konijn drinkt zeer weinig

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

No_Fears

konijn drinkt zeer weinig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 20:37

hallo bokkers,

Ik zit met het volgende; wij hebben vrienden met een konijn. Ze zijn op vakantie en nu is het aan ons om 2 weken voor het konijn te zorgen. Ik heb zelf 2 konijnen dus ik heb hier ervaring mee. Het konijn is hier nu een ruime 5 dagen, is zeer dik en zit helaas alleen. Nu het probleem; het konijn drinkt zeer weinig. Ik heb het water een paar keer ververst en er een nieuwe fles aan gehangen van een ander merk. Als het goed is snapt ze de fles wel aangezien ze thuis ook gewoon uit hetzelfde soort fles drinkt. Beide flessen zijn nog even vol als toen ik ze aan het hok hing. Het gaat hier om een dwerg konijn (wat me sterk lijkt, hij is zeer groot en toont niet echt als een dwerg?). Ik zet nu regelmatig een bakje water in het hok maar ook hier drinkt ze weinig van.

Misschien belangrijk om te melden:
- Konijn is zeer dik
- Konijn zit alleen (ik heb geprobeerd om hem bij die van ons te zetten maar hij doet niet erg vriendelijk. Ook is een van mijn nijnen als de dood voor het konijn en raakt dan helemaal gestrest en begint dan heel harde piepgeluiden te maken :(:)
- Konijn wordt thuis niet vaak geaaid oid, hier echter wel. Ze loopt een paar uur per dag op de tegels (gras is ze denk ik niet gewend aangezien ze hier onmiddellijk diarree van kreeg (is nu weer over)
- Konijn schijnt iets met maden te maken hebben (?) hier heeft ze medicijnen voor maar die hoeven wij volgens de baasjes niet te geven. (die medicijnen heb ik ook niet)
- Konijn schiet vaak in de stress, ik probeer hem vaak te aaien en het gaat ook al beter. Thuis wordt het konijn in het nachthok gejaagd, plank voor de opening gezet en dan uit het hok gehaald terwijl het nachthok juist een veilig plekje moet zijn -O-
- Konijn krijgt hier 's ochtends aardig wat hooi en een handje biks. Ik zorg ervoor dat hij altijd hooi heeft. Maar dit zal thuis toch anders zijn aangezien het konijn zeer zwaar en dik is.

Ik ga morgen proberen om het konijn een klein stukje komkommer te geven (veel vocht) ik heb dit niet eerder gedaan omdat het konijn van groenvoer diarree kreeg. Ik heb overwogen om naar de dierenarts te gaan maar omdat het konijn zich niet anders gedroeg heb ik dit niet gedaan. Mocht hij ineens achteruit gaan doe ik het natuurlijk wel. :)

ik hoop dat jullie tips of ervaringen hebben, alvast bedankt!

Groetjes furtje :)

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:00

Arm nijntje, die van jou hebben het toch wel wat beter...

Eet ze wel gewoon goed? Mijn konijn drinkt eigenlijk ook niet veel, maar toch lijkt me dat een konijntje zeker met diarree wel wat meer vocht binnen zou moeten krijgen?

Houdt de diaree ook weer op als ze geen groenvoer krijgt? Dat is wel heel belangrijk.

die maden, die zullen er zijn geweest omdat ze zo dik is. Een konijn eet soms zijn keuteltjes, dat zijn andere dan die ronde, deze plakken. Daar zitten voedingsstoffen in. Wanneer een konijn te dik is, kom hij er niet aan en blijft het allemaal onder zijn staart plakken. Dat wordt een aangekoekte brei, waar vliegen hun eitjes in leggen. Daar komen dan weer maden uit en die beginnen letterlijk aan het konijn te eten.
Kijk dus iedere dag onder zijn staart en maak het goed schoon!

ik weet niet of dat bij alle dieren zo werkt, maar als je een stuk vel tussen je vingers neemt, bevoorbeeld van de rug en dit blift rechtop staan dan is er sprake van uitdroging.

Anders bel je de dierenarts even voor advies. Een bezoekje aan de dierenarts is ook weer stressvo,, misschien is het niet nodig.

succes

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 21:10

Bootsiebob schreef:
Arm nijntje, die van jou hebben het toch wel wat beter...

Eet ze wel gewoon goed? Mijn konijn drinkt eigenlijk ook niet veel, maar toch lijkt me dat een konijntje zeker met diarree wel wat meer vocht binnen zou moeten krijgen?

