Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Goof schreef:Ik snap niet zo goed dat als je weet dat je hond uitvalt naar anderen je hem toch los laat lopen?
Ik heb een hele tolerante hond, maar zij zou dit gedrag en deze benadering echt niet accepteren en jouw hond flink corrigeren. Je gaat ooit een hond tegenkomen die jouw hond heel goed op zijn nummer gaat zetten, en terecht.
Houd je hond aan de lijn, dat is wel het minste wat je kunt doen. Als hij zich in de toekomst ooit wel leuk gaat gedragen, pas dan kan hij weer lekker los.
jaleesa89 schreef:@ Cyelle: Hem (goed getimed!) corrigeren zal zorgen dat hij niet meer uitvalt met langslopen, maar opeens zal uithalen naar honden.
Hoe moet het dan wel? 't gewoon laten? Of ben ik nu te zwart wit?
Gedragsdeskundige wordt aan gewerkt, ik push mijn moeder wel maar t wil nog niet echt vlotten..

Jennnnn schreef:Meteen mijn excuses, had zo ver nog niet gelezen tot je reactie dat jij hem aangelijnd hebt. Ik ben altijd heel fel op mensen die hun hond los laten lopen buiten losloop gebieden.. vandaar
Ik zou echt proberen je moeder en zusje in dit geval zo ver te krijgen dat ze de hond niet meer los laten. Of in ieder geval niet op plekken waar je andere honden tegen kan komen. Laat hem dan lekker rennen in een omheind loslaatveldje.
Verder zou ik ook niet wachten zijn aandacht te vragen tot hij begint met focussen op de andere hond. Probeer eens vanaf het begin van de wandeling zijn aandacht te vragen. Neem wat lekkers mee, een speeltje, of in ieder geval iets waar jullie hondje dol op is. Beloon hem op het moment dat hij zich tot jou richt, laat hem tijdens de wandeling zitten, liggen etc.
Kijk verder goed om je heen; zie je een hond aankomen, neem dan een ander pad, of zorg dat je hond zo gefocust is op jou dat hij die andere hond niet eens meer ziet. Wij doen dit vaak door dan oefeninen met ze te doen. Zit, poot, lig etc.
Cyella schreef:jaleesa89 schreef:@ Cyelle: Hem (goed getimed!) corrigeren zal zorgen dat hij niet meer uitvalt met langslopen, maar opeens zal uithalen naar honden.
Hoe moet het dan wel? 't gewoon laten? Of ben ik nu te zwart wit?
Gedragsdeskundige wordt aan gewerkt, ik push mijn moeder wel maar t wil nog niet echt vlotten..
Een hond geeft voordat hij aanvalt veel verschillende signalen af: bijvoorbeeld verstijven, haren overeind, staren, drijven, likken etc etc. Wanneer jij dat gaat corrigeren zal hij leren dat de signalen niet gewenst zijn en die dus overslaan. Meteen bijten dus. Wanneer je hem corrigeert als hij wilt gaan uitvallen zal hij niet automatisch weten wat hij wél moet doen. Hij zal misschien niet meer uitvallen maar wel frustratie opbouwen: het probleemgedrag zal zich verschuiven. Het bieden van een alternatief (wat wij goed gedrag vinden) is dus belangrijk. Wanneer je er zelf niet aan wilt of kunt sleutelen is het het beste om te zorgen dat de hond niet meer de fout in gaat: aan de lijn en honden ontwijken dus.