cavias buiten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amy495

cavias buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:10

Hi,

Ik heb nu de hele zomervakantie mijn 2 cavias buiten zitten, maar nu kwam mijn moeder met het idee om ze altijd buitwn te laten. Ze hebbben tot nu toe altijd binnen gezeten dus ik ben bang dat ze straks niet goed tegen de kou kunnnen. Iemand ervaring hier mee?

faunty

Re: cavias buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:13

als ze niet op de tocht staan een een goed buitenhok met veel stro hebben kan het gewoon hoor , heb je miss een foto van het buitenhok nu ?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:39

Mijn vriendin heeft het wel, zolang ze maar een goed hok hebben en altijd hooi, zeker in de winter.
Je bent nu alleen te laat om te beginnen, kan je beter wachten tot begin volgende zomer zodat ze goed aan de temperatuur kunnen wennen :)

Edit: moet eens goed leren lezen :')
Het kan dus wel, maar moeten wel 24/7 hooi hebben.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:41

Tochtvrij en een warm nest met veel hooi waar ze helemaal in kunnen kruipen, dan moet dat in principe kunnen :)

Peet_Paneel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:44

Dat kan gemakkelijk. Mits je inderdaad maar de voorzorgsmaatregelen treft. Cavia's kunnen nog beter over kou dan konijnen ;)

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:45

Ik heb een tijdje cavia's buiten gehad en die liepen ook lekker door de sneeuw te banjeren. Een goede beschutting en een roofdiervrije ren zijn wel belangrijk. Een cavia kan beter tegen de kou als tegen de warmte.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:46

Mijn caviaas zitten ook het hele jaar in een buitenhok.

Maar ze zijn verwend en hebben in de winter een warmtematje :D

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:14

Tocht = funest voor cavia's. Zorg dus voor beschutting aan de gaaskant van het hok (weet niet wat voor hok je hebt) maar je kan er bijvoorbeeld gedeeltelijk plexiglas voorzetten. En natuurlijk veel hooi waar ze in kunnen schuilen. Als het echt koud is buiten kan je een warmtematje neerleggen of een snugglesafe. Als je voor dit soort dingen zorgt kunnen ze zeker buiten. :)

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:21

Mijn cavia's zitten ook al jaren buiten, zelfs met erge kou..ze hebben wel een zeer goed nachthok en droge plekken waar ze kunnen zitten, maar ze spelen ook erg graag in de sneeuw..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 09:23

Cavia's hebben geen ondervacht en krijgen het ongeveer met dezelfde temperaturen als mensen koud. Ze het hele jaar buiten laten is zoiets als zelf het hele jaar buiten blijven zitten. Tuurlijk kan het, helemaal met een tochtvrij hok, een hoop hooi en de 'verwennerij' van een warmtematje, maar leuk zullen ze het niet vinden.

TiffanyJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:44

Dat dacht ik inderdaad eerst ook...maar merkte toen dat ze zelfs met -10 beneden zaten te rotzooien en te doen..ze zijn met zijn 9-en en hebben de grootste lol in de sneeuw..zelfs met die temperaturen zaten ze niet veel in het nachthok. Wel hebben ze de hele dag toegang tot voer en dus een grote droge plek.Ze zitten nu al 4 jaar buiten en het gaat super.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:53

Dat kan hoor! Helemaal nu ze al de hele zomer buiten zitten. De dagen worden weer korter en zij zijn al bezig zich voor te bereiden op de winter.

Ik heb in de ren bij de konijnen een hok staan (op pootjes, want laag op de grond is het kouder) en daar ligt veel stro en hooi in in de winter. Ook hang ik een jute zak voor het gaas en wikkel ik een oude deken om het hok. Alleen een kleine ingang blijft open. Zo'n hok vinden ze erg prettig omdat het op een hol lijkt. Ze kunnen het hele jaar zelf kiezen of ze binnen of buiten zijn. Ook in de winter zijn ze meestal buiten!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:04

Vjestagirl schreef:
maar leuk zullen ze het niet vinden.
Waaraan heb je dat gemerkt?

Ik heb ook niet de indruk dat ze het erg vinden, ze hebben nu meer ruimte en zijn veel actiever. Ik weet dat het ook zonder kan, maar ik blijf toch de warmtemat gebruiken, ze blijven actief en kruipen niet weg in holletjes waardoor ik ze de hele winter niet zie. En het geeft mij net een geruster gevoel om ze lekker languit te zien slapen al vriest en sneeuwt het :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:06

Grit schreef:
Vjestagirl schreef:
maar leuk zullen ze het niet vinden.
Waaraan heb je dat gemerkt?

Dat merk ik niet, ik laat mijn dieren 's winters niet buiten. Is gewoon basiskennis van het beestje. Zonder ondervacht krijgen ze het net zo snel koud als wij.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:10

Maar waarom zie ik het niet aan ze dan? Dan zouden ze toch met hun haren rechtop kouwelijk in een hoekje zitten.
Als ze met gladde haren gewoon rond lopen, eten en languit liggen te slapen waar zit dan het ongemak?

Van tocht weet ik dat het funest is, daar ligt altijd mijn grootste zorg.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:16

Peet_Paneel schreef:
Dat kan gemakkelijk. Mits je inderdaad maar de voorzorgsmaatregelen treft. Cavia's kunnen nog beter over kou dan konijnen ;)

Cavia's kunnen beter tegen de warmte dan konijnen en juist minder goed tegen kou.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 13:21

Wij hebben ook jarenlang de cavia's buiten gehouden en ik heb nooit gemerkt dat ze er last van hadden. Wel werden de cavia's die altijd binnen zaten bij om en nabij twintig graden toch wel wat jaren ouder dan de buiten cavia's.

Wij hadden een grote ren van twee meter lang en een halve meter diep denk Ik. Daarin groeide gras, zaten ingegraven tunnels en rotspartijen waar ze overheen komen rennen. Op de kooi zat een deksel tegen roofdieren.
Vanuit de buitenren was er een tunneltje omhoog het schuurtje in. Dit was hun nachthok en omdat het in het schuurtje stond en ook nog op poten, was het net waar minder koud. In dat hok hadden ze ook nog een geïsoleerd hokje waar ze graag met zijn allen opgepropt in gingen slapen. Ook wanneer het warm was.
Als het in de winter Snachts zou vriezen dan sloten we de cavia's op in het binnenhok Door de tunnel naar buiten af te sluiten met een simpel schuifje.
Ik heb altijd het idee gehad dat onze buitencavias Veel vrolijker waren dan de bonnen cavia's. Ze renden altijd oor de buitenkooi, maakten in de zomer ligkuilen en waren socialer naar elkaar toe dan de cavia's binnen.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 15:06

Ik denk ook dat caviaas buiten meer geprikkeld worden, omdat ze dan meestal meer ruimte krijgen. Anders zie ik er ook niet echt het voordeel van.

Dat het kan is wel duidelijk na vooral positieve reacties, alleen moet je er goed van bewust zijn dat caviaas meer kwetsbaar zijn voor kou, tocht, vocht en roofdieren dan konijnen.

Mijn buitencaviaas zijn nu 2, 6 en 9 jaar en leven nu 2 jaar buiten.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:45

Wij hebben ze ook buiten zitten , bij de konijnen met een apart nachthok met een goeie laag zaagsel en een toplaag van hooi . Geen enkel probleem hier , buiten ook gewoon 15 geworden