Veel te magere hond (KVV - Carnibest)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kirrr

Veel te magere hond (KVV - Carnibest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 18:31

Heb de topics doorgelezen die ik via de zoektocht vond, maar daar werden meestal tips gegeven ivm omschakelen naar KVV of honden die niet wilde eten.

We hebben een mechelse herder teef, 4 jaar, kerngezond, recent geholpen.
Ze is veel te veel te mager, ondanks ze goed eet.

Sinds 5 maand is ze van brokken op kvv gegaan (omdat ik een puppy heb die ik graag vanaf het begin op kvv had). We hebben enkele merken al gehad, maar nu blijven hangen op carnibest. Ze eet het super graag. Ik heb uiteraard de aanbevolen hoeveelheid al enorm opgedreven. Maar geen effect.
En ik wil ook niet overdrijven. Dus ik vraag me af of er iets anders is dat ik naast kvv kan geven om ze dikker te krijgen. Of andere tips.

De oorzaak (die we al op miljoen manieren hebben proberen aan te pakken) is dat ze van zowat alles stress heeft, alles wil achterna zitten en dus overdreven veel beweegt en door stress heel veel energie en dus vet/voeding verbruikt.

Als er iemand goede ervaringen heeft met iemand die kan helpen met 'probleemhonden' mag dat altijd. Maar dan wel iemand met ervaring, want alle 'hondenfluisteraars en hondenscholen hebben we ondertussen al gehad.

Alvast bedankt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:38

Schapenvet wil helpen. En sommige honden hebben toch extra koolhydraten nodig in de vorm van rijst of granen (ev. brood), of toch brok.

Die van ons zijn we op een keer flink rijst bij gaan voeren. Die staat op Renske. Die kreeg ook flink meer dan aanbevolen al.

Kirrr

Re: Veel te magere hond (KVV - Carnibest)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:46

Heb je een specifieke brok die je kan aanraden?
Rijst of brood mag je gewoon bij KVV geven?

Alvast bedankt voor je reactie!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:48

Ik zou eens eerst nog een goeie ontworming geven.
Schapenvet, een goeie kwaliteit spiervlees erbij ( en dat moet zeker geen vet vlees zijn)
Een kvv als Lotgering erbij willen ze ook nogal eens dikker op worden (maar dat zou ik niet alleen maar gaan voeren gezien de kwaliteit, dan afwisselend met wat anders)
Pasta bijvoeren worden ze ook dikker van.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:51

Sassy schreef:
Een kvv als Lotgering erbij willen ze ook nogal eens dikker op worden (maar dat zou ik niet alleen maar gaan voeren gezien de kwaliteit, dan afwisselend met wat anders)

Hoe bedoel je dit?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:52

Welke variant van carnibest voer je?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 19:54

De rode...

De andere opties bekijk ik!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:56

Carnibest heeft ook een 'aktieve' variant.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:57

wij hadden precies hetzelfde probleem met onze podenco halve reu. Altijd twee kilo overgewicht en 's winters zelfs meer. Inmiddels is hij 4,5 en zit perfect op gewicht. Hij is begin van de lente behandeld aan een ontsteking in z'n heup en losse knie en moest daarvoor een tijd aangelijnd blijven, sindsdien is hij perfect op gewicht, ondanks hij nog net zo druk is als altijd.

Wij legden overigens de vraag bij de veearts neer en die vond het geen enkel probleem dat zijn ribbetjes zichtbaar waren. Hij was wat licht maar voor een hond met zo'n pak spieren en energie is dat geen probleem.
Laatst bijgewerkt door Woogy op 10-08-14 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:02

Wat is te mager?
Honden die veel energie verbruiken zijn vaak atletisch gebouwd en niet mager.

Meer voeren geeft vaak alleen maar meer ontlasting soms zelfs dunnig.

Wij hebben zelf wel goede ervaring met cavom. Dit zijn wel gewoon brokken.
Misschien is het een optie om de hond bv 2x per dag een hand brokken te geven?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:24

Cavom is een goede brok als dikmaker inderdaad. En ik zou de rijst/brood inderdaad naast de kvv voeren.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:31

Ylana schreef:
Sassy schreef:

Hoe bedoel je dit?

