[MD]oudere hond met arthrose

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

[MD]oudere hond met arthrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 14:05

mijn schoonmoeder heeft een langharige mechelaar,ze is nu een goede 9 jaar oud. gekocht bij een fokker van mechelaars, maar nadien ontdekt dat die er toch wat louche praktijken op nahield en eigenlijk in de categorie broodfokker valt. Maargoed.
dier heeft zowiezo elleboogdysplasie, en staat al vanaf haar 4 jaar op medicatie.
Momenteel krijgt ze HILLS veterinaire voeding voor de gewrichten, een voedingssuplement voor de gewrichten,en dagelijks metacam. ze heeft ondertussen ook uiteraard arthrose.
Daarmee was ze redelijk goed, dagelijks kan ze zo nog drie korte wandelingetjes aan,en ze had betere en slechtere dagen.
de laatste twee weken is ze eigenlijk erg aan het verslechteren,raakt niet meer in of uit de zetel, en ligt vaak te janken en met haar poten te trekken.
een operatie is aboluut geen optie meer,en we beseffen dat het nu aftellen is. Zijn er echter nog supplementen of betere medicijnen die de pijn kunnen verlichten of andere optie"s?

Kuggur

Re: [MD]oudere hond met arthrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:20

Wel het is een open deur intrappen, maar laten inslapen is natuurlijk een optie.
En zoals jij de lichamelijke toestand van deze arme hond beschrijft zou ik niet aarzelen als het de mijne betrof.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 14:27

Kuggur schreef:
Wel het is een open deur intrappen, maar laten inslapen is natuurlijk een optie.
En zoals jij de lichamelijke toestand van deze arme hond beschrijft zou ik niet aarzelen als het de mijne betrof.

het is de hond van mijn schoonmoeder.
het probleem=is dat dit dier nog zo goed is in het koppie, ze is nog altijd content en speels en tevreden, en dat maakt het natuurlijk zoveel moeilijker.
ikzelf ga niet over het wel of niet inslapen, we weten dat het waarschijnlijk nog voor de winter zover zal zijn ( de winter doorheen slepen is eigenlijk geen optie meer), maar het zou fijn zijn dat ze de laatste weken met minder pijn kan doorbrengen. Als er geen optie's meer zijn wordt ze uiteraard ingeslapen...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:41

Ik quote je hier even:
Duhelo schreef:
de laatste twee weken is ze eigenlijk erg aan het verslechteren,raakt niet meer in of uit de zetel, en ligt vaak te janken en met haar poten te trekken.

Zou je als het je eigen hond betrof, deze toestand willen laten voortduren?
Natuurlijk je kunt de hond op zware pijnmedicatie zetten, ontstekingsremmers etc, maar is dat een kwaliteitsleven?
Ik lees hier zo vaak berichten van mensen met honden die er lichamelijk beroerd aan toe zijn en wiens lijden gerekt wordt met het argument van "dat koppie dat nog zo helder is" (en variaties daarop, zijn eten smaakt hem nog zo, hij kwispelt zo nu en dan etc, etc, etc).
Leuk en aardig, maar het koppie is niet het probleem....

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:43

IRAP proberen?

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 14:53

Onze hond krijgt dog flex van excellent is een soort olie supplement, wij zijn best tevreden over het resultaat, gebruik het overigens ook voor mijn paard, maar dan de paarden variant ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 15:30

je zou eens een zwaardere pijnstiller kunnen proberen,hier heb ik hele goede ervaring met cymalgex,dat is zwaarder als metacam,en speciaal voor botproblemen...

of je kan proberen of de DA tramadol wil voorschrijven,daarnaast kan je nog supplementen geven als glucosamine,maar voor die werken ben je ook wel weer een poosje verder...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 20:19

de glucosamine en msm krijgt ze dus al. daarmee hebben ze het de laatste twee jaar vrij goed kunnen houden.( over het algemeen erg goed, maar vooral opstartproblemen)
de laatste twee weken is het hier vrij vochtig geweest, vandaar dat ze ook meer last heeft. Mijn schoonmoeder is ze niet van plan om ze nog een winter te laten doormaken.
Kwestie van het wel of niet doorproberen of inslapen, met mijn eigen hond weet ik niet. Nu kan ik vanop een afstandje kijken en zeg ik: inslapen. maar dat is niet mijn beslissing,en ik kan ook niet dwingen om te laten inslapen. Zolang mijn schoonmoeder wil doorgaan kan ik wel helpen door optie's aan te dragen die kunnen helpen.

ik leg de namen vd pijnstillers voor aan de dierenarts. Momenteel staat ze op de maximum dosering van metacam voor haar gewicht, maar dat is niet meer voldoende.
wzt zijn de gevolgen als we "overdoseren"? op lange termijn moeten we niet kijken,maar we willen haar uiteraard niet moeten afvoeren omdat ze bv een niercrise doet door de pijnstillers.

w&at is IRAP?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 20:33

Chavalli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:35

Onze hond deed het goed op Gelatinaat van Primeval.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:40

ja hoor traumeel mag je altijd geven dat kan geen kwaad ook niet naast pijnstillers,maar verwacht er geen wonderen van...

ik zou zelf niet metacam gaan overdoseren,maar een sterkere pijnstilling vragen,er is zoveel op de markt aan pijnstillers :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 20:42

kimmie261 schreef:
ja hoor traumeel mag je altijd geven dat kan geen kwaad ook niet naast pijnstillers,maar verwacht er geen wonderen van...

ik zou zelf niet metacam gaan overdoseren,maar een sterkere pijnstilling vragen,er is zoveel op de markt aan pijnstillers :)

de dierenarts van dienst schrijft enkel metacam voor. Volgens mij heeft hij gewoon niet zoveel zin om hem er mee bezig te houden. hij heeft nooit laten weten dat er ook iets sterkers bestaat. Ik probeer haar nu eens mee te krijgen naar mijn dierenarts, heb haar ook net gemaild.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:46

Een hond met zulke klachten kun je alleen maar op de pijnstillers enz zetten.
Met traumeel kom je er echt niet.
En als een hond zoveel pijn heeft dat hij niet eens meer in of een stoel kan komen..zou ik uit zijn lijden verlossen.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:48

Onze 10 jarige golden retriever krijgt dagelijks 1x carporal, werkt super!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:55

Hier helaas ook een hond met zware atrose.
Hij staat al weer een jaar op tramadol 2 daags 1 tablet.
En een pijnstiller die hij 1x in de maand krijgt. Weet alleen even de naam niet meer. Ze zijn namelijk net op.

Nu met het warme weer doet hij het super. Hij rent speelt en loopt ook makkelijk de trap op.
Tuurlijk ik moet geen wandelingen maken van een uur. Ik loop nu een klein rondje van 10 min maar we spelen dan wat waar door we toch een klein halfuurtje weg zijn.

Edit: naam schiet me ineens te binnen het heet trocoxil.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:09

Dank je voor alle namen! We hebben morgen een tweede opinie bij mijn dierenarts, ik noteer hier alle opties, en hopelijk kunnen we zo haar laatste tijd pijnvrij maken :)
Meer opties kwa pijnstilling zijn heel erg welkom, dit is een grote hulp!( en weer het besef dat wij belgen tien jaar achter komen op medisch gebied...)

moos1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:21

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 21:23

Dit klinkt inderdaad erg interessant, en bijna geen bijwerkingen. Moest dit kunnen aanslaan ...

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:24

Dat zou voor de hond en jullie de mooiste oplossing zijn...pijnvrij :D

Succes bij de dierenarts.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 21:43