Boeroendoek, ChinChilla of toch nog een ander dier?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Boeroendoek, ChinChilla of toch nog een ander dier?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 14:00

Hallo allemaal!

Ik ben van beroep een dierenverzorger, en tja een beestenboel aan huis hoort er dan toch een beetje bij geloof ik :o

Ik heb in de achtertuin aan het huis vast een voliere van 3 bij 2M. Deze zit aan het huis vast, met een groot raam zodat ik mijn vogeltje vanaf de bank ook zie vliegen :+
ook zit deze aan de scheur vast zodat ze naar binnen kunnen, hier hebben ze een scheef hok wat op zijn breedst 1,5M i en 2M lang.. deze loopt dan in een punt terug naar 2 bij 30cm ongeveer. (hoop dat jullie mij begrijpen?)

In deze voliere leven 8 grasparkieten, 2 valkparkieten en 2 Kakariki's. Hiermee is mijn vogelverzameling ook zeker compleet, zo kunnen ze binnen nog met zijn alle "gezellig" zitten zonder ruzie :o

Op de bodem lopen 3 kwartels, deze zijn van mijn vriend, 2 vrouwen en 1 man, lekker elke dag een vers eitje :j

Ook lopen er momenteel 2 cavia's, 2 mannen. Deze zijn van een vriendin van mij en hebben een heerlijk leventje, ze gaan goed samen met de andere dieren ook! maar binnenkort gaan ze terug naar mijn vriendin en ik ga dit toch wel erg missen in de voliere, want zo een pluizig beestje wat af en toe een knuffeltje komt halen is toch wel erg leuk!

Mijn vriend vind het opzich heel leuk, maar heeft niks mer cavia's, dus er komen geen nieuwe cavia's in de voliere :(

Nu wil ik graag wat anders erin, kunnen jullie mij hierbij helpen?

Konijnen, Degoe's en andere graaf machine's zijn geen optie want er zit geen beton/gaas onder de voliere, dus dan is mijn voliere in no time leeg. (ik ga dit ook niet aanleggen)

Hamsters, muizen en ratten vind ik te klein en mijn vriend heeft er niks mee..

Nou neigen we allebei het meeste naar 2 Chinchilla's, wat ik begrijp zijn het dieren die niet alleen kunnen dus toch wel per 2 a 3 gehouden moeten worden? Wat is het beste aantal en waarom?
en mannen / vrouwen? ik wil bij voorkeur geen jongen, maar als ze er wel komen, kan ik ook een nieuw huisje zoeken natuurlijk :j

Ik weet dat het schemer dieren zijn, dat ze ook graag een holle boomstam hebben om in te slapen met een nest.

Ik begreep ook dat deze dieren winterhard zijn, klopt dit?

en wat eten deze dieren? zijn er gewoon chinchilla brokken? of moet ik zelf voer in elkaar flansen?

Ik weet van mijn opleiding nog dat ze wel tam zijn maar dat je ze altijd moet hanteren aan de staartwortel (volgens de regels) omdat ze zo snel zijn.
Moet dit echt? of kun je ze zo danig tam krijgen dat ze gewoon vrijblijvend bij je komen zitten?

Zijn het klim en klauteraars? of zitten ze graag op de grond?
Moeten ze dagelijks verse takken?

Ik werk veel met voedselverrijking in mijn voliere, zoals graspollen, zaden, fruit, groente en insecten.
maar ook dagen dat ze gewoon alleen hun vaste voedsel krijgen.

Ook groeien er hier veel wilgenbomen, waardoor ik verse takken aan kan bieden, maar ik ga hier niet elke dag aan beginnen, 1x per maand misschien soms 2x, is toch wel mijn max. het moet wel leuk blijven voor de hobby.

onze andere gedachten was 1 boeroendoek. Ik begreep dat deze het beste alleen gehouden kan worden.
Ik heb ze bij stichting AAP veel verzorgd en weet dat ze daar een heel gevarieerd dieet kregen, hier zit ik persoonlijk niet echt op te wachten, waardoor ik denk dat deze dieren minder geschikt zijn voor ons.
ook hebben ze volgens mij graag veel takken en begroeiing, maar daar laten onze parkieten niks van over ..

