Kat vertoont agressief gedrag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fantast

Kat vertoont agressief gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 08:31

Wij hebben sinds 2008 een poes (gekregen als kitten) in huis (siyah), in 2011 hebben wij er nog een poes bijgekregen, welke ook als kitten in huis kwam (zuleika). Ze konden al vrij snel met elkaar overweg, siyah waste de kleine zuleika en speelde met haar al met al een goede match.
Maar sinds vorige maand valt zuleika vanuit het niets aan, zodra de andere kat even miauwt vliegt ze erop af, gevolg 2 katten die over de vloer rollen, waarop de hond (Amerikaanse bull) dus denkt dat ze zich er ook mee moet bemoeien, die is inmiddels ook doelwit en wordt ook zonder reden aangevallen. Vorige maand is dit 2 keer voorgevallen, daarna was alles weer goed, de poezen liggen samen te slapen etc. Afgelopen maand zijn ze van hun eigen kamer boven verhuisd naar het bijhok omdat de kamer waar ze zaten voor de baby wordt, ook dit ging zonder problemen.
Maar sinds dit weekend is het weer mis, vrijdag een aanval vanuit het niets, en gisteren weer 2 keer, 1 keer was de hond weer doelwit, hier zaten wij bij en door bepaalde signalen konden wij de hond weg lokken en de kat in het nekvel pakken en afzonderen.
Gisteravond wederom raak, siyah rolde lekker over de vloer, miauwde even en bam, ze probeert dan het bijhok in te komen, dus toen zij in een hoekje zat, ging de ander terug (snel de deur gesloten). Toen was de hond doelwit geworden, dit keer was de hond erop voorbereid en kon haar tussen de poten klemmen en op de grond drukken (verder heeft ze niets gedaan). Toen ze de kat losliet was deze overdonderd en liep brommend weg, ook de hond even apart gezet om de poes te vangen. Siyah bij ons gelaten en de ander in het hok gedaan.
De laatste weken ligt siyah altijd achter het gordijn, wij dachten dat ze zich verstopte voor onze zoon, die wel eens druk kan zijn, maar vermoeden nu dat dit voornamelijk voor die andere kat is.
De katten zijn ook vanwege stress van siyah vannacht niet bij elkaar geweest!
Maar wij zitten inmiddels met onze handen in het haar, dus misschien heeft iemand tips hoe wij dit gedrag kunnen voorkomen, anders vrees ik dat wij een ander huis moeten zoeken voor zuleika.

(Het zijn binnekatten, zuleika is een pers en siyah een halve pers, beide niet gesteriliseerd omdat ze niet buiten komen)

jesito

Re: Kat vertoont agressief gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 08:57

Ik zou je vraag eens stellen aan een kattenopvang, stuur hen eens een mail of bel even.
Zij hebben zoveel ervaring met gedrag van katten en willen je vast helpen.
http://www.katimo.nl/ Voorbeeldje.
Succes.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 18:13

Dank je, dat ga ik zeker even doen! Net konden we haar weer net op tijd in het nekvel pakken. Die andere poes miauwde naar onze zoon en dan valt ze gelijk aan

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:19

misschien wel steriliseren zodat de hormonen rust krijgen?

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:26

Yom schreef:
misschien wel steriliseren zodat de hormonen rust krijgen?

Dit als eerste inderdaad :j

Verder is een kattengedragstherapeute een goed idee. Ik geloof zelfs dat iemand hier op Bokt hiervoor in opleiding is en gratis consults doet. Haar naam is Zwerte.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:32

Onze poes deed dat ook. Sterk territorium gedrag!
En kan inderdaad met de hormonen te maken hebben.
Je kunt ook contact met je dierenarts opnemen over dit probleem.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 18:44

Ze is trouwens een jaar ouder, maar dat kan dus prima op oudere leeftijd vanuit het niets beginnen?
Bedankt voor de naam ik zal haar zo eens een pb sturen!

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 18:45

ThreeFingers schreef:
Onze poes deed dat ook. Sterk territorium gedrag!
En kan inderdaad met de hormonen te maken hebben.
Je kunt ook contact met je dierenarts opnemen over dit probleem.

Is het weer over gegaan?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 18:45

Je hebt ze naar een andere plek verhuist, dat kan wel zonder problemen zijn gegaan maar ik denk dat daar toch de oorzaak ligt. Geeft haar geen goed en veilig gevoel en ze pakt alles wat in haar ogen gevaarlijk is.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-14 18:57

bigone schreef:
Je hebt ze naar een andere plek verhuist, dat kan wel zonder problemen zijn gegaan maar ik denk dat daar toch de oorzaak ligt. Geeft haar geen goed en veilig gevoel en ze pakt alles wat in haar ogen gevaarlijk is.

