Is mijn hond klaar voor een kat?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje0504

Is mijn hond klaar voor een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 09:27

Hallo allemaal,

Sinds een paar maanden zijn mijn vriend en ik aan het nadenken of wij misschien een kat willen. Wij wonen met zijn tweetjes in een maisonette (75m2) met een groot dakterras (30m2). We hebben ook een lieve bruine Labrador van bijna 3 jaar.

We zouden graag een binnenpoes willen, omdat hier in de buurt veel katten buitenlopen en ik geen dode poes op de weg wil zien en geen ziektes van andere katten wil overnemen. Ik heb van huis uit nooit katten gehad maar zou het heel gezellig vinden in huis een kat die lekker komt kroelen en klauteren. Het liefst zou ik een volwassen kat adopteren uit het asiel.

Maar nu zit ik hiermee, mijn lieve luie labrador heeft natuurlijk een jachtinstinct. Hij luistert supergoed en met konijnen, kippen en dergelijke gaat het prima na duidelijkheid van mijn kant, dus zal het met de kat waarschijnlijk ook wel goed gaan. Maar doe ik hem hier een plezier mee? Kunnen ze zo aan elkaar wennen dat ze elkaar leuk gaan vinden? Ik wil voor zowel de kat als de hond geen stress. Het zal natuurlijk de eerste maanden sowieso wennen zijn maar ik zou het fijn vinden als ze wel samen los kunnen in huis als ik niet thuis ben.

Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor me? Of misschien wel een link naar een leuke kat die gewend is aan honden die nog een huis zoekt?

Alvast bedankt!

Nessah

Re: Is mijn hond klaar voor een kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:30

Mijn ervaring is dat bijna iedere hond wel aan een kat kan wennen op zn tijd. Bij de één duurt het wat langer dan de ander. Los bij elkaar laten wanneer je weg bent zal ik zeker de eerste tijd voor de zekerheid niet doen.

Alleen als ik je 1 tip mag geven, aan een andere hond erbij zal je hond veel meer hebben dan een kat erbij.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:30

Waarom wil je een kat? Ik vind de ruimte nogal krap om een kat in te houden.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 09:31

Een andere hond erbij lijkt mij ook zeker meer geschikt, maar is naar onze mening het huis echt te klein voor. Plus als we oppas zoeken is dat voor 1 hond een stuk minder erg dan voor 2. We lopen 4x per dag in losloopgebieden dus hij komt wel heel veel in aanraking met andere honden gelukkig, al is dat anders dan een extra hond thuis natuurlijk.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 09:33

demo_love schreef:

Het lijkt ons heel gezellig een kat in huis voor knuffelen op de bank etc. Als de ruimte echt heel krap is zou een buitenpoes ook een optie zijn.
Het is nog niet zeker dat we een poes nemen hoor, bedankt voor je reactie!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:35

Ik woon ook in een maisonette met 2 honden, moet zeggen dat het prima kan hoor wanneer je voldoende loopt met ze :) Wat betreft oppas, dat is inderdaad weer lastiger voor 2 honden. Het was maar een tip hoor, bedoel het niet opdringerig :)

In het asiel heb je meestal katten die goed op honden zijn getest, dus wie weet vind je daar wel een leuke kat die met honden kan? Het scheelt elk geval wel veel als de kat niet continu weg rent voor de hond maar gewoon rustig blijft zitten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:36

hou er rekening mee dat je je dakterras dan katproof moet afzetten, anders kun je het vergeten om de deur wat open te laten staan met een binnenkat. En combi hond die constant binnen of buiten wil, en kat die niet weg mag is absoluut niet handig, ik spreek uit ervaring ...

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:37

Reusje0504 schreef:
demo_love schreef:

Het lijkt ons heel gezellig een kat in huis voor knuffelen op de bank etc. Als de ruimte echt heel krap is zou een buitenpoes ook een optie zijn.
Het is nog niet zeker dat we een poes nemen hoor, bedankt voor je reactie!

Misschien dan in het asiel gaan kijken voor een volwassen kat die altijd binnen heeft gezeten? Ik denk dat je met een kitten wat meer problemen gaat krijgen, ivm de drang om buiten te komen.

Wat de hond betreft, ik denk wel dat dat kan. Een labrador is van nature al geen jachthond en als je hem goed in de hand hebt bij kippen ed denk ik dat een kat ook moet gaan lukken.

Keeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:38

Wij hebben zelf poosje terug een labrador in de opvang gehad. Ik zelf had toen 1 kat en we hadden nog 1 kitten rondlopen als logé.

In het begin was het even moeilijk, want mijn kat kon moeilijk wennen toen. Maar nadat ze beide gewend waren werden ze dikke vriendjes.
Ik denk dat het ook wel scheelt wat er in het karakter van de hond zit. Wij hadden toevallig een ontzettend lieve dibbus, maar dat verschilt echt.

Probeer eerst eens te kijken of je ergens een mogelijkheid hebt om te kijken hoe je hond reageert op katten in huis (bij vrienden, kennissen, familie?.)
En hoe reageert je hond als je op straat loopt en hij ziet katten.
Vooral als je een kat neemt ze rustig de tijd gunnen en niet alles te snel doen.
Ook eerlijk wezen tegenover beide, heb je t idee dat t niet helemaal lukt? Doe het ook niet dat bespaart je gelijk een hoop problemen.

