Kippen; waar beginnen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vanillia

Kippen; waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 20:03

Mijn moeder gaat per september met deel-pensioen en krijgt dus behoorlijk wat extra tijd. Ze roept al jaren dat ze graag een hondje wil, maar omdat ze allergisch is voor alles met haren is een binnen-huisdier geen optie. Na even brainstormen kwam ik tot de conclusie dat ze kippen best wel eens heel leuk zou kunnen vinden. We hebben echter nog nooit kippen gehad, dus ik heb geen idee waar we rekening mee moeten houden en ik ben niet van het type wat beesten aanschaft zonder eerst te oriënteren. Ik heb een paar concrete vragen:

• Hoeveel kippen kun je het best houden als je ook (onbevruchte) eieren wil?
  • Welke rassen zijn leuk? Mijn moeder praat graag tegen d'r beesten dus iets wat niet al te schuw is en nieuwsgierig van aard zou leuk zijn.
  • Zijn kippen uberhaupt tam te maken?
  • Waar koop je kippen?
  • Wat voor huisvesting is er nodig? En van welke afmeting?
  • Mijn vader is vrij gehecht aan zijn net aangelegde graszoden-gazon. Ik vrees dat dat binnen no-time omgeploegd is?
  • Zou het mogelijk zijn om de kippen binnen de tuin te houden of graven ze zich onder hekken door etc.?
  • Wat is er nodig aan dagelijkse verzorging? Wat voor voer?
  • Zijn kippen ziekte-gevoelig?
  • Is het mogelijk kippen een paar nachten (max 2) alleen te laten?

Mochten er dingen zijn die ik over het hoofd zie dan hoor ik het graag. Alvast enorm bedankt, ook namens mijn moeder :)

Wendybrian

Re: Kippen; waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:06

Als ik jou was zou ik een kijken op de website redeenlegkip.nl
Al je informatie, en een plek om kippen te kopen due en goed plekje nodig hebben:)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 20:17

Ik heb al jaren kippen, we zijn begonnen met 2 kippen, hebben een piek gehad van 13 en momenteel hebben we er 8. :)
-Kippen zijn groepsdieren dus minimaal 2 is vereist (meer kan ook natuurlijk). Wil je bevruchte eieren zul je ook een haan moeten aanschaffen (wel dan eerst even overleggen met de buren, hanen kunnen namelijk zeer veel lawaai maken).
-Het merendeel van onze kippen zijn 'standaard' bruine legkippen, zijn heel nieuwsgierig en als je er voldoende bij gaat zijn ze ook tam te maken (maar een kip zal natuurlijk nooit een knuffeldier worden zoals een hond, kat etc..).
-Wij (in België) kunnen soms kippen kopen bij de gemeente, aveve verkoopt ze ook (ik weet niet of deze winkel ook in Nederland bestaat?).
-Qua huisvesting hebben ze een tochtvrij, droog hok nodig waar ze ten allen tijde in kunnen. Bij het kopen van een kippenhok bij een dierspeciaalzaak wordt er normaal aangegeven voor hoeveel kippen dat bepaald hok geschikt is.
-Gazon zal inderdaad binnen no-time omgeploegd zijn :')
-Kippen zullen zich niet expres uitgraven onder hekken, maar als ze beginnen scharrelen worden er soms gaten gevormd hierdoor, als zo'n gat nu net juist naast het hek is zou het wel kunnen dat ze er zo toch uitkunnen. Gewoon af en toe het hek/gaas controleren houdt ze er normaal gezien wel achter.
-Bij ons hebben de kippen permanente beschikking over graan/legkorrels. 's morgens krijgen ze dan ook het tuinafval van de dag ervoor (restje van tafel enzo), voor de rest scharrelen ze zelf hun 'extra's' bij elkaar.
-Buiten kalkpoten zijn onze kippen nog nooit ziek geweest, dus ziekte-gevoelig zou ik niet direct zeggen.
-Mist voldoende water en graan/legkorrel kunnen kippen makkelijk een paar nachten alleen gelaten worden.

Hopelijk heb je hier iets aan.

troi

Re: Kippen; waar beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 21:49

Hoe kleiner de kip hoe minder er geploegd wordt maar ook hoe kleiner de eitjes en soms zijn ze vinniger. Wij hebben zijdehoentjes, een erg vriendelijk en kalm ras dat redelijk eitjes legt en erg makkelijk tam wordt. Wel zijn ze vaak broeds (dan zitten ze zo een maand als 'stoned' op niks te zitten), dan leggen ze geen eitjes. Ons gazonnetje blijft prima. Wel hebben wij borders waarvan ze een deel als zandbad gebied hebben ingepikt.

Heel fijn beginnersras.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:11

Hier staat veel over de huisvesting, ook de afmetingen hoe groot een ren moet zijn voor de kippen.
http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... 28&t=23554

Verder ook al heb je een haan bij je kippen, de eieren gaan pas ontwikkelen als een kip er een dag op gebroed heeft. De eieren die je in de winkel koopt zijn ook vaak bevrucht, want bij die kippen lopen vaak ook hanen erbij.