Dwerg konijn koppelen met groot konijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Dwerg konijn koppelen met groot konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 08:54

Wij hebben 2 grote vrouwtjes konijnen van nu 1,5 jaar oud. Zusjes van elkaar en altijd samen gezeten, laatste tijd was er al wat meer onrust en viel de 1 de ander vaak aan, 2 dagen geleden is het mis gegaan en is ze zo erg aangevallen dat ik ze uit elkaar heb moeten halen. Gelukkig 2 hokken dus ze zitten nu apart, wat natuurlijk niets is op langere termijn, ik vind het vreselijk om ze beiden zo alleen te zien.
Weer terug samen zetten durf ik niet meer, blijvende ruimte voor 2 hokken is er ook niet dus hebben we besloten er toch 1 naar de opvang te brengen.
Omdat we het andere konijn niet alleen willen houden, en de ruimte eigenlijk niet groot genoeg is voor 2 grote konijnen, willen we er graag een dwerg konijntje bij proberen te koppelen.
Een mannetje dan dit keer, en die laten castreren (vrouwtje moet ook nog gesteriliseerd worden).

Nu zie ik veel jonge dwergjes op marktplaats. Heeft iemand ervaring met het koppelen van zo’n klein jong beestje met een groot konijn van 1,5 jaar oud?
Overigens blijft het onderdanige konijn hier, de dominante willen we afstaan. Kunnen ze bij elkaar totdat het beestje oud genoeg is om te castreren of is dit vragen om een nestje (wat ik niet wil, er zijn al genoeg konijntjes op de wereld). Benieuwd naar ervaringen en tips, ik wil dit zo snel mogelijk oplossen zodat ons konijn niet lang alleen blijft, en omdat wij een buiten hok hebben en het dus idealer zou zijn nu te koppelen dan dat zomenteen de koude natte periode begint.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: Dwerg konijn koppelen met groot konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:57

Waarom niet gewoon 1 naar de opvang brengen en daar meteen je andere konijn laten koppelen? Heb je meteen een gecastreerde ram en de zekerheid dat dit koppeltje niet gaat vechten.
Formaat maakt vaak niet zoveel uit, ik heb hier een kleintje zitten met een grote hangoor. Ze past bijna helemaal onder zijn oor, maar het is een heerlijk verliefd stelletje.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:58

Ik zou niet beginnen aan zelf een mannetje zoeken en dat laten castreren. Dan heb je nog altijd kans dat het niet klikt. Ga met je konijntje naar een opvang en zoek daar een ventje uit waarmee het klikt. Konijnen moeten elkaar ook aardig vinden, en niet alle man/vrouw koppels vinden elkaar automatisch aardig. Een opvang zal je ook helpen met het koppelen :)

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 09:03

Ah daar had ik nog niet over nagedacht, wist niet dat dat kon :) Moet de opvang zo bellen voor ons andere konijn, dan kan ik dat meteen informeren!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 09:18

Gewoon je verhaal doen, dat je twee vechtende dames hebt. Meestal ruilen ze dan gewoon.
Konijnenopvang is echt liefdeswerk, die mensen zien dus graag gelukkig stelletjes het terrein verlaten, ook als ze er zelf weer een ander voor in de plaats krijgen. Het kan wel zijn dat ze eisen gaan stellen aan de huisvesting, maar dat wisselt per opvang.
Ik heb er laatst zelf ook gebruik van gemaakt. Had hulp nodig met een koppeling die niet werkte en ook dit was geen probleem, terwijl ze er zelf dus niks beter van zouden worden als het zou lukken, het zou hun alleen maar werk kosten. Uiteindelijk met vier ipv twee naar huis gegaan, maar zoiets zegt veel over hoe geweldig ze kunnen meehelpen. En je staat er van te kijken hoeveel ontzettend leuke konijntjes ze hebben zitten, het zijn echt niet alleen de saaie en vervelende konijnen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 10:21

Ik heb inmiddels contact gehad met de opvang hier in de buurt. Ze hebben een wachtlijst voor brengen, maar als ik er meteen 1 meeneem kan het wel. Echt ruilen doen ze niet, ik betaal dus voor het afstaan en voor een nieuw konijn. Ze hadden momenteel maar 1 gecastreerde man, een hele leuk! Gereserveerd tot gisteren en niks gehoord dus hoor vandaag nog of dat wel of niet doorgaat. Was een fijn en behulpzaam gesprek, ben benieuwd of het wat wordt. Vind het erg moeilijk 1 van de konijnen af te staan maar heb hier en fijn gevoel bij :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:30

Zou inderdaad opzoek gaan naar een volwassen ram of een gecastreerde ram.
Want zoals je zegt, ... er zijn al genoeg konijntjes op de wereld. En die jonge konijntjes die allemaal op marktplaats staan... die zorgen enkel voor overschot. Mensen die ze kopen zorgen voor in stand houding ervan, enzovoort :).

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 13:31

Ik kan zo ons konijn daarheen brengen en het mannetje meenemen. Aangezien we vanavond weg zijn wil ik hem vanavond in een apart hok houden, morgen en/of zondag proberen te beginnen met koppelen. Nog geen ervaring mee maar inmiddels veel informatie opgedaan via internet en krijg nog wat extra tips met ophalen zo :)