jong mereltje gevonden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mang

jong mereltje gevonden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:16

Vanochtend hebben wij in de achtertuin een jong mereltje (tenminste, volgens mij is het een merel) gevonden, gepakt door de katten maar het leefde nog wel. Nu geven we het al heel de dag een beetje geweekte kattenbrokjes, maar ik heb niet het idee dat ze er echt op vooruit gaat. De laatste 2 à 3 uur heeft ze niks meer gegeten en lijkt ze benauwd te zijn. Haar bekkie gaat heel de tijd een klein beetje open en dicht, maar ze maakt geen geluid en wil ook niks eten of drinken. Ze is af en toe actief, maar dan valt ze vrijwel direct om en moeten wij haar weer rechtop zetten. Is het einde nabij of heeft ze nog een kansje? En hoe kunnen we haar verder nog helpen?

Lotus83

Re: jong mereltje gevonden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:17

Gewoon een dierenambulance bellen en niet zelf aan rommelen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:23

Zo met t snaveltje doen is toch vragen om eten?
Idd dierenambu bellen :j

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 16:56

Ze is al dood. Dat actieve was haar laatste opleving, daarna ging ze op haar zij liggen en is na een paar diepe zuchten gestopt met ademen.. Helaas

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:59

Jammer,, kan ook door teveel stress komen.
volgende keer in een donker doosje doen en de dierenambulance bellen. niet zelf aan rommelen, Daarnaast geen kattenbrokjes geven :)
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 12-08-14 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:00

nou dan weet je dat je een volgende keer niet zelf moeten aanklooien en meteen de dierenambu moet bellen

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:04

Alsof die komen voor een jong mereltje, die draaien 'm gewoon z'n nek om hoor
Ik vind het een goede poging TS, jammer dat 't zo is afgelopen

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:05

[***] schreef:

hoe kom jij aan die wijsheid?
hier worden alle gevonden vogels naar het vogelasiel gebracht.... ze rijden af en aan

95Ellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:06

Een goede vriendin van m'n moeder werkt bij de dierenambu, die verteld wel eens iets

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:08

[***] schreef:
Een goede vriendin van m'n moeder werkt bij de dierenambu, die verteld wel eens iets

dan ben ik blij dat dat hier toch anders is..

toffe mensen dan op die dierenambu daar :n

maar dan nog, volgende keer toch bellen, dan is het aan hun

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:09

volgende keer idd dierenambu bellen.
Soms is hij te redden, maar soms zijn ze al te ver heen.
De stress wordt ze vaak ook te veel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:09

Hier wordt er zeker gereden voor kleine vogels. Jammer dat ie het niet gehaald heeft ts. Merels zijn niet zo van het kattenvoer.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:16

Sowieso voor de volgende keer, als je een mereltje ziet dat door katten aangevallen is er hulp bijhalen. Ookal is het op het oog niet altijd te zien, de beet van een kat kan hele nare gevolgen hebben.

Daarnaast als dat niet het geval is, en ik kan het op de video niet heel goed zien of het al zo'n oude is, maar als je gewoon een jong mereltje ergens ziet zitten kan je hem het beste gewoon laten waar hij is. Merels verlaten hun nest al voordat ze goed kunnen vliegen. Hun ouders zijn altijd wel ergens in de buurt en geven ze nog steeds eten en vlieglessen. Maar veel mensen verwarren het met eentje die gevallen/verstoten is.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:19

Lotus83 schreef:
nou dan weet je dat je een volgende keer niet zelf moeten aanklooien en meteen de dierenambu moet bellen

Wat een nare opmerking zeg.

Goed gedaan ts, dat je haar probeerde te redden.
De dierenambulance doet echt niks voor zo'n mereltje.
Klinkt misschien heel gemeen, maar die draaien ze inderdaad gewoon de nek om, zoals [***] al zei.
Niet omdat er bij de dierenambulance nare mensen werken, helemaal niet, maar ze kunnen heel weinig betekenen voor zo'n vogeltje, al helemaal als het zo'n jonkie is.
Niemand gaat het vogeltje heel erg missen, en het is ook geen bedreigde diersoort, vandaar waarschijnlijk ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:22

meestal zijn die vogeltjes die je vind nestvlieders. Die proberen te vliegen. Dus nest had in de buurt moeten zijn en ouders ook. Je had het diertje moeten laten liggen en kijken of er ouders op af zouden komen. Zo niet inderdaad de dierenambulance bellen. Zie dit zo vaak dat mensen er zelf mee gaan rotzooien maar dat geeft ze alleen maar stress. Zonde....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:22

