konijn: van binnen naar buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SpeechLess

konijn: van binnen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 13:41

Hallo :wave: Ik heb een vraagje over mijn konijn en ik kon het op google niet zo goed vinden.. Momenteel zit mijn konijntje binnen, maar als ik ga verhuizen (waarschijnlijk binnenkort) zou ik haar liever op het balkon hebben staan. Ik weet dat je dit kan doen zodra de temperatuur buiten niet zoveel verschilt met binnen (vooral 's nacht) en ik las dat het voorjaar (mei ongeveer) wel een goede tijd is. Kan het echter ook rond deze tijd? Niet nu natuurlijk wat het is bar koud buiten, maar mocht het weer warmer worden. Of is dat niet verstandig ivm vachtaanmaak enzo?
Ik hoor graag jullie meningen :)

Overigens weet ik dat een konijn niet alleen hoort te zitten, en ik ga proberen een maatje te vinden als ze op het balkon komt

Brainless

Re: konijn: van binnen naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 13:50

Nu is het (met dit weer) eigenlijk te laat om ze 24/7 buiten te zetten.
De nachten zijn nu 9/10 graden en overdag 16/18.

Heeft ze wel genoeg loopruimte op het balkon?

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 16:58

Brainless schreef:
Nu is het (met dit weer) eigenlijk te laat om ze 24/7 buiten te zetten.
De nachten zijn nu 9/10 graden en overdag 16/18.

Heeft ze wel genoeg loopruimte op het balkon?

Ik snap dat het nu niet kan, daarom schreef ik ook 'niet nu natuurlijk'. Maar ik bedoelde als het misschien nog weer warmer wordt, mocht dit niet meer gebeuren blijft ze sowieso nog binnen tot de lente volgend jaar.

Op het balkon zal ze meer loopruimte krijgen dan ze nu heeft, daarom wil ik haar ook daar.

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 21:12

Ik zou het persoonlijk niet meer doen ook niet als het weer warmer word.
(Als ik het goed begrijp heeft jou konijn geen vriendje) als het dan snachts toch ineens weer koud word heeft je konijn hier niet aan kunnen wennen en kan ie ook niet tegen een vriendje aan kruipen om elkaar warm te houden. Je kunt natuurlijk zo. Veel mogelijk hooi/stro en spellen in en om het hok doen om het zo warm mogelijk te houden maar het beste is in het voorjaar/begin zomer zodat ze gelijdelijk aan het kouderworden wennen en een wintervacht maken.

Als het echt weer langere periode warm word zou je het misschien toch kunnen doen als het in de nachten ook ruim boven de 10 graden blijft. En je natuurlijk goed je konijn in de gaten houd maar ik ga ervan uit dat je dat altijd doet ;)

Veel plezier in je nieuwe huis!

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:39

Konijnen zijn niet van suiker, kunnen veel beter tegen kou als tegen warmte. Mijn huidige konijnen die altijd binnen gewoond hebben, gaan als het nieuwe verblijf klaar is ook nog lekker naar buiten. Heb ook wel eens een konijn naar buiten gedaan in september en me daar geen moment druk om gemaakt. Zo lang je maar een beetje je verstand gebruikt. Niet je konijn buiten zetten terwijl het vriest en met een konijn die niet zo goed in zijn vel zit ook wat voorzichtiger aan. Maar als dit mijn konijn was geweest, en hij is in goede conditie, was hij nog lekker naar buiten gegaan deze maand.

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:45

Ze kunnen prima naar buiten, mits het boven de 15 graden is.
Van de winter zaten 2 konijnen van mij binnen, omdat er 1 ziek was. In januari was ze weer beter, maar nog te koud.
Toen ze weer naar buiten gingen heb ik het voorzichtig opgebouwd, steeds langer en als het s'nachts goed was zaten ze s'nachts ook buiten.

AmyxDomino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 22:47

Volgens mij gaat het bij konijnen niet alleen om de temperatuur maar ook om de ziektes.. Dat is mij meerdere keren op het hart gedrukt door onze dierenarts. Konijnen die binnen hebben gezeten hebben niet zo'n goed imuunsysteem en worden dus veel sneller (ernstig) ziek buiten. Iemand ervaring mee?

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 23:22

Nee geen ervaring mee. Nou moet ik ook zeggen dat mijn binnenkonijnen sowieso al veel in de tuin lopen overdag dus worden ze blootgesteld aan dezelfde dingen als een buitenkonijn. Maar ook konijnen die nooit buiten wonen maar in de woonkamer wonen niet een steriele omgeving. Vooral extra voorzichtig zijn met jonge, oude of zwakke konijnen dus.

