Radeloos - hond blaft de hele dag

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Radeloos - hond blaft de hele dag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 13:04

Ik haat het echt om dit topic te plaatsen, maar inmiddels ben ik een jankbui nabij en word ik echt helemaal gek thuis.

Wij hebben vorig jaar een Amerikaanse bulldog x Cane Corso pup genomen, Mexx. Mexx is echt een mega bewerkelijke hond, dus zitten we al vanaf jonge leeftijd met haar op trainen. Er wordt elke avond een rondje met haar gefietst of hardgelopen zodat ze haar energie kwijt kan en gaat 4 keer per dag een flink stuk uit. We hebben nog een hondje, een boomer dus een vriendje heeft ze ook.

Vanaf dat wij haar hebben jankt en blaft Mexx veel. Ze is onwijs waaks en vraagt veel aandacht door te janken of naar ons te blaffen. Dit werd de laatste tijd wel minder.

Nu zijn mijn ouders op vakantie en word ik dus helemaal gek van haar. Ze sloopt schoenen, heeft de hor van de deur getrokken, eet de plantjes op in de tuin. Allemaal dingen die we haar hebben afgeleerd en die ze al een tijd niet meer deed. Ze blaft en jankt de hele dag, als er een auto de straat in rijdt, als er iemand langs het raam loopt, als er een andere hond blaft, als ze iemand hoort praten, als er een vogel in e tuin zit, als de buren in de tuin zitten, als ze geen aandacht krijgt, eigenlijk zijn de momenten dat zeniet blaft heel zeldzaam, en meestal is ze dan iets aan het uitvreten wat niet mag.

Wat ik al geprobeerd heb is:
- negeren, dit werkt dus echt niet. Mevrouw heeft een heeeeele lange adem, en helaas heb ik ook buren die al meerdere keren over haar geklaagd hebben.
- haar in haar bench sturen, en laten liggen. Hierdoor gaat ze in haar bench liggen janken.
- haar heel uitbundig belonen voor goed gedrag, als ik dan klaar ben met belonen gaat ze janken om meer aandacht.
- laten schrikken door mijn sleutelbos naast haar te gooien. Zij ziet niet dat ik dit doe, dit is een tip die we hebben gekregen op training.
- heel boos worden door mijn stem te verheffen en me groot te maken naar haar. Ze is dan heel even zwaar onder de indruk maar zodra ik wegloop begint ze weer.

Ik ben zelf heel erg consequent naar haar toe. Ik ben mijn leven lang honden gewend en woon ook nog thuis dus ze kent mij goed. Uitlaten gaat hartstikke goed.

Ik ben echt ten einde raad gewoon, het is echt vreselijk om de hele dag met een hond te zitten die alleen maar jankt en blaft. Ik durf ook niet echt meer weg te gaan omdat ik bang ben dat ze ook zo tekeer gaat als ik weg ben..

Normaal doen wij onze honden altijd in een kennel als we op vakantie gaan. Onze vorige honden hebben adat altijd geweldig gevonden, maar Mexx is ontzettend eenkennig en durft dan haar hok niet uit.mijn ouders vinden dit zielig en willen het haar niet aandoen, maar ik begin dit inmiddels een beetje zielig te vinden voor mezelf. }:0

Hebben jullie misschien nog tips die ik nog niet heb uitgeprobeerd?

maj0

Re: Radeloos - hond blaft de hele dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:14

Zelf rustig proberen te blijven

Voor de korte termijn zal ik proberen om hem moe te maken niet met een wandeling maar geestelijk moe.
Kijk eens op www.hersenwerkvoorhonden.nl

Voor lange termijn zou ik toch gaan kijken waarom ze dit doet, hoe is haar lichaamstaal enzo

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 13:18

Bedankt voor je tip, ik ga dat hersenwerk eens proberen.

Ik denk dat het nu vooral gaat om waaksheid bij het blaffen. Ze blaft meestal als ze iets hoort, dan maakt ze zich helemaal breed en die staart helemaal omhoog..

