Bloedluis en hok?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wheezyheart

Bloedluis en hok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 13:25

Omdat er hier ook meerdere mensen zitten met Kippen ga ik toch hier de vraag maar stellen.

Zoals velen met jullie heb ook ik last van Bloedluis. We hebben nu alles er op in gezet. Tabaksstengels Finecto en Dutchy's... Hopelijk roei ik ze uit. Inmiddels al een dode kip :( Nu hebben we ons flink ingelezen en de grootste oorzaak blijkt het hok te zijn... Ik heb dit hok: http://www.hetzelfdoen.nl/Kippenhok/klein%20kippenhok.jpg Vol met naden en kieren. Wat ik me nu afvraag waarom maken ze de hokken op deze manier als dit een groot probleem is bij de kippen. En wat zou ideaal zijn qua hok? Wij zijn nu aan het oriënteren of we het hok moeten gaan vervangen in iets wat makkelijker schoon te maken is en wat gladder is zodat die piep beestjes minder kans krijgen. Heeft iemand ideeën?

Kaus

Re: Bloedluis en hok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:32

Wat sowieso al helpt is je hok wit verven. Dan zie je de luizen eerder lopen.
's Avonds eens met de zaklamp in je hok schijnen en je ziet ze zo zitten in een wit hok.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:33

Ik heb zelf helemaal geen verstand van kippen en hun onderkomen. Maar de kippen van een kennis van me hadden laatst bloedluis en die zijn helemaal verdwenen toen er op een dag behoorlijk wat oorwurmen in en rond het hok kropen.
Zij heeft dit nagezocht en gevraagd en het blijkt dat oorwurmen bloedluis eten. Ik denk misschien heb je er wat aan.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:35

akishino schreef:
Ik heb zelf helemaal geen verstand van kippen en hun onderkomen. Maar de kippen van een kennis van me hadden laatst bloedluis en die zijn helemaal verdwenen toen er op een dag behoorlijk wat oorwurmen in en rond het hok kropen.
Zij heeft dit nagezocht en gevraagd en het blijkt dat oorwurmen bloedluis eten. Ik denk misschien heb je er wat aan.

Maar kippen lusten ook wel oorwurmen lijkt mij. Die zullen het dus niet lang uithouden.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:36

Het enige wat werkelijk goed helpt maar wel bijhouden. Is U2 op de wanden en Frontline spray op de kippen. U2 elke 4 a 5 maanden in het hoogseizoen en de kippen elke 4 weken.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:36

Olie!

Alle naadjes, kiertjes, nerfjes dichtsmeren met een kwastje met olie. Dan verstik je de luizen!

Werkt als een trein :)

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 13:36

Dit hok wit geschilderd krijg ik niet voor elkaar of ik moet er compleet in gaan liggen.... Die tip met zaklamp heb ik inderdaad gedaan. Doe het nu iedere avond. 1 verbetering heb ik inmiddels --> de kippen willen het hok weer in. Ik heb al veel gelezen om de naden dicht te kitten maar daar is bij dit hok niet aan te beginnen. Alleen de vloer bestaat al uit een rooster zeg maar. Ik vraag me echt af wat andere mensen met hun hok hebben gedaan of welk hok ze hebben om bloedluis gewoon echt tot een min te beperken of in iedergeval de kans hierop.

@akishino. Oorwurmen vind ik wel overal in huis en neem aan dat ze ook buiten zitten. Zo af en toe vind ik ze op een voertonnetje bij de hokken.... Dus wie weet roeien die er ook nog wat uit 8-)

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 13:38

@wilawander en Jasmijn159 Hoe ga ik dat bij dit hok voor elkaar krijgen? Ik kan echt niet overal bij.....

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:44

Hier ook een flinke verzameling bloedluis bij de kippen op het werk. Helaas... We hebben het grootste deel nu weggekregen door flink spuiten met veerust op de kippen, een chemisch middel in het hok (van bevriende boer gekregen, was pittig spul!) en dagelijks alles schoonborstelen. Nog steeds vinden we er een aantal per dag, maar het is al vele malen minder. En inderdaad: hok wit verven, de zitstok zó monteren dat ze niet in naden/kieren kunnen (dus helemaal gladschuren etc).

