Puppy heeft Giardia gehad, veel problemen met ontlasting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AniiQue

Puppy heeft Giardia gehad, veel problemen met ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 17:28

Hoi,

Bij deze ben ik opzoek naar bruikbare tips voor mijn 5 maand oude puppy..

Even het verhaal van Cloé.
Cloé is ondertussen een vrolijke, gezonde 5 maanden oude bordercollie.
Vanaf het eerste moment dat ik het zag wist ik dat er wat aan de hand was. Ze was 8 weken oud toen ik haar ophaalde bij de 'fokker', bij deze fokker had ik geen heel goed gevoel maar kon haar niet laten zitten. Toen ik haar opgehaald had, was al snel een afspraak gepland bij de dierenarts voor een puppy spuit, verder was ze 'gezond'. Ze woog bij de eerste afspraak maar 1,7 kilo, wat natuurlijk weinig is voor een bordercollie puppy, ze was ongeveer zo groot als een chihuahua...
Vanaf de eerste dag dat ik haar heb gehaald heeft ze al last van diarree. De hele dag door afwisselende ontlasting, maar nooit echt vast.

Zo heb k bij de dierenarts aangegeven dat ik haar eens wou laten testen op de parasiet Giardia. Deze parasiet zorgt voor diarree (slijm en vaker ook bloed in de ontlasting), braken, slechte vacht enzovoorts. Cloé had dus last van enkele symptomen van deze parasiet.
Uitslag was dus natuurlijk ook dat ze giardia had, hier is ze voor behandeld en nu heeft ze geen last meer van de parasiet. Maar haar ontlasting blijft om van te huilen... de hele dag door wisselt haar ontlasting van beetje hard naar water.

Doordat deze ontlasting zo bleef had ik haar nogmaals laten testen op giardia maar deze was negatief. Verder hebben we diarreeremmer gekregen (werkte niet) een middeltje dat ik via de mond moest toedienen, ook dit werkte niet.
De dierenarts vermoed nu dat Cloé een gevoelig maag darm stelsel heeft. Wat dus wil zeggen dat ze waarschijnlijk de dure brokken van Hills of iets dergelijks gaat krijgen, (sta ik natuurlijk voor in als dit wel zal werken!)

Verder hebben we al enkele brokken geprobeerd, licht verteerbaar, extra vezels etc. deze werkte niet.
Ook brinta geven, cornflakes enzovoorts dit heeft ook weinig veranderd.

Wie heeft dit ook meegemaakt, en heeft een goede bruikbare tip.

Ja ik heb me er al deels bij neergelegd dat dit waarschijnlijk niet meer 100% goed komt.
Cloé eet en drinkt goed en oogt absoluut niet ziek :))

Lisamartine

Re: Puppy heeft Giardia gehad, veel problemen met ontlasting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:32

Hoe is er tegen de giardia behandeld?
Test op giardia is soms vals negatief (omdat er dan net in het geteste stukje ontlasting niks zit)
Dus zou zeker nog een keer een meng monster van een dag of 3 opnieuw laten testen.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 17:40

Voor giardia had ze een pillen kuur gekregen.
Ze kreeg 3 dagen 1 pilletje (voor 7,5 kilo) dag 3 en 5 wassen (vaker gedaan want het is een vetkees) en daarna weer 3 dagen 1 pilletje.

Wanneer ik de ontlasting liet testen gaf ik van meerdere dagen ontlasting mee, omdat inderdaad giardia op 'negatief' kan komen te staan.

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:48

Waarschijnlijk heb je panacur tabletten gegeven, klopt dat?
Wat ik zelf zou doen is bij de dierenarts aangeven dat er nog steeds klachten zijn (en dan eventueel in overleg nog een keer een giardia test doen) en vragen om een kuurtje metrobac.
Dit is een antibiotica die werkt tegen giardia maar ook tegen eventuele andere parasieten/bacteriën die in de darmen aanwezig zijn.
Indien dat onvoldoende helpt zou je inderdaad naar een voeraanpassing kunnen gaan kijken maar ik zou dit zeker eerst willen uitsluiten!

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 17:55

Dit kan ik inderdaad wel eens doen, nadat ze de panacur tabletten had gehad zijn we met onze twee andere honden naar de dierenarts geweest voor enten, hebben we de kleine nogmaals meegenomen toen heb ik hun duidelijk laten weten dat die diarree met de neus uit beginnt te komen en ik echt verandering wil zien. Hierop had ik dus nog een keer laten testen deze was negatief. Maar waarschijnlijk heeft ze dus al vanuit het nest giardia gehad en dit kan dus de darmen aantasten. (Vriendin van mij heeft een Husky deze heeft op het randje van de dood gelegen door giardia, dus weet welke nadelen eraan kunnen zitten.

