Hond die zich moeilijk kan concentreren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Renee

Hond die zich moeilijk kan concentreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 18:07

Beste bokkers,

Mijn ouders hebben een super lieve hond, hij kent braaf al zijn kunstjes en hij voert ze eigenlijk ook altijd uit. Totdat er iets is dat hem afleidt (dit kan al een tak zijn die beweegt door de wind), dan bewijst hij het concentratie vermogen van een erwt te bezitten. Dit is op zich iets waar hij hier geen probleem mee heeft, maar als je hem uit wandelen neemt zal hij nooit een stukje los kunnen. Omdat hij niet terug komt zodra iets hem afleidt. Vandaag ging ik het ook weer is proberen op het land en het ging heel lang verassend goed hij negeerde de hazen kwam netjes terug toen ik hem riep, totdat er net de verkeerde haas voorbij liep toen was ik hem "kwijt". Ik had totaal geen controle meer over hem en hij gaf ook nergens aan dat hij überhaupt mij hoorde roepen. Uiteindelijk kon het haasje (gelukkig) in een holletje en kwam meneer weer braaf naar mij toegelopen (meteen aangelijnd om erger te voorkomen).

Het is voor de hond gelukkig geen must dat hij los loopt in het bos of op het strand, want hij heeft ook gewoon een afgezet stuk weiland waar hij vrij op kan rondlopen. Maar ik vraag me af of iemand onder jullie nog iets weet wat ik kan proberen zodat hij niet zo makkelijk afgeleid is. Dus een antwoord als: "dan hou je hem toch lekker aangelijnd" daar zit ik niet op te wachten want dat is gewoon de huidige situatie niet veranderen (wat ook niet gaat gebeuren totdat hij beter gefocust is).

Het gaat hier om een labrador herder kruising van 4 jaar oud. Dit gedrag is er al vanaf dat hij een pup is en afleiden is niet mogelijk met eten of speeltjes. Hij heeft puppycursus gehad, en hij kent al de trucjes ook gewoon braaf doen totdat zijn concentratie op is.

Als iemand nog een tip heeft hoor ik het graag, zo niet dan blijf ik hem lekker aangelijnd aan de wandel nemen :)

Neej

Re: Hond die zich moeilijk kan concentreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:22

Ik zou het ook wel willen weten hahahaha :P Ik heb ook zo'n stuiterkip die bij het minste of geringste afgeleid is en dus de concentratie van een sinasappel heeft. Ik heb 'm met heeeeeeel veel rust, impuls controle en geduld zover gekregen dat ie inmiddels de lol in ziet van trainen dat ie nog wel snel afgeleid is, maar niet meer ALTIJD direct z'n neus achterna gaat :P Zo hebben we afgelopen vrijdag toevallig nog een workshop Hoopers gedaan waarbij ie eigenlijk heel kalm en best geconcentreerd meegedaan heeft :) Maar het kost wel wat energie.

Maar dat hebben we eigenlijk alleen met trainen en met aangelijnd wandelen. Los wil ie echt wel eens uit ht zicht verdwijnen (een konijn kan ie ook niet weerstaan) maar hij komt altijd terug, gelukkig.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 18:29

Dit herken ik precies. Die van mij is een labrador. In huis geen probleem om aandacht te krijgen, maar als hij los loopt en er vliegt een leuk vliegje langs of op een 500 meter afstand fietst een fietser die hij wel leuk vind is hij 'weg'. Kan ik ook roepen wat ik wil maar het lijkt wel alsof hij wil me niet horen en voor zijn eigen doel gaat. Probeer nu in zo'n rustig mogelijke omgeving het loslopen te oefenen zodat we vooral succeservaringen opdoen, maar geen idee hoe ik het verder ga aanpakken..
Lees dus even mee en succes in elk geval!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 19:38

Vandaag waren we hier aan het oefenen:

Afbeelding

En het ging goed totdat er een haas kwam die wel interessant was (hij heeft er braaf ook een aantal genegeerd). Dus kwa omgeving hou ik het rustig met hem

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:10

Ik gebruik eigenlijk niet of nauwelijks het commando hier. In plaats daarvan zou ik het spontaan "inchecken" van de hond gaan belonen. Dus steeds als hij eventjes oogcontact maakt belonen met de stem of eventueel een voertje. Om dit te stimuleren kan je bochtjes gaan lopen, de andere kant op lopen, of zelfs gaan hurken in het gras en doen alsof je iets heel interessants ziet. Afhankelijk waar de hond op reageert. Steeds als jij van richting veranderd en de hond reageert kan je belonen. Niet alleen op de momenten waar er al afleiding is, maar gedurende de hele wandeling. Vind je dat de hond te ver weg loopt zonder aandacht voor jou, bochtje lopen.

