Jaarlijkse kosten kat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LottieLover

Jaarlijkse kosten kat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 17:56

Hallo,
Wij zitten erover te denken een kitten aan te schaffen!
Maar wat zij de jaarlijkse kosten ongeveer?
Dan bedoel ik voer da enz...
Grietjes emely

Urbanus

Re: Jaarlijkse kosten kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:57

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:02

Deze laatste reactie is natuurlijk onzin! Dit is nou niet de kant en klare Google vraag! Je kan het zo duur en zo goedkoop maken als je wil ts. Hangt af van het soort voer, binnen of buiten kat en daarmee dus direct de hoeveelheid inentingen, ontvlooiings- en ontwormingsmiddel. Ik denk dat ik, als ik even heel grof reken minimaal aan de 850 euro zit, als het al niet meer is. (Voor twee katten gerekend) Koop je dan ook nog beter (graanvrij) voer dan nog duurder. Goed topic, ik ga dit nog eens tot in het detail uitrekenen!
Laatst bijgewerkt door Lara_Silver op 10-08-14 18:04, in het totaal 2 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:03

Meeste geld ben ik aan voer kwijt, ik gok zo'n €500 per jaar voor twee binnenkatten :)
Rest is het geld niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:05

Lara_Silver schreef:
Deze laatste reactie is natuurlijk onzin! Dit is nou niet de kant en klare Google vraag! Je kan het zo duur en zo goedkoop maken als je wil ts. Hangt af van het soort voer, binnen of buiten kat en daarmee dus direct de hoeveelheid inentingen, ontvlooiings- en ontwormingsmiddel. Ik denk dat ik, als ik even heel grof reken minimaal aan de 850 euro zit, als het al niet meer is. (Voor twee katten gerekend) Koop je dan ook nog beter (graanvrij) voer dan nog duurder. Goed topic, ik ga dit nog eens tot in het detail uitrekenen!

Voordat je gaat mauwen kun je natuurlijk gewoon ook even de link bekijken aangezien voer niet staat meegerekend in het overzicht. Dit kun je dan zelf uitrekenen op het moment dat je voer kiest. Lijkt me logisch.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:08

En jou reactie valt niet onder 'mauwen'? Zo bepaald informatief is ie namelijk niet. Noch vriendelijk naar de TS die gewoon een vraag stelt.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:17

Om te beginnen zou ik eerder 2 dan 1 kitten in huis halen, is vaak beter voor de kleintjes.
Denk aan kosten voor inenting, ontwormen, ontvlooien, chippen, kwalitatief goed voer, kattenbakvulling en niet te vergeten: laat de kittens steriliseren/castreren.
Ik zou naar een dierenarts in de buurt gaan en vragen wat hij/zij rekent. Of naar meerdere. Wat mijn DA rekent is leuk, maar voor jou niet van toepassing.
Zoek uit wat voor voer je wilt geven en welke kattenbakvulling je wilt gebruiken. Zelf bestel ik meestal een kwaliteitsmerk in grote zakken bij ooplus, scheelt veel in de kiloprijs. En ook grote zakken klontvormende Cat's Best kattenbakvulling, heel zuinig in gebruik als je zorgvuldig schept.

Voor de aanschaf van spullen die je 1x nodig hebt: krabpaal, mandjes, speeltjes, min. 1 kattenbak per kat, een schepje etc. kun je ook op zooplus kijken wat er is en wat het kost.
Ik heb best wat spullen op marktplaats gekocht.

Als je de kittens via een stichting of een asiel aanschaft zijn ze vaak al gechipt, ontwormd, ontvlooid en ingeënt. Voor het bedrag dat je dan betaalt kun je het via je eigen DA vaak niet laten doen.
Weet niet waar je woont, maar misschien heb ik wel tips voor je als je daar interesse hebt. Wat Brabant en Zeeland betreft dan.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:21

lieveli schreef:
Lara_Silver schreef:

Voordat je gaat mauwen kun je natuurlijk gewoon ook even de link bekijken aangezien voer niet staat meegerekend in het overzicht. Dit kun je dan zelf uitrekenen op het moment dat je voer kiest. Lijkt me logisch.