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:30

Ja dat kan, dat kan ik zo niet zien ;)

heb hier namelijk een angstige waker die ook veel blaft, maar dit gaat steeds beter. Miss kun je het gordijn bij de voorruit dicht doen zodat ie dat niet meer ziet.

Misschien heb je hier wat aan. http://www.hond-en-co.nl/kalmerende-signalen.html

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:31

Ik heb nu even geen tijd om te reageren, maar ik lees frustraties. Inderdaad wat ik als eerste tip wou geven: sla naast de fiets lopen over: even uithijgen en de hond is niet moe. Liever hersenwerk of een zeer actieve wandeling.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:34

Ik heb het waaksheid en het blaffen bij mijn hond er grotendeels uit gekregen door elke keer als hij voor de deur ging staan om te waken en als iemand voorbij kwam (wat hem triggerde om te gaan blaffen) mijzelf groot te maken en de deur te claimen. Dat werd mijn plek waar hij niet wat te zoeken had. Hij hoefde daar dus ook niet meer te gaan waken.

Nu gaat het hier om een golden retriever, maar ook een wat onzekere hond die dat compenseert door zich groot te maken en daardoor juist waaks (en dominant) over te komen. Terwijl het een schijtlaars eerste klas is. Doordat de deur van mij werd hoefde hij zich er niet meer druk over te maken.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:36

Nog een tip voor vanavond. Niet gaan fietsen masr wandelen, snoepjes mee en je kunt ook daar leuke dingen doen.

Bijvoorbeeld bij een plekje wat snoepjes op de grond gooien en laat haar ze maarczoeken.
Dit kun je ook doen om wat snoepjes tegen een boom te plakken en het haar er af te laten halen.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:38

Klinkt als een hond dat veel (geestelijke) uitdaging nodig heeft en nu ook flink aan het puberen is..
Rustig en consequent blijven en haar uitdaging bieden. Van fietsen bouwt ze juist meer conditie op en wordt daar niet 'moe' van. Een flinke wandeling waar ze ook lekker kan snuffelen en andere honden tegenkomt is veel effectiever.
Ook is hersenwerk een hele fijne. Wij doen vaak een simpel spelletje met de hond wat hij helemaal geweldig vindt.. Snoepjes verstoppen in huis. De hond moet dan gaan zitten wachten, ik verstop een stuk of wat snoepjes en als ik het commando geef mag hij gaan zoeken. Moeten ze de neus en hersenen gebruiken, worden ze moe :)
Waaksheid is vervelend.. Om heel eerlijk te zijn weet ik niet zo goed wat je daar tegen kan doen.. Misschien googelen of op een hondenforum kijken? Je hebt ook wel een pittig kruising trouwens, zou er zelf niet aan moeten denken.. :D

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 13:39

Van een half uurtje snoepjes zoeken in de woonkamer zijn er hier standaard twee honden helemaal uitgeput. Dat werkt inderdaad 100x beter dan een uur fietsen, want dan hijgen ze wat, liggen ze wat en zijn weer klaar voor een nieuwe uitdaging.

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-14 13:44

Majabeestje schreef:
Klinkt als een hond dat veel (geestelijke) uitdaging nodig heeft en nu ook flink aan het puberen is..
Rustig en consequent blijven en haar uitdaging bieden. Van fietsen bouwt ze juist meer conditie op en wordt daar niet 'moe' van. Een flinke wandeling waar ze ook lekker kan snuffelen en andere honden tegenkomt is veel effectiever.
Ook is hersenwerk een hele fijne. Wij doen vaak een simpel spelletje met de hond wat hij helemaal geweldig vindt.. Snoepjes verstoppen in huis. De hond moet dan gaan zitten wachten, ik verstop een stuk of wat snoepjes en als ik het commando geef mag hij gaan zoeken. Moeten ze de neus en hersenen gebruiken, worden ze moe :)
Waaksheid is vervelend.. Om heel eerlijk te zijn weet ik niet zo goed wat je daar tegen kan doen.. Misschien googelen of op een hondenforum kijken? Je hebt ook wel een pittig kruising trouwens, zou er zelf niet aan moeten denken.. :D