Dat is nogal vet, vaak kun je daar veel minder van voeren omdat de honden er snel te dik op worden, zelfs mijn werkende border collies.
Zit kwalitatief niet het beste vlees in. Kan ook niet voor die prijs.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 20:55

Brokken en KVV samen voeren is geen optie.
Ontworming krijgt ze morgenavond, samen met de pup.
Ik ga sowieso die actieve variant proberen en dan samen met rijst.

Uiteraard is dit dun zijn besproken bij de veearts. Om uit te sluiten dat het iets lichamelijk mis zou kunnen zijn.
Ze heeft er zelf niet echt last van denk ik.. Maar ik wil toch een poging doen om ze wat reserves te geven..

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:00

Ik heb 3 mechelse herders, ook erg druk en zenuwachtig. Een ervan is ook moeilijker op gewicht te houden en doet ook nog wel eens moeilijk met eten. Maar rijst en brood helpen altijd goed. Ik voer gewoon lam en rijst brokken en daar doen ze het verder prima op, zien er allemaal goed uit en zijn levendig. Misschien is vers vlees voor jouw hond niet genoeg en heeft ze wat extra nodig?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:24

wij voeren nu zo'n 3 jaar lotgering en ze doen het er perfect op. een luie met dikheid aanleg lab, twee podenco's waarvan 1 normaal en 1 zenuwachtig, een jack-teckel. ze doen het prima erop. We wisselen af welke soorten we kopen. Ze mankeren nooit iets, glimmen je tegemoet, mooie gezonde huid, tandjes. Kleine compacte ontlasting. Drinken nauwelijks.
Niks te dik, en inmiddels ook niks meer te dun

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:28

Kijk eens of je bv aan Kivo kan komen. Kivo is een wat vettere kvv.
Wil je graag op de Carnibest willen blijven, dan kan je naast de aangegeven hoeveelheid ook wat vettere dingen gaan bijvoeren.
Denk hierbij aan bv: eend, geit, lam, zalm

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:38

Heb je een foto van de hond?

Want wij hebben er vaker last van ( tussen de oren) dat een hond mager is. Terwijl die topfit is :)

SternPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:44

Ik heb KVV (degomeat & naturis )met doglovers gold geperst dit kan samen gegeven worden.

Maar wat is te mager heb je een foto ?? Merk vaak dat mensen zeggen oh m'n hond is te dun terwijl die eigenlijk mooi is.
Er zijn zoveel te dikke honden.

Heb poedels en die worden ook nooit dik je voelt de ribben maar ze zijn niet mager.

Lotgering idd zoals gezegd kan erbij maar is idd kwalitatief 'slecht' vlees

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:09

Hoe zwaar is de hond nu en hoeveel geef je?

Ik herken het probleem van stress en daardoor veel energie verbruiken wel. En ik ging het op een gegeven moment ook in de manieren van trainen zoeken. Maar daardoor wijk je juist af naar wat dit type hond nodig heeft: uitdaging, duidelijkheid en kalmte.
Zeker een mechelse herder zoekt uitdagingen. Dat kan zijn: behendigheid, speuren, gehoorzaamheid etc. Zoek wat bij jouw mechelaar past. Mechelaars staan bekend om neurotische, gestreste honden te worden bij gebrek aan werk.

Wat doe je zoal op een dag met haar?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 00:02

DARF is een heel fijne iets vettere Kvv.

Wat is haar gewicht en hoeveel gram krijgt ze nu?

Ook al eens (medische) ondersteuning gegeven voor haar nervositeit?

