Cavia alleen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

horseee6589

Cavia alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 10:14

Een jaar geleden hadden we twee cavia's gekocht.
Maar 1 maand geleden werd 1 cavia opeens heel ziek, en de DA wist niet wat er was. Een paar dagen later was ze overleden Y;(
Maar nu hebben we dus 1 cavia, zij was altijd al we bang en nadat de andere cavia was overleden is ze 100 gram afgevallen.
Wat moeten we nu doen? Haar alleen laten of een nieuwe erbij?

Flowery

Re: Cavia alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:16

Wij hebben ook ooit 2 zusjes gekocht, waarvan de eerste na 2 jaar overleed helaas. Bij ons is de ander toen heel sterk gebleven en is uiteindelijk toch nog 8 jaar geworden :)

Ik denk dat het verschilt per cavia wat beter is :j

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:21

Alle dieren kunnen net als mensen sterk van gedrag veranderen als ze hun maatje zijn verloren (bij ons zal dat ouder, beste vriend(in) of partner worden). Het kan heel goed zo zijn dat jouw cavia niet alleen kan zijn, en dat ze zich nu aan het uithongeren is omdat ze ongelukkig is. Als ik het zo hoor zou ik denken dat ze helemaal op zou leven als je haar bij een andere cavia zou zetten. Sommige dieren hebben gewoon een soortgenootje nodig.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:23

Cavias zijn over het algemeen wel echt sociale dieren en hebben graag soortgenoten om zich heen. Ik vind 100 gram best veel! Zou kunnen dat ze minder eet omdat ze een maatje mist.. Als je de mogelijkheid hebt zou ik er zeker een bijzetten. Ook even goed in de gaten houden of ze wel eet en of ze niet ziek is.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:24

CAvia's zijn groepsdieren, en leven in grote groepen samen, dus niet alleen...zij kwijnen weg als ze alleen leven, het is onnatuurlijk...Bij ons leefden ze altijd in een grote buitenren, en konden naar binnen als ze dat wilden in een stalletje.ze zaten altijd bij elkaar, de mannen wel van de vrouwen apart, of anders de man even laten castreren. Onze oudste cavia is 13 jaar geworden...de rest is ongeveer 10 jaar oud geworden...toen er bij ons eentje overbleef hebben we er een leencavia bij gezet .

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:25

Bij veel opvangen zijn de bereid om mee te helpen zoeken naar een maatje waar je cavia het mee kan vinden. Dus dat je een cavia "uitprobeert" en als ze vriendjes zijn, hou je die maar als het vechten blijft, dan krijg je de kans om hem terug te brengen en op zoek te gaan naar een betere match...

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:26

Wat suus ook zegt, cavia's zijn sociale dieren, alleen zou ik dus niet zomaar doen. Ik zou eerst de cavia laten onderzoeken bij de dierenarts,voor zo'n klein grut is 100 gram wel heel veel...

En dan zou ik kijken of je een cavia opvang kan vinden,die koppelen vaak cavia's net als bij konijnen in een neutraal terrein bij de opvang. Ik zou eerst proberen om er dus zowiezo weer 1 bij te zetten... Het klinkt nu alsof je cavia zeker wat mist en niet gelukkig is om alleen verder te gaan

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 10:32

suuszzzz schreef:
Cavias zijn over het algemeen wel echt sociale dieren en hebben graag soortgenoten om zich heen. Ik vind 100 gram best veel! Zou kunnen dat ze minder eet omdat ze een maatje mist.. Als je de mogelijkheid hebt zou ik er zeker een bijzetten. Ook even goed in de gaten houden of ze wel eet en of ze niet ziek is.

Ze eet nog wel brokjes en andijvie en wat hooi, maar ze is ook net terug van haar vakantie verblijfje... Dus dat hakt er ook wel een beetje in denk ik. Ze eet nu vooral vers gras (dat eet ze echt razend snel op) en soms knabbelt ze ook een beetje aan de knaag stengel. Maar ik denk dat ze over een paar daagjes wel weer gewent is thuis en ook weer brokjes en hooi gaat eten.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 10:33

Mioux schreef:
Wat suus ook zegt, cavia's zijn sociale dieren, alleen zou ik dus niet zomaar doen. Ik zou eerst de cavia laten onderzoeken bij de dierenarts,voor zo'n klein grut is 100 gram wel heel veel...

En dan zou ik kijken of je een cavia opvang kan vinden,die koppelen vaak cavia's net als bij konijnen in een neutraal terrein bij de opvang. Ik zou eerst proberen om er dus zowiezo weer 1 bij te zetten... Het klinkt nu alsof je cavia zeker wat mist en niet gelukkig is om alleen verder te gaan

Ik zal eens zoeken voor zo opvang! Goed idee! Bedankt!

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 10:42

Werkt heel vaak heel goed fabienne! Hier ook gehad met mijn konijn,na een jaar moest ik een nieuw maatje zoeken en inmiddels gaat t super goed en zijn ze onafscheidelijk. Je betaald er wel meer voor als in een winkel maar zijn dan geënt en geholpen en je kan zo zelf kiezen welke je als match wilt proberen.

Zou zeker wel van te voren even de cavia laten controleren op ziektes of dergelijke bij de DA. Ik zeg niet dat het zo is,maar als de cavia een ziekte heeft wat mogelijk van t maatje kwam of dergelijke, dan is dat wel verstandig die eerst te behandelen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:36

Sowieso een nieuwe cavia halen, ongeacht hoe je cavia reageert: cavia's zijn groepsdieren en horen niet alleen te leven. Ik heb trouwens wel eens meegemaakt dat een cavia alleen kwam te zitten (maatje overleden), ze at niet meer, dronk niet meer, bleef maar in een hoekje zitten... Ze moest welgeteld drie dagen alleen zitten. Dat trok ze absoluut niet.

