Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
beatje schreef:Allebei de rassen hebben gezondheids problemen de genen groep van de HH is erg klein aan het worden.je hebt 3 varianten de kort ,de ruw en de langhaar welke wel weer eens in gekruist zijn met de tevuur en de korthaar met een mechel.
Ik vind het zelf heel leuke honden ,daar niet van maar ze zijn een tikkie meer aanwezig als een duitser.
Bij de duitser heb je werk en kyno lijnen ,over het algemeen zijn de werklijnen drukker dan de kyno lijnen.De werklijnen zijn ook vaak iets gezonder maar je zit dan natuurlijk wel met scherpere honden.Ga je dat aan kunnen ga je dat willen.
Voor beide rassen geld dat je ze de baas moet zijn anders rammellen ze met je voeten.
Maar beide zijn zeer fijne honden,waar je zelf voor valt is natuurlijk deels een kwestie van smaak.
heb je ook al eens aan aanverwante rassen gedacht de shiloshepperd ,tasmakan of iets?
chuzzle schreef:Heb zelf zowel duitse als hollandse gehad. Hollanders kunnen vaak wat nerveuzer en gedrevener zijn dan de duitser.
shiloh heb ik ook naar gekeken, maar info bij fokkers leverde op dat ik daar niet voor heb gekozen. Zijn over het algemeen vrij terughoudende honden. Hebben het uiterlijk van een flinke herder, maar neigen qua gedrag naar de saarloos.
aisie schreef:Waarom wil je tussen deze twee herders een keuze maken? Hollandse herders zijn wel erg nerveus. Is een mechelaar niks voor je? Die hebben niet zoveel ziektes en zijn goed in de sport en als je ze goed opvoed zijn het hele fijne honden.

jaleesa89 schreef:@ Baszo
Hahaha nu weet ik het dus echt niet meer, maar inderdaad dat de ouderhonden of iig de moederhond gewoon huishond is vind ik heel belangrijk en het liefst met een paar kinderen over de vloer. Hoe hoog een hond in de sport heeft gescoord zegt me niet zo veel als ie maar goed voor t gezin is.

NikkiEnJij schreef:aisie schreef:Waarom wil je tussen deze twee herders een keuze maken? Hollandse herders zijn wel erg nerveus. Is een mechelaar niks voor je? Die hebben niet zoveel ziektes en zijn goed in de sport en als je ze goed opvoed zijn het hele fijne honden.
Een Mechelaar is toch vaak nerveuzer dan een HH? T kan dat ik nu iets stoms zeg, maar ik heb geen ervaring met HH.

Zeker een leuk ras om ook eens naar te kijken! jaleesa89 schreef:Jongens ik ben eruit.
Ik ga geen ferarri rijden en zal wilawander ns opzoeken, ook ga ik op zoek naar mensen die hollanders fokken maar dan de huishond variant niet de hypernerveuze werkhond variant.
Dan kies ik uiteindelijk gewoon voor de hond waar ik 't meest een klik mee heb, dat is nog altijd het aller belangrijkste.
succes!