Haar uitval door rauw vlees?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Micha_

Haar uitval door rauw vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:15

Ik weet dat er al heel veel topics zijn geweest en ik heb ook al een hoop gegoogled maar eigenlijk kan ik nergens negatieve ervaringen of ervaringen vinden die mijn probleem beamen.

Sinds ongeveer 4 a 5 weken voeren wij onze hond (griekse adoptant van ongeveer 9 maanden) en kat (asieldame van 20) rauw vlees van Naturis. En echt ze vinden het beide helemaal geweldig, we wisselen af met verschillende diersoorten (die hond en kat beide mogen) en ze doen het er beide super op. Ons hondje heeft veel minder scheten, veel minder ontlasting en hij vindt zijn eten super lekker.

Laat ik ook even zeggen dat wij niet om bepaalde problemen (huidaandaandoeningen, allergieën oid) zijn overgestapt naar rauw, gewoon omdat ik dit beter vond voor ze. Echter heeft ons hondje sinds een weekje wat kale plekjes in zijn vacht ( over zijn gehele lijf, geen symmetrische plekken) waar op sommige een soort van korstje zit. We dachten eerst dat het door het spelen kwam maar het blijft zich een beetje uitbreiden helaas. Hij lijkt er verder geen jeuk aan te hebben. Het zijn ook geen grote plekken.

Nu is mijn moeder geen voorstander van rauw vlees omdat de honden binnen 'haar' ras (Briards) ze er qua vacht niet goed uit vindt zien. Nou is dat natuurlijk prima en dat mag ze vinden, maar door haar verhaal ben ik een beetje bang dat het door het rauw vlees komt.

Zou het ook zo kunnen zijn dat hij nu pas de 'ontgiftigings' verschijnselen krijgt? Er werd ook verteld dat klachten eerst erger kunnen worden en dan pas afnemen bij een overstap. Echter hadden we dus nooit klachten en is het na 4 weken daar niet een beetje laat voor?

Ook heb ik al aan een voedsel allergie zitten denken, maar dat lijkt me eigenlijk ook sterk omdat hij verder nergens last van heeft behalve de plekjes. Demotex en Leishmania lijken me ook niet het geval deze symptomen zijn heel anders.

Ik ben sowieso morgen van plan om de DA te bellen voor een ander dingetje (ontstoken voorhuid, ook daar zijn tips zeer welkom voor) dus als we langs moeten komen zal ik ook zeker over de huid vragen, maar ik was dus eigenlijk benieuwd of er meer mensen zijn die deze ervaring hebben? Of dat het mogelijk toch nog kan zijn van der verandering?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 00:15

_Micha_ schreef:
Zou het ook zo kunnen zijn dat hij nu pas de 'ontgiftigings' verschijnselen krijgt? Er werd ook verteld dat klachten eerst erger kunnen worden en dan pas afnemen bij een overstap. Echter hadden we dus nooit klachten en is het na 4 weken daar niet een beetje laat voor?

Ontgifting kan het niet zijn, want dat is complete nonsens. Een smoesverhaal om de diarree en andere tekenen van verstoorde spijsvertering goed te praten waar honden nogal eens last van krijgen bij een radicale dieet verandering, zoals van brok op vers vlees.
Ontgifting door wat voor dieetverandering dan ook bestaat niet. Niet bij honden en niet bij mensen.

Het zou kunnen zijn dat je hond allergisch is voor iets in zijn dieet (allergieen voor dierlijke eiwitten zijn gangbaarder dan die voor granen, wat de vers propaganda ook beweert). Voer je je hond nu een andere eiwitbron (andere diersoor(ten)?).

En natuurlijk kan het een andere niet dieet gerelateerde oorzaak hebben, correlatie is niet altijd causaliteit.
Ben benieuwd wat je DA er van zegt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 04:36

Toen wij jaren geleden over stapten op rauw vlees, werd een van de honden ook nagenoeg kaal. Dat is weer helemaal bij getrokken en hij glanst als een spiegeltje.

_Micha_

Re: Haar uitval door rauw vlees?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 07:26

Binnen hoeveel tijd is dat bijgetrokken Diablo?

Kuggur bedankt, allergie zou inderdaad goed kunnen. Helaas weet ik niet goed welke diersoorten hij de afgelopen week heeft gehad. We kopen altijd een aantal verschillende soorten verdelen deze in kleinere porties en stoppen ze weer in de vriezer (we laten het vlees natuurlijk niet ontdooien).
Heel andere oorzaak zou natuurlijk ook goed kunnen.

