Hoe tandsteen afslijten bij een kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Hoe tandsteen afslijten bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:35

Mijn kat heeft eigenlijk bij elke controle tandsteen. Dit is nog nooit echt verwijderd, maar dit zit er wel aan te komen. Ik poets zijn tanden al, maar kan eigenlijk niet lang genoeg erbij om het echt af te kunnen slijten. Ik probeer vooral het probleem in bedwang te houden. Nu had hij de laatste controle ook last van geïrriteerd tandvlees. Als hier geen verbetering in zit wordt eind dit jaar waarschijnlijk onder narcose de tandsteen verwijderd en verliest hij misschien een kies. Nu ben ik dus nog wat intensiever gaan poetsen in de hoop dat het tandvlees weer een beetje herstelt, maar kan ik meer doen?
De beste manier van tandsteen afslijten lijkt me natuurlijk gewoon kauwen, en daar zit ook het probleem: mijn kat heeft speciaal voer voor blaasgruis en kan dus niet van brok wisselen. Ook krijgt hij weinig te eten omdat hij altijd moet afvallen. Hij kauwt volgens mij nauwelijks op zijn voedsel. Is er iets waar katten op kunnen kauwen dat ook nog mager is?

Britt

Re: Hoe tandsteen afslijten bij een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:38

Idd kauwen, kvv en vers vlees kunnen hieraan bijdragen. Af en toe een eendagskuiken of eendennek vinden ze vaak erg lekker (al moeten sommige katten er wel even aan wennen). Daarnaast zou het ook nog eens positief kunnen helpen voor de blaasgruis.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:39

Sorry, maar wat is KVV? Eendagskuikens heb ik wel eens van gehoord. Geen idee waar je zoiets kunt krijgen alleen. :P

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:44

Heb je bij dat poetsen ook een pasta? Hier een kat (Pers) van 7,5 met chronisch slecht gebit en tandvlees, geloof ik. Is nu al 2 keer geopereerd en er is al flink wat uitgesloopt aan kiezen en tanden. Meningen van dierenartsen over tandsteen verminderen door ander voer zijn nogal verschillend.
Maar sinds zijn laatste operatie krijgt hij elke dag een lik katten-tandpasta in zijn bekkie. Dit verspreid hij dan zelf door zijn mond en zou moeten helpen. In oktober moeten we, volgens mij, weer naar de DA, dus dan zullen we het wel horen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:46

lamskoteletjes werken ook goed

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:49

Ik gebruik inderdaad ook pasta bij het poetsen. Speciaal voor honden/katten met leversmaak. :P
Zijn lamskoteletjes niet erg duur?

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:52

Die wij gebruiken ruikt naar pepermunt, ruikt sindsdien wel lekker uit zijn bakkes. :P

Overigens is mijn vorige kat (ook Pers) in haar 14,5 jaar één keer geopereerd aan tandsteen. Toen was ze 8 en net een jaar in mijn bezit, daarna nooit meer last gehad. DA was juist verbaasd over de goede kwaliteit van haar gebit toen ze 14 was. Dus heel erg hoeft zo'n operatie niet te zijn.
Tandvleesproblemen kunnen ook wijzen op nierproblemen trouwens, hoe oud is je kat en heeft de DA het daar ook over gehad?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:01

Simoonzel schreef:
Ik gebruik inderdaad ook pasta bij het poetsen. Speciaal voor honden/katten met leversmaak. :P
Zijn lamskoteletjes niet erg duur?

ik heb 7 katten en ze doen er een hele week mee, als het vlees er af is dan wordt er nog steeds afgekluifd en mee gespeeld, tja duur...tandsteen behandelen is duurder.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:02

Als je een beetje een makkelijke kat hebt, en een handje extra, kan je zelf wat tandsteen verwijderen met een tandenkrabber :)
Afbeelding

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:07

Kvv is gemalen beest, versvoer in worstvorm ;) ik voer zelf die van Tinlo. Die vinden de meeste katten lekker.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:10

