Magere hond! Tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miesjex

Magere hond! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 21:49

Ik heb een Labrador reu van 1 jaar en 3 maanden.
Hij is nu een goede 27 kilo, maar veelste mager!

Ben met hem bij de dierenarts geweest, is nagekeken en mankeert niets, volledig gezonde hond! ( gelukkig )

Maar we willen hem natuurlijk wel goed op gewicht hebben.
Dierenarts die adviseerde ons om gewoon deze brokken te blijven voeren, en dan daar overheen nog vlees te voeren.
Dit doen we nu, maar nog steeds blijft hij erg mager.

Ik zie door de bomen het bos niet meer!!!

Hebben jullie ook tips?

Mona2008

Re: Magere hond! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:09

meer brokken
castratie
meerdere maaltijden per dag

Heb je een recente foto? ik vind namelijk de honden in de onderschrift foto`s niet te mager..

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:13

Wat voor brokken voer je nu? Je kan ook zijn voerschema gaan aanpassen en meer gaan voeren. Of je probeert AHV Spiervlees. Dit is een vers vleesvoeding van de diepvries af. Dit is om honden wat dikker te krijgen omdat spieren rijk zijn aan eiwitten en calorieën

Edit: als het om de honden gaat in het onderschrift vind ik ze trouwens echt niet te dun of iets hoor

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:23

Ik vind de honden in je onderschrift niet mager maar dat zijn foto's van enkele maanden geleden.
Als ze niet meer willen eten kan je het eten wel lekkerder maken door er wat kvv door te roeren met heet water.
vaak worden ook satin balls gemaakt, die blijken erg smakelijk te zijn voor honden.
Recept:
- 1 kilo rauw rundergehakt of 1 kg vers vlees
- 1 vel gelatine
- en 100 gram havermout (nutrix rijstebloem (nutricia) of ander merk
- 1 rauw ei (zonder schil)
- eetlepels stroop (appelstroop)

Los de gelatine in warm water op.
Daarna voegt u havermout, het ei en de stroop toe en klopt u het mengsel met een vork door elkaar.

Vervolgens mixt u dit samen met het vlees en rolt u er kleine balletjes van. (grote ping-pong balletje)
In porties verdelen en invriezen.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 22:25

Het gaat om de blonde hond uit mijn onderschrift, op deze foto's daar was hij inderdaad niet te dun! Nu is hij veel dunner!!

Het is niet dat hij niet wil eten, en hij krijgt ook vele malen meer te eten dan hij officieel nodig zou hebben.

Castreren is voor ons geen optie.

Rosannee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:31

Ik ben van brokken overgegaan op een versvlees met een wat hoger vet percentage en wat meer er van geven. En hij kwam heel makkelijk aan terwijl dat met brokken echt niet lukte.
Wellicht kun je daar ook eens naar kijken.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 22:33

Ja daar ben ik inderdaad wel voor aan het kijken. Wat voor vers vlees voer jij?? en waar koop je dit? Wij geven nu voor extra wel vlees en energique is dat geloof ik. Maar verder bij de dierenwinkel hier verkpen ze niet echt vers vlees. Nou ben ik wel op internet aan het kijken maar er zijn ontzettend veel merken..

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:35

Miesjex schreef:
Ja daar ben ik inderdaad wel voor aan het kijken. Wat voor vers vlees voer jij?? en waar koop je dit? Wij geven nu voor extra wel vlees en energique is dat geloof ik. Maar verder bij de dierenwinkel hier verkpen ze niet echt vers vlees. Nou ben ik wel op internet aan het kijken maar er zijn ontzettend veel merken..

Iets wat wij veel verkopen is Carnibest en AHV Breda versvlees. Informeer je daar anders eens over. Veel klanten kopen meestal een of twee dozen AHV Vleespenscompleet of een hele zak Carnibest Natuur van 1kg per worst

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:35

Welke brokken geef je en hoeveel?
En vind je het wel het overwegen waard om op kvv over te gaan?
Als hij wel wil eten, gewoon meer geven. Met mijn witte herder zat ik op een gegeven moment op 1200 gram eten per dag. Waarvan 800 kvv en 400 brok voordat ze aan ging komen.
Als je hond veel beweegt en snel afvalt kan je niet anders dan meer geven.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:37