Houdt de diaree ook weer op als ze geen groenvoer krijgt? Dat is wel heel belangrijk.

die maden, die zullen er zijn geweest omdat ze zo dik is. Een konijn eet soms zijn keuteltjes, dat zijn andere dan die ronde, deze plakken. Daar zitten voedingsstoffen in. Wanneer een konijn te dik is, kom hij er niet aan en blijft het allemaal onder zijn staart plakken. Dat wordt een aangekoekte brei, waar vliegen hun eitjes in leggen. Daar komen dan weer maden uit en die beginnen letterlijk aan het konijn te eten.
Kijk dus iedere dag onder zijn staart en maak het goed schoon!

ik weet niet of dat bij alle dieren zo werkt, maar als je een stuk vel tussen je vingers neemt, bevoorbeeld van de rug en dit blift rechtop staan dan is er sprake van uitdroging.

Anders bel je de dierenarts even voor advies. Een bezoekje aan de dierenarts is ook weer stressvo,, misschien is het niet nodig.

succes

In het begin at ze amper, nu eet ze genoeg. Als ik 's ochtends aankom met het voer springt ze meteen op terwijl ze eerst wegdook. Al minder bang dus :)

Diarree houd op als ze geen groenvoer meer krijgt gelukkig.

ah, dat over die maden wist ik niet, bedankt voor de uitleg! Ik controleer iedere dag het konijn en het hok op diarree.

Ik ga denk ik idd even bellen, een bezoekje is misschien niet nodig en is ook weer stressvol terwijl ze net wat rustiger is inderdaad. Bedankt voor je reactie :)

No_Fears

Re: konijn drinkt zeer weinig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 21:32

verder nog iemand?

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:37

Kun je je vrienden niet vragen of ze normaal wel goed drinkt?
Ik heb ook een aantal konijnen en een paar drinken met dit warme weer nauwelijks. Heel gek, want je zou denken dat ze meer drinken maar hun flesje raakt nauwelijks leger.
Maar bij hen is dat normaal, misschien is dat bij dat konijn ook het geval?
Sterkte ermee in ieder geval! :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:42

Vind dat je best negatief doet over de eigenaar. ...
Een konijn haalt ook vocht uit zijn voer.
Door jou willen aaien en bij de andere konijnen enz veroorzaak je alleen maar in meer stress. Konijn is dat niet gewend en weet niet beter.
Je bedoeld het goed door op het gras te zetten enz maar je doet het konijn er geen plezier mee.
En diarree betekend ook voldoende vocht :D

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 21:54

ThreeFingers schreef:
Vind dat je best negatief doet over de eigenaar. ...
Een konijn haalt ook vocht uit zijn voer.
Door jou willen aaien en bij de andere konijnen enz veroorzaak je alleen maar in meer stress. Konijn is dat niet gewend en weet niet beter.
Je bedoeld het goed door op het gras te zetten enz maar je doet het konijn er geen plezier mee.
En diarree betekend ook voldoende vocht :D

Ik bedoel het niet negatief! Ik vind het gewoon niet leuk voor het konijn, dat lijkt me eerlijk gezegd wel logisch := Steeds in je nachthok gejaagd worden, alleen zitten en bijna nooit aandacht krijgen lijkt me nou niet echt het ideale leven van een konijn, maar dat kan ook aan mij liggen :) Ik heb geleerd dat een konijn juist aandacht nodig heeft (al helemaal als ie alleen is). Ik probeer hem wat aanhankelijker te maken en het gaat al een stuk beter :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 21:58

Natuurlijk is het niet leuk voor het konijn!
Maar hij weet niet beter....nu ga jij "leuke" dingen doen. Die het konijn niet kent met resultaat stress en zelfs diarree.
Konijn gaat hier straks aan wennen en vind het leuk, en dan komt de eigenaar hem weer ophalen. En konijn weer in zijn eigen hok enz.

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:09

Konijnen zijn erg stress gevoelig. Voor de 2 weken dat ze bij je is, zal ik haar behandelen zoals de eigenaar dit doet. Om zo de stress bij jouw als straks terug bij de eigenaar tot een minimum te beperken.

Een konijn wennen aan groenvoer, geef geen komkommer dan, zit te veel vocht in, in combinatie met de verhuis-andere manier van omgang en verzorging, geeft extra stress en diarree. Ze halen ook vocht uit hun brok/gemengd voer en hooi, zodra het eten mindert of stopt, aan de bel trekken bij een dierenarts.

Zal me geen zorgen maken, maar de wijze van omgang en verzorging en voeding terug brengen naar wat ze gewend is.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 22:17

Probeer het flesje eens op een andere plaats te hangen.
Klinkt heel gek, maar ik heb 2 zeer kieskeurige nijnen die alleen uit het flesje drinken wat bij het deurtje van het nachthok hangt. Het (precies hetzelfde) flesje op een andere plaats hangen en ze drinken er niet meer van. Of het nou -15 of 30 graden is, die plek is niet leuk genoeg :+

Die van mij zuipen zich overigens te pletter met dit warme weer, maar ik geloof best dat het per dier kan verschillen.

No_Fears

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 08:59

NoeskaMoos: bedankt, ik zal het eens proberen!