Uh.. dat staat er wel degelijk tussen ;)

'Kattenvoer
0,60 t/m 1,20 euro per dag
219 t/m 400 euro per jaar '

Maar idd, vaak komt zo'n lijst veel hoger uit dan dat je er in werkelijkheid aan kwijt bent. Hier iig wel, en dan wordt er niet bezuinigd op voer en DA.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:25

Ik ben voor 2 katten het volgende kwijt:
Kittenbrok €5,- per 2 weken
Hill's Mature adult brok €50,- per ong 7-8 maanden (zak van 10kg)
Blikvoer €0,88 per week (2 blikken)
Kattenbakgrit €44,- per 3 maanden (zakken van 40l, ga wel op zoek naar een goedkoper alternatief)
Entingen €55,- per kat
Ontvlooien ong €45,- per 3 maanden (is inclusief wormen en teken, deze volgen dus verder niet in de berekening), plus per jaar 2x €45,- voor de Program-injectie ivm allergie vd oudste kat
Snoepjes €20,- op jaarbasis
Speelgoed ergens tussen de €50,- en €200,- op jaarbasis, afhankelijk van wat er vervangen moet worden of aangevuld
Verdere dierenartskosten:
Chip vanaf €17,50 als je zelf registreert (anders veel duurder)
3x per jaar corticosteroïden voor de oudste kat ivm luchtwegproblemen €45,- per keer

De katten zijn niet verzekerd, maar er gaat maandelijks €100,- op een aparte rekening voor de dierenartskosten.
Verzekering kost normaal gesproken zo'n €10,- tot €20,- per kat per maand.

Ik kom dus uit op zo'n €1050,- per jaar op jaarbasis voor 2 katten, als de oudste niet zo'n kneusje was kostten ze me zo'n €850,- per jaar.
En dan hebben we het nog over een gunstig jaar, in ongunstige jaren met veel gezondheidsgedoe ben ik zo €2000,- per jaar kwijt. %)
Maandelijks opzij gezette bedrag staat overigens niet in de berekening.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:25

Lara_Silver schreef:
En jou reactie valt niet onder 'mauwen'? Zo bepaald informatief is ie namelijk niet. Noch vriendelijk naar de TS die gewoon een vraag stelt.

Iets met een pot en een ketel :')

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:48

Voor 1 kat ben ik kwijt:

Brokken: 120 euro (doe 4.5 maand met een zak van 40 euro)
Grit: 40/60 euro (6 weken met een zak van 15 kg, 1 zak = 10 euro, maar in de zomermaanden gaat ze amper op de bak en verbruik ik dus amper wat)
Extraatjes en snoepjes: 30 euro
Ontworming: 50 euro (milbamax, en in het slechtste geval iedere 6 weken, madame jaagt en eet prooidieren dus pikt de wormen snel weer op)
Ontvlooien: tot voorheen 50 euro per jaar met frontline, helaas heeft ze nu vlooien en overgegaan op een duurder (en beter) middel, omgevingsspray is echter ook weer 17 euro per bus
Enten: consult + enting, 60 euro
Speelgoed ed: gem. 50 per jaar? (jaren weinig gekocht, dit jaar 'uit mijn bol gegaan' heeft nieuwe krabpaal gekregen, 2 nieuwe (goedkope :P) mandjes, waterfonteintje, speeltjes enz, dan zit je al gauw rond de 200 euro

Kat is 11 jaar oud en gezond

Vorig najaar echter was ze ziek/heel ziek (bleek meerdere hersenbloedingen/afstervingen te hebben gehad vlak achter elkaar) en daardoor 5 dierenartsbezoeken gebracht in 2 maanden tijd, incl. medicijnen (dachten eerst aan een evt. middenoorontsteking (antibiotica dus), later nog aan de prednison). Dan ben je in korte tijd zonder dat er 'grote' dingen als onderzoeken plaats hebben gevonden toch 400 euro lichter. Met bloedonderzoeken/röntgenfoto's enz tikt het natuurlijk een stuk sneller aan (wat mijn kat gelukkig niet nodig had).
Maar daardoor moest ze een aantal maanden toch echt revalideren (ze had enorme evenwichtstoornissen) dus moest ze binnen blijven waar ze normaal altijd naar buiten ging, en moet je opeens voor grit zorgen terwijl ze 10 jaar niet op de bak was geweest lol.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 19:59

