Een poosje geleden viel het mij op, dat onze poes vaak gromt. Ze is in mei 1 jaar geworden.
Het is ongeveer een maand terug begonnen, toen na een ongelukje haar linkerachterpoot geamputeerd moest worden.
Ze is sindsdien veel aanhankelijker en knuffeliger, maar ook erg beschermend.
Wanneer mijn vriend en ik in bed liggen, mag zij vaak ook nog even in bed voor wij gaan slapen, wanneer wij gaan slapen moet ze uit onze slaapkamer. Als ze bij ons op bed ligt en ze hoort een geluid buiten, of in het portiek, zit ze direct rechtop waarna ze haar oren spitst en richting het geluid kijkt. Hierbij begint ze te grommen, eerst zachtjes, daarna harder waarna ze richting het geluid rent en daar blijft zitten tot het verdwenen is.
Het valt mij op dat ze dit vaker doet als ik alleen thuis ben met haar. Als mijn vriend bijvoorbeeld een borrel van zijn werk heeft of met vrienden weg is en ik met haar op de bank zit komt ze altijd naast mij liggen, tegen me aan geplakt als het ware. Zodra ze een geluid bij de voordeur of op ons terras hoort begint het weer: ze gaat rechtop zitten, spitst haar oren, en begint te grommen waarna ze richting het geluid rent en daar blijft zitten tot het weg is. Wanneer het geluid verdwenen is, komt ze weer naast mij liggen.
Weet iemand wat dit betekent en waarom zij dit doet? Ik weet dat grommen bij katten vaak een dreigement is, maar voor de amputatie deed zij dit niet, en was ze ook lang niet zo aanhankelijk als zij nu is. Kan het zijn dat ze mij wilt beschermen? Ik ben heel benieuwd of iemand hier meer over weet.

. Als ik op de bank zat met laptop op schoot, dan werd ze heel nijdig, gromde en haalde een keer zelfs uit over mijn hand. Ze wilde de aandacht die ik aan de laptop gaf
Soms vliegt ze ook tegen de ramen op, als ze op dat moment niet naar buiten kan en de kater ziet. (geen kattenluik)