Hondenras kiezen voor gezin

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Salsa

Hondenras kiezen voor gezin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 13:47

Na al een tijdje zoeken ook maar eens hier de meningen vragen aangezien hier veel hondenbezitters zitten.

Wij willen in de nabije toekomst weer een hond nadat onze oude hond twee jaar geleden is overleden. Nu is onze gezinssituatie veranderd en komen we maar niet tot een geschikt ras (of kruising tussen rassen) We zien door de bomen het bos niet meer en het blijkt dat diverse rasverenigingen ook niet objectief zijn over hun ras. Daarom hier maar eens mensen laten meedenken.

Onze situatie:

Wij wonen in een een huis van 100m2 maar is helaas wel een bovenwoning dus geen tuin, wel 4 balkons.
Belangrijk wel is om te zeggen dat we letterlijk voor onze deur een groot park hebben waar honden mogen loslopen en op 1 km afstand begint de Hoge Veluwe dus buiten loop mogelijkheden genoeg. We hebben twee jonge kinderen, zijn actief, en hebben ervaring met diverse hondenrassen. Namelijk;
- Border Collie (Super hond maar willen we niet meer omdat ze te actief zijn en op 1 baas gericht)
- Bennersenner X Tatra (te groot)
- Jack Russel (geen goede ervaring mee als kinderhond toen ik zelf kind was)
- Samojeed (niet geschikt imo)
- Golden retriever (te groot)

Wat zoeken we in een hond
- Goed met kinderen / geduldig
- Actief maar niet ala Border Collie
- Geen blaffer
- Geen mini maar ook niet te groot. Maatje Beagle is perfect
- Geen terriër en geen dog (heeft echt niet onze voorkeur ondanks alle lieve uitzonderingen)
- Mag best wat eigenwijs zijn oid maar moet in de basis gewoon luisteren.
- Moet los kunnen lopen
- Geen enorme verhaarder
- Sociaal naar andere honden en dieren

Honden waar we naar hebben gekeken maar tot toe afvallen ivm karakter in combinatie met bovenstaande (maar sta open voor overtuigende reacties):
- Kooiker
- Beagle
- Spaniel

Ik weet dat alle honden ondanks ras een eigen gebruiksaanwijzing hebben en dat alles staat of valt met de opvoeding. Er is kennis in huis en we gaan ook zeker een cursus volgen. Maar sommige dingen zijn echter wel behoorlijk raskenmerken die je niet snel veranderd.

We zullen ook geduldig afwachten op een goede fokker en willen niet volgende week al een hond. Kruisingen zijn ook zeker een optie maar wat lastiger zoeken.

Wie kent er een ras die je in deze omschrijving herkend?

laughterline

Re: Hondenras kiezen voor gezin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:59

Wij hadden een Cavalier King Charles spaniel, liefste hond ooit, erg rustig maar ook wel speels. Blafte niet veel, behalve naar een luchtballon :') Haha
Los kunnen lopen is een kwestie van trainen, bij elk ras lijkt me.

We hebben nu een Markiesje, super leuk ras, maar wel erg actief en kefferig soms. We hebben ook nog een tijdje gekeken naar een Kooiker, maar viel bij ons af omdat het een jachthond (?) zeg ik dat goed? is. Markiesje viel onder de gezelschapshonden, je moet je wel aanmelden bij de rasvereniging en komt op een wachtlijst te staan.

Ik denk zeker dat een Cavalier king charles spaniel wel aan je eisen voldoet :j

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:02

Kan je niet eens langs enkele asiels gaan? Genoeg keuze en dan kan je rustig aan de hond wennen door hem mee op wandeling te nemen :)

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:04

Ik ga eens kijken voor de Cavalier King Spaniel. Ik kreeg van iemand te horen dat ze blafferig en niet zo van de kinderen waren. Wat is jouw ervaring daarmee?

Kooiker is volgens mij niet helemaal een jager als de Beagle maar hij waakt en drijft/apporteert de eenden in de kooi

We waren bijna voor de Beagle gegaan maar die blijken echt extreem slecht te luisteren en amper los te kunnen lopen. Zonde. Idd opvoeding essentieel maar bij de Beagle krijg is de indruk dat dit weinig helpt :=

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:07

TrIjNiE__ schreef:
Kan je niet eens langs enkele asiels gaan? Genoeg keuze en dan kan je rustig aan de hond wennen door hem mee op wandeling te nemen :)

Ik ben helemaal voor het asiel maar hier in de omgeving hebben we al eens naar honden gekeken en er zat echt helemaal niks voor ons bij aangezien we 2 kleine kinderen hebben en een kat.
Het was groot, kindonvriendelijk of onbekend daarmee, hels naar katten enz.
Ik denk dat we wat te veel eisen hebben voor een asielhond. De dame daar zei ook al dat het moeilijk zou worden met een volwassen hond

We hebben dus, tegen mijn principe in, besloten te gaan voor een pup. Ik wil namelijk niet uiteindelijk tot de conclusie moeten komen een verkeerde hond te hebben die niet met kinderen kan oid waardoor deze hond weer terug moet of erger

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:09

Wij hebben in onze familie 4 Cavalier King Charles Spaniels, 2 daarvan zijn wat schuwer, en 2 daarvan (incl de onze die ondertussen dus overleden is...) waren juist speels maar ook rustig. Waren ontzettend lief met kinderen. Blafferig is echt geen 1 van die 4. :)

Vroeger als kind als ik verdrietig was ging ik altijd bij onze hond in de mand liggen, vond ie hartstikke prima en lag met z'n hoofd op mijn rug <3

Afbeelding

Edit: Ik zou zelf persoonlijk zeker zo weer een cavalier king charles spaniel (wat een lange naam :+ ) aanschaffen

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:11

Friese stabij dan?