Hebben jullie nog andere leuke dieren/ideeën en verdere tips over de chinchilla of andere ervaringen met de boeroendoek? ik sta overal voor open!

Respect als je alles gelezen hebt, mij leek een uitgebreid verslag het makkelijkste.

Vragen over de voliere? stel ze gerust!

zal nog even wat foto's delen voor een kleine impressie van onze familie:
https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 5859_n.jpg
hier was hij net gebouwd, ondertussen is hijw at praktischer ingedeeld voor mens en dier :P

https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/ ... 7575_n.jpg
hier moest de achterwand er nog in, maar zie je wel de doorloop naar het binnenhok :)

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 7f006a3158
mijn mannelijke valk, zingt liedjes en kroelt de cavia :o

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 2260_n.jpg
De vrouwlijke kakariki's met haar gevonden plantje

https://scontent-a-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 4244_n.jpg
De mannelijke kwartel met zijn graspol

Afbeelding
De cavia en parkieten genieten samen ook van het gras!

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 2022c93baf
en af en toe krijgen ze ook wel eens trosgierst, lekker smikkelen natuurlijk!

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/ ... 988baca42e
in het binnenhok hebben we zelf een verdieping geknutseld zodat de kwartels en cavia's ook los van elkaar een huisje hebben :D

https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/ ... 8838_n.jpg
en toen we gras gingen aanleggen in de voortuin, hadden we nog wat over, dat is dolle pret natuurlijk! :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:05

Naar mijn weten knagen en graven chinchillas erg veel. Tenminste dat is mijn ervaring er mee (heb er 5 gehad). Ook zijn ze erg tocht-gevoelig. Lijken mij geen slimme keuze. Groentes en fruit is ook niet erg goed voor ze, ze moeten echt droog voer krijgen (beschuit en crackers gaan dan weer wel erg goed).
Harteren aan de staartwortel heb ik nog nooit van gehoord, ik hanteerde ze gewoon zoals je elk dier pakt, onder de buik en poten. Chinchilla's zijn geen knuffeldieren, je kan ze echter wel goed tam krijgen dat ze zelf bij je komen (ze zijn ook erg nieuwschierig) maar zijn geen knuffeldieren zoals cavia's.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:18

Chins zijn best gevoelig, denk niet dat het handig is om die buiten te houden... Ook vraag ik me af of het niet vervelend is voor een nachtdier om in een volière vol vogels te zitten die overdag actief zijn.

Boeroendoeks eten oa eieren en volgens mij pakken die ook wel eens een vogeltje als je pech hebt.

Veel zoogdieren hebben toch op z'n minst een warmere plek nodig. Of ze eten je andere bewoners op. :+

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:27

Wat een paradijs zeg! :D
Ik weet ook even niet zo snel wat je erbij zou kunnen zetten. Ik denk dat kleine knaagdieren geen optie zijn in een buitenverblijf, dat is veel te heftig voor ze. Fretten ook niet, die eet namelijk vlees.
Ooit gehoord van de hamsterrat? Google maar eens, kan misschien interessant zijn!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:28

Hamsterratten mogen niet kouder zitten dan 10 graden, lijkt me dus niet ideaal buiten of in een schuur (zijn ook gevoelig voor tocht/vocht etc). Daarnaast denk ik dat die ook wel een eitje lusten...

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:33

Geen chinchilla's! De kou kunnen ze wel hebben, maar wind, tocht en nattigheid absoluut niet. Met een buitenverblijf doe je ze absoluut geen plezier. Hanteren aan de staartwortel doe je o.a. zodat ze zo min mogelijk met je eigen huid in aanraking komen. Die is namelijk vet en daar kan hun vacht niet tegen, vandaar hun zandbad om zich weer schoon te rollen.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:35

Ik lees juist dat Hamsterratten juist buiten mogen, als ze maar beschutting hebben tegen vorst. Ze hebben een grote volière nodig, dus dat komt goed uit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:37

Ah weer wat geleerd haha! Nou ja, omdat ik wist dat het geen knuffeldieren waren heb ik ze ook nooit geknuffeld. Als ze bij me kwamen was het gezellig kregen ze wat lekkers of een aai en gingen ze daarna weer hun eigen weg haha. Ik liet ze altijd uit hun hok door deze open te zetten. Ze gingen er weer in omdat ze dan in hun hok wat lekkers kregen. Heb ze alleen gehanteerd om ze te controleren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-08-14 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:38

