Zieke kater

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Melody2010

Zieke kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:02

Hallo allemaal.

Ik wil even van me afschrijven, vandaar dit topic.

Sinds gister was mij twee jarige kater anders dan normaal.. Doordeweeks is mijn kat binnen en in het weekend gaat hij mee naar de camping. Hier mag hij lekker buitenspelen.

Tot mijn verbazing was meneer veel in de caravan. Ik vond het maar vreemd. Ook vanochtend stond meneer niet te zeuren of hij naar buiten mocht.
Het regende vanochtend hard. Ik dacht dat het daar misschien aan lag..
Toen de regen weg trok lag hij nog steeds te slapen op de stoel en voelde warm aan.

Ik vertrouwde het maar niets en heb toen zijn temperatuur opgemeten. 40,2.... Ik heb gelijk de veearts gebeld en die vond het wijs dat ik vanmiddag langs zou komen.

Om half twee kon ik terecht. Ik moest van Friesland naar Peize rijden. (Ongeveer 1 uur) en in de auto zat m'n kereltje als een gek te hijgen. Zoals een hond.... Ik heb huilend in de auto gezeten omdat ik dacht dat hij ter plekke dood zou gaan.

Aangekomen bij de dierenarts heeft hij een algehele check gedaan. Alles zag er normaal uit. Temperatuur was toen 40.4.. Weer gestegen. Alles leek in orde te zijn, alleen vond de dierenarts dat hij erg kortademig was.

Hij heeft twee spuiten gekregen. Ik begreep een koortsremmer en een ontstekingsremmer en ik heb een antibiotica kuur voor vijf dagen (amoxibactin 50mg) mee naar huis gekregen. De da denkt in eerste instantie aan een bacterie of virus..

Nu zijn we inmiddels weer 6 uren thuis en een uur of twee geleden heb ik hem opnieuw getemperatuurd. Toen kwam ik uit op 37,8... Kan dit zo snel dalen?

Meneer is nog steeds erg lusteloos en wil heel af en toe wel een kattensnoepje. Naar de kattenbak is hij nog niet geweest. Ook heeft hij het vocht van zijn natvoer opgeslikt en wat brokjes gegeten.

Water drinken heb ik hem nog niet zien doen. Maar dat heb ik mijn andere kat(poes van 2 jaar) ook nog niet zien doen sinds ik thuis ben..

Ik zit er aan te denken om ze vannacht apart te houden zodat ik in de gaten kan houden of hij wel eet/drinkt en naar de bak gaat...

Wie heeft eerder zoiets meegemaakt?.. Ik maak me zoooo verschrikkelijk veel zorgen... Denk altijd gelijk aan het ergste....

dancertje

Re: Zieke kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:04

Temperatuur kan zeker snel dalen en is alleen maar goed.
Maar hij heeft wat gegeten zei je?
Verder houd de kattenbak inderdaad in de gaten of die daadwerkelijk gaat plassen neem aan dat de dierenarts ook wel gevoeld heeft naar de blaas?

Melody2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:07

Ja... Daar ga ik ook vanuit... Het enige wat hij heeft gezegd is dat alles goed leek, alleen dat hij erg kortademig was...

Hij heeft wat natvoer (Cosmo) gegeten en wat brokjes(Royal canin).. De kattensnoepjes wil hij ook gewoon hebben...

Het is niet veel wat hij gegeten heeft... Maar beter iets dan niets...

Ik zal hem vanavond nog eens temperaturen. Gelukkig is hij niet erg moeilijk. Vind het niet leuk, maar krabt of bijt me niet.. En aangezien ik maar alleen ben...

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:11

Zou de temperatuur inderdaad in de gaten houden.
Beter iets dan niets gegeten.
Plassen moet die wel echt gaan doen
bij twijfel eventueel een DA dichter bij de camping bellen?
Laatst bijgewerkt door dancertje op 09-08-14 19:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:14

Heeft hij wel geplast vandaag? Goed opletten of hij dat wel doet. Ik herken wat symptomen van een verstopte plasbuis, is veel voorkomend en kan bij katers ook binnen 24 uur dood betekenen. Mocht hij niet geplast hebben is het echt echt spoed!!

