huisdierdilemma, wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

huisdierdilemma, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 12:07

Hoi,

Ons bouwval huisje is bijna af en dat betekend dat het weer veilig genoeg is voor huisdieren.
Echter ben ik benieuwd naar meningen wat nou het handigste is.

Situatie schets
Ik kom uit een gezin met 3 honden en een hele boel andere dieren
Eigenlijk weet ik niet beter dan dat er dieren zijn.
Al ruim een jaar heb ik een relatie met mijn vriend en ben ik uit huis, de dieren nog steeds in het vertrouwde huis van mijn ouders.
Wij eerst zoeken naar een huis, nu een halfjaar aan het verbouwen geweest maar bijna af.
Ik heb na een jaar nog steeds erg korte of slapeloze nachten, vermoed dat ik mijn hond (onbewust ook) mis. Mijn oudste hond sliep namelijk al 9 jaar in of op mijn bed.
Zij zit nog steeds te janken 's nachts, komt altijd even op mijn oude kamer kijken volgens mijn ouders.

Ik wil haar graag bij mij hebben en dat ze mij mist is ook duidelijk, ze zit alleen wel van pup af aan in deze roedel met 2 anderen (we hebben altijd 2 of 3 honden gehad).
Ze is ook nog is de oudste en laat de wet gelden als er een conflict is, verder is ze rustig en op zichzelf.
Ik zit dus heel erg te twijfelen of uit de roedel halen wel goed voor haar is en ook hoe de rest daar op reageert.

Tevens hebben we een tijdje een kat gehad, geboren op de boerderij en als kitten in huis gehaald.
Die leek zich nooit op haar gemak te voelen.
Toen wij begonnen aan het verbouwen mocht zij logeren bij mijn schoonouders (op een boerderij), daar was ze wel zichzelf en mijn schoonouders waren zo gek met haar dat ze is gebleven.
Ik vond het heel lastig om mijn kat die ik vanaf 1 dag oud al kende bij mijn schoonouders achter te laten, het deed ook pijn om te zien dat ze het daar meer naar haar zin had.
Mijn schoonouders wonen om de hoek dus ik zie haar gelukkig wel wekelijks
Daarvoor had ik sinds mijn 5e jaar geen kat meer gehad, mijn vriend wel, die is een kattenmens.

Maar nu, met het huis zo goed als af wil ik toch wel iets in huis. :=
Het voelt niet als thuis nu, ja de konijnen zijn altijd gebleven maar dat is anders dan een kat of hond.
Het liefst heb ik mijn oudste hond mee, maar is dat goed voor haar?
en als het een kat wordt? dan wel een huiskat, wat die van ons overduidelijk niet was, hoe weet je dat van te voren?
We hebben nu 3 oppaskatten en dat zijn allemaal scheetjes, besef daardoor nog meer wat ik mis.
Wat zouden jullie adviseren?

PS. ik werk straks max. halve werkdagen dus ik ben altijd wel veel thuis

Tillie20

Re: huisdierdilemma, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:10

Als je een huiskat wilt kan je het beste voor een raskat gaan, al dan niet met stamboom(al is het zonder natuurlijk geen echte raskat). Bij de rasbeschrijving staat beschreven hoe een kat van dat ras zich over het algemeen gedraagt.

Hoe oud is je hond nu?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 12:19

De oudste hond wordt 10, die andere twee zijn net 5 en 6 jaar

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:28

Met je hond zou je kunnen proberen hoe het gaat, als ze haar roedelgenoten teveel mist zou je haar altijd nog weer terug naar je ouders kunnen brengen, of eventueel zelf eentje uit het asiel erbij nemen. Probeer dan af wel te spreken dat dat in eerste instantie op proef is, om te kijken of het klikt met de jouwe. De kat zou ik lekker bij je schoonouders op de boerderij laten als die het daar naar haar zin heeft en zelf een nieuwe nemen en dan ook uit het asiel, vaak weten ze daar wel iets over de achtergrond van zo'n dier en dan kun je aangeven op zoek te zijn naar een binnenkat die met honden kan.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 12:29

10 is niet stokoud, dus je zou het zeker wel kunnen proberen imo!