Het is inderdaad een pittige tante. Het is een prachthond en er zit echt geen kwaad in, maar eigenlijk is ze niet echt geschikt voor wen rijtjeshuis met kleine tuin. Die moet gewoon de hele dag lekker kunnen ravotten op een erf ofzo. Maargoed daar heb ik niks over te zeggen :P

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-14 17:36

Voordat ik een hele uitleg opnieuw moet geven: als je blaffen in een bepaalde situatie wilt afleren, heb ik in dit topic beschreven hoe je dat moet doen. Ik heb daar 2 posts geplaatst waar je al veel informatie uit kunt halen(Of het waardevol is, moet je daarna maar oordelen ;))

Het fijnste vind ik om aanwijzingen uit je tekst te halen, dus ik zal de voor mij belangrijke stukjes dik gedrukt maken:

"Ik haat het echt om dit topic te plaatsen, maar inmiddels ben ik een jankbui nabij en word ik echt helemaal gek thuis.

Wij hebben vorig jaar een Amerikaanse bulldog x Cane Corso pup genomen, Mexx. Mexx is echt een mega bewerkelijke hond, dus zitten we al vanaf jonge leeftijd met haar op trainen. Er wordt elke avond een rondje met haar gefietst of hardgelopen zodat ze haar energie kwijt kan en gaat 4 keer per dag een flink stuk uit. We hebben nog een hondje, een boomer dus een vriendje heeft ze ook.

Vanaf dat wij haar hebben jankt en blaft Mexx veel. Ze is onwijs waaks en vraagt veel aandacht door te janken of naar ons te blaffen. Dit werd de laatste tijd wel minder."

Dus wat je hier zelf zegt is dat de hond gevoelig is, en sinds dat ze bij jullie is dus heel vocaal is. Dat heeft ervoor gezorgd dat jijzelf -en de rest van het gezin natuurlijk- even ten einde raad zijn. Gevoelige honden zijn de beste honden om mee te werken, sensitief voor kleine signalen en leren ook snel. Maar, dat is als je de hond begrijpt en als de hond zich kan uitlaten. Je zegt dat er flink maar haar uit word gegaan en dat er word hardgelopen, plus hondenschool. Maar wat word er door de weeks zo met haar gedaan om haar uit te dagen? Een half uurtje hersenwerk? Nieuwe commando's aanleren? Speuren? HTK-Agility? Er zijn zoveel dingen die ik kan bedenken waarmee je deze hond waarschijnlijk een enorm plezier doet. Een hond heeft niet alleen de '3x per dag een ommetje' nodig, om het zo maar te zeggen.

"Nu zijn mijn ouders op vakantie en word ik dus helemaal gek van haar. Ze sloopt schoenen, heeft de hor van de deur getrokken, eet de plantjes op in de tuin. Allemaal dingen die we haar hebben afgeleerd en die ze al een tijd niet meer deed. Ze blaft en jankt de hele dag, als er een auto de straat in rijdt, als er iemand langs het raam loopt, als er een andere hond blaft, als ze iemand hoort praten, als er een vogel in e tuin zit, als de buren in de tuin zitten, als ze geen aandacht krijgt, eigenlijk zijn de momenten dat zeniet blaft heel zeldzaam, en meestal is ze dan iets aan het uitvreten wat niet mag."

Wat lees je zelf hier? Frustratie, frustratie, frustratie. Waarom denk je dat deze hond schoenen is gaan slopen, of planten is gaan opeten in eerste instantie? Vanwege verveling. Ze wordt te weinig mentaal uitgedaagd. De reden dat ze nu weer is gaan slopen is gewoon omdat je ouders weg zijn en ze nu nóg een stuk van haar leven mist.