Misschien iets als eekhoorntjes of egeltjes? Of zeg ik nou iets heel stoms :+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:39

VrolexLover schreef:
Misschien iets als eekhoorntjes of egeltjes? Of zeg ik nou iets heel stoms :+

Boeroendoeks zijn een soort eekhoorns :D En met egeltjes zul je witbuikegels bedoelen denk ik? Dat zijn dieren uit Afrika, de temperatuur mag niet onder de 20 graden komen dus die zijn absoluut ongeschikt voor buiten. En wilde Europese egels zijn illegaal om te houden :)

Franciee

Re: Boeroendoek, ChinChilla of toch nog een ander dier?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:52

Hmm oke.. Dus toch wel een beetje stom :P Maar om een konijn in je voliere te kunnen houden, kun je ook gewoon gaas op de grond leggen, niet van dat gaas met gaatjes van 1cm2 maar grotere want anders lijkt me dat niet praktisch voor de pootjes. Dat komt vanzelf onder het zand te liggen en dan kunnen ze ook niet echt graven. Of heb je een groepje destructieve vogels?

izzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 14:58

Chinchilla's zijn idd heel erg gevoelig. Niet slim om ze buiten te houden.
En er is speciaal chinchillavoer, dat moeten ze ook absoluut krijgen. Geen zelfmaaksels!
Verder is het iets om er rekening mee te houden dat de wetgeving zeer waarschijnlijk per 1-1-2015 gaat veranderen en chinchilla's alleen onder strenge voorwaarden gehouden mogen worden.
Hoe het met boeroendoeks zit weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:03

Ik vind het al een aardig gevulde volière
Waarom moet er perse wat bij? Met het risico dat het niet klikt tussen de verschillende diersoorten

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 15:25

Het is niet alleen een buiten verblijf.
Ze hebben ook een binnyverblijf.
De deurtje zijn klein en ik kan een ruimte uit de tocht voor ze maken.

Ook heb ik een warmtelamp, voor de winterdagen om ze een warme plek te geven.

Defruit en groetes kan ik ook op hoogte aanbieden voor enkel devogels. En lager dan beschuit of in die richting voor de chinchilla's

Knagen is geen enkel probleem, doen mijnparkieten ook, echte slopers!
Ikzaag regelmatig nieuwe zitstokken, voor ze en zoek stammen en stronken die ze mogen slopen.

Mijn voliere staat ook alleen overdag open van 10uurtot 8uur ivm geluids overlast. Snachts zit alles binnen.
Dit geeft ook veel schutting tegen de kou en wind.
En er staat (bijna) nooit wint op de luiken.

Betreft de hamsterrat, daar heb ikmee gewerkt, prachtige dieren maar onwijsschuw en sollitair(op zichzelf) win hadden ze getraind voor in de shows en moesten er elke dagmee bezig zijn om ze zotam te houden.
En noggeen knuffel dieren, deden het echt om te werken, dat vonden zeleuk.

Zijn in mijn ogen dus niet geschikt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:30

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 15:40

geloof dat een heleboel van je opties niet meer mogen
iets met nieuwe wetgeving en het feit dat je er een speciale vergunning voor moet aanvragen omdat het exoten betreft.

chins ze zijn geweldig maar knagen alles wat hout/plastic/ en zelf ijzeren tralies weg en raken ook makkelijk in de stress als ze hun rust niet krijgen.

tegen toch kunnen ze niet.
ze kunnen slecht tegen suikers uit fruit ed
van oorsprong zijn het woestijdieren dus al het fruit snoepjes ed is te zoet en vaak te veel vocht.
verder zijn het meessters in graven. dus zonder een gedegen tralie en of betonnen ondervloer zijn ze zo weg. waarna ze te n prooi vallen aan katten.

prairie honden ze zijn super maar daaar heb je echt speciaal verblijf voor nodig dat zijn ware houdinies die je niet tegen houd en ook daar heb je vergunning voor nodig.

wat je wel zou kunnen doen is moerras cavia die kunnen wel een stootje hebben zijn wat groter dan een cavia graven niet heel veel enige wat ze wel willen is een bak water om in te zwemmen.

weet niet of die nu al onder de exotenwetgeving vallen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:38

Een moerascavia? Bedoel je een capibara? Die hebben een schofthoogte van zo'n 60 cm :=

Er is momenteel nog niks qua nieuwe wetgeving, dat staat op de planning voor jan 2015 (is inmiddels al een jaar uitgesteld).