Wat nou dan? Diesel is afgevallen? :oo
Kan hem me nog van de meeting herinneren, prachtige hond en zag er topfit uit!
Ik stel inderdaad ook vers vlees voor :j Werkt super als je je hond wil laten aankomen (natuurlijk ook om uiteindelijk op gewicht te houden :P) maar voor die boost die je zoekt kun je inderdaad bij vlees gaan kijken :j

Wij voerden altijd KVV. Je hebt er verschillende merken van. Die wij hadden is helaas niet meer beschikbaar, de makers ervan zijn naar het buitenland verhuisd :')
Misschien heb je iets aan deze website:
http://www.voerwijzer.com/de-beste-kvv

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 22:40

Hij beweegt niet veel ! Hij ligt als we thuis zijn altijd in zijn mand.
Hij krijgt nu voer van planet pets, sochtends 150 gram en savonds 150 gram met 2 blokken vleesvoer van Energique.
Tussendoor krijgt hij nog wat koekjes, en vaak een stukje brood.

Dierenarts heeft me aanbevolen bovenop zijn brokken dit vlees te voeren.

Officieel volgends de verpakking moet hij iets minder brokken hebben, zonder dat hij het vlees erbij krijgt.
Dit is al ''extra' omdat hij zo mager is.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 22:41

Ha tigress Ja Diesel inderdaad, sneu he.

Hij was op de meeting inderdaad wel wat dikker, al zeiden vele die daar waren ook al dat hij te dun was.... maar nu is het echt niet leuk meer, paar keer bij dierenarts geweest maar toch hij is echt helemaal gezond!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:48

Ik krijg juist overal te horen dat je juist niet brokken en vlees tegelijk moet voeren.

Ik zit op brokken en geef mijn DH teef van 1 jaar en 1 maand nu ongeveer 500gram per dag (begon net als jij met ongeveer 300gr per dag, maar dat bleek ook te weinig en ze viel erg af). Teef komt nu eindelijk ook aan en groeit geweldig mooi.
Ik gaf KVV maar daar moest ze zoveel van krijgen om op gewicht te blijven dat ik toch weer op brok ben overgegaan en ze gaat nu geweldig vooruit.

Dus... Geef hem eens veel meer brokken! Zowel 's morgens als 's avonds en niet vlees gelijk met de brokken voeren en brood achterwege laten. Gewoon veel meer brokken.
Laat hem voor het eten minimaal een half uur en na het eten minimaal 2 uur rustig aan doen, ivm mogelijke maagtorsie. (Dat gaat voor elke maaltijd, of het nu brok is of vers vlees.)

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 22:53

Rusten na het eten doen we inderdaad altijd!

Veel brokken voeren hebben we ook al geprobeerd, dit heeft ook weinig tot geen effect.
Bij zijn vorige eigenaar kreeg hij overal voer weg, dan een keer c100 en daarna weer zakje van ah of aldi...

Zei gaf hem echt zoooo ontzettend veel en vaak, dat dat ook niet gezond meer was. Daarbij poepte hij echt de hele dag door ( wat wil je ook als je zoveel te eten krijgt ).

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:19

Het gaat, als ik het goed begrijp, om een jonge actieve ongecastreerde reu. Die voer je nu krap 1% ideaal lichaamsgewicht per dag aan brok en als ik het goed herinner gaat energique per plakken van 100g, dus ook nog 0.7% ideaal lichaamsgewicht aan vlees. Nu ken ik energique niet als dikmaker, dus waarschijnlijk zeggen ze zo'n 2.5% te voeren.

Om de hoeveelheid voer voor een hond te bepalen moet je beginnen met inschatten hoe zwaar je verwacht dat hij moet zijn. Dat is het gewicht waarmee je op de verpakking moet lezen wat hij moet hebben. Voor jonge honden zeggen ze dat je 25-50% extra moet voeren. Voor magere honden moet je 20-40% extra voeren. Meestal mag je de hoeveelheid vlees halveren om te rekenen hoeveel brok je vervangt.