"Wat ik al geprobeerd heb is:
- negeren, dit werkt dus echt niet. Mevrouw heeft een heeeeele lange adem, en helaas heb ik ook buren die al meerdere keren over haar geklaagd hebben.
- haar in haar bench sturen, en laten liggen. Hierdoor gaat ze in haar bench liggen janken.
- haar heel uitbundig belonen voor goed gedrag, als ik dan klaar ben met belonen gaat ze janken om meer aandacht.
- laten schrikken door mijn sleutelbos naast haar te gooien. Zij ziet niet dat ik dit doe, dit is een tip die we hebben gekregen op training.
- heel boos worden door mijn stem te verheffen en me groot te maken naar haar. Ze is dan heel even zwaar onder de indruk maar zodra ik wegloop begint ze weer."

Ik moest stiekem wel om dit stukje lachen, herken dit zo van mijn eigen hond(Die zelf ook zéér gevoelig is!). Zou haar niet naar de bench sturen overigens, bench moet een fijne, rustgevende plek zijn, geen strafplaats.
Sleutelbos gooien heeft ook geen zin zolang je de oorzaak niet aanpakt. Dat geldt voor alle correcties overigens.

"Ik ben zelf heel erg consequent naar haar toe. Ik ben mijn leven lang honden gewend en woon ook nog thuis dus ze kent mij goed. Uitlaten gaat hartstikke goed.

Ik ben echt ten einde raad gewoon, het is echt vreselijk om de hele dag met een hond te zitten die alleen maar jankt en blaft. Ik durf ook niet echt meer weg te gaan omdat ik bang ben dat ze ook zo tekeer gaat als ik weg ben..

Normaal doen wij onze honden altijd in een kennel als we op vakantie gaan. Onze vorige honden hebben adat altijd geweldig gevonden, maar Mexx is ontzettend eenkennig en durft dan haar hok niet uit.mijn ouders vinden dit zielig en willen het haar niet aandoen, maar ik begin dit inmiddels een beetje zielig te vinden voor mezelf. }:0

Hebben jullie misschien nog tips die ik nog niet heb uitgeprobeerd?"

Hier lees ik ook weer een gevoelige hond in. Het niet uit haar hok durven te komen bijvoorbeeld. Ik wil sowieso even zeggen: 100% weggaan zal het niet omdat je ouders nu weg zijn en het een te korte periode is. Maar verbetering moet je wel kunnen boeken. Ze zit nu qua gedrag in een sleur, dus de eerste paar dagen zal je sowieso geen verandering merken omdat het voor haar een gewoonte is geworden(Erg genoeg, dus heb geen medelijden met jezelf :) ).

Gevoelige honden hebben veel voordelen, maar er is een voordeel wat in je nadeel kan werken: ze reageren direct op de omgeving. Of jij dat nou bent, of iemand die langs loopt. Indien dat niet gewenst is is het héél belangrijk om vanaf een jonge leeftijd aan impuls controle te werken. Veel mensen leren lig, zit, hier, blijf en dan zijn ze al heel ver. Volgens het over grote deel zijn ze dan zelfs 'klaar' met de opvoeding. Maar om een fijne, werkbare, gehoorzame hond te hebben, moet je aan zijn karakter kneden. Je moet hem leren dat er niet altijd meteen gereageerd hoeft te worden en dat hij geduld moet hebben en rustig en ontspannen moet zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=pEeS2dPp ... A4&index=9
http://www.youtube.com/watch?v=7My9gMIE ... A4&index=8
http://www.youtube.com/watch?v=TBvPaqMZ ... 4&index=11
http://www.youtube.com/watch?v=eiMGJBxR ... 4&index=12
http://www.youtube.com/watch?v=wesm2OpE ... 4&index=17
http://www.youtube.com/watch?v=6cdcyrOM ... 4&index=10
http://www.youtube.com/watch?v=yJd3XceM ... 4&index=45

Je geeft je hond hiermee hersenwerk, plus je leert haar te reageren op jou, in plaats van de omgeving. In dit geval is dat vaak een voertje, maar je kan het ook met de deurbel die gaat doen ;)
Verder is het belangrijk dat je deze oefeningen in rust uitvoert, want een hond die heel opgewonden is zal sneller afgeleid zijn. Dat is net wat je niet wilt hebben.

