Een konijn wast de ander regelmatig, vacht oogt nu rommelig.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Locanda

Een konijn wast de ander regelmatig, vacht oogt nu rommelig.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 12:51

Joris is al een paar jaar bij ons, en omdat zijn vorige vriendin overleden is, heeft hij sinds een paar maanden een nieuw vriendinnetje, Alice. Ze schelen 4 jaar, en kunnen het prima vinden. Het lijkt ook een redelijk gelijkwaardige relatie.

Ze is vanuit het nest -na een gedegen introductie- bij hem gekomen, en inmiddels 3 maanden geweest. Ze heeft alleen een overmatige behoefte om hem te wassen: ogen, oren, en op zijn rug. Zijn ogen en oren hebben verder nergens last van, alleen zie je om zijn ogen een cirkel van andere vacht door al het wassen. Maar de vacht op zijn rug is echt een beetje rommelig geworden. Geen huidirritatie of kale plekken (hij laat het meest van de tijd het ook gewoon toe) maar duidelijk dunnere plekken/andere vacht.
Nou is het nu mooi weer, maar het lijkt me voor de winter toch wel prettig als hij een dikke jas heeft.

Het komt niet van een huidaandoening, is echt duidelijk terug te voeren op het groomen van Alice.
Ze hebben toch genoeg ruimte, juiste voeding, en genoeg te doen. (Ruim 3 m2 buiten in de tuin, supreme selective rabbit/onbeperkt goed hooi/liksteentje/groente en fruit aangeboden, speeltjes e.d.) Weet ook niet of het erg is ofzo hoor, iemand met veel verstand van konijnengedrag?

Babbelientje

Re: Een konijn wast de ander regelmatig, vacht oogt nu rommelig.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:00

Hoe oud was ze toen ze uit het nest ging?

Ik weet er niet zo heeeel veel van, maar paar dingen die me opvallen zijn:
- 3m2 is niet zo heel veel voor een konijn. Ja, het is meer dan de meeste krijgen (helaas) maar echt een flinke sprint trekken en scherpe bochten maken wil dan natuurlijk niet echt lukken. Kunnen ze niet lekker los in de tuin?
- een liksteen is heeel slecht voor konijnen, zitten allerlei stoffen (oa teveel zout) die slecht zijn voor hun niertjes.

Verder: een konijn heeft geen ruwe tong en kan dus volgens mij geen haren uittrekken door te likken (correct me if I'm wrong!!). Lijkt mij dus dat de haren die hij verliest doordat zij hem likt, al los zaten. Zou dus goed kunnen dat hij straks in de winter helemaal geen last heeft van een te dunne vacht, omdat hij dan gewoon stevig in z'n winterjas zit en zij dat echt niet zomaar bij hem uit kan trekken. Als hij het toelaat en zij niet écht 24/7 bezig is met wassen of haar tanden gaat gebruiken, zou ik het zo laten. Mocht je straks in de winter zien dat 't slecht is voor z'n vacht kan je dan alsnog ingrijpen.

Zoals ik al zei, ben geen expert dus laat vooral andere mensen ook reageren, en misschien, als je je zorgen maakt, even een belletje naar de DA? Die zijn er ook voor dit soort vragen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:03

Ik zie er in principe geen probleem mee, mits geen kale plekken.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:08

Mijn ene konijn wast de ander ook extreem veel.
Zorg voor wat afleiding en wat te spelen,
Je kan ze toch niet verplichten om te stoppen haha

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 13:15

Ze is even na 8 weken uit het nest gegaan.

Er regeert hier een groot aantal vervelende katers in onze tuinen (zijn ook echt mega beesten) dus ben er bang voor dat ze dan niet veilig zijn. Kan ze wel een paar uur per dag nog in de tuin laten, als ik erbij ben.
EDIT: het zijn overigens 2 dwerg konijntjes
Liksteen beter weg halen? Wat ik zo uit de info haalde is dat het alleen bij konijnenbiks voeren dubbelop zout zou zijn, maar ze raken hem ook niet aan eigenlijk.

Die beredenatie stelt me gerust Sterretje :) ik bedenk me ook wel, dat hij het niet zou toelaten als het hem zou irriteren.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 10-08-14 13:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:20

Snap ik, ze moeten natuurlijk wel veilig zitten! Maar ik denk dat een paar uur per dag vrij, onder jouw toezicht, al heeeel fijn voor ze zou zijn. En ja, liksteentje weghalen, is naar wat ik altijd heb gehoord zo'n typisch ding wat dierenwinkels verkopen en aanraden om er winst op te maken en niet omdat het het beste is voor je beestje. Het voer dat je geeft en het hooi is super, af en toe wat groens te knagen erbij maakt het helemaal af. Goed bezig :) +:)+