Qua temperatuursverschil denk ik echt dat sommige mensen té voorzichtig zijn. Als je kijkt naar het weer van de afgelopen maand: We zijn net uit een hittegolf gekomen, overdag makkelijk 35 graden waar mijn buitenkonijnen het heel moeilijk mee hebben gehad. Vannacht wordt het 10 graden. Enorm verschil maar ze vinden het heerlijk hoor die koudere lucht. Binnen wordt het bij mij nooit warmer als 25 graden. De overgang voor mijn binnenkonijnen om nu naar buiten te gaan is minder groot.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:00

De mijne gaan komende maand ook naar buiten. De ene komt net bij de opvang vandaan en zat daar in de garage dus niet erg binnen, de ander leeft al een jaartje bij mij in de woonkamer. Ik wil ze wel zo snel mogelijk buiten hebben. Niet zozeer vanwege de temperatuur (we hebben ook wel eens zomerweer in oktober gehad!) maar omdat ze nu toch echt starten met het aanmaken van de wintervacht. Ik heb een donker huis dus weinig invloed van daglicht dus ook te weinig vachtaanmaak. Ik heb het trouwens wel beuwst koud in huis nu, het is daar 16 graden.
Ik heb ze juist heel bewust nog binnen. De ren is ook nog niet af, maar daar heb ik geen haast achter gezet omdat ik het juist veel te warm vond. Konijnen houden niet van die erge warmte dus ik wilde ze niet ineens van een lekker koel binnenklimaat in de hitte gooien. En toen sloeg het weer ineens om in dit herfstweer.
Maar komop mensen, zo vreselijk koud is het nu ook niet hoor. Ik zou er wel zo snel mogelijk een maatje bij halen (liever vandaag dan morgen!) en dan gewoon naar buiten hoor. Lekker hokkie stro, uit de wind en die red zich prima.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:09

Ik heb vorig jaar rond oktober mijn konijnen naar buiten gedaan.
Ik heb 2 koppels van 2. Ik heb lekker veel stro in het hok gedaan en het hok staat zo dat er niet teveel wind in kan.
Dit is bij alle 4 de konijnen prima gegaan!

Qua ziektes, mijn konijnen worden elk jaar gevaccineerd bij de dierenarts tegen 2 bekende konijnenziektes (kan even niet op de namen komen) om de risico's zo veel mogelijk te beperken.
Ook smeren we in de zomermaanden hun kontjes in tegen de vliegen enzo.
Dit gaat eigenlijk prima zo :)

Ik denk dat je ze nog prima naar buiten kan doen hoor!
Ik zou het wel binnenkort doen omdat ze nu hun wintervachten aan gaan maken!

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:14

Ik doe mijn konijntje ook nog naar buiten deze dagen, hij staat nu binnen maar zonder verwarming en het raam is vaak open. (wel uit de tocht) Kan dus wel, alleen zorgen dat ie wel een binnenhok heeft.

SpeechLess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 16:23

Bedankt voor jullie reacties :) Ik was voornamelijk bang dat ze inderdaad problemen zou krijgen met vachtaanmaak, maar als ik niet te lang wacht zal dit nog wel goed gaan denk ik. Ondertussen heb ik een buitenhok geregeld, dus zodra het ietsje warmer wordt gaat ze lekker naar buiten. Nu vind ik het verschil wat groot, aangezien de plek waar ze nu staat vrij warm is altijd. Ook heb ik een leuk maatje gezien op marktplaats, dus ik hoop dat 'ie er nog is en dat het goed zal gaan samen :)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 13:30

Hm heb vannacht mn konijn naar buiten gedaan en volgens mij heeft ie het wel koud gehad want hij zat helemaal tussen het doek en het binnenhok in (heb er een slaapzak overheen gedaan) dacht eerst dat ie weg was, bleek dat ie daar tussen zat. Maar het was ook extreem lage temperatuur net vannacht := wou vanochtend eigenlijk handschoenen hebben toen ik kranten moest lopen....

maylotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 18:23

SpeechLess schreef:
Bedankt voor jullie reacties :) Ik was voornamelijk bang dat ze inderdaad problemen zou krijgen met vachtaanmaak, maar als ik niet te lang wacht zal dit nog wel goed gaan denk ik. Ondertussen heb ik een buitenhok geregeld, dus zodra het ietsje warmer wordt gaat ze lekker naar buiten. Nu vind ik het verschil wat groot, aangezien de plek waar ze nu staat vrij warm is altijd. Ook heb ik een leuk maatje gezien op marktplaats, dus ik hoop dat 'ie er nog is en dat het goed zal gaan samen :)

Als het konijntje dat je op het oog hebt toch weg zou zijn, kun je ook naar een konijn uit een opvang kijken rond deze tijd zitten daar vaak een hele hoop konijnen.