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:31

Hij eet nog wel dat is een goed teken, en ook de temp is nu goed. Hou hem idd wel goed in de gaten of hij genoeg drinkt en ook plast. Hopelijk is hij weer snel de oude!

Melody2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:43

Ik heb twee schone bakken in de kamer staan...

Mocht hij nou vandaag niet plassen, moet ik dan nog contact opnemen met de veearts?

Melody2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:50

Vanochtend is hij nog even naar buiten geweest... Nu doet animo het sowieso
Liever buiten als op de bak..

Sinds we thuis zijn... Vanaf 2 uur.. Is hij nog niet op de bak geweest..

Hoe vaak plast een poes normaal gesproken?

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:52

Toen mijn kater nog heel jong was en zware diarree had, was ik ook bang voor teveel vochtverlies. Hij had toen ook onderhuidse vochtspuiten gekregen. Inderdaad het plassen in de gaten houden.

Verder kun je een doseerspuit met water vullen en deze regelmatig in de mond spuiten. Zal hij niet leuk vinden, maar krijgt dan wel vocht binnen. Dan weet je dat in ieder geval zeker.

Doe ik hier regelmatig bij mijn katten. Hebben beide helaas chronische niesziekte en dus 2x per jaar een "aanval". Dit los ik op met euchinaforce druppels over het voer en water in de mond spuiten. Want dan worden ze ook lusteloos, krijgen verhoging en een gevoelige keel. Nu is dit niet in jou geval ;)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:56

Ik zie mijn kater en poes toch minimaal 2x per dag de bak op gaan. Nu werk ik ook veel dus dan zie ik niks. Maar sinds we onze nieuwe tuin hebben is buiten plassen ook hun hobby geworden. Maar komen dus wel minimaal 2x naar binnen om toch ff de bak op te gaan. Dit zie ik in de avond. Denk dat dit ook een beetje afhankelijk is per dier...

Melody2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:03

Ik heb net nog een keer met de DA gebeld... Kon het niet laten..
De DA zegt dat ik in de gaten moet houden of hij vanavond of vannacht nog wel drinkt en of plast. Anders morgen vroeg terugkomen...

Eerder was niet nodig zegt die..... Ondanks dat ik niet weet of hij vanochtend wel of niet geplast heeft...

Water in een spuit naar binnen werken...
Hoe doe ik dat?

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:05

Ga opnieuw even met je kater naar de dierenarts en laat hem voelen of zijn blaas vol zit.
Toevallig hebben wij hetzelfde met onze kater.
Donderdag avond zat hij ineens lange tijd op de kattenbak maar plaste of poepte niet, gistermorgen had hij een beetje geplast maar tegen de middag zat hij ineens in de krabpaal een beetje te plassen.
Ben toen naar de dierenarts geweest en die heeft gevoeld, blaas was leeg en kreeg antibiotica tegen blaasontsteking.
Moest plas opvangen en maandag naar de dierenarts brengen.
Echter had mijn kater ook niet geplast en is hij ook anders als anders, we hebben hem apart gezet zodat we precies zien of hij plast of niet en dat bleek niet het geval.
Hij zat af en toe in de plas houding maar er kwam niks uit.
Hij voelde warm aan maar temperatuur was 38.6

Vanmiddag vertrouwde ik het toch niet en belde met de spoed, mocht meteen komen en dat was maar goed ook.
Blaas zat helemaal vol en de dierenarts kreeg het er niet eens uit door een soort van in zijn buik te knijpen om de plas er uit te krijgen.
Kater moest dus een roesje voor een katheter en zijn blaas te legen.
Nadat de blaas leeg was is hij nog gespoeld en kwam er enorm veel gruis nog uit.
Hij is nu nog bij de dierenarts, morgen mogen we bellen hoe het met hem gaat en of hij mee naar huis mag.
Hadden we tot maandag gewacht hadden we waarschijnlijk geen kater meer gehad.......