Laatst bijgewerkt door Emma_s_girl op 10-08-14 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:01

Brokken ca 80,- pjaar (royal canin in groot verpakking)
Ontwormen/ontvlooien ca 30,- pjaar
Lekkere hapjes/speeltjes ca 30,- pjaar
Grit 6 liter voor 3,89, ca 55,- pjaar

Dus zo'n beetje 200,- pjaar en dan ben ik nog vrij ruim geweest. We kopen altijd grote 10 of 12 kg zakken voer en verpakken die kleiner vacuüm zodat we het voer ook gewoon lang vers kunnen houden, maar dat scheelt op jaar basis zo vreselijk veel geld. Poes eet nu gemiddeld voor ongeveer 20ct per dag :)) en dus is dit duurdere merk op jaar basis dus echt goedkoper dan al die goedkope supermarkt merken :j de aanschaf van zo'n grote zak is alleen even iets pijnlijker voor je portemonnee haha

Verder enten we haar momenteel niet in omdat ze toch nooit buiten komt. We hebben haar nu 2,5 jaar maar ze heeft gelukkig nog nooit wat gehad waardoor we naar de dierenarts moeten, maar we hebben een spaarpotje voor onvoorziene uitgaves zoals de DA.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:06

Eleionomae schreef:

Dus zo'n beetje 200,- pjaar en dan ben ik nog vrij ruim geweest. We kopen altijd grote 10 of 12 kg zakken voer en verpakken die kleiner vacuüm zodat we het voer ook gewoon lang vers kunnen houden, maar dat scheelt op jaar basis zo vreselijk veel geld. Poes eet nu gemiddeld voor ongeveer 20ct per dag :)) en dus is dit duurdere merk op jaar basis dus echt goedkoper dan al die goedkope supermarkt merken :j de aanschaf van zo'n grote zak is alleen even iets pijnlijker voor je portemonnee haha

Verder enten we haar momenteel niet in omdat ze toch nooit buiten komt. We hebben haar nu 2,5 jaar maar ze heeft gelukkig nog nooit wat gehad waardoor we naar de dierenarts moeten, maar we hebben een spaarpotje voor onvoorziene uitgaves zoals de DA.

Krijgen jullie katten onbeperkt brokjes of gewoon een aangemeten hoeveelheid per dag? Ik kan er alleen maar van dromen dat ze me voor 80 per jaar aan brokjes weg vreten. -O-

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:17

Lara_Silver schreef:
Eleionomae schreef:

Krijgen jullie katten onbeperkt brokjes of gewoon een aangemeten hoeveelheid per dag? Ik kan er alleen maar van dromen dat ze me voor 80 per jaar aan brokjes weg vreten. -O-

120 heb ik ruim gerekend, zal eerder rond de 100 liggen. Ik voer Porta 21 grainfree, en doe zo'n 5 maanden met een zak van 10 kg, wat neerkomt op 60-65 gr per dag.
Nee mijn kat krijgt niet onbeperkt, een aantal keer geprobeerd (en ook maandenlang, maar als ze in 3 maanden 2 kg is aangekomen terwijl haar ideaal gewicht onder de 4 kg ligt is de maat vol, dan is het niet meer gezond... ze heeft dus geen rem).
Voeradvies ligt hoger trouwens voor haar gewicht, rond de 90-100 gr maar dat is echt teveel, dan komt ze aan, ik voer op het oog

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 20:19

Hier voor drie binnenkatten 65 euro per maand aan voer (voornamelijk TOTW) plus 10 euro per maand grit. De jaarlijkse enting is tegen de 50 euro per kat (!) en dan heb je nog optionele dingen als snoepjes, speeltjes en krabpalen. Hier gaat er toch wel jaarlijks een krabpaal van 60+ euro doorheen dus dat zijn wel dingen om rekening mee te houden. Zelfde geldt voor ontwormen en ontvlooien, dat is echt niet goedkoop maar wel aan te raden om regelmatig te doen.

