Ik wil een baardagaam!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Ik wil een baardagaam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:56

Ja, zo als de titel al zegt: ik wil een baardagaam. Ik vind ze echt geweldig, alleen mijn moeder helaas niet. Zij zegt dat ik er een mag als ik het huis uit ben, maar voor die tijd niet. Echter kan het nog wel 5 jaar duren voor ik het huis uit ben, dus dat wordt lang wachten. De reden dat mijn moeder niet wil dat ik een baardagaam koop, is omdat ze bang is dat ze ontsnappen. Mijn oma heeft een fobie voor slangen, en mijn moeder is nu dus ook bang dat de baardagaam ontsnapt en dat de situatie dan levensbedreigend wordt. :') Ook is ze bang dat ze bijten, en dat terwijl ze vroeger zelf schildpadden heeft gehad die geregeld hard beten.

Echter zie ik de problemen niet zo, ik denk namelijk echt niet dat een baardagaam gevaarlijk is en snel zo bijten, behalve als je hem bijvoorbeeld verkeerd behandel, laat schikken ect. Ook zijn ze niet giftig, dus gevaarlijk vind ik hartstikke mee vallen. En daarnaast zou ik niet weten hoe hij zou moeten ontsnappen, want het lijkt me dat je het terrarium gewoon weer sluit, en als je dat vergeet(waar de kans heel klein op is) denk ik niet dat hij er snel uit zou komen, omdat dat kouder is daar en hij houd juist van warmte. Misschien zou hij kunnen 'ontsnappen' als je hem vasthoud, en hem dan wat los laat zodat hij wegloopt, maar dan nog denk ik niet dat hij dat snel zou doen? En dan nog lijkt het me niet dat je hem 20 keer per dag het terrarium uit haalt , aangezien de temperatuurverschillen hoog zijn.

Geld en ruimte zou ook geen probleem moeten zijn. Ik wil het namelijk best zelf betalen, want het kost geen honderden euro's, en ik wil hem ook weer meenemen als ik een keer het huis uit ga. Daarnaast ga ik als het goed is over een poosje naar de kamer van mijn zus, en daar is ruimte om een terrarium van max 1.40/1.50 meter neer te zetten.

Dus, zijn er misschien ervaringen met mensen met baardagamen? Zie ik nou echt iets over het hoofd? En hoe kan ik mijn moeder 'overtuigen'.

Pearlx

Berichten: 1366
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Ik wil een baardagaam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:57

Misschien kun je voorstellen een dwergbaardagaam te nemen? En ook laten zien hoe die eruit zien als jonkie? Zijn een stuk minder bedreigend dan het beeld van een grote volwassen baardagaam.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:58

Ik heb twee baardagamen en geloof me, die beesten zijn minder gevaarlijk en een stuk tammer dan een cavia. Ik ben 1 keer gebeten, omdat hij dacht dat ik hem wilde voeren ipv oppakken. Maar ze bijten niet door hoor, dus het doet dan niet eens pijn.
Een goed terrarium en onderhoud van de verlichting is trouwens best duur hoor, onderschat dat niet.
Ik zal evt. later meer typen, ik moet nu net even weg.

YelaBrenda11
Berichten: 1921
Geregistreerd: 05-12-09

Re: Ik wil een baardagaam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:01

wij hadden ze op school! het is een van de weinige reptielen waar ik helemaal geen angst voor heb :D
in het begin vond ik het best eng om hem vast te houden,maar later vond ik hem echt leuk en ze zijn makkelijk in onderhoud! af en toe een krekeltje en een beetje sla kregen ze bij ons (:

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:06

Allereerst, leuk dat je een baardagaam wilt....

Voor ontsnappen hoef je niet zo bang te zijn als ze in een goed terrarium zitten.
Echter zijn baardagamen groepsdieren, neem dus op z'n minst twee (man+vrouw) of liever nog drie (man+ twee vrouwen). Ze hebben behoorlijk veel grondoppervlak nodig, een terraium voor 3 baardjes is al gauw zo'n 1.50 m.
Ze kosten behoorlijk veel geld, houd daar dus ook rekening mee. Lampen zijn duur en verbruiken veel en levend voer is ook redelijk geprijsd.