Zoals al iemand schreef kan het voor een kater dodelijk zijn.....
Beterschap er mee!

Edit: Als je tussen zijn benen aan zijn buik voelt/zachtjes druk geeft mauwt hij dan?
Voel je een verdikking van zijn buik?
Pas er goed mee op hoor....
Laatst bijgewerkt door justdiesel op 09-08-14 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Melody2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:12

Justdiesel: bedankt voor je reactie..

Ik heb alleen zojuist met de DA gebeld en die geeft aan dat ik tot morgen moet wachten..

Kat mauwt niet... En ik voel zo ook geen verdikking...

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:17

Vaak proberen ze dan te plassen en terwijl ze dit proberen miauwen ze vaak klagelijk, dit valt meestal wel op.

Even een vraagje, is het echt nog een kater?
Zo ja vecht hij nog wel eens?

Melody2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:19

Het is een gecastreerde kater.
Hij vecht niet.. Valt alleen zijn zus lastig.... Maar echt vechten is er niet bij.
Bij ons op de camping zijn vrijwel geen andere katten te vinden en blijft meneer rondom de caravan zitten.

Hij mauwt niet tijdens het proberen... Hij graaft alleen. Gaat er ook niet echt bij zitten.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:20

Maar hij graaft maar plast dan niet?

Melody2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:27

Joepie...

Meneer gaat net naar de bak... Ik sta in spanning te wachten tot hij eraf gaat om te kijken of hij wat heeft gedaan.

Een hele grote plas in de kattenbak!

Ik neem dus aan dat het geen verstopping is....

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:30

Gelukkig maar :D

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:34

ThreeFingers schreef:
Vaak proberen ze dan te plassen en terwijl ze dit proberen miauwen ze vaak klagelijk, dit valt meestal wel op.

Die van ons hoorde je helemaal niet.....

Ts wat super dat hij heeft geplast! *\o/*
Hou hem toch de komende dagen in de gaten maar dit is in elk geval al hartstikke fijn!

Melody2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:39

En nog geen vijf minuten later is meneer water aan het drinken...

Poeh, wat is dat een opluchting zeg......

Zometeen nog even de temperatuur opmeten... En afwachten hoe het morgen is..

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:42

Klinkt allemaal wel goed! Je kat denkt waarschijnlijk " waarom zit dat mens nou de hele tijd zo op mn lip?" :+
Hopelijk blijft t zo!

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:43

Gelukkig van die plas, TS! Ik kan me heel goed voostellen dat je bent geschrokken. Goed dat je zo snel gehandeld hebt! Alleen zou ik zelf wel voor een dierenarts dichterbij (de camping?) zorgen, in ieder geval voor noodgevallen. Verder denk ik dat de situatie op dit moment aan de beterende hand is:

- temperatuur is lager
- hij eet wat
- hij heeft vocht binnen gekregen (in de vorm van het nat van het blikvoer)
- EDIT: en in de vorm van water zie ik nu! hartstikke goed!
- hij heeft geplast.

Allemaal heel goede tekens!! Ik zou de poezels inderdaad apart houden, tenzij ze daar heel veel stress van ondervinden, want stress wil je op dit moment niet erbij hebben. Ook meteen de reden dat ik voor iets als even voelen aan de blaas niet meteen naar de DA zou rennen, maar dat terzijde. Voor nu zou ik persoonlijk zeggen: hou 'm goed in de gaten, check 'm vannacht ook nog eens af en toe, kijk inderdaad in het bijzonder of ie niet te warm is, niet benauwd is en of ie af en toe wat drinkt. En dan morgenochtend naar eigen inzicht evt nog even telefonisch contact met de DA.

Overigens: ik zou er niet van op kijken als hij meer slaapt dan gewoonlijk, zo'n avontuur is ook voor poezel erg vermoeiend natuurlijk.

Beterschap voor jou en de poezenmeneer!

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 11:34

Hoe is het nu met je kattenvriend?