Hier betekent dat dat de hond 400 brok krijgt. Ideaal gewicht schat ik tussen de 32 en 35kg. Vaak wordt 1.2% lichaamsgewicht aangegeven als hoeveelheid brok. Dat zou dan 400 gram zijn. Tot dusver klopt het. Maar het is en jonge hond, dus die mag 25-50% meer brok. Hij moet dus tussen de 500 en 600 gram brok krijgen (eventueel vervangen voor 1-1.2kg kvv). Hij krijgt dus te weinig brok voor zijn staat. Voeren doe je op het oog, maar dit zijn de richtlijnen. Als hij met 600g brok nog afvalt zou ik naar een hoog energie brok gaan.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 23:34

Hij krijgt op het moment hoog energie voer. Hiervan krijgt hij een goede 300 gram per dag van. Eigenlijk meestal meer 350 gram. En daarbij nog energique vlees v oer 2 blokken van..

Hebben hiervoor ook geprobeerd met meer brokken inderdaad maar blijft hier ook erg mager bij en poepte ook wel 8 a 9 keer op een dag.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:47

8 a 9 keer per dag poepen? Oh gee :oo

Ik zou niet aanraden om alleen op vers vlees over te gaan omdat je naar mijn mening dan bepaalde vitaminen en mineralen gaat missen, maar zou ander merk voer niet een optie zijn? Onze honden doen het erg goed op Eukanuba. We moeten zelfs opletten dat ze niet te dik worden :+ hun darmflora is ook erg gezond. Mooie keutels 1 a 2 keer per dag. Nadeel is dat het voer wel erg duur is.

Maar goed, over merken hondenbrokken zal iedereen wel een mening hebben :+

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 23:49

Ja we hebben verschillende geprobeerd. Heb nu ook contact met een kennis die fokster is. Zei raad me nu wel aan op vlees te gaan.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:51

OK, je kunt het altijd proberen toch :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 06:05

of op vers vlees gaan (lotgering bijv. is goed vet maar neem daar niet de allerdaagse smaken van zoals rund en kip die zijn ronduit slecht te noemen, naturis is ook een goed merk maar best prijzig als je 1 á 1.5 kg per dag moet voeren). Ik zou zeggen ga over op kvv vers vlees (gemalen dus) en stap daarna over op barfen. Kan hij lekker knagen en daarmee bezig zijn en dan kan je gemakkelijk en goedkoop goed vet vlees voeren.

Je kan ook overstappen op cavom geperste brok. Hier zit veel energie waarden in en omdat het geperst is kan je het ook veel beter combineren met vers vlees dan een niet geperste brok. Echter in brok zitten veel stoffen waar een hond niets mee kan doen. HIj poept dat uit (vandaar zo vaak poepen en waarschijnlijk niet alleen zo vaak maar ook hele bergen) en wordt er giga druk van (net als dat kleurstoffen (kunnen) maken dat kinderen druk worden)

Als je op vers vlees over stapt de eerste 6 weken alleen kvv dus gemalen vlees geven! Dit om de maag aan vlees te laten wennen. Het beste is eigenlijk nog om de eerste paar dagen pens te voeren echter van pens kunnen ze gemakkelijk aan de dunne gaan dus persoonlijk zou ik gewoon op een goede kvv over stappen. Waar ergens in de buurt woon je? Er zijn namelijk diverse soorten die verkooppunten hebben. Je kan namelijk wel over stappen op vers vlees dat een supermarkt heeft (rodi of smuldier) echter daar zal je hond niet van aan gaan komen tenzij je zeker 1.5 kg gaat voeren. Daarnaast is dat overwegend rund en kip en juist die 2 diersoorten laat ik tegenwoordig staan omdat ik een hond heb die daar maag/darm klachten door krijgt schijnbaar.....

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:50

Vers vlees voeren
.lotgering heeft een wat hoger vet percentage. Onze honden die snel te dun zijn blijven super op gewicht. En zijn zeer energiek

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 07:51

Maar vers vlees absoluut niet met brokken combineren

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 08:00

Lotgering is afgekeurd vlees, hier kunnen ook medicatie ed in zitten?

Zat nu te denken aan Mulder vlees voeding, dit als tip van een kennis die zelf fokker is.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 08:04

Ik weet dat je al naar de DA bent geweest, maar is de hond ontwormt ? Onze lab bleef ook mager toen ze jonger was, maar das nu oké hoor ! Moet wel blijven opletten. Ze is of zó te zwaar, of ineens te mager. Soms kan extra vitamine of ontwormen helpen. (zeker die laatste)

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 08:06

Ontwormen is 1.5 week geleden nog gebeurd inderdaad! Dus hier kan het ook niet aan liggen.

Wij gaan nu even informeren over Mulder kvv. hoor goede reacties op dat vlees voeding.