Ze zijn goed tam te krijgen en bijten inderdaad niet (althans, wij zijn nog nooit gebeten en ze pakken heel voorzichtig het voer uit je hand) Ze kunnen enorm schooien :).

Het voer is levend, realiseer je dit wel. Dát is ook iets waar je moeder banger voor moet zijn, zo af en toe ontsnapt er wel eens een krekel (of ander voerdier):) :)'

Het zijn naar mijn idee (moeder van een kind wat ook baardjes wilde, en ik ben gezwicht) een leuk dier, waarbij je ook nog eens een dagje weg kan. Lees je wel heel goed in voordat je eraan begint.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:08

YelaBrenda11 schreef:
wij hadden ze op school! het is een van de weinige reptielen waar ik helemaal geen angst voor heb :D
in het begin vond ik het best eng om hem vast te houden,maar later vond ik hem echt leuk en ze zijn makkelijk in onderhoud! af en toe een krekeltje en een beetje sla kregen ze bij ons (:



haha, dan zijn die van ons hongerlappen, die eten met z'n drieeen ongeveer vier bakken krekels, twee bakken sprinkhanen en twee bakken moriowormen per maand. én het nodige groenvoer, (andijvie, maar ook paardenbloemblad, weegbree, zevenblad is nu prima te plukken uit de tuin)

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:15

Ik heb 2 dwergbaardagamen en deze hebben nog nooit een poging tot ontsnappen gedaan en een enkele keer een poging tot bijten omdat ik niet snel genoeg was met een krekeltje.

1 van deze 2 is trouwens te koop, dus mocht je je mams over kunnen halen en een dwergje willen, pb me!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:18

@Pearlx, dat is een goed idee. Als kleintjes zijn ze inderdaad nog schattiger, dan passen ze gewoon in je hand, bijvoorbeeld dit plaatje ( http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... Dragon.jpg ), daar kan mijn moeder niet bang van worden denk ik, juist hartstikke schattig!

@Cerilene_, wij hebben ook cavia's gehad, en het is goed om te horen dat ze nog minder gevaarlijk en tammer zijn, al denk ik niet dat mijn moeder dat gelooft. Echter het jij twee baardagamen, dus jij moet het natuurlijk wel weten. Ik had overigens op Marktplaats wel een aantal gezien die een baardagaam en het terrarium aanbieden voor tussen de 100 en 200 honderd euro, omdat die mensen er snel van af willen omdat ze meestal gaan verhuizen/te weinig tijd meer hebben. Ik had ook gelezen dat ze 1 warme lamp moeten in het terrarium, en ik denk inderdaad, dat dat wel wat kost kwa stroom, maar misschien dat je daar dan later wat meer over vertellen wil?

@Yelebrenda, Dat is mooi om te horen! Ik denk dat ik zo misschien wel mijn kan overtuigen, maar goed je weet het maar nooit :=

Eigenlijk zou ik bij iemand in mijn buurt langs moeten gaan bij iemand die een baardagaam heeft, zo dat mijn moeder kan zien dat je ze gewoon kan vasthouden, en dat ze niet angstaanjagend zijn, maar ik ken eigenlijk niemand met een baardagaam hier in de buurt helaas.

@Christamoor, ik had juist ergens gelezen dat ze juist geen groepsdieren waren? Maar ik moet me inderdaad nog inlezen, maar ik heb nu ook nog geen ruimte ervoor, maar misschien over en half jaartje wel. En ik ben nu dus alvast bezig met mijn moeder overtuigen en dus informatie verzamelen. En het voer, levend voer, dat is inderdaad iets waar mijn moeder, maar ook ik niet zo van houden. Maar goed, het is nodig. Ik heb gelezen dat ze ook bepaald fruit, groente en planten eten. Maar ze moeten dus in de paar dagen levend voer, of juist elke dag? En hoe koop je dat dan? Een aantal levende sprinkhanen in een potje lijkt me dat je dat niet zo lang kan bewaren, en als je er een uitpak dat ze er inderdaad allemaal uit gaan? := Zou je niet doden krekels/ sprinkhanen/ wormen kunnen eten? En bijvoorbeeld regenwormen, kan je die gewoon uit de tuin halen en geven? :=
Ohja, zou jij misschien een beetje meer kunnen vertellen over de terugkerende kosten? Wat ben je bijvoorbeeld ongeveer maandelijks kwijt aan de lampen en het eten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:20

