Wij hebben sinds kort een 5e hands labrador van 38 kilo, hij krijgt nu brokken van Orijen, maar ik wil graag overstappen op vers vlees. Wel gecombineerd met koudgeperste brokken (heb me er al in verdiept) omdat we regelmatig weekendjes weg gaan, en de hond dan meenemen, vers vlees is dan niet handig dus daarom willen we hem ook gedeeltelijk op brok houden. Daarbij is het in de ochtend ook gemak, want mijn vriend neemt hem elke ochtend mee naar de zaak en wil niet aan het klooien met vers als hij hem in de ochtend voert.
En om 18.00 vers vlees, en om 23.00 na de laatste wandeling.
Maar ik kom nu in de knoei met de hoeveelheden, compleet op vers mag hij geloof ik 500 gram per dag, maar als hij in de ochtend 150(?) gram brokken krijgt, hoeveel vers mag hij dan om 18.00 en 23.00? Hij is nu 38 kilo, maar er mag nog 5 kilo af (hij was 42 kilo dus we zijn op de goede weg)
Het is beter om vlees dagen en brok dagen aan te houden. Zowel voor de vertering als qua hoeveelheid
Wij hebben een labrador van 14; hij krijgt nu ongeveer 500 gram vlees (in 3 porties ivm de pup die we ook hebben). We voeren 2 dagen brok (Farmfood) en daarvan krijgt hij zo'n 160 gram per dag (ook in 3x dus)
Onze pup eet nu (22kg) ruim 1200 gram vlees, en op de brok dagen 240 gram brok.
Kuggur
Geplaatst: 08-08-14 13:39
caroline_max schreef:
Het is beter om vlees dagen en brok dagen aan te houden. Zowel voor de vertering als qua hoeveelheid
En waar baseer je dat op dat dat "beter" zou zijn voor de spijsvertering?
Een pond per dag? Dat is om af te vallen? Onze hond van 20 kg krijgt een pond per dag. Als je uitgaat van 25 gram per kilo. Dus die van jullie zou wel meer mogen. Ik zou gewoon ook 2 voerbeurten aanhouden.
Wij hebben 3x voeren ivm de pup. Dan krijgt onze oude hond dus ook wat. Normaal kreeg de oude hond inderdaad 2x per dag, en daar gaan we op termijn ook weer naar toe.
Dat de oude hond maar 500 gram krijgt heeft niets met afvallen te maken. Al zou er best wat af mogen. Hij doet de hele dag weinig en hangt een beetje rond in de tuin en in huis. Als hij dun zou zijn zou ik wel meer geven, maar dat heeft hij dus echt niet nodig. (en hij is dus 14 hé ).
Het verteren van vers vlees en brokken vereist een andere zuur graad in het maagdarmstelsel is mij verteld. Daarom kun je beter aparte dagen aanhouden als je beide wilt voeren. En mij is verteld dat het (misschien wel meer bij grote honden) een risico op een maagtorsie verhoogd?
Mijn Labradors vroeger hadden genoeg aan 4 ons smuldier. Waren dames van rond de 30 kilo. Geen brok bij nodig. Brokken en vlees mag je trouwens gewoon combineren, dat is geen probleem
Normaal zeggen ze 2% kvv aan (ideaal) lichaamsgewicht per dag en 1% brok aan (ideaal) lichaamsgewicht per dag. Voor afvallen beginnen met 20% verminderen.
Luposan zegt 1.2% brok, -20% is ongeveer 1%. Dat betekent met 33kg ideaal gewicht 330 gram brok per dag.
33kg*0.02*0.8*1000= 530 gram vlees per dag.
Als je 3 porties wilt blijven voeren: O: 150gr brok M: 100gr vlees A: 100gr vlees
Of
O: 100gr brok M: 150gr vlees A: 150gr vlees
Maar eigenlijk raad ik je aan 2x per dag te gaan voeren. O: 150gr brok A: 200gr vlees
Of
O: 100gr brok A: 300gr vlees.
De zuurgraad is ondertussen weer achterhaald, dat schijnt ontzettend mee te vallen. Alleen bij honden met een zeer gevoelig maag-darmstelsel wordt het afgeraden tegenwoordig.
Ik moet zeggen dat ik dat ernstig veel eten vind voor een Lab die moet afvallen... Volgens mij moet je in dit staatje of brok of vlees geven, niet allebei
Je moet of een pond vlees voeren of 300 gram brok als je gaat rekenen met het % lichaamsgewicht. En dan aan de krappe kant gaan zitten. Je kan brok net niet verdubbelen om de hoeveelheid vlees te krijgen. Mijn voorkeur gaat trouwens uit naar 100gr brok en 300gr vlees. In verband met de energiewaarde.
Vanaf daar kan je verder afbouwen als dat nodig is. Ik weet niet hoeveel gram brok hij nu krijgt van Orijen?
Ik geef mijn hond een overactieve rottweiler van 35 KG smorgen 100/150gr brok, smiddags 250Gr vers vlees en savonds 250gr. Hiermee blijft ze op gewicht. Ik zou dan 125 gr (1/4) vers vlees per keer geven. Maar ligt er natuurlijk aan hoe actief je hond is.
De hond krijgt nu 300 gram brokken en een bakje vlees van applaws in de avond van 100 gram. Ik vind het schema van mizora erg duidelijk bedankt!! Er is mij juist aan geraden meerdere voerbeurten per dag te doen, en met vers wordt het ook aangeraden. Ik denk dat ik dat van Mizora aan ga houden en dan gaan voor meer vlees als brokken. Hij ie trouwens wel erg actief, hele dag aan het lopen en vaak ook nog fietsen enze.