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 00:48

Wat is recent geholpen? Teven net als reuen gaan daarna toch wel aanzetten op dezelfde hoeveelheid vlees omdat de energie behoefte anders wordt.. Zou kunnen dat ze straks alsnog aanzet. Qua training of gedragstherapie, tja het is net wat je zoekt. Aangesloten bij Alpha weet je iig dat ze een goede achtergrond hebben

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 04:40

ik zou ook carnibest gaan afwisselen met lotgering. Eventueel als het mogelijk is ook 3x per dag gaan voeren i.v.m. de hoeveelheid (hoeveel voer je nu dan?). Rijst of brood kan je zeker ook gaan voeren al zou ik voor gedroogd brood gaan (is ook makkelijker te bewaren en verteerd beter). In elk geval geen macaroni gaan voeren dit maakt wel dik maar is een plakzooi in de maag. Als het fout gaat (maagkanteling bijv.) dan bemoeilijkt dit alles wat je probeerd tedoen om je hond in het leven te houden heel erg!

Cavom kan ook. Ik voer het wel in combinatie met versvlees maar dan 's ochtends cavom en 's avonds vlees. Echter cavom (geperste brok!!) meng ik ook gerust en dit al vele jaren.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 08:44

rijst schijten ze alleen maar uit, je kunt geitenmelk geven en koolhydraat als zoete aardappel, rauwe honing, pompoen etc.. gezond en gegarandeerd effect ;)
en ook ik zou (tijdelijk) lotgering er bij geven, vette zooi maar in dit geval wel even handig

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-14 09:49

aisie schreef:
Ik heb 3 mechelse herders, ook erg druk en zenuwachtig. Een ervan is ook moeilijker op gewicht te houden en doet ook nog wel eens moeilijk met eten. Maar rijst en brood helpen altijd goed. Ik voer gewoon lam en rijst brokken en daar doen ze het verder prima op, zien er allemaal goed uit en zijn levendig. Misschien is vers vlees voor jouw hond niet genoeg en heeft ze wat extra nodig?

Het is me idd duidelijk dat dit niet voldoende is voor de hond, vandaar ook mijn topic om andere alternatieven te zoeken. Ik had veel goeds gelezen over Kvv, had ook wat hoop dat de hond het er beter zou op doen. Maar het maakt geen verschil.

Woogy schreef:
wij voeren nu zo'n 3 jaar lotgering en ze doen het er perfect op. een luie met dikheid aanleg lab, twee podenco's waarvan 1 normaal en 1 zenuwachtig, een jack-teckel. ze doen het prima erop. We wisselen af welke soorten we kopen. Ze mankeren nooit iets, glimmen je tegemoet, mooie gezonde huid, tandjes. Kleine compacte ontlasting. Drinken nauwelijks.
Niks te dik, en inmiddels ook niks meer te dun

Wat is er dan anders aan lotgering dan aan andere kvv merken? Er zijn nog veel merken die we niet geprobeerd hebben, maar de basis is uiteindelijk toch hetzelfde zou ik denken. Kan in ieder geval via google niet terug vinden wat het verschil zou kunnen zijn met een ander merk.
Zie ook zo direct geen mogelijkheid tot laten leveren in BE of ophaalpunten. Even naar Nederland voor voeding voor de hond is toch wel een stapje te ver :Y).

kiki1976 schreef:
Kijk eens of je bv aan Kivo kan komen. Kivo is een wat vettere kvv.
Wil je graag op de Carnibest willen blijven, dan kan je naast de aangegeven hoeveelheid ook wat vettere dingen gaan bijvoeren.
Denk hierbij aan bv: eend, geit, lam, zalm

Bij die Kivo beetje dezelfde vraag als hierboven, wat is hier anders dan dan andere merken?
Wel makkelijk verkrijgbaar in BE blijkbaar!
Voor mij hoeft het zeker niet specifiek Carnibest te zijn hoor. Maar wil wel een goeddoordachte keuze maken als ik verander. Niet de bedoeling om elke maand een ander merk te gaan geven.

ThreeFingers schreef:
Heb je een foto van de hond?

