Een aantal jaar geleden hebben wij een kat overgenomen via marktplaats. Dat was maar goed ook, want zijn eigenaren bleken hem helemaal niet goed te verzorgen. Hij had een blaasgruisprobleem (dit hebben zij ons niet verteld, moesten we achter komen toen het beestje pijn leed en helemaal verstopt zat), hij had overgewicht en hij moest een operatie aan zijn oogleden omdat deze naar binnen krulden wat voor veel irritatie zorgde. Enkele honderden euro's verder heb ik nog nooit zo'n leuke band met een kat gehad. Het is echt een schatje.
Echter is er één probleem waar wij altijd tegenaan lopen, en dat is zijn gewicht. Hij is een best grote kat (kruising Britse korthaar), maar moet van de dierenarts eigenlijk altijd afvallen. Door zijn blaasgruisprobleem zit hij vast aan een bepaald dieet. Zijn oude voer bevatte altijd erg veel calorieën, dus kreeg hij maar een kleine portie per dag (lees: richtlijn voor een kat van 2 kilo). 's Avonds een kwart blik zacht voer. We hebben nu ander voer gekregen dat minder vet is, dit heeft geholpen.
Toen hij bij ons kwam woog hij bijna 7 kilo, dat was echt te zwaar. Hij weegt nu 6,1. Toch heb ik het gevoel dat de dierenarts me weer gaat vertellen dat hij te zwaar is.
Ik kan zijn ribben/schouders/ruggengraat etc. gewoon voelen, dus obesitas is het zeker niet. Omdat hij nu al vrij weinig voer krijgt ben ik bang dat het onmogelijk is om hem nog dunner te krijgen. Hij is veel actiever dan mijn andere kat, die meer eten krijgt en nooit commentaar krijgt op het gewicht. Het leven is niet eerlijk
Ik heb hier 2 fotootjes waarop hij te zien is (klik op de afbeelding voor de grote versie). Wel moet ik zeggen dat hij zo'n typische hangbuik heeft, maar daar zit zover ik weet niks anders dan huid aan. Maar als ik hem dan zie zitten vind ik hem weer heel breed lijken.

)
)kater