Is mijn kat nog te dik?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Is mijn kat nog te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 19:05

Ik zal even beginnen met een samenvatting.

Een aantal jaar geleden hebben wij een kat overgenomen via marktplaats. Dat was maar goed ook, want zijn eigenaren bleken hem helemaal niet goed te verzorgen. Hij had een blaasgruisprobleem (dit hebben zij ons niet verteld, moesten we achter komen toen het beestje pijn leed en helemaal verstopt zat), hij had overgewicht en hij moest een operatie aan zijn oogleden omdat deze naar binnen krulden wat voor veel irritatie zorgde. Enkele honderden euro's verder heb ik nog nooit zo'n leuke band met een kat gehad. Het is echt een schatje.
Echter is er één probleem waar wij altijd tegenaan lopen, en dat is zijn gewicht. Hij is een best grote kat (kruising Britse korthaar), maar moet van de dierenarts eigenlijk altijd afvallen. Door zijn blaasgruisprobleem zit hij vast aan een bepaald dieet. Zijn oude voer bevatte altijd erg veel calorieën, dus kreeg hij maar een kleine portie per dag (lees: richtlijn voor een kat van 2 kilo). 's Avonds een kwart blik zacht voer. We hebben nu ander voer gekregen dat minder vet is, dit heeft geholpen.
Toen hij bij ons kwam woog hij bijna 7 kilo, dat was echt te zwaar. Hij weegt nu 6,1. Toch heb ik het gevoel dat de dierenarts me weer gaat vertellen dat hij te zwaar is. :(
Ik kan zijn ribben/schouders/ruggengraat etc. gewoon voelen, dus obesitas is het zeker niet. Omdat hij nu al vrij weinig voer krijgt ben ik bang dat het onmogelijk is om hem nog dunner te krijgen. Hij is veel actiever dan mijn andere kat, die meer eten krijgt en nooit commentaar krijgt op het gewicht. Het leven is niet eerlijk :')

Ik heb hier 2 fotootjes waarop hij te zien is (klik op de afbeelding voor de grote versie). Wel moet ik zeggen dat hij zo'n typische hangbuik heeft, maar daar zit zover ik weet niks anders dan huid aan. Maar als ik hem dan zie zitten vind ik hem weer heel breed lijken.

Afbeelding
Afbeelding

bakkabouter

Re: Is mijn kat nog te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:12

Hoe ik het altijd heb geleerd: hangbuik = vet = te dik. Ribben kunnen voelen is eigenlijk niet voldoende, eigenlijk moet je ze bij een kat een beetje kunnen "zien", al is dat met de gemiddelde kattenvacht een behoorlijke uitdaging natuurlijk :)
Verder gewoon het advies van je DA volgen, als hij zegt dat je kat te zwaar is, dan is hij dat naar alle waarschijnlijkheid ook echt.

nutts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:13

heel herkenbaar ik heb ook een kruising britse kort haar dame en zij weegt zo'n 5.3 kg
krijg altijd op mijn kop maar niets helpt ze eet heel weinig minder dan onze ukkie en die weegt 2,5 kg
ze beweegt veel

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:14

Ik vind `m mooi zo......lekker iets in handen om te knuffelen <3

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:15

Ik vind het reuze meevallen, het gewicht. Hij lijkt een grote kat en lijkt me niet vet.
(in tegenstelling tot mijn aanloper/vetzak :D )

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:16

bakkabouter schreef:
Hoe ik het altijd heb geleerd: hangbuik = vet = te dik. Ribben kunnen voelen is eigenlijk niet voldoende, eigenlijk moet je ze bij een kat een beetje kunnen "zien", al is dat met de gemiddelde kattenvacht een behoorlijke uitdaging natuurlijk :)
Verder gewoon het advies van je DA volgen, als hij zegt dat je kat te zwaar is, dan is hij dat naar alle waarschijnlijkheid ook echt.

Nou, hangbuit = vet = te dik gaat niet altijd op. Ik had een oudere kater die aan het eind van z'n leven echt vel over been was maar nog steeds een hangbuik had.

Edit: oh en TS: ik vind dat je een prachtige kat hebt. :)

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:20

Ik vind 'm goed zo! Geen magere spriet, maar ook volgens mij niet te dik. En aangezien zijn herkomst ( kruising britse korthaar ) is hij zowiezo al wat steviger gebouwd :j
Hij lijkt trouwens echt als 2 druppels water op mijn kater ,die helaas op 14 jarige leeftijd gestorven is |(

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:22

Ik moet dringend met disclaimers gaan werken...