Nu bedenk ik me ineens dat ik natuurlijk wel even kan kijken welke diersoort eventueel meer eiwitten bevat (of zeg ik nu totale onzin) want ik weet nog wel welke diersoorten we gehaald hadden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:57

Dat weet ik niet meer precies, het is al een aantal jaren geleden. Maar het heeft wel even geduurd. Hij had trouwens geen korstjes, hij werd gewoon echt kaal.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 08:59

ik voer ook rauw,mijn honden zien er mooi uit.Maar ze krijgen er een biergistpil door iedere dag.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:03

Ik voer ook rauw, en herken het niet. Mijn hond heeft er nog nooit zo goed uit gezien!

Waarom geef jij er een biergistpil bij Geerke, ben ik nieuwsgierig naar. :)

Linea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 09:51

Rauw vlees veroorzaakt in principe geen haaruitval. Wat ik me wel kan voorstellen, is dat er toch sprake is van een onderliggende oorzaak dat tot voor kort kon worden onderdrukt door het imuunsysteem van de hond maar nu door de omschakeling naar boven is gekomen. Ik denk dat het verstandig is dit eerst uit te sluiten, voordat je gelijk aan een voedselallergie gaat denken, dit komt echt niet zo vaak voor.

Wat ik zou doen is toch even naar de dierenarts en goed laten controleren op mijt en andere parasieten. De gelokaliseerde vorm van demodex bijvoorbeeld, dragen veel honden met zich mee zeker honden uit het buitenland hebben hier meer kans op. Zo lang de weerstand hoog genoeg is merk je dat niet op. (Heb hier ook zo'n hondje met een paar kleine plekjes met schilfers wat uiteindelijk demodex bleek te zijn terwijl ik ook dacht dat de symptomen niet overeen kwamen)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:37

Lante schreef:
Ik voer ook rauw, en herken het niet. Mijn hond heeft er nog nooit zo goed uit gezien!

Waarom geef jij er een biergistpil bij Geerke, ben ik nieuwsgierig naar. :)

tja...schijnt tegen vlooien te helpen?Ik heb nooit vlooien bij mijn vijf honden.Ik behandel ze nooit,ook niet preventief.
wel grappig...pas sinds gisteren op de golden retriever van 7 maanden van mijn vriendin.Stikt hij van de vlooien :') Heb hem net al gewassen en er veel doodgeknepen.Hopelijk krijgt de rest ze niet :7

Linkje
http://fleacures.com/brewers-yeast-for-fleas/
Laatst bijgewerkt door geerke op 04-08-14 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:47

Okay, leuke tip!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 13:29

Ik heb geen ervaring met het kaal worden icm korstjes? Ja, eigenlijk wel, maar dat was bij de ene een allergische reactie op ontvlooiingsmiddel en bij de andere voedselallergie(maar dat waren allemaal wondjes op haar kop en die at brok)

_Micha_ schreef:
Ik ben sowieso morgen van plan om de DA te bellen voor een ander dingetje (ontstoken voorhuid, ook daar zijn tips zeer welkom voor)

In ieder geval geen voorhuidcleaner van de DA. Die zijn wel erg agressief. ;) Ik maak het hier schoon met afgekoelde kamille thee. Dat spuit ik met een spuitje (zonder naald natuurlijk) in de schacht en spoel het zo schoon. Dat 2 of 3 keer per dag een aantal dagen achter elkaar en dan is hij er weer weken vanaf.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 14:13

Vanochtend DA gebeld voor probleem met de voorhuid, echter zo'n onbevredigend antwoord gekregen (dat de enige andere optie castreren was) dat ik niet meer van plan ben om naar dezelfde DA te gaan (zijn er pas 1x geweest en dat was ook niet super). Dus nog niet met onze Viktor langs geweest, ik moet eerlijk zeggen dat het nu niet erger lijkt te worden, en ik ook geen korstjes zie.

Ben opzoek naar een andere DA maar dat is helaas niet zo makkelijk.

