Advies gevraagd over hoeveel en welk geslacht konijntjes :)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Figo88

Advies gevraagd over hoeveel en welk geslacht konijntjes :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:33

Hey Bokkers,

Ik zou graag wat advies willen krijgen over wat ik het beste kan doen.
Ik heb een grote ren in mijn tuin van 4x5 m en daarin ook twee hokken waar mijn beestjes naar binnen kunnen.
Ik heb 4 jaar lang 1 cavia en 1 konijntje (beide vrouwtjes) gehad en ondanks dat veel mensen zeggen dat dat niet goed gaat, is dat bij mij dus wel goed gegaan.
Helaas is mijn konijntje recent overleden en nadat ik er nou een gecastreerde mannetjes cavia bij heb gehaald, wil ik nu ook weer nieuwe dwerg konijntjes.
Ik zat te denken aan 2 of 3, want ik denk dat 4 teveel zijn. Maar nu de hamvraag.. Wat denken jullie? Twee konijntjes? Drie? Of misschien zelfs wel 4? En welk geslacht kan ik het beste nemen? Allemaal voedsters? Voedster en gecastreerd rammetje? Allemaal rammetjes?
Ik lees zoveel dingen op internet dat ik het gewoon echt even niet meer weet. Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben en me wat tips kunnen geven? :)
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 10-08-14 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:34

Koppeltjes!! 1 koppel of 2 gecastreerde rammen en 2 vrouwtjes

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:36

Dankjewel voor je snelle reactie Lynn_Nikita. Ik twijfel echt heel erg.. Waarschijnlijk is een koppeltje inderdaad het beste. En 4 konijnen zal wel teveel van het goede zijn denk ik :P
Laatst bijgewerkt door Figo88 op 10-08-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Re: Advies gevraagd over hoeveel en welk geslacht konijntjes :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:38

Ik zou er 2 of eventueel 4 uit een opvang halen, die zijn al gekoppeld en gecastreerd. In deze tijd hebben ze veel jonge beestjes ook! Dan krijg je ook geen gedoe en geruzie in de ren. :+

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:38

Je hebt da caafs in dezelfde ruimte/ren? Dan zou ik er niet meer dan twee nemen. Een gecastreerd rammetje, en één voedster. Kijk eens bij een opvang, daar heb je ze vaak al in koppeltjes!

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:41

Ik heb ze allemaal in dezelfde ren ja. En ik heb al bij de opvangplaatsen bij mij in de buurt gekeken, maar daar zit niet heel veel en ook niet echt iets leuks (ja, ik ben een beetje kieskeurig (a) ).

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:42

4 is wel wat veel, zeker als ze dan elk hun eigen territorium willen hebben ... Koppeltjes is ideaal, maar rammetjes of voedsters gaan ook samen, hangt sterk af van konijn tot konijn. Ik zou een even aantal nemen, dan kan je met koppeltjes werken, best 2 konijntjes. Uit asiel is goed idee :-)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:44

Hier thuis hebben we allerlei combi's gehad, van 2 tot 5 konijnen tegelijk in hetzelfde hok, allemaal voedsters en dat ging altijd goed, zolang je ze maar op onbekend terrein koppelt :) (is wel een groot hok hoor, gewoon een tuinhuisje helemaal voor de konijnen ingericht)
Met gecastreerde mannen gaat ook eigenlijk altijd goed, of er een klik is weet je natuurlijk nooit..
Met de cavia's in het zelfde hok zou ik dan weer niet doen, hier ging dat heel erg fout toen ze met meer waren :=

edit, bij de cavia's dus? Dan zou ik er zelf niet aan beginnen..

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:46

Dankjewel Melody7. Wat ging er dan mis? En ging het pas mis toen er meer konijnen bij kwamen?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:46

Jammer! Marktplaats dan?

Fijn dat je caaf nu ook een vriendje heeft :)

Als je meer dan twee konijnen wilt, kan je beter de ren verdelen in twee rennen, ruimte heb je toch genoeg. (deel van de caafs wat kleiner dan die van de konijnen).

Zoveel van die stampers is best een risico bij caafs, vooral ook in de lente wanneer alle hormonen opspelen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:47

Een ren van 4 bij 5 is heel groot hoor,daar kunnen best 4 konijnen en een paar cavia's in

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:50

Ilka88 schreef:
Dankjewel Melody7. Wat ging er dan mis? En ging het pas mis toen er meer konijnen bij kwamen?

De konijnen bleven de cavia's aanvallen, die natuurlijk niet zo sterk zijn als konijnen en er dus steeds vaker met wondjes uit kwamen.. toen hebben we een deel gemaakt waar de cavia's wel in konden en de konijnen niet, uiteindelijk was er eentje die daar ook nog in ging breken en toen hebben we ze er maar uit gehaald..

Was met zowel mannetjes cavia's + vrouwtjes konijnen als vrouwtjes cavia's + vrouwtjes konijnen..

Hier ging het trouwens ook om een groot hok waar ze elkaar absoluut niet in de weg hoeven te lopen, maar ze bleven ze opzoeken. Is ongeveer dezelfde afmeting geloof ik.

Ik zou dan ook voor de ren opdelen gaan, dan hebben ze nog steeds zat ruimte :)
Laatst bijgewerkt door melody7 op 10-08-14 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:51

Ja dat is 20 vierkante meter. :=

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:51

En gelukkige konijnen rennen en springen als gekken die hele ren door met zijn allen. Dat is vragen om ongelukken met die cavia's erbij.. Dus daarom, ren verdelen en kan je alsnog 4 konijnen nemen!