Verder, hopelijk lukt het en is jouw hond net zo'n lieve dibbus als onze opvanghond. Want eerlijk is eerlijk, katten zijn geweldige dieren zeker in combinatie met honden.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:39

Het kan natuurlijk wel! Het zal wel tijd nodig hebben.. Wij hebben 2 katten en een hond. Of onze hond ze echt leuk vind... hij snuffelt aan ze, likt ze, maar verder laat hij ze met rust..
Op http://www.ikzoekbaas.nl kun je alle katten uit alle asiels zien en kun je ook invullen wat je wil, dat ze binnen kunnen blijven en dat ze met honden kunnen bijvoorbeeld.

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-14 09:56

Ik zie op de site die Maaarije aanhaalt al een aantal leuke binnenpoezen zitten die aan honden zijn gewend! Een binnenpoes is ook makkelijker om de reden die Duhelo aanhaalt, mijn hond zit als ik niet thuis ben gewoon binnen, het liefst dan de poes natuurlijk ook. Ik heb geen kattenluikje, dus een buitenpoes zou in die tijd ook niet binnen kunnen komen.

De hond mag overigens niet naar de bovenverdieping, de kat als die zou komen wel. Is er nog iemand die denkt dat ons huis misschien te klein is? Ik hoor graag zoveel mogelijk meningen :)

Bedankt voor jullie reacties al allemaal! Leuk om te horen dat het vaak goed gaat!

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:57

Wat jij wilt kan prima hoor. Op bokt zijn vele discussies '1 dier is zielig' ' een kat binnen houden is zielig' ' een buitenkat veroorzaakt overlast' etc... iedereen blijft een andere mening houden. Ik vertel je dus gewoon mijn ervaring ;)

Ik heb drie jaar in een apartement van 95m2 gewoond in een flat. Na een half jaar begon het al te kriebelen en wou ik een kat. Na vele uren internet vond ik meerdere geschikte katten en ik besloot van assen naar almelo te rijden. Ik wou een volwassen binnenkat die niet niet 24/7 om aandacht vroeg. Toen ik in het asiel was sprak geen van de via internet uitgezochte katten me aan, ze waren te schuw ( en dan bedoel ik niet van niet aaibaar maar panisch wegrennen en uithalen als er een persoon langsliep, ze waren erg gestresst maar dat is niet gek als je met 25 katten in een ren woont ) ik stond dan ook enorm te twijfelen. Mijn zus stond in de ren ernaast bij de kittens en jonge katten en ik liep daarheen om mijn twijfel uit te spreken. In de ren werd ik gestalkt door een kitten met gouden ogen, waar ik ook heen schuifelde, hij kwam achter me aan. Ik was verkocht, maar vond 1 binnenkat zielig en koos er een tweede kitten bij. In het begin ging het prima in de flat, ik had gaas bij de ramen gespannen en zorgde ervoor dat ze niet bij het balkon konden komen MAAR James was een echte houdini, hij krabde het gaas stuk en wist op elf hoog van mijn mijn balkon naar de buurman te wandelen en is een keer via de brandtrap naar beneden gelopen. Zenuwslopend. Hij wou echt naar buiten. Ik ben verhuisd ( ik was niet geschikt voor een flat en wou een huis met een tuin waar de katten naar buiten konden ).

Toen ik nog op de flat woonde maar al wist dat ik wou verhuizen heb ik ook een (asiel) hond genomen. Ik hoopte dat t goed zou gaan omdat ze in het asiel niet wisten of hij ket katten kon. De eerste week is de hond een paar keer in elkaar getimmerd door de katten en sindsdien heeft de hond groot respect voor zijn katten. Inmiddels liggen ze hutjemutje op bed en klikt het fantastisch, maar achter vreemde katten rent hij aan als hij de kans krijgt.

De kans dat jouw hond dat bij een nieuwe kat gaat doen bestaat maar het is belangrijk ze geleidelijk aan elkaar te laten wennen. Laat de kat in de bench zitten en laat de hond eraan ruiken als de kat komt. Geef de kat een eigen kamer waar hij met rust gelaten wordt en zodra de kat het huis wil verkennen doe dat dan samen en de kans is groot dat de hond stuitert dat hij met de kat wil spelen.

Een volwassen binnenkat zal rustiger zijn en geen of minder drang hebben om naar buiten te gaan maar kost misschien wat meer tijd om met de hond te wennen. Een kitten went snel ( weinig honden doen een kitten kwaad ) maar krijgt een puberperiode waarin hij sloperig wordt en ontsnappingspogingen doet.

Zo een heel verhaal hahaahah! Maar wens je veel plezier met het maken van je keuze!

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:00

Even alleen over het punt of honden en katten aan elkaar wennen. Mijn hond had voorheen een enorme hekel aan katten en nu gaat hij echt super lief om met onze kat. We lieten ze gewoon steeds kleine beetjes wennen en nu "spelen" ze zelfs met elkaar.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 10:16

Gewoon rustig gaan zoeken.
Onze komt ook van die site, als binnen poes.
inmiddels mogen ze lekker naar buiten in afgesloten tuin.
Zolang je kat genoeg speel ruimte/speeltjes etc heeft, vind ik niet dat het dan te klein is, zoek een poes die rustig is.
Die van ons slapen 9 van de 10x..
Wij hebben eerst ook maanden gezocht naar een leuke.