Leffroi schreef:
Ik heb 2 dwergbaardagamen en deze hebben nog nooit een poging tot ontsnappen gedaan en een enkele keer een poging tot bijten omdat ik niet snel genoeg was met een krekeltje.

1 van deze 2 is trouwens te koop, dus mocht je je mams over kunnen halen en een dwergje willen, pb me!

Ah, zo te lezen is de kans op bijten dus het grootst als het in de mist gaat met het eten geven, dus dat ze dan bijvoorbeeld in je hand bijten i.p.v. het eten?

Overigens kan ik helaas nu nog niks kopen, ik moet nog heel wat inlezen en daarnaast moet ik nog even wachten tot ik de kamer van mijn zus in kan. Die wil namelijk over een poosje met haar vriend op zichzelf gaan, maar hoelang dat gaat duren weet ik niet. En tot die tijd is er op mijn kamer helaas nog geen ruimte voor een terrarium.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:23

Wij bestellen ze op internet. Nu kan dit goed omdat het warm genoeg is. In de winter is dit wat lastiger maar dan doet de leverancier een warmtepack in het pakje. We bestellen ongeveer 1xmnd een heleboel. Als je het voer voert, kan dit gemakkelijk. Vooral sprinkhanen zijn erg gemakkelijk, je koopt ze in verschillende maten, de grootste voer je het eerste, de kleinere kweek je op. Er is heel veel te lezen op internet hoe je het voer voert en opkweekt. Jonge baardjes eten veel levend voer en moeten elke dag gevoerd worden, ook groenvoer aanbieden. Naar mate ze ouder worden, kun je met minder vlees en meer groen af.
Wat ook erg belangrijk is, is vitaminen/mineralen en UV licht (10?, woestijnlicht)
Laatst bijgewerkt door ChristaMoor op 14-08-14 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

beestenfreak

Berichten: 1315
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:27

Ik heb er ook eentje vanaf baby, is inmiddels een jaar of 7 :)
Het zijn leuke beesten, maar hou er wel rekening mee dat ze zeker als jonkies wel oa calcium en vitamine supplementen nodig zijn, en dat je regelmatig een mestonderzoekje laat doen ivbm parasieten. Die jonkies zijn erg gevoelig voor ziektes ed.
Die van mij heeft één keer mijn moeder gebeten, maar dat was nadat hij ontsnapt was en door de kat in een hoek was gedreven. toen ze hem wilde pakken sprong hij een halve meter de lucht in zo in der vinger := in totaal is hij misschien een keer of 4 ontsnapt, mijn moeder vergat nog wel eens het terrarium helemaal goed dicht te doen en een klein kiertje is al genoeg om te ontsnappen :o
De eerste 1 a 2 jaar zijn ze vrij kwetsbaar en gaat er dus vrij veel tijd inzitten qua zorg (elke dag voer met preparaat, en zo gevarieerd mogelijk), maar als ze eenmaal zijn uitgegroeid zijn ze erg makkelijk. die van mij krijgt nu een keer of 3 in de week een paar grote sprinkhanen en wat fruit, verder maak ik regelmatig het hok schoon en wordt ongeveer 1 keer per jaar de bodembedekking vervangen (dit kun je zo duur maken als je zelf wilt, ik heb calciumkorrels(?) omdat deze verteerd kunnen worden. Gewoon zand of houtsnippers kunnen verstoppingen veroorzaken als ze deze binnen krijgen.
Mocht je meer informatie willen kun je lid worden van het forum
http://www.baardagaam.eu

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:39

Tja.. Als moeders het niet willen.. :+ Baardagamen doen niks, maar toch hoef je er dan nog geen fan van te zijn. Wij hadden thuis ook een baardagaam, en die had het 'voorzien' op m'n moeder; niet bijten ofzo maar als ie m'n moeder zag als hij los liep, dan rende die echt op haar af, nam ook echt een sprong op een gegeven moment om maar bij d'r in de buurt te komen. En m'n moeder is echt niet bang maar het is gewoon haar type dier niet :') Slangen waren dan weer geen punt, maar die baardagaam....

