Advies gevraagd voor cavia met gebitsprobleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maaikemuis

Advies gevraagd voor cavia met gebitsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 16:57

Een vraag voor de cavialiefhebbers op dit forum, wie heeft er nog een goed idee?

Ik heb hier een caviaatje wonen die ik destijds uit de opvang heb gehaald. Het verhaal achter dit diertje is dat zij bij een broodfokker weggehaald is door de DB, ze zat op 10 vierkante meter met 70 cavia's. Ze is daar veel te vroeg van de moeder gescheiden geweest en heeft hier gezondheidsproblemen aan over gehouden. Zo heeft ze een groeiachterstand en ziet ze er met haar 800. gram nog altijd uit als een puppy. Een ander probleem is dat ze een moeilijk gebit heeft. Waarom adopteer je in hemelsnaam zo'n cavia? Omdat ze enorm grappig is, ze komt qua karakter het meeste in de buurt van een labrador.

Ongeveer een 9 maanden geleden begon ze moeilijk te eten, hetgeen snel resulteerde in een cavia van 700 gram. Bijvijlen hielp even, maar röntgenfoto's wezen uit dat het probleen dieper lag. Ze had namelijk een extra tand over haar voortanden groeien en deze zat los. Deze heb ik toen operatief laten verwijderen (zat te diep in de kaak).

Nu een half jaar later viel me op dat ze haar wortels met moeite kan vastpakken, maar nog wel goed eet. Ik heb haar bekje eens bekeken en de tand zit er weer....

Wat nu? Ik ben even zonder goede suggesties. Want opnieuw opereren ben ik niet happig op. Klein ding, 4 jaar oud, narcose... Niet ideaal. Daarnaast, met deze vaart kan ik haar over een half jaar weer laten opereren. En (hier gaan mogelijk mensen over vallen) de kosten van de vorige keer kwamen in totaal, het hele traject uit op een krappe 400 euro... Wederom, niet ideaal.

Wat te doen met dit probleem? Iemand een lumineus idee?

Esther_r20

Re: Advies gevraagd voor cavia met gebitsprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:01

Ik heb een konijn gehad met scheve tanden. Elke maand moesten deze worden geknipt door de dierenarts. Werkte voor hem prima. Geen idee of dat een optie is bij cavias maar wie weet.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 17:06

Afknippen lukt niet, hij loopt direct op de achterliggende tand, er achter komen is lastig. Vandaar dat ze uiteindelijk onder narcose de tand grotendeels hebben verwijderd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:13

Opties:
1. Niets doen (is geen optie, want dan verhongerd je caaf of tand groeit in of beiden)
2. Caaf laten inslapen
3. Caaf niet tanden laten knippen, knippen is niet oke, splijten tanden van met alle gevolgen van dien (ontstekingen aan de wortels in de kaak), maar afvrezen kan wel. (met dremel en slijpblaadje gewoon doorzagen), uiteraard bij de dierenarts.
4. Toch tanden laten verwijderen en ja, altijd risico dat er stukje blijft zitten en dan groeit tand weer aan.

Niet geheel onbelangrijk zijn alleen zijn tanden het probleem of ook zijn kiezen?

Optie 3 en 4 lijken me beide realistisch, is dat niet haalbaar, tja.. dan blijft optie 2 over, aangezien 1 natuurlijk optie is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:15

400 euro voor het verwijderen van een tand?Die durft :7
Kun je de tand niet korter veilen?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:17

geerke schreef:

Dremelen, echt werkt super.
Ken ook dierenartsen die het aan klanten leren, aangezien die ook niet erop zitten te wachten om elke 2 wkn dezelfde caaf zijn tanden af te zagen.

Moet je even rondje voor bellen denk ik.
(en dremel of andere kleine combi tool en zaagblaadjes van proxon (je moet wel echt diamant slijpschijfjes hebben!))

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 17:18

Ik heb cavia's, vind ze geweldig en zal ook nooit besparen op de verzorging. Maar ik vind dat de DA kosten wel enigszins realistisch moeten blijven, vooral omdat cavia's behoorlijk kwetsbaar zijn en lang niet altijd gebaat zijn bij gedokter.
Dan is het een afweging van kosten, kans van slagen, leeftijd enz. In jouw situatie zou ik denk ik voor inslapen gaan.
Kijken in hoeverre het tijdelijk op te lossen is met simpele lapmiddelen, kijken hoe lang het leven voor de cavia nog leuk is en dan afscheid nemen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 17:28

Sjolvir schreef:
geerke schreef:

Dremelen, echt werkt super.
Ken ook dierenartsen die het aan klanten leren, aangezien die ook niet erop zitten te wachten om elke 2 wkn dezelfde caaf zijn tanden af te zagen.

Moet je even rondje voor bellen denk ik.
(en dremel of andere kleine combi tool en zaagblaadjes van proxon (je moet wel echt diamant slijpschijfjes hebben!))

De dremel!!! Als dat toch eens zou werken, en een DA vinden die mij dit wil leren. Dit biedt perspectieven!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 17:29

geerke schreef:

Dit was het bedrag voor de hele ronde: consulten, vijlen, foto's en uiteindelijk opereren.