Heeft er iemand ervaring met het konijnenras Meissner?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Heeft er iemand ervaring met het konijnenras Meissner?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 18:25

Hoi,

zijn er hier mensen die ervaring hebben met het Meissner konijn? Of misschien mensen hier die een konijn van dit ras of een konijn met een kruising hiervan hebben?

Zelf heb ik op het moment een franse hangoor voedster. Ze is nu nog erg jong, maar dit wordt een groot konijn van zeker 5,5 kg. Ik ben op zoek naar een vriendje voor haar en nu heb ik contact met een konijnenopvang die twee Meissner konijnen in de opvang heeft zitten.

Ik weet dat de Meissner ook behoorlijk aan de maat wordt. Volgens de informatie die ik op internet kan vinden is het een rustig en vriendelijk konijn.
Wat is jullie ervaring hiermee? Hebben jullie toevallig een foto van jullie Meissner (of kruising) konijn?

Vero

Re: Heeft er iemand ervaring met het konijnenras Meissner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:29

mijn vriendin heeft er 2. ik wel wel even vragen of zij wat info voor je heeft?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:44

Ik heb er eentje en ik ben in korte tijd helemaal verliefd op hem geworden. Als dit karakter bij dit ras hoort, wat je overal wel leest, ben ik in 1 klap meissnerliefhebber. Hij komt uit de opvang, maar is wel een officiele meissner, incl tattoo.
Toen hij hier net was, was hij nog wat bang en onzeker. Ik kreeg als info mee dat hij lief was, maar een gruwelijke hekel had aan aaien en oppakken. Ik moet hem nog oppakken dus weet niet hoe dat nu gaat, maar binnen een paar weken was hij dol geworden op wat aandacht. Nu komt hij zelfs naar me toe voor een aaitje. Ik vind hem dus een erg makkelijk konijn.
Ik heb hem samen zitten met mijn halfwilde en bange dametje en dat is een prachtige combi. Koppeling heeft ook echt maar secondes geduurd, het was liefde op het eerste gezicht. Dit gaat zo goed omdat hij zo kalm en gemoedelijk is. Hij is ook wel nieuwsgierig en vrolijk, maar dan weer op een hele kalme manier (als je begrijpt wat ik bedoel). Dat maakt haar een stuk zekerder. Je merkt duidelijk dat hij echt haar veilige haven is geworden, ze kruipt nu tegen hem aan ipv wegrennen. En dan zie je hem zo droog naar me kijken, alsof hij niet begrijpt waar zij nou op reageert.
Kortom, een heerlijk 'koel' konijn waar wel genoeg leven in zit om het leuk te houden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:33

Het is een leuk ras, maar ook binnen dit ras verschillende karakters heel veel. Over het algemeen vind ik wel vaak het karakter van de Franse hangoor hierin terug, maar natuurlijk niet altijd elk individu staat op zichzelf :)

Ik heb nu bijv. een Franse dame in de opvang die totaal anders is dan de doorsnee Frans.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 16:48

Xfjord, als het niet veel moeite is!? Het is meer dat ik nieuwsgierig ben hoor ;).
Natuurlijk is een karakter niet compleet rasgebonden en kan dat per konijn verschillen.
Maar wat ik gelezen heb is dat het rustige en vriendelijke konijnen zijn. Leuk dat jullie dat ook zo ervaren. Het schijnt een beetje een vergeten ras te zijn. Onze jonge franse hangoor is ook zo'n schatje. Een enorme knuffelkont en heel rustig.
Oppakken daar houd ze niet van (maar dat hebben veel konijnen) en dat doen we eigenlijk ook nooit. De kinderen weten heel erg goed dat ze haar niet mogen vastpakken en optillen. Maar ze komt echt naar je toe voor een aai <3

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:46

Ik heb er een gehad.
Alleen die konijn was gewend om redelijk vrijuit te mogen lopen, toen we hem in een 'hokje' stopten werd ie boos. Het was nodig omdat we destijds de ren aan het maken waren. Toen we hem in de ren deden was het goed.
Wat ik gemerkt heb is dat ze veel ruimte nodig hebben en niet zo van optillen houden.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:48

Delphi schreef:
Xfjord, als het niet veel moeite is!? Het is meer dat ik nieuwsgierig ben hoor ;).
Natuurlijk is een karakter niet compleet rasgebonden en kan dat per konijn verschillen.
Maar wat ik gelezen heb is dat het rustige en vriendelijke konijnen zijn. Leuk dat jullie dat ook zo ervaren. Het schijnt een beetje een vergeten ras te zijn. Onze jonge franse hangoor is ook zo'n schatje. Een enorme knuffelkont en heel rustig.
Oppakken daar houd ze niet van (maar dat hebben veel konijnen) en dat doen we eigenlijk ook nooit. De kinderen weten heel erg goed dat ze haar niet mogen vastpakken en optillen. Maar ze komt echt naar je toe voor een aai <3

tuurlijk, ik stuur haar nu even een berichtje

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 13:33

Xfjord thanks!

Harpoon schreef:
Ik heb er een gehad.
Alleen die konijn was gewend om redelijk vrijuit te mogen lopen, toen we hem in een 'hokje' stopten werd ie boos. Het was nodig omdat we destijds de ren aan het maken waren. Toen we hem in de ren deden was het goed.
Wat ik gemerkt heb is dat ze veel ruimte nodig hebben en niet zo van optillen houden.

Hier komt hij in een hok te zitten met 24/7 toegang tot een ren van ongeveer 3,5 m x 2,10. Daarnaast is onze tuin gelukkig zo afgezet dat ze straks ook los in de tuin kunnen als wij erbij zijn.
Oppakken doen we eigenlijk niet. Zelfs toen onze franse hangoorbaby naar de DA moest voor haar inentingen hebben we haar zelf de draagmand in laten hupsen.
Ook de kinderen weten heel goed dat ze de/het konijn(en) niet op mogen pakken.
Onze franse hangoor komt echt bij je op schoot zitten.

Ik heb inmiddels de kruising Meissner die in de konijnenopvang zit gereserveerd. Over +/- 2 weken mag onze hangoorbaby gaan kennismaken met misschien haar toekomstig vriendje.
Ze hebben twee kruising Meissner rammen zitten, beide met een eigen karakter. Ik ben benieuwd welke van de twee het meeste klikt met mijn voedster.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:37

dit zegt ze:
onze konijnen zijn best wel rustig, maar zitten wel het liefst in de ren.
de konijnensnoepjes vinden ze heel lekker ( :') )
die van ons kan je aaien en oppakken zonder problemen en ze zijn best leergierig.
(die van haar kunnen kunstjes)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 14:24

Dank je wel xfjord!
Hier is het eigenlijk de bedoeling dat ze tam genoeg zijn om geaaid te worden door de kinderen. Nu is natuurlijk ieder konijn uniek en kunnen ze binnen een ras erg verschillen van karakter. Maar over het algemeen staan franse hangoren bekend om hun rustige karakter en dit las ik bij de meissner ook.
Onze franse hangoor is speels maar rustig en erg aanhankelijk en lief. Mijn vriendin heeft er twee en een andere vriendin heeft er één en allemaal hebben ze dat rustige gemoedelijke karakter.