Momenteel heb ik een opvanghondje die binnenshuis perfect luistert maar buitenshuis volledig mij uit het oog verloor en lekker zelfstandig aan het struinen ging. Niet dat ze echt weg zou lopen maar kon lang op haar wachten. Op rustige overzichtelijke plaatsen gaat het nu eigenlijk super goed. Merk nu langzaam maar zeker dat ze op steeds kleinere signalen gaat reageren, en eigenlijk om de paar meter even kijkt. Natuurlijk gaat het af en toe nog fout, als ze iets heel interessants ruikt besta ik even niet meer. Maar kan haar nu met een gerust hart laten loslopen, mits ik zelf ook alert blijf en er aan blijf werken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 06:02

Ik zou bij elke haas die hij ziet roepen en als hij komt belonen met iets wat helemaal het einde is. Zijn bal of een koekje, frolic, kaas, worst, brood waar hij helemaal verzot op is. Het moet leuker zijn als het rennen achter de hazen aan.

Hoe vaak per dag ben je met hem op stap en hoe lang? Honden die hun ei niet goed kwijt kunnen zijn al sneller geneigd tot andere dieren opjagen omdat je daar je energie goed in kwijt kan. Hij is duidelijk niet zo super gefocust dat echt alles maar dan ook alles opgejaagd moet worden. Vind hij het niet leuk om samen een apporteer spelletje te doen? Of te fietsen, zoekspelletje o.i.d.?

Daarnaast als het 2 of 3x goed gaat even weer laten gaan dan roepen, flink belonen en aanlijnen. Niet wachten totdat die 6de keer (bij wijze van) komt en hij kwijt is ;)

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 06:32

Linea schreef:
Ik gebruik eigenlijk niet of nauwelijks het commando hier. In plaats daarvan zou ik het spontaan "inchecken" van de hond gaan belonen. Dus steeds als hij eventjes oogcontact maakt belonen met de stem of eventueel een voertje. Om dit te stimuleren kan je bochtjes gaan lopen, de andere kant op lopen, of zelfs gaan hurken in het gras en doen alsof je iets heel interessants ziet. Afhankelijk waar de hond op reageert. Steeds als jij van richting veranderd en de hond reageert kan je belonen. Niet alleen op de momenten waar er al afleiding is, maar gedurende de hele wandeling. Vind je dat de hond te ver weg loopt zonder aandacht voor jou, bochtje lopen.

Momenteel heb ik een opvanghondje die binnenshuis perfect luistert maar buitenshuis volledig mij uit het oog verloor en lekker zelfstandig aan het struinen ging. Niet dat ze echt weg zou lopen maar kon lang op haar wachten. Op rustige overzichtelijke plaatsen gaat het nu eigenlijk super goed. Merk nu langzaam maar zeker dat ze op steeds kleinere signalen gaat reageren, en eigenlijk om de paar meter even kijkt. Natuurlijk gaat het af en toe nog fout, als ze iets heel interessants ruikt besta ik even niet meer. Maar kan haar nu met een gerust hart laten loslopen, mits ik zelf ook alert blijf en er aan blijf werken.

Deze tip ga ik onthouden dank je! ;)

dierenfan schreef:
Ik zou bij elke haas die hij ziet roepen en als hij komt belonen met iets wat helemaal het einde is. Zijn bal of een koekje, frolic, kaas, worst, brood waar hij helemaal verzot op is. Het moet leuker zijn als het rennen achter de hazen aan.

Hoe vaak per dag ben je met hem op stap en hoe lang? Honden die hun ei niet goed kwijt kunnen zijn al sneller geneigd tot andere dieren opjagen omdat je daar je energie goed in kwijt kan. Hij is duidelijk niet zo super gefocust dat echt alles maar dan ook alles opgejaagd moet worden. Vind hij het niet leuk om samen een apporteer spelletje te doen? Of te fietsen, zoekspelletje o.i.d.?

Daarnaast als het 2 of 3x goed gaat even weer laten gaan dan roepen, flink belonen en aanlijnen. Niet wachten totdat die 6de keer (bij wijze van) komt en hij kwijt is ;)

Iets wat leuker is dan de haas bestaat niet,hij is niet zo verzot op eten ofzo.

Beweging komt hij zeker niet te kort want behalve het weiland op de foto, heeft hij ook een flink groot afgezet weiland waar hij de hele dag los op mag rond rennen. Wat hij ook zeker doet. Met maar een beetje lekker weer is hij de hele dag buiten, is het minder weer dan blijft hij bij de deur staan wachten totdat je hem weer binnen laat dus dan is hij wel minder lang buiten maar de mogelijkheid om te bewegen is er zeker. Beweging te kort heeft hij echt niet.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 06:45

Ken je "probleem", wat bij ons goed werkt is wat Linea al schreef. In het bos komen ze vaak even bij me kijken, dan geef ik ze vaak een stukje gerookte kip, daar zijn ze helemaal verzot op. Heb altijd een zakje bij me met dat er in en mening andere hond ruikt er aan en zit dan te likkebaarden.
Punt is dat je kan blijven roepen maar ze horen je echt niet, pas als hun aandacht verslapt dan komt het pas tot ze door dat jij er ook nog bent en staat te roepen.

