Dierbaar keurmerk?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Dierbaar keurmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 19:04

Beste Bokkers,

Laats was ik in een tuincentrum (om plantjes te shoppen, niet voor beestjes ;) ) en bij het verlaten viel mij een bord op dat verkondigde dat dit tuincentrum het keurmerk "dierbaar" had. Nou had ik daar eerder nog nooit van gehoord en ben dus gaan googelen naar info. Maar ik kom er niet uit..

Ik vind dit:
Citaat:
Gelukkig is er een keurmerk waarmee u blindelings op een dierenspeciaalzaak, dierenpension, trimsalon of tuincentrum met een dierenafdeling kunt vertrouwen. Dat keurmerk heet Dierbaar. Een Dierbaar-gecertificeerde ondernemer heeft bewezen de wettelijk vereiste basiskennis van gezelschapsdieren in huis te hebben.

http://www.dibevo.nl/consument/het-dierbaar-keurmerk/wat-is-het-dierbaar-keurmerk/

Maar ik kan bijvoorbeeld nergens vinden wat de 'wettelijk vereiste basiskennis' inhoud. Of iig niet in Jip-en-Janneke taal :Y)

Kan Bokt mij meer vertellen over dit keurmerk?
Het gaat mij niet zozeer om de discussie dieren(speciaal)zaak/tuincentrum vs fokker, maar puur inhoudelijk om het keurmerk: wat houdt het nou precies in?

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:19

Het dierbaar kenmerk is in mijn ogen een beetje een nutteloos iets. Het initiatief is leuk, maar het zegt echt weinig over de kwaliteit van een bedrijf, nog net het een en ander over dat ze zich ik n elk geval aan wat regels houden.

Als je er meer over wil weten, kun je in de link hieronder meer informatie vinden. Als je de zelftests bekijkt zie je ook wel iets hoe 'streng' de eisen zijn.

http://www.dibevo.nl/uw-bedrijf/certifi ... ificering/

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 20:45

Daar was ik al een beetje bang voor ja, dat het niet zo veel toe zou voegen. Maarja, alles krijgt tegenwoordig een "keurmerk". Bedankt voor je linkje, die zelftests had ik nog niet gevonden. Ga ze morgen even bekijken :)

Eelmo

Re: Dierbaar keurmerk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 15:22

Ik heb de zelftest even bekeken.. Voor mijn gevoel staat daar niets anders in dan dat wat "normaal" zou moeten zijn in de omgang met dieren.. Erg jammer, want dit had een veelzeggend "keurmerk" kunnen zijn. Helaas.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:02

Een keurmerk waar ik enthousiaster over ben is overigens het keurmerk van Stichting Konijnenbelangen. Een dierenwinkel krijgt deze als er geen konijnen worden verkocht. Onwijs jammer dat er nog maar een paar van zulke winkels zijn, maar ik hoop van harte dat er vele zullen volgen.

Dibevo vind ik inderdaad erg algemeen, voegt niet echt wat toe.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-14 19:44

Ik denk dat, gezien de vraag naar konijnen, er niet al te veel zullen volgen.
Maar ik ben ook van mening dat een dieren(speciaal)zaak niet per se slecht hoeft te zijn. Maar dan wel met ruime hokken, mannelijke en vrouwelijke dieren gescheiden, en solitaire dieren in aparte kooien. En uiteraard geen broodfok. Ik had gehoopt dat dit was waar Dierbaar voor stond. Maar dat valt dus flink tegen..