MyWishMax, voor de voorhuid gebruikte we wel spul van de DA Perpusol, bleef het heel even weg maar volgende dag gewoon weer terug. Gelezen dat vitamine C erg kan helpen dus dat gaan we proberen en heb ook goudsbloem mee gekregen om thee van te trekken :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:23

Ook na castratie kunnen ze het nog houden/krijgen, dus geen garantie dat het dan weggaat. Terug blijven komen doet het sowieso wel, maar na een dag is wel heel snel. Je kan ook nog echinechea, of hoe je dat ook schrijft, met water mengen en dat inspuiten. Dat doe ik als het even wat erger is. Als je het wil proberen zal ik opzoeken hoe het precies heet.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 14:26

Precies, dat had ik ook al vernomen en dan vind ik het niet prettig als een DA dat als enige oplossing noemt. Graag als je dat zou willen opzoeken?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:31

Ik heb begrepen dat vit C op basis van ascorbinezuur kan helpen (let op, niet te lang geven omdat ze ook zelf Vit C aanmaken en dit kan verminderen door te lang Vit C gebruik) Dit schijnt de urine te verzuren waardoor de "cultuur" voor bacterien ed ongunstig word waardoor ontstekingen minder worden.

Bij mijn hond (ook incl ballen) had het wel geholpen, maar lees je van te voren wel even in. :)
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 04-08-14 14:36, in het totaal 2 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:34

Een dessert lepel Echinacea Extra Forte van Bloem, daar een dessert lepel warm water bij (niet heet, maar gewoon lichaamstemperatuur haha), even mengen en dan kan je 2 keer spoelen. Je kan het ook inwendig geven, het ligt er aan hoe groot de hond is, maar meestal de helft van de mensendosering in een schone bek.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 14:47

Ik volg dit even. Ik heb een franse bull van bijna 17 weken. Op 14 weken zijn we naar de dierenarts geweest omdat we vermoedde dat ze schimmel had opgelopen door een pony bij ons op stal. Ze had ook kale plekjes met korstjes op en staat sinds ze 10 - 11 weken is voornamelijk op rauw vlees. (ze heeft daarnaast altijd brokken met 60% vlees ter beschikking). Donderdag krijgen we de uitslag van haar huidafkrabsel. Ik ben nog benieuwder nu ik dit topic lees...

Ik was haar nu 2x per week met malaseb en breng regelmatig Dactarin zalf aan op de plekjes.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 14:57

Ik ben ook heel erg benieuwd Yellomofoon! Wil je het laten weten als je de uitslag weet? Heb je misschien ook foto's van de plekjes? Ik zal straks proberen om ze bij mijn hond te maken.

Super bedankt MyWishMax! :)

Riddershow bedankt! Dat had ik inderdaad ook gelezen, ik ben sowieso niet iemand die zomaar wat doet zonder in te lezen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 15:13

Sinds de behandeling met de shampoo zijn er geen korstjes meer op, enkel kale plekjes. (1tje op haar rug, 1tje in haar hals en 1tje op haar snuit). En ik zal het je laten weten!

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 17:42

Ik heb net even geprobeerd foto's te maken van zijn plekjes!
Afbeelding
het gaat om de plekken op het zwarte, dat op het beige gedeelte heeft hij altijd al hij zit daar gewoon heel erg dun in zijn vachtje. Heeft ook geen haar onder zijn oksels.

Afbeelding

Ze zijn dus erg klein en ook niet mega goed zichtbaar.
http://s63.photobucket.com/user/kikker1 ... .jpeg.html

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:11

Ik voer ook rauw maar heb hier ook geen ervaring mee.
Ontgiftiging is het inderdaad niet, want net zoals Kuggur geloof ik daar niet in.

Wel denk ik ook aan een onderliggend probleem. Uitlaathond van mij had ook een wat slechtere vacht, rommelende buik en ontstoken pielemuis. Stond overigens gewoon op brok.
Maar waar er meer problemen zijn zoek ik liever 1 oorzaak ipv meerdere aparte (tenzij ze echt niet te verbinden vallen).

Hierbij denk ik dus aan een algeheel lagere weerstand ten gevolge van een bacterie oid. Tot je een nieuwe DA ziet, zou ik dus sowieso probiotica geven.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 23:12

De test voor schimmel is negatief teruggekomen. Dus geen duidelijke reden waarom ze die plekjes had.
Ze krijgt nog steeds ongeveer 150 gram DARF eko en daarnaast wanneer ze zin heeft Wolsblut brokjes.