Dilemma

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

XstormX

Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 19:34

Hooooi,

Ik zit een beetje in een dilemma...
Ik heb hier een super lief konijn ik heb haar al vanaf 6 weken en ze is nu anderhalf jaar ik ben super blij met haar maar de laatste tijd heb ik minder tijd en ik vind dat zei daar niet onder mag lijden. Ik verzorg paarden op een soort boerderij waar ze ook konijnen hebben en ik ben aan het denken om te vragen of mijn konijn bij hun mag zetten ik neem dan haar ren mee en daar kan ze dan waarschijnlijk elke dag naar buiten en heeft ze contact met andere konijnen. Ik wil haar echt niet kwijt en dit is misschien wel een goede oplossing. Wat vinden jullie?

XstormX

Re: Dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 08:31

weet niemand ietss ?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:34

Volgens mij moet je konijnen ook niet alleen houden (correct me if I'm wrong) dus het lijkt mij een goeie oplossing. Contact met soortgenoten is belangrijk. :j

XstormX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 08:42

Bellatrix schreef:
Volgens mij moet je konijnen ook niet alleen houden (correct me if I'm wrong) dus het lijkt mij een goeie oplossing. Contact met soortgenoten is belangrijk. :j

Ja klopt ik heb samen met dit konijn nog 4 andere konijnen erbij gehad maar ging allemaal niet goed :(

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 08:45

Niet alle konijnen kunnen bij elkaar, daarom 'koppel' je ze, om ze aan elkaar te laten wennen en te zien welke bij elkaar kunnen (en dat gaat eigenlijk altijd goed is mijn eigen ervaring). Je plan is super, want een konijn alleen is echt niet blij (hoe sommige mensen ook denken hij komt altijd blij op mij afgehuppeld en is eraan gewend om alleen te zijn). Het is net als een paard, die horen ook niet alleen te zijn :-). Maar als ze veel ruimte hebben gaat het meestal wel prima hoor, dan kunnen ze die waar ze minder goed mee op kunnen schieten ontwijken. Maar kun je zelf niet nog een konijn erbij nemen?

Wat niet goed werkt is om je konijn elke dag bij de anderen te zetten en ook weer mee naar huis te nemen. Dan is ze nl. elke dag een soort van vreemd en dan kun je problemen krijgen. Elke dag moeten wennen aan elkaar geeft veel stress.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 19:48

ze is al vanaf 6 weken uit het nest. Veel te vroeg en hierdoor zal ze de nijnentaal niet zo goed beheersen.

Koppelen is niet zo makkelijk en als het al 4x fout gegaan is zal het al helemaal niet meer zo soepel voor haar verlopen. Daarnaast een vreemd konijn zomaar tussen andere konijnen zetten die in hun eigen ruimte zitten is vragen om hele grote problemen. Ze kan met gemak zwaar gewond of zelfs dood gebeten worden!!! Denk hier heel goed over na dit moet je gewoon niet willen riskeren dus dan moet je ze gaan koppelen in een ruimte die al de nijnen niet kennen en dat koppelen neemt zeker uren in beslag en daarna moeten ze ook nog eens terug in de eigen ren (die ondertussen goed schoon gemaakt is) wat weer uren stress en spanning geeft. Echter je kan beter in 1x koppelen en hier zeer veel uur mee bezig zijn dan in 10x koppelen en het gaat nog niet......

Daarnaast is jou konijn 100% zeker een voedster? Vele mensen denken dat ze een vrouwtje hebben maar dan blijkt he ttoch een man te zijn of andersom... Je kan het als ze volwassen zijn (boven de 4 maanden in elk geval) goed zien omdat rammen (mannen) balzakken hebben en als ze niet heel gestresst zijn en daardoor de ballen op getrokken hebben dan zitten daar uiteraard ook ballen in ;)

XstormX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 20:01

dierenfan schreef:
ze is al vanaf 6 weken uit het nest. Veel te vroeg en hierdoor zal ze de nijnentaal niet zo goed beheersen.

Koppelen is niet zo makkelijk en als het al 4x fout gegaan is zal het al helemaal niet meer zo soepel voor haar verlopen. Daarnaast een vreemd konijn zomaar tussen andere konijnen zetten die in hun eigen ruimte zitten is vragen om hele grote problemen. Ze kan met gemak zwaar gewond of zelfs dood gebeten worden!!! Denk hier heel goed over na dit moet je gewoon niet willen riskeren dus dan moet je ze gaan koppelen in een ruimte die al de nijnen niet kennen en dat koppelen neemt zeker uren in beslag en daarna moeten ze ook nog eens terug in de eigen ren (die ondertussen goed schoon gemaakt is) wat weer uren stress en spanning geeft. Echter je kan beter in 1x koppelen en hier zeer veel uur mee bezig zijn dan in 10x koppelen en het gaat nog niet......

Daarnaast is jou konijn 100% zeker een voedster? Vele mensen denken dat ze een vrouwtje hebben maar dan blijkt he ttoch een man te zijn of andersom... Je kan het als ze volwassen zijn (boven de 4 maanden in elk geval) goed zien omdat rammen (mannen) balzakken hebben en als ze niet heel gestresst zijn en daardoor de ballen op getrokken hebben dan zitten daar uiteraard ook ballen in ;)

Ik weet dat ze te vroeg uit het nest is helaas wist ik toen nog niet zoveel van konijnen anders had ik haar daar langer gelaten maar van de 4 konijnen zijn 2 konijnen overleden 1 was ruzie en de ander ging heel goed tot ze opeens gingen ruzie maken :( als ze naar die boerderij gaat komt ze niet bij de andere konijnen maar krijgt ze haar eigenren met hok maar we gaan proberen er een te koppelen dat doen we rustig aan want mijn konijn is geen lievertje hahaha maar ze is wel 100 % zeker een vrouwtje 2 keer gecheckt door mensen die veel van konijnen weten :)