Moet zeggen, ik vind er ook geen hol aan, maar wij hebben alleem maar ruitenlikkers en zwaaiers gehad... Hoe groot of klein het terrarium ook was, hoe groot of klein de groep ook was, stuk voor stuk alleen maar aan het zwaaien en headbangen...

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:44

Wij hebben thuis 7 jaar gezeurd om een hond voor mijn moeder Ja zei. Toen ik zei dat ik ging kijken naar alles om slangen te houden zei ze direct: ow, wat leuk! Ondertussen zit ik nu ook aan de dwergbaardagamen. Hihi

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Ik wil een baardagaam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:52

Inderdaad eten ze ook regenwormen, alleen ben ik zelf niet zo'n voorstander daarvan, zitten vaak vol zand. Slakken eten ze ook, maar dan moet je weer uitkijken met wat de slak gegeten heeft, geldt ook voor wandelende takken e.d. Wanneer deze een giftige plant als klimop heeft gegeten is het voedseldier daardoor giftig. Daarom kopen wij het voer.
Overigens kunnen de baardjes in de winter een week of zes in winterrust gaan, dan eten ze nauwelijks. Hier moet je ze op voorbereiden door lampen minder lang te laten branden en het voer al wat te minderen. Verder moeten de darmen leeg zijn, dit kun je activeren met een warm badje. haha, er is zo veel over te vertellen. Bezoek inderdaad bovengenoemd forum eens :)

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:00

kosten????

gokje

Drie baardjes:
20 euro per maand aan voedseldieren
4 euro per maand "groen"voer: in de wintermaanden elke week een zakje andijvie en een appel/peer /ei en wat verder voor handen is (zijn niet de kosten).
13 euro per maand aan stroomkosten: 10-12 uur per dag drie lampen: 100 w, 60 w en 18 w (UV-tl)
15 euro per jaar aan vitamines
15 euro per jaar aan speelzand (wij gebruiken zandbak-speelzand)
20 euro per jaar per dier aan mestonderzoek (als je dit nodig vindt, wij hebben dit eenmalig gedaan)
? euro aan terrarium, nieuw of tweedehands maakt een groot verschil. Woestijninrichting - zand stenen en wat nep-vetplanten.



Dus zo'n 35-40 euro per maand aan vaste kosten.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:23

Of je ze beter alleen of samen kan houden zijn de meningen erg over verdeelt.
Ze hebben een goede uv-lamp nodig en evt nog extra lampen om de warmte en het licht goed te krijgen. Bij uv-lampen moet je een beetje inlezen welke merken ok zijn, er worden heel veel slechte verkocht namelijk. Deze moeten ook nog regelmatig vervangen worden omdat de uv afgifte terug loopt.
Verder zijn het vrij makkelijke beestjes. Ze vinden het prima om opgepakt te worden en op schoot te zitten (pas op de vieze poep alleen :Y) ). Maar ook als kijkdier zijn ze erg geschikt.
Zwaaien en headbangen hoort toch gewoon bij het natuurlijke gedrag? Of deden ze dit bij jou dwangmatig de hele dag door chelle?
Ik vind wel dat de ene leuker is qua karakter als de ander hoor. Ik zit er ook aan te denken om voor het mannetje (oranje leatherback, dus hij is wel heel mooi) een ander baasje te zoeken omdat ik er toch minder mee heb dan met zijn overleden voorganger, en het vrouwtje.
Ik ben afgestapt van de krekels want ik werd helemaal gek van die krengen. Wat een rotherrie maken die. Zelfs met steppekrekels (die maken nog het minste geluid) kon ik er niet van slapen.
Ze krijgen nu veel sprinkhanen, morio's en wasmotlarven. Soms ook nog Dola's of calciworms ofzo. Verder krijgen ze veel sla (geen ijsberg, maar rucola, andijvi, veldsla of een of andere mix) en wat ik over heb aam fruit en groente.
Een tweedehands terra scheelt al een hele hoop idd. Wij hadden die van ons ook tweedehands, maar uiteindelijk nog een hoop aan verbeterd, wat alsnog wel een hoop geld heeft gekost.
Maar het zijn verder leuke, vriendelijke en makkelijke beestjes.
Maarja als je moeder ze echt niet wil...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:52