Volgende week gaan we wéér naar de dierenarts en zal ik eens vragen of ik een kuurtje metrobac kan krijgen.. Ondertussen al 200 euro ongeveer lichter aan de puppy :+

Op het moment krijgt ze (als ik het goed heb) brokken van Smolke, met meer vezels. Héél soms wat natvlees.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:10

Lastig, de darmen hebben best een klap gehad en nu die parasiet weg is, moeten de darmen van je hondje terug in balans gaan komen. Helaas van heel dichtbij meegemaakt bij een hondje van kennissen. Zij maakt het nu redelijk op hypoallergene brokken maar zal altijd gevoelig blijven. Onderschat het dus niet ;)

Ik heb hele goede ervaringen met het geven van verse, rauwe voeding en al vele honden hier van zien opknappen met darmproblemen. Het eerste wat ik zou doen met deze hond is volledig over op een goede kvv. Bij heel veel honden geeft dit al een enorme vooruitgang en hoef je verder niets te doen. Mocht dit niet voldoende werken kan je je ook wenden tot een goede holistische dierenarts die verder gaat werken om je hond weer in balans te krijgen.

Anne200

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:13

Onze hond had ook erg gevoelige maag en diarree en waarschijnlijk gardia. Heeft een aantal maanden sensitive brokken gehad van royal canin en daarmee is het goed gekomen. Ze eet nu weer gewone brokken en dat gaat super.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 18:27

@Linea, inderdaad.. Ik heb het ook van vrij dichtbij meegemaakt, de Husky van mijn vriendin was graatmager, wou niet meer eten noch drinken.. Is toen opgenomen bij de dierenarts, geopereerd (stuk darm weg gehaald) en toen als het ware intensive care gelegen.. Gelukkig helemaal bovenop gekomen en nu ook geen last meer van de darmen.

Over op vers vlees etc is inderdaad ook een oplossing, zal het eens met mijn vriend er over hebben, dan wil ik ook alle drie de honden overzetten op kvv.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 18:32

Ik zou zeker de KVV proberen als ik jou was.
Het geeft absoluut geen garantie dat het ook inderdaad je probleem oplost.
Maar het zou kunnen werken.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:02

Jip, ook hier zou ik zeggen: probeer maar eens kvv.
Heb net een nestje pups gehad. Voornamelijk kvv gegeven, af en toe brokjes van hills. (zodat ze het principe brokjes ook kennen). Kon zo de verschillende drolletjes er uit halen. Of laat ik beter zeggen: drolletjes van de kvv en papjes van de brokjes...

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:13

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 19:18

Ik zou ook kvv gaan geven. Eerst pens om de zuurgraad in de maag aan te passen maar daarna alle kvv gaan voeren maar wel graan en glutenvrij. Hier op letten dus maar het is niet moeilijk om dat te vinden ;)
Als ze 6 weken kvv eet kan je ook al rauwe botten gaan voeren dat kan ze dan ook verteren. Botten geven normaal witte harde keutels door al het bot het moet nogal gek zijn dat je met vers de ontlasting niet goed krijgt ;)

Wat je zeker moet doen is ook iets geven om de maag/darmen te ondersteunen. Dus die pasta blijven geven (diarsanyl).

Overigens kan je ook eens een algemeen bloedbeeld af laten nemen en dan vooral hameren op bloedafname voor de waarden van de alvleesklier. Als deze niet of onvoldoende werkt dan geeft dit ook diaree (vaak groen) en dat maakt ook dat je pup onvoldoende voedingsstoffen binnen houdt. Dit is overigens ook vaak te testen door vers vlees te voeren (bijv. naturis) en dan de variant pancreas. Dit moet dan ook verbetering geven.

xSalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:44

Hoi.

Mijn kat heeft ook giardia gehad en daarvan ook gevoelige darmpjes gehad. Ik moest toen van mijn dierenarts hem 2 dagen geen eten geven om de darmen te laten rusten. Dit heeft toe goed geholpen want hij heeft er geen last meer van alleen als hij ander eten krijgt als normaal. Hopelijk heb je er iets aan. Succes is heel vervelend altijd.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 22:53

Hier een hond met gevoelige darmen en maag, zei doet het heel erg goed op KVV van barfmenu. En waar ze tegen kan is de brokken van tast of the wild, granen vrij gebaseerd op aardappelmeel.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:15

Mijn DA geeft ook aan dat vers vlees bij darm-maagproblemen vaak helpt. Verder is hij geen voorstander van vlees ofzo, maar bij dit soort problemen helpt dat toch vaak.
In vuile pens zitten een hoop goede bacterien die je pup nu kan gebruiken. Je kunt deze ongemalen kopen (wel bot erbij geven anders krijgen ze zeker diarree) of anders even kijken of je ergens gemalen VUILE pens kan kopen. Je kunt ook gemalen boekmaag kopen, dan weet je zeker dat je de goede bacterien hebt.

Ik zou de eerste 1 a 2 weken dus vooral uit pens/boekmaag + vleesbot laten bestaan. Al dan wel of niet gemalen. Ongemalen is zelfs nog beter, omdat de maag voorbereid wordt op het eten door het vele kauwen. Kies als botbron dan wel klein gevogelte.
Je kunt natuurlijk ook gemalen bot kopen en daar ongemalen pens/boekmaag bij geven als je botten nog een beetje eng vindt.

