Welke kattenbakvulling?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Welke kattenbakvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:25

Ja, het gaat er toch van komen. :)

Iris heeft een poezenvriendin gevonden! :))

Nu gaat de bak in de woonkamer staan (geen andere plaats voor) en wil ik graag weten welke vulling jullie gebruiken die niet stinkt en bij voorkeur, die ook niet door het hele huis ligt.

Ook wil ik overstappen op ander voer. Hoe doe ik dit? Geleidelijk? Of maakt dat bij katten wat minder uit?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:28

Ik heb een kist gebouwd waar de kattenbakken in staan :) scheelt ook een hoop in geur :)
Gebruik nu fijn wit grit van de ranzijn. 3 x 15 kilo voor 20 euro geloof ik :)
Maar de dozen ultra hygiene van de AH/Jumbo/Hoogvliet zijn ook fijn (zelfde spul, zelfde doos alleen andere opdruk. Prijs verschilt per winkel)

Schep elke dag twee keer de bak even uit (schep het in een luierzakje van de Action, die knoop ik dicht en dan in een luieremmer) dan ruik je hem echt amper.

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:30

Ik gebruik gewoon de goedkope eigenmerk van de Jumbo 1,09 per zak. Ik verschoon de kattenbak dan ook elke dag of om de dag. Omdat mijn poezels anders weigeren erop te gaan haha. En het voer heb ik als volgt gedaan.
Steeds meer van het nieuwe voer mixen met het oude voer.
Dus eerst 1/4 dan 1/3 dan 1/2
En daarna steeds steeds minder van het oude voer. Werkte prima!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:32

romyloverrr

Re: Welke kattenbakvulling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:37

Wij gebruiken van de aveve ''aveve kattenbakvullen hygiëne''
Ik zou zeker een knotvormende nemen!
Dat is veel makkelijker met het verwijderen van plas.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:39

Elke vulling heeft voor- en nadelen. Ik gebruik zelf cats best (via zooplus), wat vrij erg door het huis gelopen wordt, omdat mijn katten die heel erg fijn vinden. Dat is namelijk ook iets waar je aan moet denken: niet alleen jij, maar de kat moet het goedkeuren. Daarom zou ik starten met het spul wat de kat nu al gebruikt. Dat is herkenbaar en dan leert hij direct zn eigen bak bij jou te gebruiken. Dan kan je overschakelen op spul wat je zelf wil. Gewoon in 1 keer, je merkt het snel genoeg of poeslief het goed vind of niet. Ik vind zelf klontvormend het fijnst, makkelijk te scheppen en het stuift niet zo.

Voer moet je langzaam overschakelen. Begin met 50/50 (of nog minder) en dat steeds meer uitbouwen. Hou de ontlasting en de kat in de gaten, die bepalen hoe snel je dat kan doen.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:41

Ik gebruik zelf crystals, ruik je niet en liggen ook niet door mijn hele kamer,zelfs niet met 3 katten.

Kwa voer ligt het eraan of je op beter overstapt of niet..als je op gelijkwaardig of minder kwalitatief voer stapt is mengen wel goed voor wat langere periode, ga je over op beter voer zou ik dit niet lang mengen,maar mengen zou ik zo ie zo wel doen

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:42

Ik krijg in ieder geval haar eigen bak mee. Dus dat is wel erg prettig. :)
Ze hebben nu een blauwe zak, Catsan heet het volgens mij.

Voer krijgt ze gewoon van de Jumbo, huismerk.
Wilde iets gaan voeren met meer kwaliteit (meer vlees).

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:43

Overstappen op beter voer is zeker aan te raden. je moet dan ook wel kijken welk budget je hiervoor wilt uitgeven,sommige voeren zijn zeer goed, zoals orijen en etc,maar wel prijzig

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:45

Ik gebruik BioKats micro, bij kittens ligt het door heel je huis, maar het klontert echt zoveel beter dan alle andere soorten die ik heb geprobeerd, ik koop het via zooplus trouwens! En ik vind een uitloopbakje ook echt een uitkomst, scheelt een boel grind naast je bak. :j

Qua voer zijn wij altijd direct overgestapt, nooit problemen mee gehad. :n

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:47

Voer voorlopig nog even mengen met het oude voer. Anders kunnen ze last krijgen van diarree.
Wij gebruiken Happy Home klontvormige kattenbak vulling. Volgens mij €8 per 20 liter bij de Welkoop. Voor onze kat werkt het erg goed, alleen als ze iets niet begraaft komt er wel een luchtje vanaf. Maar meestal schep ik er zelf dan wat overheen en dan ruik je er niks aan.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:47

Ik gebruik net als chocobroodje tigerino.... maar dan zonder babypoeder want dat vind ik stinken lol. Stuift niet echt, zeer klontvormend, werkt prima met mijn kat. Wel er voor zorgen dat er een goede dikke laag in de bak zit want als het vastklontert op de bodem is het minder handig :P.
Ik schep dagelijks uit (momenteel niet want kat doet buiten weer behoefte) en vul 1x per week aan, hele bak leeggooien ong. 1x per 6 a 8 weken. Deed ong. 7-9 weken met 1 zak van 15 kg
Is zeer fijn (in de zin van kleine korrel) daarom heb je wel iets van uitloop, maar met een matje ervoor valt dat reuze mee, matje is ook bij zooplus te krijgen
http://www.zooplus.nl/shop/katten/kattenbakvulling/matten_schepjes/matten/344563

Grit bestel ik altijd via zooplus (net als voer btw), hoef ik zelf niet te slepen met die zware zakken, ik koop dan dus ook gelijk groot in, 2 zakken van 15 kg... arme postbode :P

Bij overgang voer naar een hoog vleespercentage voor de zekerheid een tijdje voer mengen. Sommige katten kunnen de darmen van slag raken met de overgang nl
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 31-07-14 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:48

Ik zal eerst een zak Catsan kopen en dan overstappen op wat jullie aanraden.