Bedankt voor alle reacties! Ik wil dus gaan kijken voor een tweedehands terrarium en misschien ook al een volwassen baardagaam. Dan zijn ze al gewend aan hun terrarium, en daarnaast omdat die al volwassen is, is het toch makkelijker voor mij, omdat het dan mijn eerste baardagaam wordt. Uiteraart moet ik dan wel kijken of hij niet agressief is , of dat er was mis is met de baardagaam of het terrarium. Maar goed, dat duurt waarschijnlijk nog wel een tijdje.

Zo te lezen is de verzorging dus niet echt heel makkelijk. Ik denk dat ik wel een paar keer moet slikken als ik ze levend voer moet geven :=

En mijn moeder, ik ga het er vanavond even over hebben. Maar op zich, ik heb ook een poos gezeurd om een hond en uiteindelijk is die er gekomen, en die is gevaarlijker dan een baardje zo te lezen, dus ik ga mijn best doen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 13:58

Overigens, ik ben nu aan het lezen over of het beter is om ze alleen te houden of met meerdere. Maar ik denk dat ik 2 toch wel maximaal vind. Alleen twee mannetjes schijnen vaak te vechten, bij een mannetje en vrouwtje heb je kans op eitjes waar ik niet echt blij van wordt, dus dan wordt het of twee vrouwtjes of 1 vrouwtje/mannetje. Maar ik weet nog niet wat het beste is, en trouwens, stel als je er twee hebt, wordt er dan niet 1 jaloers als je bijvoorbeeld de ene eruit haalt en de andere niet?

Edit: ik heb gelezen dat ze in de natuur alleen samenkomen om te paren, en op verschillende site's dat het solitaire dieren zijn, dus dan is het denk ik het slimste om een mannetje te nemen.

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:03

ze liggen bij mij echt op een kluwen. Misschien dat ik dan toch geen baardagamen heb :+

ChristaMoor

Berichten: 2641
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re: Ik wil een baardagaam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:04

nee we hadden er twee, vrouw ging dood en man ging wegkwijnen. Dus weer gezocht naar één of twee volwassen vrouwen. Deze gevonden, man weer helemaal happy :)
Eieren halen we eruit en doen we niets mee.

Westhof

Berichten: 2930
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 21:48

Ontzettend leuke beestjes! Ik heb er zelf ook een en ik vind hem echt geweldig :P Ik heb hem gekregen van iemand die ervan af moest. Hij is nog nooit ontsnapt. Ik heb hem (als ik erbij ben natuurlijk) altijd los lopen op mijn kamer. Meestal ligt hij dan op mijn bed of hij zit in het raam naar de auto's te kijken. Hij loopt nooit weg. Het scheelt misschien wel dat hij al wat ouder is. Die kleintjes zijn ontzettend snel en die zou ik daarom ook niet zo snel los laten lopen. Die van mij heeft trouwens nooit gebeten, ondanks dat hij daarvoor niet vaak in handen kwam en dus eigenlijk niks gewend was. Voor het voeren gebruik ik trouwens een pincet, omdat ik die insecten vies vind :') Maar zo voorkom je dus dat je gebeten wordt. Voer (sprinkhanen, krekels, meelwormen etc.) koop ik gewoon in de dierenwinkel. Niet alle dierenwinkels verkopen dit echter, dus je moet wel weten waar je terecht kunt. Verder krijgt hij groente en fruit en speciale brokjes voor baardagamen. Daarnaast krijgt hij soms wat CarniVite over zijn eten als voedingssuplement. Qua kosten vind ik het ontzettend meevallen. Toevallig heb ik dit weekend het terrarium weer schoon gemaakt, maar dat is dan ook voor het eerst sinds lange tijd. Dan heb ik het dus over alles leeghalen en soppen. Normaal gesproken zeef ik wel elke week de viezigheid uit het terrarium. Het terrarium kreeg ik gratis, dus dat scheelt alweer. Wel heb ik er zelf twee lampen (een uv-lamp en een warmtelamp) voor moeten kopen. Die waren wel aardig prijzig, maar wel noodzakelijk. Mocht je meer willen weten vraag het gerust :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 14:30