Op zo ongeveer elke uitspraak zal je wel uitzonderingen kunnen bedenken, dat klopt. Hangbuik kan een overschot aan vel, een aangeboren misvorming of zelfs een tumor zijn, das waar ja, heb je volkomen gelijk in. Het is echter niet omdat iemand één uitzondering kan verzinnen, dat de gehele stelling plots waardeloos is.

Mijn excuses dat ik zo fel reageer, maar ik vrees dat ik echt trauma's heb overgehouden aan uitspraken die beginnen met "niet waar want..." :+
Niet persoonlijk op jou bedoeld trouwens

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:23

Ik vind het reuze meevallen, maar het moet niet meer worden.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 19:39

Bedankt voor de snelle reacties allemaal! Ik moet zeggen dat ik nog geen advies van de DA op kan volgen omdat hij nog nooit zo licht is geweest. *\o/*
Volgende maand gaan ze weer voor de entingen dus dan zullen we het erover hebben.

Met een hangbuik bedoel ik zo'n buideltje zoals op deze foto uit een oud bokt-topic (sorry foto is te groot om in het topic te plaatsen.)

En bedankt voor de complimentjes, hij is inderdaad een mooie (ex- := )kater

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 19:54

bakkabouter schreef:
Ik moet dringend met disclaimers gaan werken...

Op zo ongeveer elke uitspraak zal je wel uitzonderingen kunnen bedenken, dat klopt. Hangbuik kan een overschot aan vel, een aangeboren misvorming of zelfs een tumor zijn, das waar ja, heb je volkomen gelijk in. Het is echter niet omdat iemand één uitzondering kan verzinnen, dat de gehele stelling plots waardeloos is.

Mijn excuses dat ik zo fel reageer, maar ik vrees dat ik echt trauma's heb overgehouden aan uitspraken die beginnen met "niet waar want..." :+
Niet persoonlijk op jou bedoeld trouwens

Nou nou rustig maar. :(:)

Laat ik mezelf even verduidelijken. Ik vind het een uitspraak die het volgende zegt: 'een kat met een hangbuik is altijd te dik', ofwel: hangbuik = overgewicht. Je hoeft dus verder niet naar je kat te kijken, als ie maar geen hangbuik heeft.

Kijk gewoon naar een kat in het geheel. Er zijn ook katten die in het verleden zwaarder zijn geweest en alsnog overtollig vel onder hun buik hebben hangen, of poezen die een paar keer een nestje hebben geworpen. Allemaal een hangbuik, maar wellicht allemaal prima op gewicht.

Bovendien wek je daarmee ook de illusie dat een kat zonder hangbuik altijd goed op gewicht is of misschien te mager is.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:12

Vergeet niet dat er redelijk wat katten een navelbreuk hebben. De slankste bij mij thuis heeft door zo'n breukje in het buikslijmvlies ook een hangbuikje, maar bij hem zie je z'n ribben en bekken goed zitten.

Ik heb geleerd: je mag de ribben net voelen bij een kat. Als je moet drukken of zoeken naar de ribben, is je kat eigenlijk te dik.

TS: soms is het geen kwestie van minder voeren, maar van meer bewegen. Een half uurtje per dag achter een speeltje laten rennen is ideaal. Kat raakt de energie kwijt, wordt wat strakker in z'n lijf, is blijer omdat hij kan jagen en jullie spelen samen. Met zo'n hengel de kat op en af de krabpaal laten springen is ideaal. Of met zo'n laserlampje spelen, vinden ze ook vaak leuk.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:16

Zo'n hangbuikje hebben alle gesteriliseerde poezen en gecastreerde katers hier. Vanaf een maandje of 3 na de operatie, komt daar zo'n beetje '' vel te veel '' hangen zeg maar.... :D Terwijl ze echt wel allemaal mooi op gewicht zijn en blijven...

Tillie20

Re: Is mijn kat nog te dik?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 18:20

Een kat is officieel op gewicht als je de ribben niet kan zien maar wel (met moeite) kan voelen. Alles erboven is dik en uiteindelijk te dik. Niet dat ik veel moet zeggen hoor, want mijn kat is ook niet de magerste _O-