Mijn kat gromt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Frummels

Mijn kat gromt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 17:14

Hi allemaal,

Een poosje geleden viel het mij op, dat onze poes vaak gromt. Ze is in mei 1 jaar geworden.
Het is ongeveer een maand terug begonnen, toen na een ongelukje haar linkerachterpoot geamputeerd moest worden.
Ze is sindsdien veel aanhankelijker en knuffeliger, maar ook erg beschermend.
Wanneer mijn vriend en ik in bed liggen, mag zij vaak ook nog even in bed voor wij gaan slapen, wanneer wij gaan slapen moet ze uit onze slaapkamer. Als ze bij ons op bed ligt en ze hoort een geluid buiten, of in het portiek, zit ze direct rechtop waarna ze haar oren spitst en richting het geluid kijkt. Hierbij begint ze te grommen, eerst zachtjes, daarna harder waarna ze richting het geluid rent en daar blijft zitten tot het verdwenen is.
Het valt mij op dat ze dit vaker doet als ik alleen thuis ben met haar. Als mijn vriend bijvoorbeeld een borrel van zijn werk heeft of met vrienden weg is en ik met haar op de bank zit komt ze altijd naast mij liggen, tegen me aan geplakt als het ware. Zodra ze een geluid bij de voordeur of op ons terras hoort begint het weer: ze gaat rechtop zitten, spitst haar oren, en begint te grommen waarna ze richting het geluid rent en daar blijft zitten tot het weg is. Wanneer het geluid verdwenen is, komt ze weer naast mij liggen.

Weet iemand wat dit betekent en waarom zij dit doet? Ik weet dat grommen bij katten vaak een dreigement is, maar voor de amputatie deed zij dit niet, en was ze ook lang niet zo aanhankelijk als zij nu is. Kan het zijn dat ze mij wilt beschermen? Ik ben heel benieuwd of iemand hier meer over weet. :)

Catnip

Re: Mijn kat gromt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:20

Ik heb ook een poes die dit doet. Als we samen gezellig aan het knuffelen zijn en ze hoort iets (vaak mijn vriend die thuiskomt van het werk) dan is ze meteen alert en gaat ze heel dreigend grommen. Zodra ze ziet dat het mijn vriend is, is het oké.

Ik zeg dan maar altijd dat ik een waakpoes heb :')

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:30

Haha, ik zeg dat nu ook inderdaad voor de grap! :+

Die van ons weet altijd wanneer wie thuis komt. Als het rond kwart voor zes is dan weet ze dat het mijn vriend is, vaak zit ze een paar minuten van te voren al in de gang te wachten. Als ze overdag iets hoort zijn de rapen gaar. :') Ik vraag me heel erg af waarom ze dat doet, ik heb namelijk toch sterk het vermoeden dat ze wilt beschermen, maar misschien zit ik er wel compleet naast, dat kan natuurlijk ook haha.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:46

Ik weet het niet heel zeker, maar ik vermoed dat het inderdaad een beschermingsdrang is, van jou ofwel van haar territorium.
Onze poes in kwestie accepteert onze andere 2 poezen prima, maar als er een vreemde poes of een klein hondje over de vloer komt zijn de rapen ook gaar :') dan blaast ze zich op tot ongeveer 3 keer haar normale grootte, en het vreemde dier verjagen zal ze :')

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:48

Mijn kat deed dat ook, maar dan tegen mij ;-). Als ik op de bank zat met laptop op schoot, dan werd ze heel nijdig, gromde en haalde een keer zelfs uit over mijn hand. Ze wilde de aandacht die ik aan de laptop gaf :-).

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:49

Die van mij doet het ook.
En raar genoeg altijd als mijn moeder met de auto komt haha

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:52

hier lopen weleens mensen in de tuin dan zit mijn poes ook te grommen.. hilarsich is dat. mijn katers doen dat nooit.

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:52

Misschien dat een bepaald geluid het triggerd, juist omdat ze met een ongeluk haar pootje kwijt is nu. Dus misschien hoort ze iets wat erop lijkt??

