

Wauw wat zijn ze knap zeg!! Zijn het nu een beetje trainbare hondjes of zijn ze ook heel zelfstandig? En kunnen ze goed loslopen? Gewoon interesse hoor ik zie ze hier weleens op de heide lopen en die zijn telkens kwijt :))

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 19:53

LadyMadonna schreef:
Aah, leuk! Ik had er op puppycursus 1 in m'n groep zitten, had daarvoor nog nooit van het ras gehoord ;)

Klopt het nou dat ze niet kúnnen blaffen? Of doen ze het gewoon niet?

Ohh wat leuk! Aandoenlijk zijn ze als pup he? :)

Ze kunnen niet blaffen, onze brindle heeft zichzelf een vreemd hoestig hhrrufffje aangeleerd om aandacht te trekken maar in principe huilen ze zoals wolven en dingo's. Krijsen kunnen ze ook, vooral als ze aangelijnd wild zien waar ze door hun riem niet heen kunnen..
Het huilen is heel mooi vind ik, doen ze oa uit blijheid en bijeen roepen van de roedel.. Ik ben me eens rotgeschrokken toen Buana achter me opeens ging jodelen.. :-)
Ze zijn ook in de regel maar eens per jaar loops.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 19:58

Borisje schreef:
Wauw wat zijn ze knap zeg!! Zijn het nu een beetje trainbare hondjes of zijn ze ook heel zelfstandig? En kunnen ze goed loslopen? Gewoon interesse hoor ik zie ze hier weleens op de heide lopen en die zijn telkens kwijt :))

Dankjewel!
Haha dat klinkt herkenbaar inderdaad, dat kwijt zijn :)
Makkelijk trainbaar, pfoe, niet zoals een andere huishond denk ik, wij zijn er nu al jaren aan gewend maar ik merk goed het verschil als we een opvanger hebben. Je moet veel geduld en respect hebben, ze zijn zeer onafhankelijk, zelfstandig en superslim, vooral op positieve opvoeding reageren ze heel goed! Bij Enya merk je nog meer verschil, die is 50% Afrikaans en reageert veel uit instinct en haar jachtinstinct is gigantisch..
Loslopen kan, mits het veilig en liefst omheind is. Ze zijn heel vlug en vlug afgeleid, waardoor ze snel ver weg rennen en vooral als ze samen rennen. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 19:59

Ja! Was echt een heel leuk dier. Wel heel "zelfstandig" ;)
Afbeelding

(Fox is de mijne, ridgeback van de trainer)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 20:15

Oooooh wat zijn ze gaaf! Ik wou in de eerste instantie een Basenji in de toekomst nemen maar heb begrepen dat het vrij autistische en eenkennige hondjes kunnen zijn. Nu staat de Shiba Inu op mijn lijstje bovenaan en de Basenji op nr 2 :P Ik had ook al contact met fokkers van dit ontzettend gave ras! Ze zijn echt te gaaf gewoon. Jammer dat je ze vrijwel niet in Nederland kan vinden!

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 21:16

LadyMadonna schreef:
Ja! Was echt een heel leuk dier. Wel heel "zelfstandig" ;)
[ Afbeelding ]

(Fox is de mijne, ridgeback van de trainer)

Ohhh wat supergaaf! Haha geweldig!!!!!

@ lifaya, klopt, ze kunnen zeer gereserveerd zijn en vooral gehecht aan eigen gezinsleden maar beide rood witten hier zijn heel erg sociaal naar mensen, alleen Chafuko (de brindle) is typisch gereserveerd.
Autistisch niet, ze zijn juist altijd (té) oplettend/berekenend en uitvogelend.. Soms heb je rollen behang nodig.. Ze denken na, de hele dag :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:21

Wat een prachtige honden, je teefje vind ik de mooiste van de 3!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 21:26

Ik raakte in het verleden geinteresseerd in de basenji, ik vind ze prachtig.
Helaas nu allergisch.

Enya is heel aansprekend.

Bucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 21:29

Dankjewel Mi_Amore! Enya is heel Afrikaans gebouwd, ik hou er ook heel erg van :)

Boras, de basenji is in veel gevallen goed matchend bij allergie vanwege hun vacht (geen ondervacht en weinig rui) ik heb zelf ook allergie en heb van mijn Basenji's haast geen last.
We krijgen regelmatig vragen van mensen met allergie om uit te proberen. (Nu is dat bij ons lastig omdat we ook drie katten en een vogel hebben)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:58

wat een prachtige honden zeg,ik vind Chafuko echt :+: :+:

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 14:00

Wat een leuk trio heb je zeg, leuke honden.