Poes heeft constant honger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Poes heeft constant honger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 11:10

Mijn poesje van 1 jaar is 4 weken terug "geholpen".
Sindsdien heeft ze constant aanhoudende honger.

Op aanraden van de dierenarts ben ik overgestapt op RoyalCanin sterillised.
Hiervan mocht ze gezien haar gewicht 40 gram op een dag.
Als ik deze 40 gram neerzet is het binnen no time op. Dus ik ging in 4 porties voeren van elk 10 gram.
Enkel zijn deze brokjes zo klein dat ze ze naar binnen schept/schrokt en zonder kauwen doorslikt.
Daarna bleef de honger gewoon.

Op aanraden van een vriendin voer ik nu Hills Vetessentials Feline Young Adult.
Dit voer is ook speciaal voor geholpen poesjes en zou een verzadigder gevoel moeten geven.
Ook zijn deze brokken vrij groot, dus moet er wel gekauwd worden.
Helaas schrokt ze ook dit voer naar binnen alsof ze nooit wat krijgt en kauwt ze alsnog niet goed.
Na het eten heeft ze nog steeds honger.

Ze is netjes ontwormt, dus dat kan het ook niet zijn.

Heeft iemand tips?

Gaia

Re: Poes heeft constant honger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:41

Ik kan je aanraden om eens te kijken naar graanvrij voer of bijvoorbeeld KVV (rauw vlees). Dat is voer zonder bijproducten (of in ieder geval minder), waardoor je poes sneller verzadigd is, en alleen maar voedingsstoffen binnenkrijgt wat ze nodig heeft.
Wat ook nog een idee is, is een voerbal. Dan moet ze moeite doen voor haar voeding en is ze langer bezig.
Toen onze poes geholpen was, was ze de eerste tijd ook onverzadigbaar. Later werd dat wel beter, maar in die periode zijn we voor haar ook overgestapt op graanvrije brokken. Dus dat kan ook meegespeeld hebben....

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:49

Waarom mag ze geen gewone brokjes.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 18:55

Hier hebben ze de hele dag vrij de beschikking over droge brokjes...het ligt in de natuur van een poes om vele malen kleine beetjes te eten op een dag. Met 4x 10gr zouden mijne het ook naar binnen schrokken :j

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:12

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:15

Al eens vers vlees geprobeerd.? En tegen het schrokken, bakje voer over een dienblad verspreiden of over de vloer.

skessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 19:18

de onze krijgt op aanraden van de dierenarts Royal Canin Neutered Satiety Balance.
Dat is het enige voer dat onze jonge geholpen kater echt verzadigt en voorkomt dat hij alles van tafel en aanrecht rooft.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-14 22:06

Je hebt van die mindboards voor katten. Met geultjes en lege bolletjes waar je brokjes in kunt doen. Dan moeten ze werken voor hun eten. Langzamer eten -> minder hongergevoel.
Kijk maar eens hier.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:35

Voor dit probleem geef ik mijn kat af en toe een kippennek of hazenschouder, of hele kip :+ Dan moet ie kauwen, scheuren en kraken. Ik kan je vertellen: hierna ligt hij heerlijk voldaan te slapen. Alles wat zacht/klein is is zo weg en kijkt ie me 5 minuten later aan zo van: eeehmmm.... jij hebt mij nog geen eten gegeven hoor O:)

Maar hiervoor moet je kat wel vers vlees gewend zijn, anders krijgt ie het bot niet goed verteerd.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:39

Ik heb hier voerspeeltjes voor de katten. De poes vindt alleen de voertoren leuk, de kater moet het doen met een mindbord en een voerbal.
Dit gaat heel goed. Vooral de voerbal is een succes voor de kater (de voertoren voor de poes heb ik even weggehaald omdat de kater er gewoon bovenop gaat zitten en dan valt ie steeds om :+ ). Nu ik vakantie heb zie ik hem meerdere keren per dag naar zijn voerbal lopen, er tegen aantikken en dan eet hij wat brokjes en gaat weer verder met andere dingen. Het mindbord zet ik eigenlijk alleen neer op de dagen dat ik de hele dag aan het werk ben. Dan heeft hij wat te doen en hij heeft er eigenlijk altijd wel iets meegedaan en is zelden helemaal leeg.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:47

SAKKIA schreef:
Het mindbord zet ik eigenlijk alleen neer op de dagen dat ik de hele dag aan het werk ben. Dan heeft hij wat te doen en hij heeft er eigenlijk altijd wel iets meegedaan en is zelden helemaal leeg.

