Wat kan een bunzing wel en wat niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Wat kan een bunzing wel en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 09:52

;( ;(

Wij wisten dat bij onze paarden een bunzing rondloopt, zelf gespot dus dat is zeker. Ook vossen lopen hier rond, ook meermaals gezien. We wonen aan de rand van een dorp.

De paarden staan ongeveer 200 meter van ons huis en het wemelt er van de konijnen. Genoeg voedsel zou je zeggen voor zowel bunzing als vos.

Nu hebben, of liever hadden |( , wij in onze tuin 11 cavia's in een riant buitenverblijf. De tuin is volledig omheind dus het is lastig voor bv een vos om in onze tuin te komen. Katten komen in onze tuin nooit. Wij hebben 2 honden en 2 eigen katten die daar niet van gediend zijn. Mensen ongemerkt in onze tuin is ook geen optie.
Het caviaverblijf is omheind door aan de ene kant de garage (steen dus), aan de andere kant een stenen muur van 1.80 hoog, aan de derde kant een houten schutting van 1.80 hoog en aan de voorkant een hekwerkje van gaas van pakweg een meter hoog.

Gisternacht zijn dus in 1x alle cavia's verdwenen. Het enige dat nog rest zijn een paar kleine stukjes wit haar. Geen bloed of niks verder, ook geen sporen van andere ellende. Gewoon ineens weg. Dit heb ik in ruim 15 jaar knaagdieren hier in de tuin nog nooit meegemaakt.
De sterke verdenking gaat uit naar de bunzing. Met name omdat de cavia's allerlei schuilmogelijkheden hebben waar eigenlijk geen ander dier in/onder past. Een vos zou zeker niet alle cavia's hebben kunnen meenemen. Een bunzing kan natuurlijk zo'n beetje overal in/onder. Er is een kleine opening op grondhoogte gevonden in de schutting die langs het verblijf staat. We nemen dus maar aan dat de dader daar doorheen gekomen is. We gaan langs die schutting dus nu maar gaas zetten, zodat een gat maken in de schutting dus niet meer helpt, want dan stuit de dader op gaas daarna.

Goed, heel verhaal, maar heb even een vraag voor kenners van bunzing(achtigen).
Zijn het ook goede klimmers en wagen zich daaraan of zijn dit dieren die vooral via de grond hun acties doen? Er komen namelijk geen nieuwe dieren (cavia's danwel konijnen) voordat ik zeker weet dat dit niet nog een keer gebeurt.

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 09:56

Een bunzing kan zeker de dader zijn van dit moordspel.. Een bunzing is een marter achtige, dus een roofdier. Het kan ook een hermelijn geweest zijn, deze hebben wij gehad in ons kippenhok. 12 kippen opgeschranst. Zodra ze bloed ruiken worden ze gek. Cavia's zijn in dit geval natuurlijk een makkelijke prooi. Ze kunnen overal bij, het is moeilijk om ze af te weren. Volgens mij kunnen ze ook erg goed klimmen.. Sterkte er mee. Je kunt altijd speciale mensen laten komen om ze te laten verwijderen, dan worden ze elders uitgezet.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 10:02

Hermelijn is ook een optie, maar minder veelvoorkomend natuurlijk. Bovendien weet ik dus dat de bunzing hier in de buurt woont. Afijn, een marterachtige daar gaat de verdenking het meest naar uit dus.

Maar hoe houd ik die voortaan bij de knagers vandaan? 's Nachts gaan opsluiten is natuurlijk een optie en waarschijnlijk ook de beste.

magda_90

Re: Wat kan een bunzing wel en wat niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:04

Als eerste heel veel sterkte met dit verlies. :(:) Ik heb het wel eens eerder gehoord dan een bunzing dit kan doen. Diegenen hebben toentertijd het hele hok dicht gemaakt. Dus een dak van stevig gaas, dubbel gaas om de zijkant en goed controleren op gaten.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:05

Als je een gat in de schutting gevonden hebt, denk ik idd dat meneer of mevrouw Bunzing op bezoek is geweest... Gaas is een hele goeie, maar ik weet niet of dat afdoende is, volgens mij kunnen die beesten aardig klimmen. Helaas zijn ze ook nog eens beschermd, dus mag je niet zelf vallen oid gaan zetten, maar moet je iemand bellen om m te laten verplaatsen.

In tussentijd je beesten ´s nachts opsluiten, maar dan ook het hok echt hermetisch afsluiten. Ze kunnen door het kleinste gaatje nog naar binnen...

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:05

LDRD schreef:
Hermelijn is ook een optie, maar minder veelvoorkomend natuurlijk. Bovendien weet ik dus dat de bunzing hier in de buurt woont. Afijn, een marterachtige daar gaat de verdenking het meest naar uit dus.

Maar hoe houd ik die voortaan bij de knagers vandaan? 's Nachts gaan opsluiten is natuurlijk een optie en waarschijnlijk ook de beste.