Probeer die oefeningen met hem te doen, iedere dag 2x een haf uurtje bijvoorbeeld. Als je ziet dat haar aandacht verslapt omdat ze bijvoorbeeld om zich heen gaat kijken, dan vraag je iets wat ze al kan(en dus met plezier uitvoert) en geef je haar met een paar complimentjes een jack-pot(meerdere voertjes in een keer). Zo sluit je de oefening zonder frustratie en positief af.

Zorg verder dat ze door de dag door wat te doen heeft. Verstop voertjes in huis(speur oefeningen zijn heel leuk!) Gebruik een (nep) kong en vul hem met pindakaas. Koop een lekker bot voor hem. Als je terug komt van de wandeling dan geef/toon je hem dat zodat hij een beetje moe wordt en in slaap valt.

Die site van kalmerende signalen is heel goed! Nog te weinig eigenaren zijn daarvan op de hoogte terwijl het een enorm belangrijk onderdeel van communicatie is bij honden. Te vaak zie ik dat een eigenaar zijn of haar hond te zeer pusht en de hond vervolgens wegkijkt(De eigenaar denkt: hij is afgeleid), zijn mond likt(Valt de eigenaar niet op), zijn hele gestalte van hem weg 'leunt'(Valt ook niet op) en uiteindelijk dramatisch gaat gapen. "Ben je moe!?" wordt er dan gezegd. Heel veel onbegrepen honden!

http://dieselensky.jouwweb.nl/brainwork-hersenwerk
http://www.animal-event.info/hersenwerk ... nden2.html
http://hondenuniversiteit.nl/hersenwerk-voor-honden/
http://www.dogadvice.nl/cms/hersenwerk- ... s-en-hond/
http://digidog.nl/speuren-met-je-hond-n ... /#more-252

Verder kan je een Agility horde maken van twee emmers met een stok erop. Of als je het pro wilt doen: met regenbuizen en tussen stukken. Kost je voor 2 hordes ongeveer 20 euro(Ervaring :D ) en een paar uurtjes werk. Hier staan de officiële toestellen en afmetingen:

http://agility-voor-thuis.jouwweb.nl/to ... 1-de-horde

Ik hoop dat je in ieder geval genoeg hebt om mee aan de slag te gaan. Hoe meer je haar afleidt, hoe minder ze dat gedrag zal gaan vertonen. Hoe ver je komt, ligt dus aan jullie inzet!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 14:11

Hey ts

hoe gaat het nu?

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 15:19

Super bedankt.voor je uitgebreide post, ik ga zeker proberen om haar hersenwerk te gaan geven.

Ze is vandaag de hele dag bij mijn vriend geweest omdat ik moest werken, wel in mijn huis overigens en ze kent hem goed. Ze was rustiger maar nog wel erg waaks.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:25

Ik zie het niet als waaks maar meer als onzekerheid. Zit je op een club met je hond. Hoe oud is die nu?

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 15:32

Wat een fijne tips hier! Mijn hond is ook een onzekere schijtluis, wonen sinds een paar maanden op een boerderij en probeert iedereen (we hebben een B&B, dus ook daarvan veel verschillende mensen die langskomen) weg te blaffen en te grommen. Terwijl het de grootste kroelkont is die je je voor kan stellen.

Ga hier zeker mee aan de slag! Bedankt! En ts, succes!

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 15:33

Hond gaat elke week naartrainen en is in maart 1 geworden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:35

Vind fietsen op die leeftijd echt niet verstandig.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 17:46

kohtje schreef:
Vind fietsen op die leeftijd echt niet verstandig.

Sluit ik me absoluut bij aan: is echt slecht voor de pezen/aanhechtingen en gewrichten(algemeen gestel dus!) om in de groei te gaan fietsen.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:11

TS, al vorderingen?