Konijnenhormonen en kruiden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

evelienn28

Konijnenhormonen en kruiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 12:21

Hallo bokkers

Ik ga mijn vraag toch eens hier op bokt stellen over mijn konijn.
Op het moment heb ik een voedster zitten, deze hebben uit het asiel gehaald, we wisten toen al dat het een met een gebruiksaanwijzing was.
Het probleem is dat ze zeer agressief is, ze heeft mij al een aantal keer aangevallen (voornamelijk met voeren) maar ze valt ook haar huis genootje lastig.
Ze gromt behoorlijk, je mag haar niet tot nauwelijks aanraken.
We zitten hier nou al een tijd mee, en hebben ook via konijnen opvang, allemaal tips gekregen en toe gepast.
Maar nog veranderd er maar weinig (ze is wel iets beter geworden) nou zaten we zo te denken of er geen kruiden zijn die de hormoon huishouding wat rustiger kunnen krijgen.

Heb ook het een en ander gelezen over bach bloessem therapie, helaas krijgen we hier te weinig informatie voor om hier echt wat mee te kunnen doen.
Weet misschien iemand hier of er kruiden zijn die positief op mijn konijnen kunnen werken?

LvdO

Re: Konijnenhormonen en kruiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:23

Oeh ik volg even mee! Ik ken genoeg therapieën voor honden, katten en paarden, maar niet voor konijnen. Misschien werken ze wel hetzelfde? Dat zou je kunnen proberen, misschien?

DaisyDarling

Is ze al gecastreerd? Anders zou dat kunnen helpen, ze heeft volgens jou namelijk last van haar hormonen.

Citaat:
Voedsters lijden vaak aan ongewenst gedrag dat mede bepaald wordt door hun hormoonhuishouding. Het verdedigen van het nest (hun hok) door aan te vallen op alles dat binnenkomt (goede eigenschap voor een zorgzame moeder die jongen wil krijgen, minder fijn als je met goede bedoelingen de voerbak wilt vullen!), grommen en morren tegen de partner of eigenaar vooral in een bepaalde periode van de hormoon-cyclus ... het zijn net mensen ;-) ). Grote wisselingen in stemming, agressie en wip-aandrang. Verder zien we met grote regelmaat dat voedsters schijnzwanger zijn en een nest gaan maken en zichzelf haren uit de buik trekken om een warm nest te maken voor de nimmer verschijnende baby's.

http://www.bunnybin.nl/Castratie%20en%2 ... isatie.htm
Laatst bijgewerkt door DaisyDarling op 27-07-14 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Waarom laat je haar niet? Sommige konijnen hebben gewoon een bloedhekel aan mensen...

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:26

Ik zou overwegen om je voedster te laten castreren. Dit is ook fijn ivm de grote kans op baarmoederkanker bij niet gecastreerde voedsters. Hoe oud is je voedster?

Gonda40

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:27

DaisyDarling, Bedankt voorje uitleg! Nu snap ik mijn konijn (voedster) ook beter. Ik dacht dat het aan mij lag, of aan haar hok, 3 x 3 meter. Maar het zijn de hormoontjes. :j

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 12:28

DaisyDarling schreef:
Is ze al gecastreerd? Anders zou dat kunnen helpen, ze heeft volgens jou namelijk last van haar hormonen.

Citaat:
Voedsters lijden vaak aan ongewenst gedrag dat mede bepaald wordt door hun hormoonhuishouding. Het verdedigen van het nest (hun hok) door aan te vallen op alles dat binnenkomt (goede eigenschap voor een zorgzame moeder die jongen wil krijgen, minder fijn als je met goede bedoelingen de voerbak wilt vullen!), grommen en morren tegen de partner of eigenaar vooral in een bepaalde periode van de hormoon-cyclus ... het zijn net mensen ;-) ). Grote wisselingen in stemming, agressie en wip-aandrang. Verder zien we met grote regelmaat dat voedsters schijnzwanger zijn en een nest gaan maken en zichzelf haren uit de buik trekken om een warm nest te maken voor de nimmer verschijnende baby's.

http://www.bunnybin.nl/Castratie%20en%2 ... isatie.htm

Castreren zit ik erg over te twijfelen gezien de risico's en haar leeftijd.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 12:28

Omaro schreef:
Ik zou overwegen om je voedster te laten castreren. Dit is ook fijn ivm de grote kans op baarmoederkanker bij niet gecastreerde voedsters. Hoe oud is je voedster?

Ze word bijna 5 jaar

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:30

Gonda40 schreef:
DaisyDarling, Bedankt voorje uitleg! Nu snap ik mijn konijn (voedster) ook beter. Ik dacht dat het aan mij lag, of aan haar hok, 3 x 3 meter. Maar het zijn de hormoontjes. :j

Wat troi zegt is ook zeker een punt om mee te nemen :j Veel konijnen houden gewoon niet van vasthouden, oppakken, knuffelen. Ik had ook van die (gecastreerde) voedsters, pure chagrijnen tegen mensen. Gewoon lekker met rust laten, konijnen zijn ook super leuk om naar te kijken :)

Evelien, die leeftijd is inderdaad wel een dingetje. Desalniettemin hebben wij ook een ram op die leeftijd nog laten castreren. Misschien eens informeren bij je dierenarts?

