Poes lijkt te vereenzamen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PureSG

Poes lijkt te vereenzamen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:31

Hoi bokkers,

Wij hebben 2 katten. Een (gecastreerde) kater en een (gecastreerde) poes.
Nu is het zo dat sinds een kleine 2 weken onze lieve kater vermist is. Hij heeft een wond in zijn nek waar wij hem voor behandelen, dus we vrezen het ergste. :\ Onze katten zijn samen opgegroeid en van kitten af aan samen geweest. Nu zijn ze rond de 8 jaar.

Sinds de kater weg is (uiteraard is hij aangemeld op amivedi en doen we er alles aan om ons vriendje weer te vinden), is het gedrag van de poes ernstig veranderd. Ze was altijd een rustig knuffelpoesje die genoot van haar brokjes en het leven hier. Ze koos er voor om veel binnen te zijn bij ons en veel te kroelen en te knuffelen.

De eerste paar dagen waren er geen grote veranderingen aan haar gedrag te merken, enkel dat ze wat meer naar buiten ging (we hebben een kattenluikje), maar verder niet. Echter, nu dat de kater langer weg is, hoe minder ze zich als poes gedraagt. Ze eet nauwelijks nog brokjes (drinkt nog wel goed gelukkig!), wilt niet meer knuffelen/kroelen en miauwt heel veel, heel klaaglijk. Ze kan uren voor het raam zitten miauwen, ze is heel erg zoekende en is érg veel buiten.

We willen eigenlijk nog niet denken aan een nieuw vriendje voor poes, omdat er in principe nog niet zo heel lang voorbij is, maar i.v.m. de wonde van kater zijn we bang dat hij een rustig plekje heeft gezocht om zijn laatste adem uit te blazen. We hielden hem binnen voor de behandeling van hem, en de laatste paar dagen leek hij ook erg verward. Hij poepte en plaste niet meer in de bakken maar op bed of op de bank. Op het moment dat we terug wouden gaan naar de DA de volgende dag, is hij helaas die nacht ontsnapt (ik vraag me nog steeds af hoe hij het kattenluik heeft open gekregen) en niet meer thuis gekomen sindsdien. We zijn bij het dierenasiel geweest om te kijken daar bij de katten, maar ons vriendje zat er niet tussen.

Het is vreselijk dubbelop, poes is overduidelijk erg eenzaam en overstuur en we willen zo graag het goede doen, maar om eerlijk te zijn weten we momenteel niet wat 'het goede' is...

Sorry voor het lange verhaal, maar ik moest het echt even kwijt. We zijn ontzettend verdrietig dat ons lieve vriendje weg is.

RoosDeG

Re: Poes lijkt te vereenzamen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:49

Aller eerst heel veel sterkte :(

Geef het beestje de tijd om te wennen, na een lange tijd samen zijn is alleen zijn natuurlijk heel vreemd.
Misschien kan een katten gedragsDeskundige een uitkomst bieden?
Even een belletje plegen en kijken wat hun van het gedrag vinden?

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 10:59

Dankjewel RoosTinker. We zullen haar zeker tijd geven, gelukkig drinkt ze nog wel goed en wilt ze nog wel natvoer eten. Dus het is niet zo dat ze niets binnenkrijgt. :)
Goed idee om een gedragsdeskundige te contacteren idd.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 11:16

Graag gedaan :)
En heel veel succes, hoop dat ze snel opknapt en terug de oude wordt!

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 12:06

Dat hopen wij ook. :)

Edit: inmiddels heb ik een katten gedragskundige een e-mail gestuurd. Ik ben benieuwd. :)