Dan heb je nog de onverwachtse dierenartskosten, dat kan best wel snel oplopen tot 300 euro of meer als er eens echt iets is - voor mijn gevoel altijd 's avonds of in het weekend met als hoogtepunt een doodzieke kat 's avonds laat op tweede kerstdag...

Kortom per kat zijn wij op maandbasis exclusief onverwachtse dierenartskosten zo'n 30 euro kwijt :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:19

Lara_Silver schreef:
Eleionomae schreef:

40 Tot 50 gram per dag. T is n binnen kat. Aardslui en aan de dikke kant haha. 55 gram was de hoeveelheid die op t pak staat, maar ik voer dus zelfs minder. Als ze echt honger heeft geeft ze dat ook wel aan. We vergeten soms wel es te voeren (omdat t bakje bv Nog niet leeg was op de voertijd) en dan komt ze gewoon bij mn vriend jammeren om eten. Het ze ook een apart mauwtje voor :))

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:22

voor 3 buitenkatten (overdag een aantal uur binnen)
voer, goedkoopste wat er is denk 200 euro per jaar
ontwormen, geen idee we hebben zo'n spuit die gebruiken we meerdere malen
ontvlooien doen we niet, tenzij we vlooien zien dus daar weet ik de kosten niet van
enten doen we niet aan

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 22:27

Er zal waarschijnlijk tenzij je extra kittens wil gesteriliseerd of gecastreerd moeten worden. En steriliseren is het duurst maar zeker aan te raden want de pil kan weer tumoren veroorzaken. Verder eventueel de inentingen noodzakelijk voor en goede start. Eventueel hills of royal canin voer wat duur lijkt maar in verhouding heb je er minder van nodig. En de da kan altijd voorkomen. Dus dat is het eerste jaar zeker wel een van de prijzigste.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:30

Castratie is vanaf €80,- (afhankelijk van de kliniek) en sterilisatie ergens tussen de €100,- en €200,- gemiddeld.
Chip is vanaf de €17,50 als je zelf registreert, maar vaak rond de €40,- inclusief registratie door de kliniek.
Geloof dat dat de eenmalige dierenartskosten wel waren. :)

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:36

Eleionomae schreef:
40 Tot 50 gram per dag. T is n binnen kat. Aardslui en aan de dikke kant haha. 55 gram was de hoeveelheid die op t pak staat, maar ik voer dus zelfs minder. Als ze echt honger heeft geeft ze dat ook wel aan. We vergeten soms wel es te voeren (omdat t bakje bv Nog niet leeg was op de voertijd) en dan komt ze gewoon bij mn vriend jammeren om eten. Het ze ook een apart mauwtje voor :))

Annemiek80 schreef:
120 heb ik ruim gerekend, zal eerder rond de 100 liggen. Ik voer Porta 21 grainfree, en doe zo'n 5 maanden met een zak van 10 kg, wat neerkomt op 60-65 gr per dag.
Nee mijn kat krijgt niet onbeperkt, een aantal keer geprobeerd (en ook maandenlang, maar als ze in 3 maanden 2 kg is aangekomen terwijl haar ideaal gewicht onder de 4 kg ligt is de maat vol, dan is het niet meer gezond... ze heeft dus geen rem).
Voeradvies ligt hoger trouwens voor haar gewicht, rond de 90-100 gr maar dat is echt teveel, dan komt ze aan, ik voer op het oog

Zo hee, dan weet ik nu dat het kattenvoer hier ook een stuk duurder is. Hier ook binnenkatten, beiden gecastreerd; krijgen ze onbeperkt light brokjes en allebei 100 gr. nat voer per dag. Gelukkig kunnen ze hier goed mee om gaan, de kleinere zit op 4 kg en de ander op 5 kg en volgens de dierenarts beiden op hun ideaalgewicht. Maar ik weet dat het bij mijn ouders ook niet lukte, daar ging de poes zich gewoon vol proppen tot ze niet meer kon.

Zo verder eens volledig berekend, en ik zat ongeveer goed met mijn grove gok vantevoren. Alle bedragen even omgerekend.