Want wij hebben er vaker last van ( tussen de oren) dat een hond mager is. Terwijl die topfit is :)

Heb hier geen foto bij de hand, maar dit zit niet tussen de oren. Ik heb mijn dieren graag sportief slank, maar zij is mager. Je ziet alle ribben, ze heeft nergens vet. Op de hondenschool lopen er tal van mechelaars, die zijn toch wel een stuk voller. Dierenarts is trouwens ook akkoord dat ze te mager is.
Zal wel eens een foto zoeken op de laptop van mijn vriend.

kani_ejj schreef:
Ik heb KVV (degomeat & naturis )met doglovers gold geperst dit kan samen gegeven worden.

Maar wat is te mager heb je een foto ?? Merk vaak dat mensen zeggen oh m'n hond is te dun terwijl die eigenlijk mooi is.
Er zijn zoveel te dikke honden.

Heb poedels en die worden ook nooit dik je voelt de ribben maar ze zijn niet mager.

Lotgering idd zoals gezegd kan erbij maar is idd kwalitatief 'slecht' vlees

Ze is echt wel te mager, zoals ik hierboven ook al beschreef.
Bij deze gaat lotgering dan al van het lijstje, heb weinig zin in 'troep'.

Sassol schreef:
Hoe zwaar is de hond nu en hoeveel geef je?

Ik herken het probleem van stress en daardoor veel energie verbruiken wel. En ik ging het op een gegeven moment ook in de manieren van trainen zoeken. Maar daardoor wijk je juist af naar wat dit type hond nodig heeft: uitdaging, duidelijkheid en kalmte.
Zeker een mechelse herder zoekt uitdagingen. Dat kan zijn: behendigheid, speuren, gehoorzaamheid etc. Zoek wat bij jouw mechelaar past. Mechelaars staan bekend om neurotische, gestreste honden te worden bij gebrek aan werk.

Wat doe je zoal op een dag met haar?

Ze weegt ongeveer 18kg en krijgt 1200gram per dag. (20kg aan 60gr/kg/dag)
Hetgeen wat aanbevolen wordt voor pups en jonge honden etc. Daarnaast kreeg ze ook al boterhammen met 'mensen'vlees als extra.

Ik heb al jaren border collies, ken het mentale gedeelte dus maar al te goed.
Ze is gekocht door mijn vriend op papier, ouders zijn goede pakwerkers. Hij is ook direct met haar gestart op een hondenschool. Hondenschool is het foute woord want eigenlijk werkt deze man vooral met probleemhonden. Maar ze doen ook aan pakwerk. De ideale omgeving voor iemand die meer wil dan op een vierkant grasveld over hindernissen springen (even zeer veralgemend voorgesteld). Dat de hond echt een probleem heeft was al heel snel duidelijk. Ze is zo enorm bang van mensen. Met andere honden kan ze perfect om, maar mensen zijn een ramp. Samen met die trainer is er een heel jaar op gewerkt. De hond luistert ook perfect (als er geen stressfactoren in de buurt zijn). Uiteraard is een hond die bang is van 99/100 dingen geen goede pakwerkhond. Je kan met haar ook helemaal nergens naartoe. De autorit alleen is al enorme stress. En na 4 jaar geef je het echt wel om te proberen van het beest te veranderen, want dat kan gewoon niet. Ik ben er echt van overtuigd dat er iets mis is in haar hoofd. Ze raakt van elke verandering in paniek. Als je haar mand een meter meer naar links of rechts zet, dan kan ze er niet meer rustig inliggen.
Enkel een verlaten bos is fijn voor haar. We hebben nu het geluk dat we vlak aan een zandweg wonen, dus wandelingen worden er gedaan en ze speelt uren met andere honden. Maar ze blijft ook vaak alleen thuis achter, omdat ze alleen maar meer kilo's kwijt geraakt van ergens naartoe te gaan.
Als we haar bijvoorbeeld meepakken naar de dierenarts dan moet ze daarna echt uren slapen om bij te komen. Ze is zo moe van de stress.

Wij zijn heel consequente mensen, maar als ze in paniek schiet is er niks dat nog helpt.
Ze is toen ze nog jonger was verschillende keren gaan lopen, niks houdt haar tegen. Ze zou zichzelf echt vermoorden om uit een voor haar oncomfortabele situatie te geraken.