Een rustige dan een border collie, maar wel actief, kan goed luisteren. Kan wel blaffen maar zijn er ook zat die dat niet doen. Sociaal en niet te groot voldoet wel aan je eisen geloof ik.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:12

Salsa schreef:
TrIjNiE__ schreef:

Ik ben helemaal voor het asiel maar hier in de omgeving hebben we al eens naar honden gekeken en er zat echt helemaal niks voor ons bij aangezien we 2 kleine kinderen hebben en een kat.
Het was groot, kindonvriendelijk of onbekend daarmee, hels naar katten enz.
Ik denk dat we wat te veel eisen hebben voor een asielhond. De dame daar zei ook al dat het moeilijk zou worden met een volwassen hond

We hebben dus, tegen mijn principe in, besloten te gaan voor een pup. Ik wil namelijk niet uiteindelijk tot de conclusie moeten komen een verkeerde hond te hebben die niet met kinderen kan oid waardoor deze hond weer terug moet of erger

Ja dan wordt het inderdaad moeilijker, hoewel wij een hele lieve, perfect opgeleerde hond uit het asiel gehad hebben, die perfect met katten en kinderen overweg kon :D Maar die moet je dan ook maar net tegenkomen he ;)

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:12

Er komt niet 123 een honden ras in mij op. Ik weet niet of je het programma Dogs101 kent? Maar het is leuk om daar eens naar te kijken om te zien wat voor karakter trekken bepaalde rassen hebben. Het is een goed programma om uit te zoeken welke hond je zou moeten nemen. Ze laten onderanderen zien of het goede familie honden zijn, of ze veel vacht verzorging nodig hebben enz.

Een vriendin van mij heeft honden uit spanje en het zijn echt lieve beesten en dat valt me wel erg op van honden die uit spanje komen. Ze zijn je veel dankbaarder dan andere honden ( niet gezegt dat andere honden dat niet zijn hoor ). Zelf ben ik dan weer niet zo'n voorstander van honden uit spanje halen omdat we hier in nederland ook nog genoeg in het asiel hebben zitten.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:18

Gydja;
Ken het programma niet maar zal eens kijken. Goede tip.
Honden uit Roemenië, Spanje etc begin ik niet aan. Ten eerste omdat je niet weet wat voor een trauma oid je in huis haalt. Daarnaast wil ik de handel vanuit daar niet in stand houden terwijl hier de asiels vol zitten.

Majo: Zijn Stabij´s niet enorme buitenhonden? We wonen namelijk in een bovenwoning (helaas, huis niet verkocht gekregen en nu nog maar een paar jaar hier blijven) en hebben geen tuin. Wandelopties wel genoeg maar geen tuin

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:20

Nope leven hier beide in huis. 1 van de twee ligt de hele dag binnen en zijn daar ook heel rustig, maar ga je na buiten dan worden ze beide actief.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:22

Oke klinkt goed. Gaat op mijn lijstje voor verder onderzoek :D
Zo zie je maar hoeveel vooroordelen etc je van het internet krijgt.

Nog eentje: De Cavalier King Spaniel zou veel te ver doorgefokt worden ivm de snuit. Wat is de ervaring daarmee? We zoeken wel een geregistreerde fokker uit maar dan nog

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:22

Denk je aan de vele complicaties die de king Charles kunnen hebben.
Ze zijn zo doorgefokt dat de hersenen te klein voor de schedel is oid. (Weet het niet precies dan zal je even moeten Googlen) Zeker niet allen hebben er last van hoor maar heb al een paar mensen gehoord en eentje met eigen ogen gezien en dat was niet leuk :n dit was de reden dat wij niet voor dit ras zijn gegaan.