Qua voer moet ik me er ook nog in verdiepen.
Heb me al veel ingelezen, maar heb nog niet zo goed naar de prijs gekeken. (die overigens ook een factor van belang is)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:49

Welk voer is kwalitatief goed, niet te duur en ook via Zooplus te krijgen? :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:50

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... ino/209520

deze heb ik zelf, altijd mooie aanbiedingen ook en ja ook ik bestel het via zooplus :D
Daar kan je ook voer bestellen ook vaak mooi in de prijs en aanbiedingen en vind ik dat er veel informatie bij staat. Betere voeren zijn acana,orijen en de bekende royal canin, maar die zijn wel aan de prijs.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:51

Qua kattenvoer hadden wij altijd Royal Canin, pas overgestapt op Josera, is veel goedkoper en doen die van ons het ook heel goed op!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:51

Vinden ze die bloemengeur wel oké?
NIet dat de kat dadelijk wegrent voor de kattenbak. :')

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:52

@iris82 welke bloemengeur? die van die crystals ?

Gnome

Ik heb ook catsan. Heb verschillende geprobeerd maar dit blijft het schoonst en vinden ze het fijnst.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Bij voer vergelijken moet je wel ook even goed letten op de hoeveelheden die je moet geven. Veel voer lijkt heel duur, maar hoef je veel minder van te geven, waardoor het relatief helemaal niet zoveel duurder wordt. Oh en fabrikanten geven structureel te hoge hoeveelheden op, je hoeft zelden te voeren wat zij zeggen.
Vleesbrok kunnen katten erg kritisch op zijn. Hier ging taste of the wild er nog vrij goed in, maar orijen, acana en nog eentje (even vergeten welke) werden echt volledig afgekeurd.

N0a

Iris82 schreef:
Welk voer is kwalitatief goed, niet te duur en ook via Zooplus te krijgen? :)

Vooral voer wat bekend is van tv uit de weg gaan. Daar zit meestal alleen maar troep in. (Whiskas etc.)
Goed voor is Hills, Iams, Orijen of Pro Plan. Wij voeren zelf Pro plan, de andere merken at mijn kat helaas niet. Pro Plan is bij groot verpakkingen €4 per kilo ong. Bij 1,5 kilo is het €8 per kilo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 12:53

Mioux schreef:
@iris82 welke bloemengeur? die van die crystals ?

Ja. :D

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 12:55

Porta 21 grainfree kwam daarin voor mij het beste uit de bus... met name qua prijs dus :P

Ik ga echter na deze zak toch weer over naar een ander voer helaas, kat geeft gemiddeld toch meer over met dit voer dan met vorig/ander voer, niet extreem vaak(1x per week) maar vaak genoeg om opvallend te zijn. Waar ik naar overga weet ik nog niet precies, duurt ook nog wel even want heb nog een halve zak staan, maar momenteel neig ik naar Applaws omdat hier ook een kittenvariant van is en er over een paar maanden bij mij 2 kittens bijkomen

edit:
Mijn kat is totaal niet moeilijk met de kattenbak (thank god), maar je hebt er echt pietlutten tussenzitten, voor de zekerheid zou ik dus niet beginnen met een grit met geurtje!
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 31-07-14 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

De babypoeder? Hier is het iig geen probleem ;)

Iris82 schreef:
Vinden ze die bloemengeur wel oké?
NIet dat de kat dadelijk wegrent voor de kattenbak. :')

Mioux

Denk dat je ook moet kijken wat bij je kat past. De ene kat doet t op catsan goed, hier deden ze het er niet goed op, lag door me hele kamer stonk snel etc. Maar de ander heeft weer mindere ervaringen met crystals, terwijl ik er helemaal blij mee ben. Ik heb 3 katten op 1 hele grote bak en die word dagelijks schoongeruimd maar ik ruik niks. Dat verschilt ook welk voer je hebt, en waar je kat goed tegen kan. Dus beste is misschien even wat proberen en daaruit verder te kijken.

Orijen is goed voer, royal canin ook wel en iams ook. Hier konden ze niet tegen orijen, nada kreeg roos en last van haar anaal klieren, mioux kon niet tegen pro plan kreeg jeuk en dr vacht werd dof, wij zitten nu op Pro plan. Niet t beste voer maar tegen andere voeding kunnen ze niet tegen hoe goed ook aangeschreven, dus beste is even zien waar jouw katten zich fijn bij voelen en wat je ook kan betalen

@iris82 nee hoor haha die geur ruik je amper. Dus is gelukkig ook geen heeeeeele sterke geur. Je ruikt t als je t in de bak doet maar verder ook niet