Iedereen denkt haar te kunnen helpen of wel de oplossing te hebben, maar uiteindelijk moeten alle mensen toegeven dat ze ook de oplossing niet kennen.
Ik zou heel graag horen dat er een oplossing is en al moeten we daarvoor de hele boel op zen kop zetten, heb ik er allemaal voor over, want het is alles behalve fijn om een hond zoveel moeite zien te hebben met zichzelf.

De fokker waar ze van komt, had uiteraard een verkoopsdocument waarin stond dat de hond na zoveel maand bij gebreken mocht terug gebracht worden. Deze fokker heeft zelf goede honden, is eigenaar en trainer van hondenschool. Zijn honden staan perfect onder appel etc. Uiteraard zijn we ook terug bij de fokker geweewt toen ze zoveel problemen vertoonde, hij heeft haar enkele dagen terug genomen, maar hij stak er zelf geen moeite in, toen was de keuze haar terug ophalen of wachten op een nieuwe pup en dan zou hij haar laten inslapen.

Hannanas schreef:
DARF is een heel fijne iets vettere Kvv.

Wat is haar gewicht en hoeveel gram krijgt ze nu?

Ook al eens (medische) ondersteuning gegeven voor haar nervositeit?

1200gr en ze woog de laatste keer 18kg.

Neen, medische is er nog niks gedaan.. hebben we zelf ook nog niet echt achter gevraagd. Je bedoelt dan zoiets als kalmeringsmiddelen?

somokkele schreef:
Wat is recent geholpen? Teven net als reuen gaan daarna toch wel aanzetten op dezelfde hoeveelheid vlees omdat de energie behoefte anders wordt.. Zou kunnen dat ze straks alsnog aanzet. Qua training of gedragstherapie, tja het is net wat je zoekt. Aangesloten bij Alpha weet je iig dat ze een goede achtergrond hebben

8 maand geleden ongeveer denk ik.. Zoals ik hierboven ook al neerschreef, is gewoon naar een hondenschool gaan geen optie.

dierenfan schreef:
ik zou ook carnibest gaan afwisselen met lotgering. Eventueel als het mogelijk is ook 3x per dag gaan voeren i.v.m. de hoeveelheid (hoeveel voer je nu dan?). Rijst of brood kan je zeker ook gaan voeren al zou ik voor gedroogd brood gaan (is ook makkelijker te bewaren en verteerd beter). In elk geval geen macaroni gaan voeren dit maakt wel dik maar is een plakzooi in de maag. Als het fout gaat (maagkanteling bijv.) dan bemoeilijkt dit alles wat je probeerd tedoen om je hond in het leven te houden heel erg!

Cavom kan ook. Ik voer het wel in combinatie met versvlees maar dan 's ochtends cavom en 's avonds vlees. Echter cavom (geperste brok!!) meng ik ook gerust en dit al vele jaren.

Ik kijk even naar cavom of andere geperste brokken die ik zou mogen mengen.
ik las hier net dat lotgering kwalitatief niet goed is? Wat zijn dan jouw beweegredenen om dit aan te raden? ben vanmorgen begonnen met rijst.
Ze krijgt nu dus 1200gr en daarnaast brood met bijvoorbeeld meerpaté.
Ze krijgt 2x per dag eten.

essiesilly schreef:
rijst schijten ze alleen maar uit, je kunt geitenmelk geven en koolhydraat als zoete aardappel, rauwe honing, pompoen etc.. gezond en gegarandeerd effect ;)
en ook ik zou (tijdelijk) lotgering er bij geven, vette zooi maar in dit geval wel even handig

Rijst is toch ook een koolhydraat. Van de andere dingen had ik nog nooit gehoord. Ik google het even.

Ik heb een poging gedaan zo volledig mogelijk te reageren. alvast enorm bedankt voor het meedenken!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 09:51

Mijn hond hebben we juist goed op gewicht gekregen met rijst. Hoe poepte inderdaad wat meer, maar zolang de kilo('s) er ook aan komen, vind ik dat maar zeer beperkt van belang. (onze hond weegt maar 8kg, dus een halve kg aankomen was voldoende)