Mijn ouders hebben een super lieve hond, hij kent braaf al zijn kunstjes en hij voert ze eigenlijk ook altijd uit. Totdat er iets is dat hem afleidt (dit kan al een tak zijn die beweegt door de wind), dan bewijst hij het concentratie vermogen van een erwt te bezitten. Dit is op zich iets waar hij hier geen probleem mee heeft, maar als je hem uit wandelen neemt zal hij nooit een stukje los kunnen. Omdat hij niet terug komt zodra iets hem afleidt. Vandaag ging ik het ook weer is proberen op het land en het ging heel lang verassend goed hij negeerde de hazen kwam netjes terug toen ik hem riep, totdat er net de verkeerde haas voorbij liep toen was ik hem "kwijt". Ik had totaal geen controle meer over hem en hij gaf ook nergens aan dat hij überhaupt mij hoorde roepen. Uiteindelijk kon het haasje (gelukkig) in een holletje en kwam meneer weer braaf naar mij toegelopen (meteen aangelijnd om erger te voorkomen).
Het is voor de hond gelukkig geen must dat hij los loopt in het bos of op het strand, want hij heeft ook gewoon een afgezet stuk weiland waar hij vrij op kan rondlopen. Maar ik vraag me af of iemand onder jullie nog iets weet wat ik kan proberen zodat hij niet zo makkelijk afgeleid is. Dus een antwoord als: "dan hou je hem toch lekker aangelijnd" daar zit ik niet op te wachten want dat is gewoon de huidige situatie niet veranderen (wat ook niet gaat gebeuren totdat hij beter gefocust is).
Het gaat hier om een labrador herder kruising van 4 jaar oud. Dit gedrag is er al vanaf dat hij een pup is en afleiden is niet mogelijk met eten of speeltjes. Hij heeft puppycursus gehad, en hij kent al de trucjes ook gewoon braaf doen totdat zijn concentratie op is.
Als iemand nog een tip heeft hoor ik het graag, zo niet dan blijf ik hem lekker aangelijnd aan de wandel nemen
Ik heb ook zo'n stuiterkip die bij het minste of geringste afgeleid is en dus de concentratie van een sinasappel heeft. Ik heb 'm met heeeeeeel veel rust, impuls controle en geduld zover gekregen dat ie inmiddels de lol in ziet van trainen dat ie nog wel snel afgeleid is, maar niet meer ALTIJD direct z'n neus achterna gaat