Wat is het verschil tussen een UV-lamp en een warmtelamp? :o Ze moeten dus ook een lamp die heel veel warmte geeft waar ze onder kunnen zonnen, maar moet dat onder de UV-lamp of onder de warmtelamp? En ik had ergens gelezen dat ze om het half jaar vervangen moeten worden, maar ik weet niet hoe duur die dingen zijn? 40/50 euro denk ik?

Westhof

Berichten: 2930
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Ik wil een baardagaam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:24

Bij een warmtelamp gaat het, zoals de naam al aangeeft, om de warmte die de lamp uitstraalt. Baardagamen zijn koudbloedige beestjes en hebben warmte nodig om actief te zijn. Bij de UV-lamp gaat het om de straling die de lamp afgeeft. Deze lamp zet de huid van je baardagaam aan om tot de vorming van vitamine D3. Je moet wel opletten dat de temperatuur in het terrarium niet boven de 40 graden uit komt. De warmtelamp kun je beter niet in het midden van het terrarium hangen, maar ergens aan de zijkant. Zo kunnen ze naar een wat minder warm plekje toe als ze daar behoefte aan hebben. Je moet met de lampen wel het dag- en nachtritme van de baardagaam aanhouden. Overdag zijn ze actief, dus dan moeten de lampen aan. Ik vervang de lampen alleen als het nodig is (wanneer ze kapot zijn dus). Qua kosten hangt het af van welk soort en type lamp je kiest.

Anoniem

Re: Ik wil een baardagaam!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:35

Baardagamen zijn erg leuke en tamme dieren. Ik heb er zelf een gehad, ik denk alleen dat je je vergist in de kosten. Naast de aanschaf van de baardagaam zelf en het terrarium koste het me maandelijks €50.00 voor 1 baardagaam. Sprinkhanen, babymuisjes, krekels, vitamine poeder, spinazie, sla en vooral de lampen en de electriciteitsrekening waren erg duur. Verkijk je daar dus niet op, van die €50.00 in de maand kun je heel wat leukere dingen doen. :)

Fortitude

Berichten: 3089
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 15:46

Baardagamen zijn hartstikke leuke dieren :)

Houd er wel rekening mee dat ze levende dieren eten, bijvoorbeeld krekels en sprinkhanen. Die zijn best goor :') en ze ontsnappen toch met enige regelmaat en dan lopen ze dus door je huis heen. Houd er ook rekening mee dat je echt zult moeten investeren in een goede UV-lamp. Zonder uv-straling zal je dier ongezond worden en dit kan grote gevolgen hebben voor de gezondheid van de baardagaam. Zelfs met een UV-lamp kan het dier een tekort aan vitamine D hebben. Het is raadzaam je hierover in te lezen. Je kunt een deel van het gebrek opvangen of het gewoon voorkomen met dieet vitamine D3/calcium. Ook zul je goed moeten gaan meten; die lampen moeten op een specifieke hoogte etc. hangen. Ook de temperatuur is iets heel belangrijks.

Bijten... Dat heb ik eigenlijk nog nooit mee gemaakt. Die nageltjes kunnen wel een beetje scherp zijn, zelfde voor die soort van stekeltjes. Maar echt pijnlijk... Nee.

Als je er meerdere bij elkaar zet, zorg dan wel dat ze ongeveer even groot zijn. Wij hebben het wel eens meegemaakt dat een grote een kleine beet. Die kwam er niet zo goed vanaf.