Tanden poetsen bij de hond - tips gevraagd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Klijntje

Tanden poetsen bij de hond - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 12:41

Wij hebben een hondje, een (vermoedelijk) kruising chihuahua-dwergkees van 4 jaar. We hebben hem 'viavia' sinds afgelopen oktober.
In mei ging hij voor zijn inentingen naar de da en kreeg daar ook een algehele controle. Daarbij ontdekte de da dat het gebit van Ober in behoorlijk slechte conditie was. Zeker gezien zijn jonge leeftijd zag het er niet best uit (er werd wel bij gezegd, dat 'zulk soort hondjes' vaker een slecht gebit hebben).
Een aantal weken later heeft hij daarom een behandeling/reiniging onder volledige narcose gehad. Gelukkig hoefden er geen tanden getrokken te worden. Wel werd ons (uiteraard) geadviseerd om voortaan dagelijks zijn gebit te gaan poetsen. Ik heb daarvoor tandpasta van de da (Virbac enzymatische pasta) en een speciaal klein borsteltje.
Ober laat dit op zich goed toe, hij blijft gewoon zitten en ik kan zijn lip optillen en de borstel hanteren. Maar eerlijk gezegd is er van echt 'poetsen' niet echt sprake. Ik kan de tandpasta op zijn tanden smeren en zijn tandvlees een beetje masseren. Maar lekker schrobben zoals je dat bij je eigen gebit kunt, lukt niet omdat Ober er steeds met zijn tong en lip tussendoor zit.
Ik vraag me nu dus af of dit wel afdoende zal werken? We willen een nieuwe behandeling liefst zien te voorkomen...
Misschien heeft iemand nog tips?

Ober krijgt alleen droog voer en heeft vrijwel altijd een kauwbot tot zijn beschikking, hier maakt hij ook graag gebruik van.

Nikka

Re: Tanden poetsen bij de hond - tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:44

Dun gaasje om je vinger doen, tandpasta er op en wrijven maar. Er schijnt ook iets te zijn wat je door het drinkwater kan doen, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:48

Ik poets de tanden van mijn honden niet. Ik heb shih tzu daar wordt ook van gezegd dat ze een slecht gebit hebben. Wat ik doe ze krijgen van mij brokken te eten van Prins, en 1x per week vlees(zoals carnibest,smuldier,prins etc) en ze krijgen natuurlijke snacks. Dus pensstaafjes,gedroogde kipfilet,gekookte hart en absoluut NIET dentasticks of iets dergelijks.
Af en toe een mergpijpje vinden ze heerlijk.Houd het zo natuurlijk mogelijk in dat andere zit meestal suiker,zout,conserveermiddelen en andere troep.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 12:53

Wij kopen ook geen dentasticks of vergelijkbaar. Hij heeft gewoon een bot. En we poetsten dus voorheen ook niet... Maar het zag er echt slecht uit, rood gezwollen tandvlees en dikke lagen bruine plak. Dat moet op z'n minst gevoelig voor hem geweest zijn... Daarnaast kostte de behandeling zo'n 115,- en als we dat in onze zak kunnen houden door zelf zijn gebit bij te houden, dan heel graag ;) Het is een kleine moeite, ik vroeg me alleen af of het wel zoden aan de dijk zet, omdat ik voor mijn gevoel niet echt 'poets' (alleen maar smeer)

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:55

Ik gebruik dezehttp://www.hondenwebshop.nl/product/details/707/product:tandenborstel tandenborstel. Daar zit aan één kant een normale borstel op. Aan de andere kant een piepklein borsteltje. Dit is denk ik ideaal voor jou. Verder is vers vlees beter. Er zijn mensen die zeggen dat juist van de brokken het tandsteen weggaat, maar mijn honden krijgen geen brokken en hebben spierwitte tanden die ik eens in de week ongeveer even een beetje poets.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:55

Een beetje offtopic sorry :o
Maar wat is er precieszo slecht aan dentasticks?

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 12:56

Er zit veel suiker in en ze zijn superzacht waardoor er weinig effect optreedt.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 12:57

Precies, hap slik weg, dat kan nooit veel effect hebben imo

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 13:04

NoName, ik heb precies hetzelfde borsteltje. Ik gebruik alleen de kleinste omdat ie zo'n klein bekkie heeft. Wrijven met een gaasje zoals Nikka zegt wil ik ook nog wel proberen.
En thanks voor de tip over vers vlees. Dat wist ik niet. Zal eens op onderzoek uit gaan!

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 20:38

mijn tante geeft haar kleine hondje ( Chihuahua X Malthezer ) een soort van huid achtig kauw ding en die moest ook voor reiniging terug komen, Na dat huid achtige hoeft dat niet meer, was mooi schoon