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 12:34

DaisyDarling schreef:
Gonda40 schreef:

Wat troi zegt is ook zeker een punt om mee te nemen :j Veel konijnen houden gewoon niet van vasthouden, oppakken, knuffelen. Ik had ook van die voedsters, pure chagrijnen tegen mensen. Gewoon lekker met rust laten, konijnen zijn ook super leuk om naar te kijken :)

Evelien, die leeftijd is inderdaad wel een dingetje. Desalniettemin hebben wij ook een ram op die leeftijd nog laten castreren. Misschien eens informeren bij je dierenarts?

Ik heb mijn konijn ook absoluut niet als kuffelkonijn anders had ik haar lekker laten zitten we hebben haar mee genomen omdat ze er al een half jaar zat, vanwege haar agressie daarom hadden wij zoiets dan nemen we haar wel kan ze nog even lekker genieten van het leven.
De konijnen hebben hier lekker de ruimte en hebben weinig last van ons ik doe alleen het voeren, hokken schoonmaken en ze gaan meestal 1 keer in het jaar naar de dierenarts voor een enting en dat is een van de weinig momenten dat ze in handen komen.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:34

evelienn28 schreef:
Omaro schreef:

Ze word bijna 5 jaar

Mm, dat is wel wat oud inderdaad om je voedster te laten castreren. Aanbevolen wordt om dit voor het tweede jaar te doen. Zoals je zegt is het al een risico en dat is bij oudere voedsters alleen maar groter. Aan de andere kant heeft ze nu 50-80% kans op tumoren/kanker van de baarmoeder, dat zich vaak ontwikkelt vanaf 4-5 jaar oud. Als dat het geval is moet de baarmoeder er toch ook uit en dan is het vaak nog maar de vraag of ze de kanker dan overleven. Misschien eens met een goede konijnkundige DA overleggen wat die ervan denkt? Verder qua wat je voor de hormonen zou kunnen geven geen tips hier helaas.. Bij ons was castreren de oplossing, maar onze voedster was wel pas een jaar toen we hebben laten castreren.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:37

Mijn voedster was ook heel erg dominant, ze sproeide zelfs om haar territorium af te bakenen en terroriseerde mijn ram. Ik gaf hem altijd de schuld van het sproeien, wist niet dat voedsters dat ook deden...

Heb haar laten castreren en dat heeft heel goed geholpen. Wel is ze altijd vrij dominant gebleven en maakte ook nog steeds nestjes die ze verdedigde. Niet door te bijten, maar te gromme en met haar pootjes slaan. Mijn arme ram heeft wat moeten doorstaan hihi.

Nu is ze helaas dood en na8 jaar samen heeft mijn ram heel erg gerouwd. Ga maar een nieuw vriendinnetje voor hem zoeken.

ik zou dus als het volgens de dierenarts kan met haar leeftijd wel laten castreren

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:41

Zou je voedsters chemisch kunnen castreren? Misschien niet ideaal, maar wel een oplossing als via een operatie castreren geen mogelijkheid is? (misschien zeg ik nu wel iets heel doms hoor..)

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 12:50

Omaro schreef:
Zou je voedsters chemisch kunnen castreren? Misschien niet ideaal, maar wel een oplossing als via een operatie castreren geen mogelijkheid is? (misschien zeg ik nu wel iets heel doms hoor..)

Ik heb hier nog niks op kunnen vinden...

DaisyDarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:25

evelienn28 schreef:
Ik heb mijn konijn ook absoluut niet als kuffelkonijn anders had ik haar lekker laten zitten we hebben haar mee genomen omdat ze er al een half jaar zat, vanwege haar agressie daarom hadden wij zoiets dan nemen we haar wel kan ze nog even lekker genieten van het leven.
De konijnen hebben hier lekker de ruimte en hebben weinig last van ons ik doe alleen het voeren, hokken schoonmaken en ze gaan meestal 1 keer in het jaar naar de dierenarts voor een enting en dat is een van de weinig momenten dat ze in handen komen.

Ik verwijt je ook helemaal niets, legde alleen even kort iets uit. Sorry als je het als een persoonlijke aanval zag ;), zo is het totaal niet bedoelt. Ik zeg alleen maar dat sommige konijnen gewoon chagrijnig zijn, meer bedoelde ik er niet mee. Castreren zou ik toch nog even naar informeren bij je DA, misschien hebben ze al wat ervaringen met oudere voedsters? :)

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 14:31

ik ga denk ik morgen even langs te vragen, ik zag voorbij komen konijnkundige da maar hoe weet ik waar ik die kan vinden?
mijn eigen dierenarts weet wel veel van konijnen maar kijkt ook wel gerust op internet als ze het niet weet wat ze er mee aan moet.

Omaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 20:50

Ik denk dat je prima dan eerst aan je eigen DA advies kunt vragen en eventueel rondbellen naar andere DA's om te kijken wat hun advies is? Zo kun je een beetje vergelijken.

En misschien heb je hier iets aan? http://www.bunnybunch.nl/forums/topic/1 ... renartsen/

(ik heb zo mijn dierenarts gevonden)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 20:55

Ik had 2 cavia's.1 was heel lief en de ander beet,ze hield niet van aaien enz.Dus dat kan ook met jouw konijn zijn.