Mijn hond heeft 3 á 4 keer per jaar wel eens een kleine hotspot ter grootte van een doperwt. Zodra de eerste tekenen zichtbaar zijn, scheer ik meteen de plek kaal, maak hem tweemaal daags schoon met betadine-shampoo en smeer het tweemaal daags in met honingzalf. Resultaat; binnen 3 dagen is het plekje weer dicht en is het weer klaar.
Een paar dagen geleden kwam er weer een dergelijke hotspot die ik behandeld heb zoals hierboven geschreven. Deze keer was het echter anders, de nacht erna had hij zijn achterhand compleet open gebeten inclusief diverse andere plekken. Hij was er zichtbaar ziek van. Het vele hijgen en slechte eten wat hij al een paar dagen had (we verweten het het warme weer), was nu nog meer aanwezig.
Dus direct naar de dierenarts:
- De plekken zijn ruim kaalgeschoren;
- Hij is gewassen;
- Heeft een antibiotica prik gekregen/ daarna een kuur voor 10 dagen;
- Heeft zalf gekregen om te smeren zolang de plekken open zijn.
Nu 7 dagen later zijn de plekken mooi dicht, het ettert niet meer, het riekt niet meer, sterker er ligt al een mooie nieuwe roze huid onder. Wel nog veel korstjes die stukjes bij beetjes loslaten. Ik smeer het nu in met honingzalf en per dag wordt het netter en netter. De jeuk is ook weg, zo zonder kap heeft meneer geen behoefte om te krabben (voor de zekerheid houden we de kap wel op als er niemand in de buurt is).
Wat mij echter "dwars" zit (dwars is een te groot woord eigenlijk). Zijn hele achterhand is ontzettend pijnlijk, ik smeer zo voorzichtig mogelijk de huid in, maar hij krimpt al in elkaar als ik een haartje aanraak bij wijze van. Dat het gevoelig is, is logisch. Maar dat het zo pijnlijk is dat uitlaten momenteel écht niet kan, zit mij niet lekker. Hiervoor neem ik morgen sowieso weer contact op met de dierenarts om eventuele pijnstillers te kunnen ophalen.
Voor nu ligt hij lekker in zijn mand, slaapt wel veel, maar eet steeds beter en wordt ook steeds wat actiever, dus het gaat op zich wel beter.
Ik kan op het internet echter weinig vinden over dergelijke pijn in de achterhand bij vlooienspeekselallergie. Ik ben dus benieuwd of bokkers dit herkennen waardoor het gebeuren relatief "als normaal" beschouwd kan worden.
Sowieso bel ik morgen dus de dierenarts weer, maar vragen stellen kan nooit kwaad toch?
Owja en nog een klein profiel:
- Duitse staande langhaar
- Gecastreerde reu
- 13 jaar
- Bekend met lichte HD, atrose in de knie en wat andere ouderdomskwaaltjes qua stijfheid
- [BB-ITP] Bejaarde puppy met de tak op het strand