Tandenkrabber hebben ze bij de dierenarts ook wel eens gedaan maar het zat best wel vast. Ik waag het er dan liever niet op :+
Nierproblemen is niks over gezegd. Het probleem is ook niet plotseling ontstaan of zo, hij had dit al toen we hem kregen een aantal jaar geleden. Steeds bij de vaccinaties er een beetje tandsteen af gepulkt maar het probleem blijft en daarom is voorgesteld om het een keer allemaal weg te halen voor zijn comfort. Kat is net 6 geworden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:14

KVV staat voor kompleet vers voer ofwel voer dat enkel uit vlees bestaat. Dit is eigenlijk het beste voor zowel hond en kat, vlees moet het hoofdbestanddeel van de voeding. Zowel voor het lichaam als de tanden is het beste om voer te geven wat enkel uit vlees bestaat dan wel uit een zo hoog mogelijk vleespercentage bestaat

KVV heb je in de supermarkt van het merk Smuldier, maar bij special zaken ook Carnibest en Tinlo

Daarnaast bestaat ook Barf, dan stel je alle percentages qua vlees/bot enz zelf samen

Voeding van de supermarkt of whiskas, gourmet of zelfs RC bevat slechts 3 a 4% echt vlees en veel onnodige toevoegingen. En dat soort voer veroorzaakt juist tandsteen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:22

Zoals ik zei heeft de kat een dieet omdat hij anders blaasgruis ontwikkelt... Ik denk niet dat ik daar aan wil gaan rommelen qua voer. Eendagskuikens schijnen gewoon bij de Pets Place in het vriesvak te liggen dus dat lijkt me een goed probeersel voor de komende week. Hij krijgt 's avonds namelijk normaal gesproken blikvoer en dat kan ik dan vervangen. Maar hoe vaak zou het verstandigst zijn om een kuiken te voeren?

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:23

Simoonzel schreef:
Sorry, maar wat is KVV? Eendagskuikens heb ik wel eens van gehoord. Geen idee waar je zoiets kunt krijgen alleen. :P

Bij online winkels, maar vaak ook bij goede dierenwinkels (wordt ook gebruikt als slangenvoer).
Als ze er niks mee doet of gaat spelen, dan kan het wel eens helpen om het kuiken eerst een beetje open te snijden of knippen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:27

Echte tandsteen zit behoorlijk vast en verdwijnt ook niet met harde voeding (soms delen, maar glad worden de tanden niet (waardoor er snel weer nieuw zit). Tandplak is hetgeen er met harde voeding wèl afgaat en tandplak is de basis van tandsteen. Als ze nu al veel tandsteen heeft is het beter om het weg te katen halen voordat het tandvlees dermate ontstoken is dat er tanden/kiezen verloren gaan (parodontitis).

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:31

Ik woon in buitengebied, en mijn katten vangen dus alles wat los en vast zit. Van kleine woelmuisjes tot houtduiven en alles wat er tussen zit.
Eens per jaar komen ze bij de da voor de enting en jaarlijkse controle. En elke x weer krijg ik complimenten voor de gebitjes.
"Zo zie je ze niet vaak meer"

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:33

Simoonzel schreef:
Zoals ik zei heeft de kat een dieet omdat hij anders blaasgruis ontwikkelt... Ik denk niet dat ik daar aan wil gaan rommelen qua voer. Eendagskuikens schijnen gewoon bij de Pets Place in het vriesvak te liggen dus dat lijkt me een goed probeersel voor de komende week. Hij krijgt 's avonds namelijk normaal gesproken blikvoer en dat kan ik dan vervangen. Maar hoe vaak zou het verstandigst zijn om een kuiken te voeren?