Een bunzing is het meest waarschijnlijke ook denk ik. Overdag slaan ze hun slag soms ook wel, dus dat bied geen 100% oplossing. Ze jagen het liefst snachts maar wanneer ze weten waar een hapje te halen is..
Inderdaad snachts zo ie zo opsluiten in binnenhokken in een garage of iets. Mijn ervaring is dat het erg moeilijk is om ze te weren, vooral als ze hun eerste hapje gehad hebben.. Misschien nog beter beveiligen met heeel dik gaas en dan hele kleine hokjes zegmaar? echt kippengaas maat?

AustriaTrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:06

Foaly schreef:
Als je een gat in de schutting gevonden hebt, denk ik idd dat meneer of mevrouw Bunzing op bezoek is geweest... Gaas is een hele goeie, maar ik weet niet of dat afdoende is, volgens mij kunnen die beesten aardig klimmen. Helaas zijn ze ook nog eens beschermd, dus mag je niet zelf vallen oid gaan zetten, maar moet je iemand bellen om m te laten verplaatsen.

In tussentijd je beesten ´s nachts opsluiten, maar dan ook het hok echt hermetisch afsluiten. Ze kunnen door het kleinste gaatje nog naar binnen...

Zoals diegene boven mij zegt, misschien inderdaad een optie om ook de bovenkant met gaas af te dekken?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:08

Marterachtigen zijn erg goede inbrekers. Het beste maak je alles rondom en bovenop dicht met verzinkt martergaas (duurder en dikker). Wij hebben onze ren bovenop ook niet dicht, dus gaan de konijnen snachts in hun hok.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:12

als de bovenkant open is kan je er bijna gaas met mm omheen zetten maar ze klimmer er dan gewoon in ipv erdoor.

kennis van mij had dit probleem ook, was kweker met prijs caviaatjes erbij, die is in het hok er naast fretten gaan houden en dat heeft geholpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:13

Een bunzing zou kunnen, steenmarter kan ook..

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:23

Steenmarter heeft hier het zelfde geflikt maar dan met de kippen (geen waterdicht hok), zo'n 25 kippen doodgebeten maar niet meegenomen (de steenmarter kon er wel in maar de kippen er niet uit).. volgende nacht nieuwe kuikens (van 3 maanden) wederom doodgebeten maar niet meegenomen. Die beesten moorden echt! Wij weten zeker dat het een steenmarter was omdat hij in het gebouw naast ons heeft ingebroken (bijenhuis) en een boel overhoop heeft gehaald en dus op beeld is vastgelegd.. Maar inderdaad beschermd!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:38

de enige optie is denk een een fijn gemaasde stalen constructie.

Door hout en gaas vreten ze heen helaas. Heb ooit eens gezien dat een compleet rietendak (!!!) doorgeknaagd was.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 10:49

Oké, stevige maatregelen gaan genomen worden dus :j .

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 10:57

Waarschijnlijk idd de bunzing (of marterachtige).
Vossen richten vaak een ravage aan maar die zijn slordig, dan tref je echt nog 'resten' aan.
Alles 'poef' weg is meer het werk van een marterachtige.
Of een roofvogel, die neemt ze ook mee.
Marterachtigen zijn ook niet bang voor katten. Heb mijn katten er eens mee zien vechten en het is dat mijn vorige kater een mean badass van 8 kg was, anders had de marter niet de aftocht moeten blazen.
Brutale beesten zijn het.

Voor je caviahok zou ik idd extra stevig gaas (betongaas als het moet) gebruiken, de houten schutting verstevigen met gaas en het hok overdekken.
Zit het gaas ingegraven? Roofdieren kunnen graven, klimmen of zich letterlijk een weg door de omheining vreten als ze echt willen.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 11:20

Een bunzing kan door de kleinste gaatjes kruipen. Hieronder een foto van mijn fret die verdwijnt onder een deurtje. Als de kop erdoor past, volgt de rest vanzelf.
https://lh4.googleusercontent.com/-42bM ... G_6417.JPG (foto te groot, daarom een linkje)

Het kan zeker een bunzing zijn, maar ook een steenmarter. Beide leven wel in de buurt van mensen. Een hermelijn lijkt me minder waarschijnlijk. Een hermelijn weegt maximaal 500 gram. Uit mijn hoofd kunnen cavia's wel een kilo wegen en dan 11 cavia's zonder sporen wegslepen, is voor een hermelijn waarschijnlijk teveel van het goede. Een bunzing kan makkelijk een kilo wegen en een steenmarter soms wel 2,5 kilo. Die zijn dus een stuk groter. Maar onderschat ook een vos niet, die zijn ook soms leniger dan je denkt. Al is het wel typisch voor de marterachtigen om alles te doden en mee te nemen. Ik geloof dat vossen dat wat minder doen.