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 12:51

Mijn cavia begint al een beetje los te komen (net terug van haar vakantie verblijf) ze drinkt voldoende, eet weer wat meer dan gisteren en is een beetje aan het graven. Dus we bekijken nog even hoe het gaat en anders nieuwe erbij

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 12:54

@fabienne ik zou zeker wel een maatje zoeken, alleen is een cavia ook maar alleen en het zijn echt groepsdieren die graag een zelfde soort bij zich hebben

Sylvia_muis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 18:32

Inderdaad, zoek er een vriendinnetje bij. Ook al eet ze nu weer goed, het blijven groepsdieren en ze heeft dus echt een maatje nodig. Je zult zien dat ze dan ook weer een stuk vrolijker wordt.

Ik zie dat je in Arnhem woont? In Arnhem zit een cavia opvang, die ook regelmatig op marktplaats adverteerd. Ik heb zelf ook eventueel nog jonge cavia's die een nieuw huisje zoeken, ik woon in Wijchen, bij Nijmegen.

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:32

Hoe gaat het inmiddels met je cavia? Wij hebben ook redelijk in de buurt een caviaopvang ( cavia opvang Malden ).
Voor een cavia is het heel belangrijk om een vriendje of vriendinnetje te hebben!

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 19:39

Elleen schreef:
Hoe gaat het inmiddels met je cavia? Wij hebben ook redelijk in de buurt een caviaopvang ( cavia opvang Malden ).
Voor een cavia is het heel belangrijk om een vriendje of vriendinnetje te hebben!

Het gaat heel goed, ze is weer vrolijk (vooral is ze buiten is :+ ) ze eet weer lekker veel, en graaft weer in het hooi. We hebben (nog) geen nieuwe erbij

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:50

Fijn om te horen dat het beter gaat! Al sluit ik mij verder wel aan bij wat de meesten hier zeggen.. Cavia's zijn hele sociale dieren die van nature in een groep leven. Die horen niet alleen te zitten.

Ik vind het eerlijk gezegd zielig om een cavia alleen te houden. Ik heb al heel erg lang cavia's, als er op een gegeven moment nog maar eentje over was, zette ik er altijd weer een of twee bij. Uit de opvang, of van mensen die eraf wilden, om wat voor reden dan ook.
Dat heeft nooit tot problemen geleidt, cavia's zijn echt ontzettend sociaal. Ze moeten dan uiteraard wel een beetje de ruimte hebben, maar mijn ervaring is dat ze makkelijker te koppelen zijn dan bijvoorbeeld konijnen. ( Die ook niet alleen horen te zitten)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:53

Waarom neem je een groepsdier als je het niet wilt geven wat het nodig heeft? Je wist toch voor je de cavia nam dat ze een vriendje horen te hebben? Erg triest...

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:35

reiziger schreef:
Fijn om te horen dat het beter gaat! Al sluit ik mij verder wel aan bij wat de meesten hier zeggen.. Cavia's zijn hele sociale dieren die van nature in een groep leven. Die horen niet alleen te zitten.

Ik vind het eerlijk gezegd zielig om een cavia alleen te houden. Ik heb al heel erg lang cavia's, als er op een gegeven moment nog maar eentje over was, zette ik er altijd weer een of twee bij. Uit de opvang, of van mensen die eraf wilden, om wat voor reden dan ook.
Dat heeft nooit tot problemen geleidt, cavia's zijn echt ontzettend sociaal. Ze moeten dan uiteraard wel een beetje de ruimte hebben, maar mijn ervaring is dat ze makkelijker te koppelen zijn dan bijvoorbeeld konijnen. ( Die ook niet alleen horen te zitten)

Ik zelf zou ook graag een vriendje voor haar willen... Maar mijn zus wilt het niet omdat ze denkt dat het beter zo is

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 21:37

Daphne__ schreef:
Waarom neem je een groepsdier als je het niet wilt geven wat het nodig heeft? Je wist toch voor je de cavia nam dat ze een vriendje horen te hebben? Erg triest...

Ugh... Je weet het verhaal niet eens dus maak niet te snel een oordeel :n

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 22:51

faabfabienne schreef:
Daphne__ schreef:

Ugh... Je weet het verhaal niet eens dus maak niet te snel een oordeel :n

Je hebt het ook anders uitgelegd eerst ;) misschien is het beter om dan een nieuw huisje voor haar te zoeken. Een cavia alleen is / word eenzaam. Het is gewoon ( vind ik! ) egoïstisch om een cavia alleen te houden. Niet boos bedoeld!

horseee6589

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-14 09:31

Elleen schreef:
Je hebt het ook anders uitgelegd eerst ;) misschien is het beter om dan een nieuw huisje voor haar te zoeken. Een cavia alleen is / word eenzaam. Het is gewoon ( vind ik! ) egoïstisch om een cavia alleen te houden. Niet boos bedoeld!
[/quote]

Kijk, zij zegt: waarom neem je een groepsdier als je haar toch niet wilt geven wat ze wilt.
Als ze mijn eerste tekst had gelezen dan zou ze gelezen hebben dat ik er eerst twee had. En nu in een dilemma zit, nou ik eigenlijk niet maar mijn zus. Ik wil heel graag een nieuw vriendje voor haar maar me zus niet. Ik probeer haar ook overtehalen....

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-14 17:57

Wat zeggen je ouders ervan? En wat zijn de argumenten van je zus? Lijkt me toch niet dat zij alles bepaalt?

Anders haar dit topic laten lezen?