Dat mindboard (precies diegene van de link) heb ik hier al jaren in huis. Madame is waarschijnlijk te slim en/of te hongerig ervoor, ze hengelt er naar hoor, maar wel aan een stuk door tot hij leeg is, zo'n 5-10 min later. Maar ja die van mij is dus een echte hongerlap, die, als ik haar onbeperkt zou laten eten, een obesitas kat zou zijn (yup... meerdere malen geprobeerd, ook maanden volgehouden, maar als een kat binnen enkele maanden 2 kg zwaarder is geworden, terwijl haar ideale gewicht op 3.5-4 kg ligt, dan is dat niet goed)

Voertoren heb ik hier ook staan, en daar hengelt ze brokje voor brokje uit, tot het op is :P
Gelukkig geeft ze er geen ram tegen zodat alles direct onderaan ligt of de toren om ligt.

Mijn kat krijgt 3 tot 4x per dag eten en standaard in de voertoren zodat ze niet kan schrokken en ze wat langer bezig is.

Verder maakt het soort voer nog wel uit, toen ze op dieetvoer of supermarktvoer (enkele keer voorgekomen) stond was ze veel hongeriger als dat ze nu is met graanvrije brok, wel is het een beetje uitvinden wat de ideale hoeveelheid is per soort brok, ik voer dan ook op het oog, in de winter minder als in de zomer ivm activiteti

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 12:59

Ik heb drie poezen, alle drie geholpen en ze krijgen onbeperkt brokjes. Geen van de poezen is te zwaar. Ik denk dat we een maand doen met 5 kilo en even nagerekend komt dat op 55 gram per dag uit per poes. Er staat altijd een volle bak.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:10

Vervelend TS. Met mijn katten is het ook een hele tijd moeizaam gegaan maar nu ze wat ouder worden (net 2jaar) is het helemaal over en doen ze gewoon een hele dag over een bakje brokjes. Dus ik zou gewoon volhouden met meerdere keren per dag voeren.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:13

Mijn kat deed dit ook. Vervolgens gewoon onbeperkt brok neer gezet, elke keer als het op is bijvullen. Nu is ze gewend dat er 24/7 brok staat en heeft ze na twee hapjes genoeg en gaat weer lekker buiten spelen.

testes76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:20

Ik dacht ook dat poezen t fijn vinden wanneer ze 24 uur beschikking hebben tot brokjes en ze echt niet snel te dik worden! Mijn kater ( ook geholpen) kan brokjes eten wanneer hij wil en is nog steeds een mager scharminkel!! Hij eet ook tussen door vogels en muizen :Y)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 13:26

Herkenbaar....

Mijn kat heeft de hele dag onbeperkt brok staan en krijgt 2 x per dag nog een half zakje natvoer en af en toe een snoepje,
maar heeft nog altijd honger...zodra ik opsta rent hij naar de keuken en mauwt/krijst wat af.
Ook s'morgens en s'nachts maakt hij mij wakker voor }> op allerhande manieren...gaat ook dingen slopen als ik niet eruit kom!

Hij weegt 13,6 kilo :o is wel een hele grote maine coon (formaat middelgrote hond),
te zwaar is hij niet volgens de dierenarts, wel groot/gespierd.

pppfff ik zou willen dat hij niet zo zeurde/schooide om voer....

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 13:00

Onbeperkt brokjes wordt juist ten zeerste afgeraden, aangezien ze dan alleen maar door eet en geen stop heeft.
Ik wil geen te dikke kat.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 13:39

Maar meestal gaat dat na een poosje wel over is de ervaring.
De poes hier at eerst ook altijd maar door en echt schrokken die heb ik ook gewoon op onbeperkt brokken gezet. De eerste paar keren kotste ze gewoon alles weer uit :o
Daarna was het snel over en had ze waarschijnlijk door dat de brokjes toch altijd wel bleven.

De kater had in het begin gewoon voernijd (die is met de hand grootgebracht) en gromde altijd heel erg waardoor hij er soms in bleef. Daarom een voerbal aangeschaft, hij is dan minder met zijn omgeving bezig en meer geconcentreerd om de brokjes uit de bal te krijgen.
De kater is wel een beetje te dik (hoewel dierenartsen elkaar een beetje tegenspreken, de een vindt hem echt te dik de ander vind het best kunnen zo) A.s. vrijdag worden ze beiden weer gewogen en dan zullen we het zien :+