Ruim een maand geleden vertoonde ze dit gedrag ook, toen zaten ze nog op hun eigen plekje, vandaar dat ik het daarin eigenlijk niet zoek

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 19:01

Oke, dan heb ik te snel gelezen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 20:33

Je hebt pb!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:47

Mijn poes deed dit ook, en het werd steeds erger. Ik had veel gelezen en er met de da over gehad, gesteriliseerd .. Maakte niks uit. Felliway, bachbloesem, you name it. Toen ze zomaar een peuter echt aanvloog die aan tafel zat te kleuren was de maat vol. Ze kon terecht op stal maar is weg gelopen naar de buren, en daar is ze gelukkig.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 23:51

Misschien een beetje raar, maar ons zeer agressieve konijn (viel zelfs de hond aan. := ) draaide als een blad aan de boom om sinds ze geholpen is. (en een vriendje heeft en meer beweegt)

Dat zou ik dus eerst overwegen...

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 00:26

Heel herkenbaar, mijn kleine feeks viel hond en kat aan als ze simpelweg een ochtendhumeur van drie dagen had. Gesteriliseerd. ...en over.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 00:35

Behalve dat ze niet gesteriliseerd zijn, omdat ze niet buitenkomen.. heb je ze ook om een andere reden niet laten steriliseren? Gezien het raskatten zijn en kittens daarvan behoorlijk prijzig zijn :j.
Als dat zo is, zou ik kunnen begrijpen dat je eerst wat meer informatie wilt over de hormonen en of dit echt opgelost ook gaat worden met een sterilisatie.
Als je ze niet hebt gesteriliseerd, puur omdat het niet nodig was, zou ik zelf daar zsm voor kiezen, omdat de kans toch groot is dat het door de hormoontjes komt. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 06:30

Kan ook gewoon een ontevreden poes zijn die zich niet veilig / prettig / geliefd genoeg voelt en daardoor gaat lopen griepen :P

Wanneer je dan gaat beginnen met boos worden, in nekvel grijpen, afzonderen enzo, worden ze alleen maar netiger naar hun omgeving zoals strontvervelende kleine kinderen voordat Supernanny komt zeg maar :P

Vaak helpt het enorm als je de betreffende poes het gevoel geeft dat ze er echt bij hoort en dat ze belangrijk / geliefd is, dus gewoon wat vaker kroelen / spelen en zorgen dat ze een fijn plekje heeft zodat ze geen negatieve energie opbouwt die ze af gaat reageren op de andere dieren.

Het altijd binnen op elkaars lip zitten geeft toch al sneller kans op irritaties...

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 07:26

pmarena schreef:
Kan ook gewoon een ontevreden poes zijn die zich niet veilig / prettig / geliefd genoeg voelt en daardoor gaat lopen griepen :P

Wanneer je dan gaat beginnen met boos worden, in nekvel grijpen, afzonderen enzo, worden ze alleen maar netiger naar hun omgeving zoals strontvervelende kleine kinderen voordat Supernanny komt zeg maar :P

Vaak helpt het enorm als je de betreffende poes het gevoel geeft dat ze er echt bij hoort en dat ze belangrijk / geliefd is, dus gewoon wat vaker kroelen / spelen en zorgen dat ze een fijn plekje heeft zodat ze geen negatieve energie opbouwt die ze af gaat reageren op de andere dieren.

Het altijd binnen op elkaars lip zitten geeft toch al sneller kans op irritaties...

:')

Maar dit is waar wij momenteel ook aan denken, het valt nu op dat ze aanvalt zodra de ander miauwt. Die miauw doet ze meestal als ze geaaid wordt/aandacht krijgt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 10:16

Wij hebben ook zo'n poesje hier, echt een vuilakje ;)

Poes is veel ongeduriger en veel meer op zichzelf dan de kater, dus de kater wordt eigenlijk meer geknuffeld en krijgt meer aandacht... en mevrouw vindt het dan echt een verwende lül en wordt erg jaloers (terwijl als je haar wilt kriebelen ze wegloopt enzo :roll: )

Ze kan echt uit het niks die kater klappen verkopen, gewoon omdat ze het een lül vindt die "altijd alle aandacht krijgt" in haar ongedurige poezen-beleving....vrouwen.... :P

Als het poesje voldoende aandacht krijgt en waardering krijgt dan is er niks aan de hand en gaat ze al snorrend de kater zitten wassen :P