Op mijn website heb ik filmpjes van een steenmarter en bunzing. Weliswaar gemaakt in een dierenpark, maar dan kun je ze 'in beweging' zien en ook beter inschatten wat ze wel en niet kunnen: http://www.defretalshuisdier.nl/algemee ... a-in-beeld

De bunzing is wat meer een 'holendier' dan de steenmarter. De steenmarter is een betere klimmer, de bunzing is beter in gaten en holen, die leeft wat lager bij de grond. Maar dat wil niet zeggen dat de bunzing niet kan klimmen, dat kunnen ze uitstekend. Ook hebben ze, net als alle marters, een enorm doorzettingsvermogen. Als ze denken dat het zou kunnen lukken, blijven ze het proberen. Een meter hoog is niks voor een bunzing, daar zij ze zo overheen. Maar door het gat in de schutting zullen ze misschien wel eerder doen. Als daar een cavia doorheen past, past de bunzing zeker.

Het verzamelen van voedsel is overigens ingeprogrammeerd bij marters. Het zijn roofdieren en ze hebben een kleine maag. Als roofdier weet je nooit wanneer je weer een prooi vangt, dus leggen ze voorraden aan. In tegenstelling tot honden kunnen ze zich niet volvreten, dus zullen ze doden als ze de kans krijgen. Dat doden doen ze eigenlijk heel netjes, dus veel bloed zul je dan inderdaad niet vinden. Wel zou ik in de buurt zoeken of je nog ergens je (dode) cavia's kunt vinden. Een bunzing leeft individueel en kan nooit binnen een nacht zoveel cavia's opeten. Zeker met 11 dieren zal hij ze niet heel ver weg hebben meegenomen. Ik zou vooral op de grond zoeken, want zoals ik al zei, het zijn dieren die vaak in holen leven en niet in bomen etc.

Een bunzing is trouwens een schemerjager. Ze jagen eigenlijk als de konijnen actief worden. Dus niet zozeer 's nachts, maar juist 's avonds en 's morgens. Overdag slapen ze meestal, maar ze passen zich wel aan aan hun prooien. Als de konijnen eerder actief worden, wordt de bunzing dat ook. Overdag zul je ze niet snel zien, maar dat is zeker niet uitgesloten. Alle marterachtigen zijn (gelukkig) beschermd.

Marters zijn slim en brutaal, maar het is ook niet onmogelijk om ze buiten een cavia- of konijnenverblijf te houden. Ik heb mijn fret al jaren buiten en wil juist niet dat hij eruit komt :-). Stevig gaas helpt. Niet van dat zeshoekige kippengaas, daar kunnen ze inderdaad doorheen bijten. Maar dat kun je zelf met de hand ook al buigen, dus dat is niet zo gek. Gewoon een maatje dikker. Ik adviseer voor buiten-frettenhokken dat vierkante gaas van 16 mm of groter. Dat is net wat steviger en houdt bunzingen ook buiten.

Sterkte!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:34

Dat kleine ruitjes gaas komt in 2-diktes. Het zwaardere verzinkte is aanzienlijk duurder (zeg maar rustig heel duur) maar daar bijten ze niet door. Wordt niet voor niets marter-gaas genoemd.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:42

Er is ook betaalbaar gaas waar ze niet doorheen komen gelukkig :-). Echt nertsengaas is erg duur en moeilijk te krijgen. Maar volgens mij wil ts geen nieuwe dieren meer?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:44

Bunzing, hermelijn, marter, wezel...

Heb hetzelfde euvel gehad. Uiteindelijk gevonden (dood) tussen een stapel hout/stenen waar ze naartoe gesleept waren

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 13:46

sterkte TS met dit verlies ! Dan doe je nog zoveel moeite je diertjes een mooi verblijf te geven, worden ze wel niet gedood zeker.
Hopelijk komt er snel een oplossing om de dader af te weren en kunnen hopelijk nieuwe caafjes van een huis bij jou genieten !

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:55

Ah wat naar zeg :( Dat was ook altijd mijn grootste nachtmerrie bij de konijnen.. Hier zijn vooral veel roofvogels en vossen in de buurt. Ik had de ren van mijn konijnen daarom helemaal dicht gemaakt met volière gaas, ook bovenlangs en onder het zand, en de naden helemaal dichtgemaakt met ijzerdraad. Gelukkig nooit iets gebeurd hier.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 16:59

Ook hier het hok rondom dicht (zowel onder het zand als dak), mijn zus was bv vergeten om het hok ook op stenen te zetten dus een marterachtige is heel eenvoudig in het hok gekomen en toen was het :evaw: kippen. Enige dat nog restte waren wat veren onder de schutting.
Op stal zelfs gezien hoe een dergelijk dier door gewoon het hout was gevreten en de duif had vermoord.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 18:57

Een hermelijn zuigt alleeen het bloed er uit, dus dan moet je ze terug vinden ergens? Of doet een bunzing dat ook?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:17

Bloed zuigen is een mythe. Net als andere roofdieren eten de gewoon de prooi op. Het zijn geen vampiers..

Wezel is trouwens uitgesloten, die jagen op muizen en zijn erg klein :-)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:52

beert schreef:
Bloed zuigen is een mythe. Net als andere roofdieren eten de gewoon de prooi op. Het zijn geen vampiers..

Wezel is trouwens uitgesloten, die jagen op muizen en zijn erg klein :-)

Euhm....

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 22:09

Dat is een hermelijn. Verschil met een wezel is de zwarte staartpunt eb de grootte. :)