Ik heb al jaren kippen, we zijn begonnen met 2 kippen, hebben een piek gehad van 13 en momenteel hebben we er 8.
-Kippen zijn groepsdieren dus minimaal 2 is vereist (meer kan ook natuurlijk). Wil je bevruchte eieren zul je ook een haan moeten aanschaffen (wel dan eerst even overleggen met de buren, hanen kunnen namelijk zeer veel lawaai maken).
-Het merendeel van onze kippen zijn 'standaard' bruine legkippen, zijn heel nieuwsgierig en als je er voldoende bij gaat zijn ze ook tam te maken (maar een kip zal natuurlijk nooit een knuffeldier worden zoals een hond, kat etc..).
-Wij (in België) kunnen soms kippen kopen bij de gemeente, aveve verkoopt ze ook (ik weet niet of deze winkel ook in Nederland bestaat?).
-Qua huisvesting hebben ze een tochtvrij, droog hok nodig waar ze ten allen tijde in kunnen. Bij het kopen van een kippenhok bij een dierspeciaalzaak wordt er normaal aangegeven voor hoeveel kippen dat bepaald hok geschikt is.
-Gazon zal inderdaad binnen no-time omgeploegd zijn
-Kippen zullen zich niet expres uitgraven onder hekken, maar als ze beginnen scharrelen worden er soms gaten gevormd hierdoor, als zo'n gat nu net juist naast het hek is zou het wel kunnen dat ze er zo toch uitkunnen. Gewoon af en toe het hek/gaas controleren houdt ze er normaal gezien wel achter.
-Bij ons hebben de kippen permanente beschikking over graan/legkorrels. 's morgens krijgen ze dan ook het tuinafval van de dag ervoor (restje van tafel enzo), voor de rest scharrelen ze zelf hun 'extra's' bij elkaar.
-Buiten kalkpoten zijn onze kippen nog nooit ziek geweest, dus ziekte-gevoelig zou ik niet direct zeggen.
-Mist voldoende water en graan/legkorrel kunnen kippen makkelijk een paar nachten alleen gelaten worden.
Hopelijk heb je hier iets aan.