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 12:33

Eirikur,
Een hond uit het asiel zit ik niet aan te denken, ook niet voor erbij, of mijn teefje of maar even geen hond.
Voelt niet goed als ik een ander in huis zou halen behalve mijn meisje.

Een kat uit het asiel kan inderdaad wel, met karakter en alles, dat is ook wel een goeie tip voor als het niet gaat.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 10:48

Cyella schreef:
Als je een huiskat wilt kan je het beste voor een raskat gaan, al dan niet met stamboom(al is het zonder natuurlijk geen echte raskat). Bij de rasbeschrijving staat beschreven hoe een kat van dat ras zich over het algemeen gedraagt.

Wat een onzin, wat zou dan die meerwaarde van een raskat boven een gewone HTK kat zijn?
Behalve natuurlijk dat ze veel duurder zijn in de aanschaf.

Wat betreft de vraag van de TS gewoon je hond "op proef" een tijdej bij je laten wonen, heb je de indruk dat het niet gaat kun je altijd nog iets anders verzinnen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 11:07

Kuggur schreef:
Cyella schreef:

Wat een onzin, wat zou dan die meerwaarde van een raskat boven een gewone HTK kat zijn?
Behalve natuurlijk dat ze veel duurder zijn in de aanschaf.

Wat betreft de vraag van de TS gewoon je hond "op proef" een tijdej bij je laten wonen, heb je de indruk dat het niet gaat kun je altijd nog iets anders verzinnen.

De meerwaarde is dat je op karakter kan selecteren. Omdat een ras niet alleen qua uiterlijk beschreven is, maar ook qua innerlijk. Als je een bepaalde eigenschap zoekt kan je dus daarop selecteren. Ik heb met ts contact gehad via pb, en ook uitgelegd dat een kat uit het asiel een optie is omdat men vaak iets over het karakter kan vertellen. Als je een kitten uit een nest pakt kan je bijna nooit echt voorspellen hoe de kat later wordt. Zo had ik een htk kitten die het rustigste van het nest was maar later in de gordijnen klom en beet. Maar ik heb ook een htk gehad die énorm lief en zacht was. Beide konden onbeperkte naar buiten in de velden en beide kregen zoveel aandacht als ze wouden. Dat is mijn punt, geen onzin dus (:

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:11

Het zijn maar katten, karakter is niet zó gevarieerd. Wat doen ze nou helemaal, eten slapen, en zo nu en dan een muis/vogeltje kwellen...
Het innerlijk van een kat is simpel, egocentrisch en boosaardig, wat voor ras dan ook...

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:09

Kuggur schreef:
Het zijn maar katten, karakter is niet zó gevarieerd. Wat doen ze nou helemaal, eten slapen, en zo nu en dan een muis/vogeltje kwellen...
Het innerlijk van een kat is simpel, egocentrisch en boosaardig, wat voor ras dan ook...

_/-\o_ :')

Ik vind best dat er leuke raskatten zijn, en ben je verliefd op een bepaald ras: doen! Zit ook zeker wel verschil in qua karakter. Maar ga naar een gemiddeld dierenasiel en je vind ook allerlei HTK katten met een hele variatie aan karakters. En uiteindelijk is het bij katten niet zo dat rassen met een bepaald doel gefokt zijn, zoals bij honden wel heel duidelijk het geval is.

Ik zou lekker je eigen hond op proef in huis nemen, dikke kans dat dat heel goed gaat hoor. Heb hier regelmatig logeetjes en opvangertjes over de vloer en iedere keer doen ze me weer verbazen hoe snel ze zich aanpassen ongeacht de leeftijd. Oude honden gaan misschien nog wel makkelijker, maken zich wat minder snel druk. Mocht het echt niet gaan kan je hem toch gewoon terugbrengen, is hij gewoon even wezen logeren :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:27

Hop, neem je meisje mee naar huis. Werkt het niet, breng je ze weer terug.