Yasmijntje schreef:
Lotus83 schreef:

Klinkt misschien heel gemeen, maar die draaien ze inderdaad gewoon de nek om, zoals [***] al zei.
Niet omdat er bij de dierenambulance nare mensen werken, helemaal niet, maar ze kunnen heel weinig betekenen voor zo'n vogeltje, al helemaal als het zo'n jonkie is.
Niemand gaat het vogeltje heel erg missen, en het is ook geen bedreigde diersoort, vandaar waarschijnlijk ook.

Dan weet ik niet wat voor dierenambulance er bij jullie rijdt maar die draaien echt de nek niet om hoor. Hier hebben we zelfs een vogelopvang en elk jaar zit het weer vol met deze diertjes.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:24

Yasmijntje schreef:
Lotus83 schreef:

dan maar een nare opmerking, het is gewoon zo...
en nogmaals, ik weet niet wat voor mensen er bij jullie op de dierenambu werken, hier rijden ze af en aan met wat voor vogels dan ook... zoals het hoort en waar een dierenambu ook voor zou moeten zijn.

en dat is er niks voor een jonge vogel gedaan kan worden is nog grotere onzin, misschien moet je eens een kijkje gaan nemen bij een vogelhospitaal...

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:25

Het beste was inderdaad als je het nest had kunnen vinden, en deze er dan in terug kon zetten, of de papa en mama merel kon spotten.
Bij ons was er ook een nestvlieder en die was er (eerder dan broertjes en zusjes) al uitgekukeld.
Papa en mama bleven toen af-en aan vliegen met wurmpjes.

Mooi dan bij jullie Lianne! Maar hier in de buurt hoor ik alleen maar dit.
Ik hoop dat er meer vogelopvangen komen zoals bij jullie :)

-Er kan misschien best iets gedaan worden voor een jonge vogel, daar niet van, maar iig de dieren ambulance in onze buurt en omstreken, heeft echt niet de tijd en vrijwilligers om zo veel tijd te besteden aan zo'n vogeltje. Tenslotte moet het leren vliegen, en dat gaat erg lastig zonder papa en mama die het kunnen leren.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:30

Onze DA brengt het naar een vogelopvang waar tig vrijwilligers dag en nacht klaar staan voor alle mini's.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:32

Dan neem ik mijn woorden terug :)
Mooi dat het bij jullie in de buurt wel zo geregeld is!
Ben benieuwd waar ik de nummers kan vinden van deze opvangen?
Dan weet ik wat ik moet bellen als ik nog eens een vogeltje tegenkom.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:32

Lotus83 schreef:
[***] schreef:

hoe kom jij aan die wijsheid?
hier worden alle gevonden vogels naar het vogelasiel gebracht.... ze rijden af en aan

Hier ook ;) nek omdraaien word hier echt NIET gedaan. ze gaan direct naar de opvang waar ze 24/7 geholpen worden.

Jammer dat hier gezegd word dat elke dierenambulance de nek omdraait.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:37

Vogelasiel Tilburg.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:38

Yasmijntje schreef:
Dan neem ik mijn woorden terug :)
Mooi dat het bij jullie in de buurt wel zo geregeld is!
Ben benieuwd waar ik de nummers kan vinden van deze opvangen?
Dan weet ik wat ik moet bellen als ik nog eens een vogeltje tegenkom.

Gewoon even googlen op vogelopvang :)
Bij ons gaan ze naar Haarlem, vogelrampenfonds/vogelopvang Haarlem

mang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-14 21:21

Vogeltje lag in onze tuin tegen de schutting, ik had m ook kunnen laten liggen maar dan hadden onze katten hem toch echt binnen een uurtje opgepeuzeld. Als ik het vogeltje een goede kans op overleven had geschat dan had ik misschien de dierenambulance gebeld, maar niet als het dier al zo ver heen is. We hebben het voeden geprobeerd om te kijken of ze wat levendiger zou worden om dan misschien alsnog de dierenambulance te bellen.

Verder kunnen jullie me een hoop verwijten maar t vogeltje is dood dus zin heeft het niet.

Ps bericht is via telefoon getypt dus hoop dat het een beetje normaal staat.