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 17:01

Ohh, nou dan word een chinchilla het misschien toch maar niet.. :(

Hamsterratten begin ik echt niet aan, ze zijn onwijs leuk, ik qas opslag verliefd. Maar ze passen hier echt niet tussen..

Die moerascavia, kun je daar ieta meer over vertellen, een zwembad is zo gemaakt..

Alleen als je iddde kapibara bedoeld haha, dat word hem echt niet! Mijn luikje is maar 10cm breed en 20cm hoog..

Wat weten jullie over egels en/of grond eekhoorns?

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 17:03

Solleke_Noah schreef:
Prairiehonden? http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdie ... sdier.html

Maar moet er persé iets bij? Je volière ziet er prachtig uit en al goed gevuld met vogels :D

Iemand op bokt heeft trouwens hamsterratten en op haar filmpjes zien de dieren er goed tam uit :)

Ohh nee geen prairie honden!
Daar heb ik ook mee gewerkt, we hadden er 1 dieaanviel.. Als die je bijten, bijten ze dwars door je voet heen, zonder grappen kun je gelijk door naar se ehbo.. En die kunnen meesterlijk graven haha!

Waarom?
Omdat ik graag iets zonder veren op de bodem erbij wil, ziet ersuper leuk uit;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:10

Fiffill schreef:
En met egeltjes zul je witbuikegels bedoelen denk ik? Dat zijn dieren uit Afrika, de temperatuur mag niet onder de 20 graden komen dus die zijn absoluut ongeschikt voor buiten. En wilde Europese egels zijn illegaal om te houden :)

Ik heb ze zelf. Buiten (en zeker in een volière) is niet aan te raden, aan kou (< 20C) gaan ze dood.
Daarnaast zijn het nachtdieren dus je zult ze niet zien.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:12

Allereerst: wat een prachtig paradijsje heb je daar :j

Hier een boeroendoek-eigenaar. Wij hebben ons mannetje nu al ruim 7 jaar en nog kerngezond, denk dus dat we het niet slecht doen :=

Het zijn ongelooflijk leuke dieren, maar je moet er rekening mee houden dat je ze vanaf september/oktober tot maart ongeveer eigenlijk niet ziet omdat ze in winterslaap zijn. De overige maanden zijn ze lekker actief en erg nieuwsgierig. Het klopt inderdaad dat ze niet met soortgenoten gehouden kunnen worden.

Qua dieet valt dat ontzettend mee! Ik heb me ingelezen en raad gevraagd her en der, en die van ons krijgt gewoon speciaal eekhoornvoer van de dierenspeciaalzaak. Verder krijgt hij dagelijks ook extra's zoals stukjes fruit, rozijntjes of (pinda)noten. Amandelen mogen ze absoluut niet hebben! Verder moet je ook zorgen dat ze voldoende eiwit binnenkrijgen heb ik al gelezen, al hebben wij hier nooit aandacht aan besteed omdat die al in het voer verwerkt zit.

Ze zijn wel gebaat bij wat klim- en scharrelmateriaal. Wat bladeren en takken kunnen uitkomst bieden daarvoor. Ik heb alleen geen idee hoe ze aarden tussen andere diersoorten, wat bij jou het geval zou zijn. Dat kan je dus best wel even navragen bij een kenner.

Mocht je nog vragen hebben over de boeroendoek mag je mij altijd pb'en :-)

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:20

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:25

Grappige beestjes! "In de winter moeten ze verwarmd kunnen zitten, liefst bij een temperatuur van zo'n 18 graden, warmer mag." dat lijkt me alleen niet zo handig...

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:37

verwarme schuur had nadine het over ze zaten daar ook buiten met binnen verblijf

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 17:44

Maar dan kunnen ze in de winter miss alleen binnen? Weet ook niet of dat handig zou zijn met dat water. :P