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:45

Je moet de stok bij voorkeur laten hangen aan bv stevig draad en dat draad goed vet houden. Dan komen ze niet op de zitstokken.

Ik gebruik zelf altijd 2 keer per jaar veerust om het hok preventief bloedluis vrij te houden. Bij de bloedluisplaag hebben wij het hok gestoomd,kippen behandeld met veerust en nog een chemisch goed in het hok gespoten. Was in 1 keer over gelukkig!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 13:49

wheezyheart schreef:
@wilawander en Jasmijn159 Hoe ga ik dat bij dit hok voor elkaar krijgen? Ik kan echt niet overal bij.....

Uit elkaar schroeven?

Of hok op de brandstapel en iets bouwen wat wel goed te managen is..

wheezyheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-14 13:56

Ja precies Jasmijn159 dat laatste zitten we steeds meer over te denken.... Maar dan.... Wat is dan wel goed en handig etc.... Zoals in de hoofdpost zeg maar. Staat volgens mij ook duidelijk de vraag wie tips heeft qua huisvesting... En foto's hoe iemand anders het heeft of heeft aangepast zie ik ook graag natuurlijk 8-)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:00

Je kunt gewoon zo maar bloedluis krijgen. Ik heb ze een tijdje terug gehad bij mijn gerbils en hamsters. Vanaf dat moment, ik was zo bang dat zij deze weer zouden krijgen, behandel ik de hokken preventief. Ik spray ze in de lente en zomer in met Birdspray en zo nu en dan krijgen ze een pipetje. Sindsdien nooit meer bloedluizen gehad.
Toen ik ze hier had, heb ik alle hokken schoongemaakt met Halamid (vreselijk spul maar 't werkt), alle dieren behandeld met een pipet tegen luizen en mijten, vervolgens elke week alles steeds ingesprayed met die birdspray.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 14:50

Je kan alles goed inspuiten waar je kan en vooral de kieren en de overgang naar de kippen, want daar willen ze naar toe en dan lopen ze er vanzelf over heen.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:00

je zou 1 zijpaneel van het hok eraf kunne halen en vastzetten met een schuifje, zodat je het ene paneel eruit kan halen en het hok goed schoon kan maken.
wat wij altijd deden met onze kippen en echt super hielp, omgevingsspray voor insecten/vlooien.vliegende insecten in het hok sprayen nadat je alle stro eruit hebt. dan zo goed mogelijk afsluiten door houten plank oid voor het deurtje te zetten. half uur zo laten staan en dan luchten. na een half uurtje is het vervlogen, zijn alle ongediertes dood. even afspuiten en schoon stro oid erin en klaar is kees. duurt dan heel lang voor er weer nieuwe komen want voor hen blijft het stinken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 15:43

't is een ramp dit jaar nu preventief maandelijks een bakje met roofmijt los laten in het hok en die eten wel bloedluis maar doen niets met de kippen. Zodra de bloedluizen op zijn gaan ze zelf ook dood. Ideale beestjes dus!!!

lauret

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 17:12

Wij hebben altijd ontzettend veel last gehad van bloedluis. Meerdere kippen zijn eraan dood gegaan en wat we eraan deden, niks hielp. Ik heb het meest chemische goedje gebruikt en toch bleven er luizen achter in het hok.
Sinds dit jaar heb ik Home Shield. En echt we hebben geen luis meer. Het is poeder die je zowel op de kip kan doen als in het hok. Er zit een tuitje aan waardoor als je in de fles knijpt de poeder zich verdeeld. En dus ook in de hoeken en kieren gaat zitten.
Ik heb het in het begin Iedere week op de kippen gedaan en in het hok en nu doe ik het eens per maand. Een flesje kost rond de 13 euro. Ik raad het je echt aan.