Wat is een goed dieet voer? (Kater te dik)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Weissjee

Wat is een goed dieet voer? (Kater te dik)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 12:58

Hallo allemaal,

Een van mijn twee katers(broertjes) is veel te dik, hij is nu bijna een jaar oud en in februari gecastreerd. Nu vroeg ik mij af wat een goed dieetvoer is?

Beide krijgen ze nu Iams adult rijk aan kip, ze krijgen de afgemeten hoeveelheid in een keer. Dit omdat de dikke het anders weer uitspuugt omdat hij te snel eet.

Ook twijfel ik of ik light voer of voer voor gecastreerde katten moet halen? De kat was met 6 maanden al 4,1 kilo, ik schat hem nu rond de 6 kilo. Begin september gaan ze naar de dierenarts voor controle en zullen ze ook weer gewogen worden, hij pas niet meer op mijn keukenweegschaal :') .

Ik ben benieuwd wat jullie aanraden als voersoort, het liefst bestel ik bij zooplus. En of jullie adviseren om in porties of eenmaal te voeren.

Alvast heel erg bedankt :D

Mizora

Re: Wat is een goed dieet voer? (Kater te dik)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:05

Een kat moet minimaal 2x per dag te eten krijgen. Komen ze buiten? Want veel katten eten ook buiten de deur en groeien daardoor dicht. Zo niet, dan moet je gewoon minder gaan voeren. Dieetvoer is maar beperkt nuttig, hoewel het wel kan helpen. Maar uiteindelijk is het een kwestie van minder voer.

Ik zou dan gaan voor Taste of the Wild, acana of porte21. Ik heb het pas voor een andere kat (van zo'n 3kg) uitgerekend wat die moest hebben. Aangezien je moet rekenen met het gewicht dat hij optimaal zou moeten zijn en daar dan nog een deel vanaf halen aangezien hij moet afvallen, kan je dit als richtlijn aanhouden verwacht ik.

Bij een kat van 3kg krijgt een kat per dag van:
Taste of the Wild - Rocky Mountain Feline: 50 g/dag ( € 5,51 / kg = 28ct/dag)
Porta 21 Feline Finest Adult Cat: 80 g/dag ( € 2,90 / kg = 23ct/dag)
Acana Wild Prairie: 60 g/dag ( € 6,24 / kg = 37ct/dag)

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 13:20

Beide komen ze buiten maar niet onbeperkt. We hebben geen kattenluikje en zetten soms het raam voor ze open. We wonen op een bovenwoning in de binnenstad, veel verder dan het dak komen ze niet. Dat ze ergens anders eten lijkt mij niet maar zou natuurlijk altijd kunnen ;).

Ze krijgen nu voor 4 kilo per kat voer. Dit gok ik als gewicht voor de normale kater, echter eet de dikke alsnog meer en heeft de normale vaak een leeg bakje.

Ik heb inderdaad al naar taste of Wild en acana zitten kijken. Die andere heb ik nog nooit van gehoord, maar ik zal hem eens opzoeken.
Ik zal de katten in elk geval twee keer per dag gaan voeren.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:33

Hoi, ik heb ook een kat die moet afvallen (schaam, ze weegt 8 kilo). Ze komt wel buiten maar is lui aangelegd en wil altijd eten. Ik ben ook aan het minderen met voer. Echter hier is het best lastig want ik heb ook 2 dunnen katten. De ene dunne kat is bijna 20 en de andere is gewoon niet dik te krijgen want ze is altijd actief.

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:39

Nou katten kunnen meesters zijn in ergens anders eten zonder dat je het doorhebt...! :)
Ik heb zelf mijn te dikke katten laten afvallen op Metabolic van Hill's. Bij mij zijn ze er goed op afgevallen (6 ons). Er mag nog een beetje af, maar dat laatste beetje is lastig.
Je kan ook in ieder geval al minder gaan voeren van het voer dat je nu geeft en met voer gaan gooien, zodat ze erachteraan moeten rennen, komen ze nog meer in beweging.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 13:49

Enjoy_ schreef:
Je kan ook in ieder geval al minder gaan voeren van het voer dat je nu geeft en met voer gaan gooien, zodat ze erachteraan moeten rennen, komen ze nog meer in beweging.

Dat is één van mijn manieren inderdaad lol, plus dat de kat het ook nog eens als quality/speeltijd ziet, win-win situatie lol

Mijn kat is in het verleden ook te zwaar geweest, bijna 6 kg ipv het ideale gewicht van 4 kg, mede door onbeperkt voeren... mijn kat heeft dus geen rem lol.
Tijdje dieetvoer/lightvoer gegeven, maar ze bleven (want broerlief er ook op gezet, die kreeg alleen meer ervan want die hoefde niet af te vallen) honger houden, toen overgeschakeld naar een graanvrij voer, orijen, wat ik jaren met plezier heb gegeven, het extreme hongerige ging er van af en uiteindelijk is ze ook netjes afgevallen naar 3.8 kg wat heel netjes voor haar is.

Op een gegeven moment uit kostenoverweging overgeschakeld op Porta grainfree wat ik nu nog altijd geef (hoewel ik wel na deze zak weer overschakel naar een ander voer omdat er 2 kittens bijkomen, waarschijnlijk Acana omdat deze ook een kittenvariant heeft).

Ze zou van Porta voor 4 kg 90 a 100 gram moeten krijgen... nou als ik dat doe groeit ze binnen no time weer dicht. Ze krijgt 60-65 gram en hierbij blijft ze netjes op gewicht en is ze niet enorm hongerig. Ze krijgt 3 a 4x per dag wat, vanuit haar dagportie (ik zet smorgens een bakje klaar waar ze niet bijkan :P en daaruit krijgt ze dan een klein handje per keer). Wel vangt ze met name zomers muizen bij, over het algemeen 1 per dag (wat ik zie dan) en eet deze ook op, maar zomers is ze dan ook actiever. 's Winters wil madame bij voorkeur niet naar buiten want dan bevriest of smelt ze

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 13:59

Bedankt voor alles reacties!

Kwa kosten maakt het mij niet heel veel uit wat ik ga voeren, zolang de katjes het beste hebben.

Voer gooien zal ik ook gaan doen, dan bewegen ze in elk geval al extra. Verder bewegen ze soms behoorlijk, ze racen vaak met zn tweeën door heel het huis :j.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ga voeren. Dus meer reacties zijn altijd welkom!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:27

Eens met Mizora, ik zie niets in dieetvoer, gewoon minder normaal voer geven.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 16:21

Een vriendin van me is heel tevreden van Royal Canin, "neutered young male" uit de dierenartsvoer-lijn. Verkrijgbaar via zooplus, en in voordelige grote zakken. Ik heb alleen poezen, maar zij heeft twee jonge gecastreerde katers die al snel te dik worden en eentje heeft ook voedselallergieën. Ze doen het prima op dit voer.