Juist KVV is goed voor een kat met blaasgruis, vraag maar aan bokker @Amanda. Zij heeft een kat met blaasgruis en voert KVV, kat heeft nergens meer last van

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 21:43

Wat luguber :') Ik ga morgen kijken bij de Pets Place hier om de hoek. Mijn kat vreet ongeveer alles wat los en vast zit omdat hij op dieet is dus hopelijk trekt hij niet zijn neus op!

gabyfedde schreef:
Echte tandsteen zit behoorlijk vast en verdwijnt ook niet met harde voeding (soms delen, maar glad worden de tanden niet (waardoor er snel weer nieuw zit). Tandplak is hetgeen er met harde voeding wèl afgaat en tandplak is de basis van tandsteen. Als ze nu al veel tandsteen heeft is het beter om het weg te katen halen voordat het tandvlees dermate ontstoken is dat er tanden/kiezen verloren gaan (parodontitis).

Ik verwacht niet dat het volledig verdwijnt, mijn doel is vooral om zijn tandvlees te laten herstellen en te voorkomen dat er iets getrokken moet worden. Ik hoop natuurlijk wel dat het nog een beetje af kan slijten om de schade te beperken. Ik vermoed wel dat hij onder behandeling gaat om alles weg te halen zodat we als het ware met een schone lei kunnen beginnen.

Douraque schreef:
Juist KVV is goed voor een kat met blaasgruis, vraag maar aan bokker @Amanda. Zij heeft een kat met blaasgruis en voert KVV, kat heeft nergens meer last van

Dat klinkt veelbelovend. Ik zal me er wat meer over inlezen.

LadyMadonna schreef:
Ik woon in buitengebied, en mijn katten vangen dus alles wat los en vast zit. Van kleine woelmuisjes tot houtduiven en alles wat er tussen zit.
Eens per jaar komen ze bij de da voor de enting en jaarlijkse controle. En elke x weer krijg ik complimenten voor de gebitjes.
"Zo zie je ze niet vaak meer"

Helaas woon ik in de stad in een flatje, binnenpoezen dus. :o

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:17

Douraque schreef:
Simoonzel schreef:

Moet er wel erg opgelet worden en met grote regelmaat urine getest! Mijn kat had met een week KVV alweer gruis, terwijl hij gruisvrij was op s/d.. Staat nu gelukkig na wat pijn en moeite wel op KVV, maar met supplement ernaast! :)

Sorry, offtopic. Als je meer wilt weten over het overzetten van een blaasgruiskat en het supplement kan je me altijd een PB'tje sturen.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:21

Inderdaad kvv! Onze kat had ook blaasgruis, maar na het overzetten op kvv nergens meer last van. Het helpt ook nog eens tegen tandplak. Dat zijn twee vliegen in 1 klap. :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:23

Mijn hond heeft door een ongeluk (Aangereden) zijn kaak gebroken en is meerdere tanden verloren, daardoor kan hij niet makkelijk meer kauwen en worden zijn tanden snel slecht.
Na de laatste behandeling onder narcose werd door de dierenarts Vet Aquadent aangeraden, dat doe je door het drinkwater. Of op een gaasje en daarmee over de tanden gaan.

De tanden die hij nog heeft, zien er nou best prima uit :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:31

Nou de KVV maakt hier geen schonere tanden hoor. Wel de BARF-hapjes (ongemalen vlees) die ze krijgen. Voor de kat betekent dat vaak een biologische kippennek, voor de hond een biologisch lamsbotje.
Maar ook een kippenhartje vindt de kat wel eens lekker.
Wel is KVV, aangevuld met wat ongemalen vleesbot + spiervlees heel gezond voor jouw kat. Vlees bevat veel vocht, wat heel belangrijk is bij blaasproblemen.
De vleesbotjes zijn goed voor de tanden.

Ik heb nu een tijdje niet zoveel te kauwen naast de KVV gegeven. En dat zie ik aan de tanden bij hond en kat. Gelukkig weet ik ook dat ik dat er weer af kan krijgen door trouw wat meer ongemalen te gaan voeren.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:39

Hoi ik het wel eens laten schoonmaken de ingreep valt wel mee ze krijgen een roes en ze zijn zo klaar. Ben er toen ook bij geweest