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 18:55

Firefly4 schreef:
Misschien dat een bepaald geluid het triggerd, juist omdat ze met een ongeluk haar pootje kwijt is nu. Dus misschien hoort ze iets wat erop lijkt??

daar zat ik inderdaad ook aan te denken! wat was er precies gebeurd? misschien linkt ze inderdaad die geluiden aan die gebeurtenis?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 18:58

Firefly, ze is in een dievenklauw vast komen te zitten. (been doorspiest) Dus niets met geluid. :)
Ze komt na het geluid ook altijd direct bij me liggen, helemaal tegen me aan, en kijkt dan nog even naar de plek waar het geluid vandaan komt om zeker te weten dat het echt weg is voordat ze gaat slapen.

Christiene: mijne doet dat als de kater van de overburen over ons dakterras loopt. :D Soms vliegt ze ook tegen de ramen op, als ze op dat moment niet naar buiten kan en de kater ziet. (geen kattenluik)

AfricanLady: haha, ojee.. iets tegen je moeder? :P

stefje: dat doet ze gelukkig niet, als ze aandacht wilt gaat ze altijd op haar rug met haar buikje bloot naast me liggen en gekke geluidjes maken (soort gewauwel) en me dan heul lief aankijken. :roll:

Letitita1991: ik hoef hier ook echt geen andere dieren binnen te laten. :+ Zij is ook de reden dat we geen andere dieren in huis hebben, en kennissen vriendelijk verzoeken om hun honden thuis te laten. Want mevrouw duikt er boven op. En áls ze ze dan al tolereert in huis, dan hoef ik het niet in mijn hoofd te halen het dier in kwestie te aaien want dan is het ten dode opgeschreven haha. Ik ben van haar. :=

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 19:04

Haha geen idee.
Ze reageert zo op de auto denk ik.
Ik weet vaak door haar reactie dat mijn moeder ernaa komt haaha
Maar als het buiten donker is en er is een klap ofzo dan reageert ze ook

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 19:07

Haha oke! Wel handig, zo een alarm hihi.
Die van ons doet het eigenlijk verder niet. Als er 'gewoon' herrie is buiten doet ze het ook niet (we wonen in een winkelstraat dus stil is het vrijwel nooit). Maar als ze iemand in het portiek hoort lopen op een tijd waarop het volgens haar niet hoort (bv de bezorger of bezoek van de buren) dan begint ze te grommen. Ook als ze iets op het dakterras hoort.. :=

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 08:53

Mijn poes doet het ook. Enkel als ik alleen thuis ben en het is een vreemd geluid (de buren zijn bekend dus oké). Soms gaat het best wel hard :D Wij hebben gewoon waakkatten, doberman is er niets bij :Y)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 11:58

Haha, grappig dat zoveel poezen dat doen! Ik had er nog nooit van gehoord, en wij hebben toch al jaren poezen/katten! :) Die van ons gromt ook echt heel hard. :+

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:01

Mijn 2 poezen doen dat ook :D De kitten niet maar die snapt t vast ook niet. zodra er wat vreemds kwa geluid is of de tuindeur gaat open dan rennen ze naar de deur en grommen ze, ze weten ook als ik zeg klaar dat t ophouden is ermee want soms komt er gewoon een bekende :). Wees maar blij met zo'n alerte kat kan altijd handig zijn ;)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 12:23

Hier nog eentje die het doet hoor. Ze doet het sinds ze iets meer zelfvertrouwen heeft. Echt gegrom. Vind het altijd wel schattig. Die van mij doet het vooral/alleen als ze geluid buiten hoort zoals mensen die toekomen die ze niet kent/geluid dat ze niet kan thuis brengen. Idd soort beschermen, ook een waakkat dus :Y)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-14 14:57

Misschien moet ik maar een bordje kopen voor bij de voordeur met "hier waak ik" en een foto van de kat erbij. :')