Totaal: 792 euro voor twee gecastreerde binnenkatten.

Nat voer: 326,- per jaar (2 zakjes = 100 gram per kat per dag)

Brokjes: 96,- per jaar (onbeperkt light brokjes)

Inentingen: 82,- één keer één verplicht vaccin per kat

Wormenkuur: 8,- één keer per jaar per kat

Kattenbakstrooisel: 198,- per jaar

Overig: 82,- (accessoires, snoepjes, kattenmeubels etc.)

En heel soms (vorig jaar bijvoorbeeld helemaal niet) komt daar een onverwachts dierenartsbezoek bij waarvan de kosten kunnen variëren.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 23:45

1 buitenkat. Eet iets van 5 euro pm aan brok. Voornamelijk zelfvoorzienend. Enten doe ik al een paar jaar niet mneer aan. Moet zeggen dat ze nu minder mankeren dan met die enting. Is gecastreerd.

Nog een poes. Eet 10 euro aan brok. Is deels zelfvoorzienend. Ze is nu half jaartje aan de pil, daarna ga ik haar laten helpen. Wat ong 140-150 euro kost. Wel heeft deze dame vaak wormen. Door goede kuur en advies da hoop ik dat ze snel op gewicht is om geholpen te worden.

Kitten, kater. Eet iets van 10 euro aan kitten brok. Is klein van stuk. Zowel ouders als grootouders waren klein. Dadelijk wordt hih geholpen. En gechipt, kost 80 euro.

De buitenkatten poepen in de rijbak. Ze begraven het goed. Kom nooit wat tegen.

Kitten op houtkorrel. Zak uit duitsland gehaald voor 7 euro, daar kan hij wel 8 wekrn mee.

Speelgoef koop ik niet meer, ze vinden de post en de hoekjes van de plinten (die er los opzaten) veel leuker.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-14 13:37

Ik heb twee katten, maar heb het door de helft gedaan dan kom ik op het volgende uit:

Voer: 80 euro per jaar
Grit: 80 per jaar
Natvoer: 20 euro per jaar
Ontwormen: 8 euro per jaar
Totaal: 188 per jaar

Ik heb dan wel binnenkatten, ze worden niet gevaccineerd en ontvlooid. Voer koop ik per 10 kilo maar is hoogwaardig, graanvrij voer. Dit is dan wel excl speelgoed, krabpaal en sterilisatie.

LottieLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 11:10

Heel erg bedankt voor alle reacties!

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 11:23

Het hangt er totaal vanaf wat voor kat het is...
Wij hebben er twee. Een vuilnisbakkenras, die eigenlijk nooit wat mankeert. Dan hebben we een Main Coon x Bengaal kruising en dat is een grote kostenpost op pootjes in de drie jaren dat zijn leven nu telt.

De vuilnisbakkenras zou op heel gewoon voer kunnen wat ons denk ik €20 euro per maand zou kosten. Dan wordt hij 4x per jaar ontwormt, wat neerkomt op 4x €7,50. Dan heb je kattenbakvulling van €10 per zak waar wij met twee katten anderhalve maand mee doen (10L zakken). Maar onze andere kat heeft een blaasprobleem. Daar hebben we een aantal dierenartsenbezoeken van achter de rug. Als je alles bij elkaar optelt denk ik dat we daar zomaar €1200,- in hebben gestoken. Inmiddels is het probleem opgelost, maar hij moet voor de rest van zijn leven op speciaal voer ex €85 euro voor 7.5 KG. Om te voorkomen dat die kat toch verkeerd voer binnenkrijgt hebben we de andere kat ook op dat voer (omdat het preventief werkt, kan het geen kwaad). Daardoor gaat die zak slechts 2-2.5 maand mee.

Dat maakt dus dat onze katten per kwartaal:
€ 7.50 Ontworming
€ 10.00 Kattenbakvulling
€127.50 Kattenvoer
--------------------------------+
€145.00 Kosten wat neerkomt op een slordige €45.- excl. dierenartskosten.

Beide katers zijn geholpen en gechipt. Maar dit zijn eenmalige kosten.