Heb het op het examen meegemaakt met onze hond, blijf en af op zoveel meter afstand, 3 honden lagen keurig af en we moesten nog 5 seconden.... Onze Siep bedacht dat het tijd was om te spelen met zijn grote vriend die ook in het rijtje lag... Hij is een paar minuten bezig geweest, rondjes rennen en uitdagen. Op een gegeven moment verslapte even zijn aandacht en ik riep en meneer kwam direct heel blij naar me toe, zo van goh jij ook hier wat leuk. Ik heb heel blij gedaan toen hij braaf kwam maar kon m eigenlijk wel even schieten. Ondanks dit toch geslaagd!

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 07:24

Oh heel herkenbaar
Ik kon tijdens cursussen gewoon een frikandel voor zijn neus hangen maar dat zat dan in zijn zicht-veld en had alleen aandacht voor datgene wat hij zag.

Het is ook een drijver, en drijft alles (als hij zijn kans schoon ziet) fiets, hardloper, paard, koe, vracht auto, kat. Alles! Dus nee hij gaat nooit los naar buiten
(we wonen op een boerderij) en zelfs een stroomdraadje weerhoud hem niet om van het erf af te gaan..

Al veel geprobeerd maar zonder succes nu stuk tuin hond veilig gemaakt met hek werk er omheen..
(maar gaat daar alleen heen als wij er ook zijn)

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 10:30

Linea schreef:
Ik gebruik eigenlijk niet of nauwelijks het commando hier. In plaats daarvan zou ik het spontaan "inchecken" van de hond gaan belonen. Dus steeds als hij eventjes oogcontact maakt belonen met de stem of eventueel een voertje. Om dit te stimuleren kan je bochtjes gaan lopen, de andere kant op lopen, of zelfs gaan hurken in het gras en doen alsof je iets heel interessants ziet. Afhankelijk waar de hond op reageert. Steeds als jij van richting veranderd en de hond reageert kan je belonen. Niet alleen op de momenten waar er al afleiding is, maar gedurende de hele wandeling. Vind je dat de hond te ver weg loopt zonder aandacht voor jou, bochtje lopen..

Dit klinkt als een slimme oefening! Maar oefen je dit los of aan de lijn? En op wat voor plek?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 11:46

Ik oefen dit los van de lijn op een rustig stuk buiten de bebouwde kom. Daar heb ik erg geluk mee, hier in de buurt veel weilanden en braakliggende velden verbonden met brede zandpaden waar je nauwelijks mensen tegenkomt. Gebruik hier dus ook niet of nauwelijks een lange lijn. Nou is het dus wel zo dat mijn hond niet over een sterk jachtinstinct beschikt waardoor hij zichzelf en wild in gevaar zou brengen. Het is meer dat ze al snuffelend ongemerkt ver afdwaalt. Is dit wel het geval ontkom je denk ik niet aan een lange lijn om dit gedrag fysiek te kunnen blokkeren. Als we echt in het bos lopen zit ze wel aan een 10 meter lijn, hier is meer afleiding en bovendien heb ik minder overzicht op de omgeving. Probeer dan wel zo weinig mogelijk aan de lijn te zitten en haar echt bij me te laten komen lichaamstaal te gebruiken. Blijft wel een kwestie van opletten, als ze eenmaal te ver weg is wordt de aandacht voor mij uiteraard weer minder en is alles om hem heen een stuk interessanter. Hier zijn we nog hard mee bezig. Probeer nu met het geluid van een piepspeeltje de aandacht te trekken en dan door me om te draaien haar het contact te laten zoeken, maar eenmaal op grote afstand is dit nog erg lastig.

elsa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:00

Dankjewel Linea voor je duidelijke uitleg! Ga ik mee aan de slag +:)+

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:45

Ik vond trouwens nog een mooi filmpje met uitleg. De maker schrijft zelf al dat ze normaal de frequentie van belonen een stuk lager heeft liggen als tijdens het filmen. Ik beloon dus ook een stuk minder, aandacht voor mij is fijn maar om de paar meter naar me toe komen hoeft ook niet. Verder gebruik ik geen handgebaar als ze naar mij kijken.

https://www.youtube.com/watch?v=lCDny9o6MVo

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 16:17

mooie video!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 20:43

Goede video!

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:44

Interessant, ik lees mee!
Moet je mijn Basset Hound eens proberen te trainen. Die ruikt altijd overal wel dingen die interessanter zijn dan mijn aandacht/koekjes! :+

Harpoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 12:40

Ik lees ook mee.
Wij hebben een labrador x bennensenner x duitse jachthond. Het jachthond overheerst heeeeel erg.
Hij gaat graag anders hazen en dergelijke aan, dan is hij niet meer te houden. Gelukkig heeft hij er nog nooit een gepakt.