Paar vraagjes konijnen koppelen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Paar vraagjes konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 20:16

Wij hebben ruim een week geleden een gecastreerd mannetje opgehaald om te koppelen met onze voedster. Nu is dit onze eerste 'koppeling' dus nog wat spannend.

We hebben ze de eerste week in aparte hokken naast elkaar gezet. Het nieuwe konijn moest nog erg wennen maar is nu rustig. In die week een paar keer van hok gewisseld om elkaars geur te leren kennen.
Na een kleine week beiden in 1 hok, waarbij we een deel kunnen afsluiten, maar ze wel elkaar door gaas kunnen ruiken. Dit ging erg goed, ze waren lekker aan het snuffelen.
We weten dat ze daarna in een neutrale plaats gekoppeld moeten worden, echter was dat toch wat lastig hier dus gewoon poortje open gezet en samen de ren in.

De 1e keer renden ze heel hard achter elkaar aan. Niet echt vechten, geen platte oren enz. Heb ze tussendoor even uit elkaar gehaald en weer terug, na 5 minuutjes weer uit elkaar.
Vandaag voor de 2e keer dit herhaald en dit ging perfect. Heel even rennen wat ik heb laten gaan dit keer.
Verder beiden heel nieuwsgierig, snuffelen aan elkaar, het vrouwtje ging eten en het mannetje ging ernaast liggen met zijn kop op de rand van de voerbak. Heel even gerend weer maar eigenlijk ging het heel rustig en waren ze voornamelijk nieuwsgierig naar elkaar.
Daarna weer van hok geruild en klaar.

Ik wil dit blijven herhalen komende dagen, steeds iets langer. Maar wanneer neem je de stap om ze bij elkaar te laten?
En wat kunnen we verder nog doen en proberen om te zien of ze elkaar echt accepteren ?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:51

Mij is aangeraden om, eenmaal gekoppeld, niet meer uit elkaar te halen. Als ze een uurtje samen zijn zonder dat er wat schokkends gebeurt, kan je ze dus gewoon samen laten. Op internet is er meer info te vinden over koppelen :) http://www.bunnybin.nl/Koppelen.htm

Mizora

Re: Paar vraagjes konijnen koppelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:52

Bij ons zijn ze direct bij elkaar gebleven. Eerst een week naast elkaar en toen heeft broer konijn het hok van zus konijn open gemaakt.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:46

wij hadden een gecastreerd mannetje. voor hem zijn we opzoek gegaan naar een vrouwtje. 1.5 uur zijn we bij een knaagdieren centrum geweest wat op niets uitliep wat een stress konijnen. toen zelf bij iemand thuis een vrouwtje opgehaald met de garantie mocht het niet gaan kon ze terug. bij thuiskomst de dame bij onze heer gezet na een half uur lagen ze heerlijk naast elkaar te slapen. heb ze niet meer uit elkaar gehaald

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:51

Ik heb ze op neutraal terrein gekoppeld en idd niet meer uit elkaar gehaald! Is voor de tweede keer super gegaan!! Terwijl mijn meisje niet de makkelijkste in omgang is.... maar blijkbaar ligt ze goed bij de mannen, haha! Oude mutsje ( 9 )

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 01:50

Ah ik dacht rustig aan wennen maar dat is dus onnodig :-)
Dan probeer ik ze morgen weer samen en dan zo te laten :-)

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 22:33

En gelukt?? Ik moet helaas binnenkort ook weer gaan koppelen! Mijn oudje vd week dood gevonden...
Heb nu sinds vandaag een klein, zwart/wit voskonijntje! Ze mag nu even een paar daagjes bijkomen en dan proberen te koppelen! Spannend weer......

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 08:20

Ja het is helemaal goed gegaan! Ik heb ze een nacht samen gelaten en heel hard geduimd maar de volgende morgen trof ik ze nog heel aan en lagen ze tegen elkaar aan, savonds aten ze al uit hetzelfde bakje en inmiddels zijn ze onafscheidelijk en enorm lief samen.

Succes met het koppelen, in vond het ook erg spannend allemaal.. Komt vast goed!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 08:50

Hier heb ik ook een gecastreerde ram aan mijn vrouw gekoppeld omdat t vorige koppel niet samenging. Houd er rekening mee dat er best nog wat gekibbel kan komen, even rangorde goed bepalen etc, dit kan wel soms een maand duren. Schrik er niet van, zolang er geen bloed bij komt kijken gewoon laten gaan. hopelijk zijn de 2 dikke maatjes en blijven ze lekker samen !

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 12:27

Afbeelding

Het gaat goed met Mini en Maxi, haha, oftewel Jillz en Jack! Ze lijken elkaar leuk te vinden, dus verwacht niet alteveel problemen!

Koppeling 3 dus waarschijnlijk ook gelukt!! Hahaha

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 15:55

Ik heb zelf altijd in etappes gekoppeld omdat ik dan niet de kans had om de konijnen meteen bij elkaar te stoppen (en ook omdat het onmogelijk is om de ren geurvrij te maken).

Wat ik eigenlijk doe is 3 á 4 keer per dag samen zetten en elke keer dat ze samen hebben gezeten, van hok wisselen zodat ze elkaars geur ook hebben. Afhankelijk van hoe goed het ging, gewoon meteen samen gezet. Soms was dit al na twee dagen, soms na 3 of 4 dagen.