parkiet jeukt constant

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

parkiet jeukt constant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 17:49

Mijn parkietje is van maart, nu dus 5 maandjes oud. Hij is al best een tijdje in de rui. Eerst was het heel erg en verloor hij een hoop veren, nu verliest hij minder veertjes en zijn ze een stuk kleiner, er steken nu overal pennen uit zijn kop en lijfje. :P wat me opvalt is dat hij de laatste dagen erg veel jeuk heeft. Hij schuurt constant met zijn kop langs zijn stokje en jeukt overal aan zijn lijf. Hij trekt geen veertjes uit, hier heb ik al goed naar gekeken. Zijn gedrag is niet veranderd, hij wordt juist steeds tammer, durft zelf uit zijn kooi te komen, komt naar me toe, etc. Zou dit van de rui zijn of komt het door luis ofzo? Hij krijgt al extra eivoer.

Skippy zit inderdaad (nog) alleen, ik ben thuis bezig om een tweede parkietje erbij te mogen maar helaas willen mijn ouders dit nog niet hebben. Hier wil ik dus geen commentaar over, ik vind het zelf ook rot maar kan er dus nu even niks aan doen.

Wilawander

Re: parkiet jeukt constant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 23:01

Als de pennetjes nog in de hulsjes zit kan dit erg jeuken. Normaal is dit met een week of 2 a 3 voorbij. Is dit niet het geval kan het zijn dat jou parkietje last heeft van tekorten in de voeding of last heeft van maag en darmbacterieen waardoor het de voedingsstoffen niet voldoende opneemt en niet goed door de rui heen komt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:41

Met vijf maanden zal hij wel in de jeugdrui zijn. Dat prikt en jeukt verschrikkelijk. Ik heb momenteel ook een vogel (valkparkiet) in de jeugdrui en die zit de hele dag te kroelen met alles en iedereen omdat hij zo'n jeuk heeft.
Goed in de gaten houden. Mocht het over een week of 2 nog steeds zo zijn, dan zou ik het even laten nakijken. Het zou bijvoorbeeld ook een tekort, een bacterie of bloedluis kunnen zijn.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 10:30

Oké bedankt voor jullie reacties! Ik wist niet dat dit zo lang zou duren joh. Ik ga denk ik sowieso van de week even appelazijn halen voor door z'n water en vitamines :)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:31

Sommige vogels hebben een heftige rui, de jeugdrui kan sowieso erg lastig zijn. Appelazijn doet wonderen en ik doe tijdens de rui wat druivensuiker door het water zodat ze wat meer energie hebben (de rui is ook erg vermoeiend).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 12:12

Als het zo lang duurt is het eigenlijk een teken dat de parkiet niet optimaal gezond is. Duivensuiker zou ik ook mee oppassen. Parkieten hebben snel last van gisten en schimmels en die voeden zich met suikers en vermeerderen zich erg snel.