Daarna zou ik pas overgaan op een KVV die al samengesteld is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:23

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:58

Ik zou er nooit voor kiezen om een tijd alleen maar pens te voeren. Ja, het bevat goede bacteriën die nuttig zijn voor je hond maar verder is het niet compleet en bevat het minder voedingsstoffen als een goede kvv. Zeker bij een pup die nu zo hard een goede kwaliteit voeding nodig heeft om aan te sterken. Wat ik zou doen is kiezen voor een kvv die goed bekend staat. Je hebt dan voer te pakken dat ingredienten van een hoge kwaliteit bevat. Merken die ik fijn vind zijn Haaksbarf, Bandit, Tinlo en Carnibest, en zo zijn er nog veel meer van. De prijzen bij bovengenoemde merken liggen wel vrij hoog dus kan me voorstellen dat je dit niet voor altijd kan en wil betalen. Echter als omschakeling bij een pup met problemen zou ik hier mee beginnen en dan later kijken wat hij nog meer goed verdraagt.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:31

Linea schreef:
Ik zou er nooit voor kiezen om een tijd alleen maar pens te voeren. Ja, het bevat goede bacteriën die nuttig zijn voor je hond maar verder is het niet compleet en bevat het minder voedingsstoffen als een goede kvv. Zeker bij een pup die nu zo hard een goede kwaliteit voeding nodig heeft om aan te sterken.

Wat deze pup op het moment vooral nodig heeft is goede bacteriën die het maag-darmstelsel ondersteunen. Want daar komen de ontlastingsproblemen vandaan: door de giardia is het maag-darmstelsel beschadigd.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 12:37

Ik zou ook zeggen probeer eens KVV en probiotica om de darmen rust te geven en te normaliseren.

En mocht het toch zo blijven dan zou ik ondanks dat het heftig is toch nog een kuurtje panacur proberen ondanks de negatieve test. Wij hebben ooit een dekkater overgenomen van een andere cattery en hij had ernstig giardia. Na de eerste keer hield hij klachten, maar testte negatief. Onze DA deed voor de zekerheid een 2e kuur en daarna heeft hij nooit meer klachten gehad.

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 13:43

Ik snap waarom je pens aanraad en zie ook zeker het nut in van pens als bron van goede bacteriën. Echter ben ik van mening dat een hond weer in balans komt door het geven van een goede, complete en soortgerichte voeding dat bestaat uit vleesbot, orgaan en spiervlees van een goede kwaliteit. Pens geef ik daarom liever als onderdeel van het menu en niet als kuur of medicijn.

TS, hoe gaat het nu met je hond? Mocht je echt willen overstappen kan ik je trouwens barfplaats.nl erg aanraden hier kan je goed terecht met specifieke vragen en hulp wat betreft voeding.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:06

Dan zou KVV/BARF met probiotica op het moment misschien wel de beste combinatie zijn. Zo heb je alle voedingsstoffen, plus de ondersteuning voor maag-darmstelsel.

En je hoort inderdaad vaker dat Giardia de 2e test negatief is, maar het dier toch nog last heeft van Giardia.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 15:51

Ik zou een goede kuur probiotica geven voor de opbouw van de darmflora maar zou geen vers voer gaan geven op dit moment. Als de maag en darmen al van slag zijn zou ik deze niet nog extra met iets compleets nieuws gaan belasten.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-14 16:38

Even alle reacties bij gelezen, en beetje research gedaan naar de vers vlees voeding.
Ook contact gehad met een andere dierenarts (die altijd mijn andere hond heeft geënt). Ze wil eerst een andere brok proberen omdat Cloé van vlees meestal toch wat reageerde, willen we eerst een brok van Royal canin proberen, namelijk de Gastro intestinal. Deze is speciaal ontwikkeld voor honden met maag en darm problemen, heb hier namelijk meerdere goede verhalen over gehoord. We pakken een kleinere zak aangezien ik wel eerst wil zien of hier verandering van komt.

Indien dit niet het geval is ben ik bereid over te stappen op vers vlees voor haar.
Ze krijg volgende week nog een andere kur voor de 'eventuele' giardia.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 16:52

Had je mijn link nog gezien?

Als je weer van voer veranderd wel weer in je achterhoofd houden dat de darmen daar weer even aan moeten wennen.....

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:14

Je zult de Gastro Intestinaal tenminste zes weken moeten voeren en zoveel mogelijk al dan niet alle andere koekjes etc weg moeten laten om te zien of het inderdaad helpt. Hartstikke goed dat je Cloe een fijn thuis geeft maar hou wel in gedachten dat je daarmee ook dit soort dingen in stand houdt. Zolang zulke 'fokkers' nog hun pups kwijtraken blijven ze doorgaan.

Fijn dat het nu dus wel beter gaat, ik hoop dat het met de brok de goede richting in gaat!