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 16:47

pmarena schreef:
Wij hebben ook zo'n poesje hier, echt een vuilakje ;)

Poes is veel ongeduriger en veel meer op zichzelf dan de kater, dus de kater wordt eigenlijk meer geknuffeld en krijgt meer aandacht... en mevrouw vindt het dan echt een verwende lül en wordt erg jaloers (terwijl als je haar wilt kriebelen ze wegloopt enzo :roll: )

Ze kan echt uit het niks die kater klappen verkopen, gewoon omdat ze het een lül vindt die "altijd alle aandacht krijgt" in haar ongedurige poezen-beleving....vrouwen.... :P

Als het poesje voldoende aandacht krijgt en waardering krijgt dan is er niks aan de hand en gaat ze al snorrend de kater zitten wassen :P

Precies dit is ook mijn ervaring. Wij hebben een poes, gewoon een echte vrouw. De kater is een beetje dommig en is zich van geen kwaad bewust en wordt soms vanuit het niks in elkaar gemept :+
Nu krijgt de kater ook meer aandacht, die dwingt dat namelijk af. De poes doet dat niet en wordt dan weleens over geslagen, met als gevolg dat ze dus nijdig wordt.
De poes krijgt nu wat vaker, afzonderlijk van de kater die zetten we dan even apart, aandacht en daardoor is het enorm verbeterd. Maar het blijft een vrouw die om onverklaarbare reden ineens uit kan vallen of door het huis loopt te mokken :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 18:47

Hihi ja dat, exact :D

Ik vind vrouwendieren ook helemaal niet leuk, doe mij maar die uitgezakte bolle plofkater, die is lekker altijd hetzelfde en houdt altijd wel van een lekkere kriebel, loopt trouw achter me aan te rommelen, vindt het gewoon lekker om erbij te zijn er geaaid te worden....

Maar dan zitten wij laat op de avond ein-de-lijk op de bank even neer te ploffen, horen we *klap-klap* en schiet het poesje naar binnen. Die komt dan even *prrrr* langs de bank alsof ze aandacht wil, maar ze wil toch niet geaaid worden :roll:

Vervolgens horen we de kater zichzelf naar binnen hijsen (stuk minder soepel :+ ) die loopt dan inderdaad wat dommig / nietsvermoedend om de bank heen naar binnen, om de salontafel heen....en krijgt ineens vanuit het niets een paar gemene schrappen van de poes :roll:

Dat gebeurt dan een paar dozijn keer in een paar maanden tijd waarbij de kater heel sukkelig reageert met zo'n sip / bangig kopje....sul doet ook niets terug...totdat er elke paar maanden iets knapt en dan VALT hij me toch uit...dan vermoord 'ie het poesje bijna :oo

Dus we moeten echt goed in de gaten houden dat madam een beetje tevreden blijft :P

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:01

Oh dat doet de kater ook, dat eens in de zoveel tijd dan toch een keer uitvallen. Hij springt er dan gewoon bovenop :+
De poes dan gillen alsof ze bijna vermoord wordt idd.
Tis dus overal hetzelfde :')

Aandacht aan de aanvallende kat is denk ik toch de beste oplossing.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:09

Hihi ja blijkbaar :+

Hier moeten we de kater er dan echt af trekken, die is op dat moment zo sterk als een beer en wìtheet en zou haar volgens mij echt vermoorden, er knapt dan echt iets in hem :oo

En de kater is ruim 5 kg terwijl het poesje nog geen 3 kg is, dus dat is ook best een verschil, krijsen idd.... dat is op dat moment dan wel heel zielig want die kater is echt woest, maarja geef hem eens ongelijk :=

Terwijl het een super vredelievend ventje is, echt een rooie goedzak, maar dat grijze krengetje doet hem ook ZO'N onrecht aan steeds :=

Die eikel zou gewoon meteen een mep terug moeten geven elke keer als ze hem grijpt -O-

Poesje tevreden houden dat houdt iedereen tevreden :j

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:17

Wij hebben 1 poes die ook een tijd agressief was naar de andere katten. We hadden het vermoeden dat ze zich niet lekker voelde, ook al toonde ze niks. Bij onderzoek bleek ze een flinke blaassteen te hebben; die is operatief verwijderd. Sindsdien is ze niet meer vervelend. Als een kat ineens veranderd in gedrag, is het heel vaal zoiets; hij of zij voelt zich niet goed.
Zou haar bij de DA laten controleren...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:31

pmarena schreef:
Poesje tevreden houden dat houdt iedereen tevreden :j

:')