Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Yontheke schreef:Dit komt op mij over als mensen die weinig tot geen ervaring hadden met een eigen hond voordien.
Dit is net als mensen die net starten in de paardensport en alles voor waar aannemen wat de eerste trainer/instructeur hun wijsmaakt gewoon omdat ze niet beter weten.
Al doende leert men gelukkig... Uiteindelijk komen ze wel weer iemand tegen die het op een hele andere manier aanpakt die voor hun ook werkt en dan gaan de ogen meestal wel open.
jorretje schreef:Lijkt me niet gezond om die ene trainer zo op een voetstuk te zetten. Ik denk dat je gelijk hebt hoor, er leiden meer wegen naar Rome en ieder heeft zijn eigen manier.
Aan de andere kant begrijp ik het wel hoor, als ze er zelf vooraf niets over wisten en op de training gaat het zo goed, waarom zou je dan niet aannemen wat deze man zegt?
Ze hebben immers geen perspectief.
Als je er energie voor hebt kan je proberen hun horizon te verbreden door uit te leggen waarom zo'n andere eigenaar iets op die manier doet, of door ze eens een filmpje of boek te laten zien met een andere manier?
MayDayParade schreef:Laatst ging de pup tijdens het trainen in het park (met hondentrainer) op een vrij grote hond af, waarop de eigenaar van deze grote hond zijn hond terugriep en verder liep. De trainer is naar de man toegegaan en heeft hem verteld dat hij dus fout met zijn hond omgaat door hem terug te roepen op het moment dat een andere hond kwam spelen, en dat het de bedoeling is dat zijn hond met onze pup speelt.
MayDayParade schreef:Goed stuk Linea, ik ga het zeker aan mijn oom laten lezen. Het is trouwens niet zo dat pup het echt opzoekt, als een hond aangeeft niet te willen spelen, of agressief doet, is ze heel snel weg. Maarja, als ik dit stuk zo lees, is het de eigenaar van de andere hond die het meeste last ervan ervaart.
Bedankt voor jullie tips, ik ga hier zeker wat mee doen en ik hoop dat m'n oom en tante toleranter worden naar hondeneigenaren die dingen "anders" doen!!
maj0 schreef:Laatst ook liep met de honden, kom ik een man tegen met een friese stabij (wij hebben ook 2 stabijs) onze hond loopt al te blaffen enzo en had die ander al bij me geroepen. Loopt hij met zn hond dom naar mij toe tot hij gewoon bij me stond en begon heel verhaal over dat zijn stabij bang was voor hem. Nou grijpt die van ons niet echt maar ze vind het ook niet leuk. Maar dan denk ik je ziet dat ik moeite heb die hond te houden, je ziet dat ik extra aan de overkant vande weg gaat staan en nog er na toe komen. Watvals die van ons zijn hond gegrepen had of nog erger hij zelf?

Sassol schreef:maj0 schreef:Laatst ook liep met de honden, kom ik een man tegen met een friese stabij (wij hebben ook 2 stabijs) onze hond loopt al te blaffen enzo en had die ander al bij me geroepen. Loopt hij met zn hond dom naar mij toe tot hij gewoon bij me stond en begon heel verhaal over dat zijn stabij bang was voor hem. Nou grijpt die van ons niet echt maar ze vind het ook niet leuk. Maar dan denk ik je ziet dat ik moeite heb die hond te houden, je ziet dat ik extra aan de overkant vande weg gaat staan en nog er na toe komen. Watvals die van ons zijn hond gegrepen had of nog erger hij zelf?
Ik moet zeggen dat ik dit niet een heel goed voorbeeld vind. Die man ziet waarschijnlijk gewoon 2 leuke friese stabij's en komt gezellig een kletspraatje maken. Als jij nu had geroepen: meneer ik wil dat u afstand houd! en die man komt, vind ik het een ander verhaal.
Maar jij hebt je hond niet onder controle en de situatie ook niet (de man die naar je toekomt). Daar heeft die man geen schuld aan.
Dus ja, als jullie hond zijn hond had gegrepen, was dat gewoon jouw schuld geweest. Want zoals ik het lees heb je geen verbale communicatie richting die man gebruikt, en heb jij jouw hond aan de lijn niet onder controle.
n.
Sassol schreef:@Linea:
Een angstige hond heeft vooral leiding nodig, dus ook als er onverwachts 2 grote honden op je afkomen. Nu raak je boos, waar je hond niet zoveel aan heeft en kan ik me voorstellen dat het jullie beiden dus langer duurt om te ontspannen. Had je zelf nu een houding gehad van: he, hallo vriendelijke reuzen! Dan was het voor jouw hond ook anders geweest. In die zin had die man dus wel een punt. Al ben ik het zeker met je eens dat een aangelijnde hond gewoon met rust gelaten moet worden. Spelen doen ze wel als ze los zijn. En zeker als jij aangeeft dat je niet gediend bent van meneer zijn grote honden.
Probeer daarom op het moment zelf heel rustig te blijven en mijn angstige hond te begeleiden. Boos ben ik vooral achteraf, tijdens het voorval heb ik daar helemaal geen tijd voor
Echter, hier was de angst van mijn hond zo groot dat ik betwijfel of een vrolijke houding van mij naar de tegemoetkomende honden daar iets aan veranderd had (lees: gillend van angst weg zien te komen, echt blinde paniek). Je kan dan volgens mij weinig anders als de afstand vergroten, als de angst zo heftig is komt niets van wat je op dat moment binnen volgens mij. Honden kwamen ook ineens vanuit de bosjes op ons pad, normaal zie ik het aankomen en lukt het beter om hem te begeleiden.