Niet helemaal jou eis, iets te klein misschien, maar wij hebben uiteindelijk gekozen voor een boomer. Onze eisen waren ook rustig, goed met kinderen, niet veel verharen. We hebben een gouden hondje, mijn broertje die er soms iets te ruig mee is doet hij gewoon braaf mee. Hij blaft vrijwel nooit, verhaart niet. Luisterd goed, erg braaf met andere honden.
Als wij hem gaan scheren, wat wel even duurt, is hij zo braaf en geduldig. Wellicht ook een optie om naar te kijken, als die ene eis niet té belangrijk is :)

Verder niet veel ervaring met andere rassen. We hebben een Engelse cocker spaniël gehad (wel jou maat hond haha) en dat was ook een schat en goed met kinderen, gezien ik zelf een kind was toen wij die hadden :p verder kan ik er niet veel over zeggen maar daar zou ik ook eens naar kijken ^^

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:23

Ooh daar weet ik verder niks van af, sorry!
Succes met de zoektocht :)

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:25

Is een Boerenfox of Friese Stabij niet wat? Wij hebben een kruising met daarin Beagle, Boerenfox en Friese Stabij. Voldoet helemaal aan je wensen :)

Albion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:26

Kennissen van mij hebben een Welsh Springer Spaniël, zij wonen ongeveer zoals jij jouw woonsituatie omschrijft. Ontzettend leuke hond, je kunt haar lekker "opfokken" maar over het algemeen een rustige hond, ook met de kinderen. Ze gaan iedere dag min 1 keer 'lang wandelen' langs de rivier, dan kan de hond lekker een uur uitwaaien maar voor de rest vind ie het wel prima binnen en op het (grote) balkon. Zij hebben alleen geen kat, weet niet hoe het ras daarmee omgaat maar alles is te leren natuurlijk :)

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:27

Kun je niet voor een kleiner gefokte labrador kijken ? Is de eerste gezins hond die in me op komt, ken er meerdere in mn omgeving en nog nooit iets negatiefs over gehoord. En een vriendin van mij heeft een vrij kleine. Ik denk dat er beagles rondlopen die groter zijn :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:29

En een labrador evt? Dan zijn in feite ideale gezinshonden voor zover ik weet. :)

Zelfde gedachte als Renee boven mij :D

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:31

En een golden of labrador? Zijn wel actieve honden, maar niet overdreven. Zeker de Golden is vrij stabiel en rustig. Of een Drentse Patrijs <3 Zijn ook zo leuk, wel actief, maar niet overdreven. Zijn echte clowns en zo geweldig leuk!
Onze eerste hond was een Drent :D .

Poedel? Middenslag, ook ontzettend leuke hondjes die graag wat samen met de baas doen, en.....die verharen niet :P

Engels Cocker Spaniel een fijn hondje, je noemt zelf de kooiker al, ook leuke actieve hondjes. En ik vind zelf de Malthezer erg leuk, willen graag wat met de baas doen, zijn best actief, weet alleen niet hoe het met verharen zit en zijn natuurlijk niet zo groot. Welsh Springer Spaniel/

Engelse Stafford etc, er zijn zoveel honden die in jou omschrijving passen.

Wij hebben nu een Mudi, ook geweldig, maar wel een blaffer, voldoet in ieder geval niet aan je eisen :+

Kimmotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:31

Renee_S schreef:
Kun je niet voor een kleiner gefokte labrador kijken ? Is de eerste gezins hond die in me op komt, ken er meerdere in mn omgeving en nog nooit iets negatiefs over gehoord. En een vriendin van mij heeft een vrij kleine. Ik denk dat er beagles rondlopen die groter zijn :)

Hier sluit ik me bij aan! Wij hebben een vrij kleine labrador. Ze zal niet veel hoger uitkomen dan mijn knieën, dus laten we gokken op een centimeter of 50/60. Maar het is een hond met een super karakter! Actief, vrolijk, kindvriendelijk ( ben er zelf mee opgegroeid als kleine meid ) en heel makkelijk te trainen! Prima gezinshond!

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:33

Aurelia: Ik had het idd gevonden over de Cavalier. Erg zonde dat er zo doorgefokt wordt.

De Englisch Cocker Spaniel heb ik idd ook naar gekeken. Moet ik wel ff mijn ouders gerust stellen aangezien mijn opa en oma er vroeger 1 hadden en die had mij als baby heel lelijk gebeten. Hond beet vaak en is ook ingeslapen daarna. Maar denk wel dat dit hond afhankelijk was hoor.

Een boomer is toch een ander woord voor kleine kruising of heb ik dat nou mis?

Renee: Kleine lab lijkt me ideaal maar de vraag is hoe kom je er aan?

Welsh Spinger ken ik niet en ga ik ff opzoeken!

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:35

Of een labradoodle? Zijn er in 3 groottes, de minimaat of wellicht medium zal je bij wensen aansluiten qua grootte. Zomaar even een link geGoogled:
http://australianlabradoodles.nl/labradoodle
Ik ben opgegroeid met duitse herders, maar als ik ooit tijd heb voor een hond, zou dat zomaar een labradoodle kunnen worden. Ik vind ze geweldig.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:36

Golden retriever vind ik echt wat te groot voor ons huis.

Stafford en Poedel is echt niet onze smaak.

Drentse Patrijs zet ik ook op mijn lijstje

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:37

Voorheen was er bij de Cocker sprake van idiopathische agressie, oftewel het rode cockersyndroom, agressie zonder aanleiding. Veel agressie vanuit het niets bij de rode cockers, maar volgens mij is dat er inmiddels weer uit gefokt. Had overigens puur met de vachtkleur te maken

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:37

Labradoodle wist ik niet dat hij in mini formaat voorkwam.

Mijn lijstje raakt al weer aardig aangevuld :D