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:25

MarlindeRooz schreef:
Ja dat is 20 vierkante meter. :=

wat wil je hier nou mee zeggen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:32

Als dat niet genoeg is voor 4 konijnen dan weet ik het niet! :D
Hier hebben we iets van 4 bij 1,5 voor 1 dwergje en een gewone.
Maar ze lopen regelmatig los in onze best wel enorme tuin met bos, heide, bomen en gras.
Onze tuin is iets van 1500 m2, waarvan meer dan de helft omheind is voor ze.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:36

Cavia's en konijnen niet bij elkaar: als het goed gaat heb je heel veel geluk, maar ze zullen nooit echt happy van elkaar worden. Ze spreken elkaars taal niet, om nog maar te zwijgen van de medische problemen als ze elkaars voer eten (gebrek aan vitamine C voor de cavia, bijvoorbeeld). Gescheiden naast elkaar kan natuurlijk wel, gezellig!

Verder: zoveel konijnen als je wilt en kwijt kan op de ruimte, maar altijd één gecastreerd mannetje en de rest vrouwtjes. Da's de beste combi die bijna niet fout kan gaan :)

Veel plezier met je beestjes!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 16:25

toevallig heb ik er vandaag 3 bijgehaald voor mijn 1 overgebleven konijn. Je zegt dat in de buurt niks is, ik adviseer je om naar Born te gaan, vanuit de 4 Einhoven 45 min rijden, gecastreerd en ingeent, en erg leuke konijnen, veel jonge van maart dit jaar zaten er nu. Kosten zijn vrijwillige bijdrage, dus hoeveel jezelf kwijtwilt
Google anders even op opa, opvang en born en kom je op de site uit, de ze hebben meer konijnen dan op de site staan

mijn nieuwe aanwinsten
twix, dweg japanner
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... cece9bf95b

Bunnyhop, dwergvosje
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 3143_n.jpg

en Lotje, Hollander
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... d6fa4e730b

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 19:43

Wij hebben op dit moment ook een heel leuk koppeltje dwergkonijntjes in de opvang zitten, ze heten Witje en Luna!
We zitten in Echt, in Midden-Limburg.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:31

Nadeel van jullie opvang vind ik persoonlijk dat ze niet geent of gecastreerd worden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:34

Wij vangen de dieren gratis op, krijgen dus ook de gevallen waar mensen totaal niet naar omkijken of niets om geven. De opvang in Born vraagt 30 euro afstandsgeld en daarvan doen ze dus de rammen castreren.

Wij hebben geen budget, sponsors, enzovoort.

Stel je voor, iemand heeft 2 konijnen zitten van de dochter. Niemand kijkt ernaar om. Denk je dat die 60 euro gaan betalen om van ze af te zijn? Die mensen dumpen ze nog liever in het bos.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:38

Maar dan is het wel lastig voor de nieuwe eigenaar om een koppeltje te kiezen gezien de onkosten die ze dan weer hebben aan castreren en inenten, en daardoor komen vaak weer konijnen alleen te zitten of komen oeps nestjes omdat de nieuwe eigenaar niet wil castreren.

maar buiten dat, fijn dat jullie een opvang hebben hoor

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 20:42

Geloof me maar, alles komt hier goed terecht. De meeste mensen die hier een rammetje adopteren laten deze castreren op eigen kosten en komen daarna terug voor een voedstertje om te koppelen.

Wij doen het liever op onze manier en helpen dieren die het echt nodig hebben dan op de manier van andere opvangen.

Bijvoorbeeld, enkele maanden geleden kregen we een mail van iemand die meer dan 50 konijnen in zijn tuin had rondhupsen door ongeplande nestjes. Wij hebben dertig konijnen hiervan opgevangen en een opvang in Deurne nog eens tien. Andere opvangen wilde hem niet helpen wegens dat ze dan teveel onkosten zouden maken of wilde geld zien van de eigenaar om afstand te doen. Wij zijn blij dat we zulke mensen wel kunnen en willen helpen.
Wij zijn hiermee begonnen om konijntjes te helpen die het slecht hebben en ze een betere toekomst te geven.

Hier komt echt niemand een konijn adopteren om er daarna mee te fokken.

Figo88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 21:57

Sorry voor mijn late reactie, ik heb een aantal hele drukke en hectische dagen gehad..
Maar ontzettend bedankt voor alle reacties!
Ik heb er echt veel aan gehad en heb nu dan toch besloten om de ren te splitsen en dan 4 konijntjes te nemen.

Ik heb net vandaag 2 kleintjes gehaald, een broertje en een zusje. Echt zon ontzettend lieve schatjes!! Ze zitten nu nog even binnen tot ze ietsjes groter zijn en ik de ren heb gesplitst.

Ik heb ook al 1 ander vrouwtje gereserveerd en ik had nog 3 konijntjes op het oog, 2 vrouwtjes en 1 mannetje. Maar ik denk dat ik dat mannetje dan toch maar moet laten he.. Vijf is wel erg veel en 2 gecastreerde mannetjes gaan dan waarschijnlijk toch niet zo goed he..?

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 22:12

Nee, gewoon bij één mannetje houden, meerdere vrouwtjes kan wel, beste is dan wel dat die ook geholpen zijn. Is ook goed om een bepaalde vorm van kanker te voorkomen :)

Wat leuk dat 't plan doorgaat, en fijn dat je de ren splitst! Heel veel plezier met je beestjes!