Kat vertoont jaloers gedrag (valt aan), wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Matsje

Kat vertoont jaloers gedrag (valt aan), wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 12:50

Beste bokkers,
Ik heb een vraag mbt het gedrag wat mijn kat (poes) vertoont en ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en mij kan vertellen wat te doen. De situatie is als volgt:

Samen met mijn vriend had ik 4 katten, 3 britten en 1 maine coon. Helaas zijn wij na 3 jaar uit elkaar gegaan, en hebben wij besloten de katten op te delen. 2 katers bij mijn vriend achter gebleven en de poezen gingen naar mij. Poes 1 kwam meteen met de verhuizing mee. Poes 2 kwam later, aangezien zij per ongeluk zwanger was geraakt en eerst haar nest nog moest grootbrengen. Poes 1 heeft een kleine 2 maandjes bij mij alleen gezeten en heeft eigenlijk aldoor last gehad (denk ik) van het alleen zijn. Veel en dwingend mauwen als ik thuis kwam en ook als ik bv even naar de wc ging. Vorige week is poes 2 bij mij gearriveerd. Dat ze even moesten wennen had ik wel verwacht, echter, ik vind het gedrag wat poes 1 nu vertoont wel erg extreem. Poes 2 maakte er allemaal weinig van, begroette poes 1 vrolijk. Poes 1 begon vrij snel met blazen en keelgeluiden. Ik negeerde het gewoon en liet ze hun gang gaan. Nu ruim een week later blaast ze nog steeds, maar wel minder. Wat mij zorgen baart is dat poes 1 zich extreem aan mij op dringt. Ze overlaadt me met knuffels en kopjes en wilt continu bij me zitten. Als poes 2 in de buurt komt van mij begint de ellende. Schreeuwen, en ook aanvallen. Zo probeerde poes 2 vannacht ook op bed te klimmen, nou dat heeft ze geweten want poes 1 heeft haar tot 3 keer aan toe het huis door gejaagd. Niet leuk. Ik kan poes 2 wel oppakken en knuffelen, maar niet als poes 1 net in de knuffelmodus was.

Mijn vraag is, wat is mij aan te raden qua aanpak? Negeren, bestraffen, iets anders? Wat ik nu doe is zo normaal mogelijk gedragen. Als ik thuis kom aai ik eerst poes 1 en dan poes 2 en geef ze beiden evenveel aandacht.
Apart is dat deze poezen altijd dikke vriendinnen waren. Het vorige nest van poes 2 heeft poes 1 veel bij geholpen en ze hebben nooit ruzie gehad.

Ik hoop dat iemand tips heeft, alvast bedankt!